Paard wordt met de dag gevaarlijker...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:27

klinkt als een gefrustreerd paard wat dringend op zoek is naar leiderschap,wat jij dus niet geeft ts.
Probeer het met iemand samen te doen die van "aanpakken" weet,die jou kan wijzen hoe je correct streng tegen je paard moet doen als het nodig is.
Als je zo doorgaat gebeuren er straks nog ongelukken,paard moet jou als leider zien en niet als gelijke.

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:28

Whoknows schreef:
Gehoorzaamheid zit 'm al in de piepkleine dingen. Om maar een klein voorbeeldje te noemen. Hoe haal je 'm uit de box. Deur wagenwijd open bv. En wat gebeurt er dan, begint hij al half door je heen te lopen of kan hij het opbrengen te wachten totdat je heel relaxed halster en touw kunt aankoppelen. Hij mag pas mee als jij het "zegt". Ook al staat die deur al een kwartier open.

Hoe sta je erbij. (rechtop met lage stem, en geen enkele pas achteruit) Of kun je hem nog net aan houden en moet je bukken om d'r hoofd niet te hoeven raken. En loop jezelf in zijn achteruit?
Vertoont ie ontzag? Of heb jij ontzag voor hem?

Aan het paard zal niet veel mankeren.
Naar jezelf kijken.

Niet slaan of schoppen, maar wel super consequent zijn; en dan in alles.
Succes :)

_/-\o_ dank je, ik lees veel slaan en zweep gebruik. Ik zelf ben hier niet van. Het kan zoals jij zegt op vriendelijke rustige maar consequente manier. Ik heb sinds kort zelf grondwerk/ loswerk les en daar leer ik bijv echt samenwerken met mijn paard, de leiderschap te hebben en respect. Heb je dit allemaal dan kun je verder met trainen. Les kost geld maar levert zoveel op. Ik had dit n begin ook niet, aar vind het t zeker waard! En bovendien het scheelt in jou geval ook zeker ongelukken!
Geef niet op en ga opzoek naar een instructrice die goed bij jou en je paard past.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:33

Als je geen natuurlijk overwicht op het dier hebt, zal je met grondwerk de boel eerder verergeren dan verbeteren.

Je kunt met 1 gerichte en goed getimede tik een paard een les leren waar hij (en jij!) de rest van zijn leven plezier van zal hebben.
Daar kan geen grondwerk tegenop.

Maar goed, het is niet iedereen gegeven om op een ongecompliceerde wijze een paard te leiden.

TS heeft zondermeer begeleiding nodig van een ervaren paardenmens.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:36

sta je bij wassenaar op de basis of de luxe stal?
ik heb daar ook gestaan en weet dus hoe het daar werkt, in deze periode staan de paarden daar hoofdzakelijk binnen, op de basisstal is dat daar goed geregeld en komen de paarden nog zoveel mogenlijk buiten door paarden bij elkaar in de paddock te zetten (je mag de paarden per paard een uur in de paddock zetten, dus in zijn eentje maar een uurtje, met zijn 2en 2 uur enz).
op de "luxe" stal zie je minder paarden bij elkaar en heb je maar 5 paddocks op iets van 70!! paarden.
ik denk dat daar een deel van je probleem zit, je paard komt nu veel te weinig buiten en heeft dus te veel opgekropte energie, daarnaast is een jong paard als je zelf niet echt veel ervaring hebt niet zo handig.
zoek dus goede begeleiding in de opvoeding van je paard en zorg dat je paard meer naar buiten komt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:42

Sabien88 schreef:
ik lees veel slaan en zweep gebruik. Ik zelf ben hier niet van. Het kan zoals jij zegt op vriendelijke rustige maar consequente manier. Ik heb sinds kort zelf grondwerk/ loswerk les en daar leer ik bijv echt samenwerken met mijn paard, de leiderschap te hebben en respect. Heb je dit allemaal dan kun je verder met trainen. Les kost geld maar levert zoveel op. Ik had dit n begin ook niet, aar vind het t zeker waard! En bovendien het scheelt in jou geval ook zeker ongelukken!
Geef niet op en ga opzoek naar een instructrice die goed bij jou en je paard past.

Ik ben ook niet van "veel slaan en zweepgebruik", maar TS heeft een paard dat niet 1 grens over is gegaan, maar een hele reeks grenzen. Dit is heel lastig om met fluisteren alsnog goed te krijgen, daar heb je enig talent voor nodig en mocht TS dat talent hebben, dan was ze niet op dit punt uitgekomen.
Eerst een aantal zaken rechtzetten en daarna kun je weer "lief" zijn bij het paard, zolang je dan maar wel de grenzen goed bewaakt en direct corrigeert en niet eerst alles weer uit de hand laat lopen.
Dees weet goed waar ze het over heeft en is zelf ook bepaald niet van het slaan, maar je moet wel weten wanneer het wel nodig is en dan niet te bang zijn om uit te halen (dus voordat het paard uithaalt).

Happie

Re: Paard wordt met de dag gevaarlijker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:45

Ga opzoek naar goede begeleiding want samen ga je hier niet uit komen. Ik zou zeggen met iemand erbij terug naar de basis. En even een aantal regels opstellen vanuit daar kan je dan verder werken

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:46

@Waratje fluisteren?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:46

Helemaal eens met Dees.
Misschien moet je even wat minder van Roos gaan houden, liefde maakt soms blind...
Regel goede begeleiding, zorg dat je paard niet über-fris is als je iets met haar wilt gaan doen.
Duidelijke grenzen zijn nu erg belangrijk. Kleine ondeugden, kleine correcties...
Maar dat stadium ben je nu even voorbij, dus ze moet terug naar 'af': weten dat jij de baas bent.
Daarna kun je wel weer vriendjes worden.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:49

Ook bij grondwerk als een paard te brutaal is krijgt ook weleens een tik maar denk dat je met grondwerk ook na die tijd heel veel baat bij hebt als je grondwerk/paardentaal snapt.
Te moet leren waar het al mis gaat. Het begint met een klein stapje na je toe ( in je ruimte komen) en dat is al veel verder uit gebreid door roos omdat ze daar al niet in gecorrigeerd is. En dat hoeft dan niet met een tik maar kan al gedaan worden met een vinger omhoog. Maar dit is iets wat je moet weten en kunnen zien en daar heeft ts begeleiding in nodig. Dan krijg je veel meer plezier met je paard
En denk ook dat je een paard er een plezier mee doet om meer buiten te zetten en minder krachtvoer.

Je moet in je buurt iemand zoeken die je kan helpen. Hier via bokt kom je er niet mee
Laatst bijgewerkt door tinkersjakie op 02-02-13 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:52

Happie schreef:
@Waratje fluisteren?

Bij wijze van spreken, ja. Wel vriendelijk en consequent grondwerk willen doen, maar niet durven corrigeren (een keer een goed getimede lel) gaat in dit stadium niet meer werken. Je moet durven corrigeren. In principe zet je daar dan de omgangsvormen weer duidelijk op de rit en kun je, waarschijnlijk, daarna weer volstaan met je vriendelijk en consequent zijn, en dan met name het laatste ;)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:53

ik denk dat het al veel helpt als ze langer op de wei/paddock kan, je het kuil vervangt met hooi en de brokken verminderd of helemaal afschaft.
verder zou ik heel consequent zijn. ik ben ook niet voor het slaan maar jou paard gaat toch echt te ver en dat mag hij ook echt wel weten. van een klap/trap gaat niet dood. ze moet even weten dat jij de baas bent, als dat duidelijk is zal ze meteen een stuk rustiger/braver zijn.
les is ook niet verkeerd lijkt mij! :)

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:54

Misschien heeft niet iedereen het in zich maar je kunt het zeker leren. Er zijn zoals gezegd soms zulke kleine dingen wat al kan schelen, dat zie je zelf soms ook niet.
Iedereen moet het zeker op zijn eigen manier doen, dat respecteer ik.
Alleen wil ik de TS ook deze kant laten weten. Ze moet uiteindelijk haar eigen weg kiezen en er zijn dus verschillende.
Maar idd les is bij deze het sleutelwoord. Je leert samen veel, en praktijk levert meer op dan een forum :)

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:56

tinkersjakie schreef:
Ook bij grondwerk als een paard te brutaal is krijgt ook weleens een tik maar denk dat je met grondwerk ook na die tijd heel veel baat bij hebt als je grondwerk/paardentaal snapt.
Te moet leren waar het al mis gaat. Het begint met een klein stapje na je toe ( in je ruimte komen) en dat is al veel verder uit gebreid door roos omdat ze daar al niet in gecorrigeerd is. En dat hoeft dan niet met een tik maar kan al gedaan worden met een vinger omhoog. Maar dit is iets wat je moet weten en kunnen zien en daar heeft ts begeleiding in nodig. Dan krijg je veel meer plezier met je paard
En denk ook dat je een paard er een plezier mee doet om meer buiten te zetten en minder krachtvoer.

Je moet in je buurt iemand zoeken die je kan helpen. Hier via bokt kom je er niet mee

Precies wat ik bedoel!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:58

@Waratje duidelijk. Met grondwerken ben je ook niet altijd vriendelijk ik zou het eerder rechtvaardig willen noemen. Paard moet gewoon weten wat de grenzen zijn.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:58

Juulxx schreef:
ik wil hier een oplossing voor vinden..:)

Mijn paard staat bij stal wassenaar in noordwijkerhout
ze is 5 jaar..
ze krijg 2x een halve kilo biks.. en 6 kilo kuil pd
Ik ben 21.. En mijn ervaring is niet op en top..
dit is dan ook me eerste paard die ik nu bijna een jaar heb..

Dat is dus een heel groot deel van het probleem. Stal Wassenaar is niet echt bepaald bevorderlijk voor het welzijn van je paard. Ze staan buiten het weideseizoen zo'n 23 uur per dag op stal (want ze mogen maar 1 uur per dag in de paddock), de boxen zijn veeeeel te klein, het krachtvoer en kuil is van hele slechte kwaliteit... Haal je paard alsjeblieft weg daar! Zeker voor zo'n jong dier is het heel slecht.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:00

Ik denk/weet bijna zeker, dat mijn paard ook zo'n kuren gaat vertonen als hij zo lang binnen staat (kruising Tinker).
Die van mij staat 24/7 buiten: of in een grote paddock, of in de wei. Beide met altijd dezelfde pony's als gezelschap. Hij kan rennen wanneer hij wil etc. Die van mij krijgt geen krachtvoer, Tinkers zijn sobere rassen en kunnen hier heftig op reageren.
Die van mij doet het prima op Marstall muesli (IJslander robuust, dus speciaal voor sobere rassen, zonder te veel suikers), hooi (zo arm mogelijk) en gras.
Mij lijkt me dat je paardje niet op de juist plek staat, hoe stond hij voorheen? Voordat hij van jou was?
Veel succes! Je hebt een leuk paardje hoor!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:01

Even een vraagje tussendoor. Je schrijft nl dat je hiervoor problemen hebt gehad met een niet passend zadel, maar je hebt niet aangegeven hoe lang het heeft geduurd voor je er achter kwam dat dit het probleem was. Kan het zijn dat dit al langer een probleem was en Roosje hierdoor fysieke problemen heeft gekregen en zo ja, is ze daarvoor nagekeken door fysio of osteo.?

Ik zeg niet dat hiermee alles opgelost kan worden maar een fysiek probleem in combi met een puberend paard en een ietwat onzekere leider kan idd voor aardig wat problemen zorgen. Verder ben ik het wel eens met tinkersjakie, minder krachtvoer, meer naar buiten en goede begeleiding zoeken.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:02

Laten we het helder maken: Roosje is niet stout.

Ze zijn echter verzeild geraakt in een onbegrepen situatie van 2 individuen; een paard en een mens. Dit paard verlangt een leider, zolang niemand zich aanmeldt, gaat hij zelf leiden. TS denkt heel iets anders die denkt "wat wordt ie vervelend joh".

Zolang dit paard niet een leider heeft (dat TS zou moeten zijn) kun je dit paard niets kwalijk nemen.

Het punt is nu om een omslag te maken en TS zal nu leiderschap op moeten eisen. Daarvoor moet ze hulp zoeken van een ruim ervaren iemand die weet hoe je hier mee om moet gaan.

Diegene zal beamen dat leiderschap niets te maken heeft met zwepen of rondjagen of scherpe bitjes.
Sleutelwoorden in dit geval zijn nog altijd: consequent zijn, zelf alert zijn in combinatie met een goede timing.

En inderdaad; vlak huisvesting niet uit.
Laatst bijgewerkt door Whoknows op 02-02-13 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:07

roosje is niet stout. roosje krijgt niet teveel eten. roosje is niet buitengewoon energiek. roosje is niet gemeen. roosje krijgt miss wel te weinig tijd om vrij te bewegen, maar dat is niet de reden van roosje haar gedrag. roosje maakt simpelweg misbruik van de situatie! roosje heeft in de gaten dat haar bazinnetje niet buitengewoon veel kennis en ervaring heeft, en speelt hier lekker op in. helemaal niet gek toch? ik zou serieus les nemen, voornamelijk in grondwerk. dan leer hoe je eigen houding overkomt bij je paard. wat ik zeker niet meer zou doen is roosje opjagen in de bak terwijl ze los is en met deken?? hier word ze niet vriendelijker van tegen jou. serieus gaan oefenen dus, en niet zomaar wat laten rennen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:10

O kom op, Whoknows,
Heb jij paarden onderling al eens een geschilletje zien uitpraten?
Dat gaat niet zelden met duidelijk schoppen en uithalen hoor. Dát is de taal van paarden.

Nu zal geen paard zonder aanleiding gaan uithalen. Net zo min als dat een mens die mag doen naar paarden.
Maar als je door een paard gezien wilt worden als leider, dan zul je af en toe ook even moeten doorpakken 'als paard'. En bij gebrek aan hoeven is een zweep een prima alternatief hoor. En als Roosje zich niet gedragen kan aan het halstertouw in de buurt van grassprieten, heeft TS gewoon iets nodig waarmee ze op dat moment wél de sterkste is (dus een bitje).

Roosje weet uit het verleden heus dat de mens baas is en zij niet. Maar bij TS ziet ze ruimte om de regels wat op te rekken. Dan kun je 2 dingen doen: je kunt denken "ach wat is Roosje zielig, ze wordt niet begrepen". TS leest dat op Bokt en denkt dan misschien inderdaad wel "ach wat is Roosje zielig" en zal daar naar handelen. Het resultaat lees je al in de openingspost.
TS kan ook denken "verdikke, Roosje, stout paard, ik ga dat ongehoorzame gedrag van je eens aanpakken".
Ik denk dat zowel Roosje als TS beter af zijn met het laatste.

TS heeft daarbij hulp nodig om ZELF te leren hoe ze dit aanpakt. Roosje zal namelijk bij een ervaren paardenmens lang zo stout niet meer zijn.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:14

marisseudine schreef:
roosje is niet stout. roosje krijgt niet teveel eten. roosje is niet buitengewoon energiek. roosje is niet gemeen. roosje krijgt miss wel te weinig tijd om vrij te bewegen, maar dat is niet de reden van roosje haar gedrag. roosje maakt simpelweg misbruik van de situatie! roosje heeft in de gaten dat haar bazinnetje niet buitengewoon veel kennis en ervaring heeft, en speelt hier lekker op in.

Helemaal mee eens ! want onze Roosje is een paard :)

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:16

Er is nu een discussie, maar is het niet veel belangrijker om ts an avies te voorzien?
Iedereen heeft zijn of haar mening. En iedereen zijn manier van werken en omgaan met je paard dat werkt.
Geef je advies waar ts om vraagt? Dan an ze zelf uit alle verschillende meningen/opties wat halen en doen wat haar het beste lijkt?

Mijn vraag aan ts, ben je wat wijzer?

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:20

Dees schreef:
O kom op, Whoknows,
Heb jij paarden onderling al eens een geschilletje zien uitpraten?
Dat gaat niet zelden met duidelijk schoppen en uithalen hoor. Dát is de taal van paarden.

Heb ik. Geef ik je gelijk in. Maar als je de taal van de paarden per ongeluk niet begrijpt hangt de oplossing niet in de kast in dit geval. Dat geeft namelijk alleen maar meer armoe.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:23

Dees schreef:
Nu zal geen paard zonder aanleiding gaan uithalen. Net zo min als dat een mens die mag doen naar paarden.
Maar als je door een paard gezien wilt worden als leider, dan zul je af en toe ook even moeten doorpakken 'als paard'. En bij gebrek aan hoeven is een zweep een prima alternatief hoor. En als Roosje zich niet gedragen kan aan het halstertouw in de buurt van grassprieten, heeft TS gewoon iets nodig waarmee ze op dat moment wél de sterkste is (dus een bitje).

Harde aanpak hoort in mijn ogen op de tweede plek. Op de eerste plek moet de huisvesting in orde zijn en het paard moet haar ei kwijt kunnen. Je kan een jong paard dat nauwelijks naar buiten kan niet kwalijk nemen dat het gefrustreerd wordt en daardoor 'gevaarlijk'.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:24