Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Whoknows schreef:Gehoorzaamheid zit 'm al in de piepkleine dingen. Om maar een klein voorbeeldje te noemen. Hoe haal je 'm uit de box. Deur wagenwijd open bv. En wat gebeurt er dan, begint hij al half door je heen te lopen of kan hij het opbrengen te wachten totdat je heel relaxed halster en touw kunt aankoppelen. Hij mag pas mee als jij het "zegt". Ook al staat die deur al een kwartier open.
Hoe sta je erbij. (rechtop met lage stem, en geen enkele pas achteruit) Of kun je hem nog net aan houden en moet je bukken om d'r hoofd niet te hoeven raken. En loop jezelf in zijn achteruit?
Vertoont ie ontzag? Of heb jij ontzag voor hem?
Aan het paard zal niet veel mankeren.
Naar jezelf kijken.
Niet slaan of schoppen, maar wel super consequent zijn; en dan in alles.
Succes
Sabien88 schreef:ik lees veel slaan en zweep gebruik. Ik zelf ben hier niet van. Het kan zoals jij zegt op vriendelijke rustige maar consequente manier. Ik heb sinds kort zelf grondwerk/ loswerk les en daar leer ik bijv echt samenwerken met mijn paard, de leiderschap te hebben en respect. Heb je dit allemaal dan kun je verder met trainen. Les kost geld maar levert zoveel op. Ik had dit n begin ook niet, aar vind het t zeker waard! En bovendien het scheelt in jou geval ook zeker ongelukken!
Geef niet op en ga opzoek naar een instructrice die goed bij jou en je paard past.
Happie schreef:@Waratje fluisteren?
tinkersjakie schreef:Ook bij grondwerk als een paard te brutaal is krijgt ook weleens een tik maar denk dat je met grondwerk ook na die tijd heel veel baat bij hebt als je grondwerk/paardentaal snapt.
Te moet leren waar het al mis gaat. Het begint met een klein stapje na je toe ( in je ruimte komen) en dat is al veel verder uit gebreid door roos omdat ze daar al niet in gecorrigeerd is. En dat hoeft dan niet met een tik maar kan al gedaan worden met een vinger omhoog. Maar dit is iets wat je moet weten en kunnen zien en daar heeft ts begeleiding in nodig. Dan krijg je veel meer plezier met je paard
En denk ook dat je een paard er een plezier mee doet om meer buiten te zetten en minder krachtvoer.
Je moet in je buurt iemand zoeken die je kan helpen. Hier via bokt kom je er niet mee
Juulxx schreef:ik wil hier een oplossing voor vinden..
Mijn paard staat bij stal wassenaar in noordwijkerhout
ze is 5 jaar..
ze krijg 2x een halve kilo biks.. en 6 kilo kuil pd
Ik ben 21.. En mijn ervaring is niet op en top..
dit is dan ook me eerste paard die ik nu bijna een jaar heb..
marisseudine schreef:roosje is niet stout. roosje krijgt niet teveel eten. roosje is niet buitengewoon energiek. roosje is niet gemeen. roosje krijgt miss wel te weinig tijd om vrij te bewegen, maar dat is niet de reden van roosje haar gedrag. roosje maakt simpelweg misbruik van de situatie! roosje heeft in de gaten dat haar bazinnetje niet buitengewoon veel kennis en ervaring heeft, en speelt hier lekker op in.
Dees schreef:O kom op, Whoknows,
Heb jij paarden onderling al eens een geschilletje zien uitpraten?
Dat gaat niet zelden met duidelijk schoppen en uithalen hoor. Dát is de taal van paarden.
Dees schreef:Nu zal geen paard zonder aanleiding gaan uithalen. Net zo min als dat een mens die mag doen naar paarden.
Maar als je door een paard gezien wilt worden als leider, dan zul je af en toe ook even moeten doorpakken 'als paard'. En bij gebrek aan hoeven is een zweep een prima alternatief hoor. En als Roosje zich niet gedragen kan aan het halstertouw in de buurt van grassprieten, heeft TS gewoon iets nodig waarmee ze op dat moment wél de sterkste is (dus een bitje).