Longeren en wederzijds respect

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ramarant

Re: Longeren en wederzijds respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:21

@ijssnuiver, jij zegt dat jij niet vind dat longeren bijdraagt aan wederzijds respect.

Ok, wederzijds respect moet er eigenlijk zijn voordat je begint met longeren.
Maar zijn er niet genoeg energieke paarden die een sterke eigen wil hebben en op het moment dat ze gelongeerd worden ( of op een andere manier aan het werk moeten ) dat ze dan pas heel erg respectvol en gehoorzaam naar je toe zijn, net omdat ze hun energie even kwijt konden. Draagt het op die manier dan ook niet bij aan wederzijds respect?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:30

Ik snap het laatste stukje niet sorry xx

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:34

Longeren kan zeker bijdragen aan het wederzijds respect. De basis moet er natuurlijk al wel zijn voor je met longeren begint, maar ook zeker in een kudde verplaatst de leider de volger. Met longeren verplaats jij duidelijk je paard, wat een extra bevestiging is van je leiderschap.
Ook is het fijn dat hij zijn ei kwijt kan. Goed dat je er begeleiding bij neemt zodat jullie minder gauw miscommunicaties hebben, met goede instructie zal het vast allemaal goed verlopen! Als je zeker wil weten dat je goede instructie hebt kun je misschien eens een filmpje van de longeerles maken en online zetten, dan kun je de tips van bokkers zien. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:36

Ik vind ook je voorbeeld een beetje onduidelijk, maar ik denk wel te snappen wat je bedoeld :) .

Als je paard een keer zo fris/onstuimig is aan het begin van een training, kun je toch ook kiezen om even te gaan loswerken? Voordat je begint met het eigenlijke werk?
Op die manier kun je weer even de hulpgeving op elkaar afstemmen en dan kun je imo een stuk fijner trainen.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:45

Ja sorry, ik ben ook niet zo'n kei in het formuleren van bepaalde dingen.

Dat zou zeker kunnen ijssnuiver! Mits het paard je natuurlijk niet ondersteboven wilt lopen juist omdat hij zo onstuimig is. ( helaas vaak genoeg meegemaakt ) Niet dat ik een mietje ben, maar sommige paarden.... 8)7 Dan kies ik persoonlijk liever voor een stukje veiligheid door aan de longe te beginnen en op die manier een voorbereiding op het echte werk te doen. Hopelijk is het zo een beetje duidelijk?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:46

Ik snap wel wat je bedoeld hoor!
Maar als je paard je ondersteboven wil lopen, zijn de verhoudingen toch niet goed?

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:23

Ik weet niet of je hier van verhoudingen kunt spreken. Ik denk dat ik weet waar je naartoe wilt, en dat is het wederzijds respect.

Voorbeeld:
Je kunt een jong kind nog zo goed opvoeden, maar betekent dit dat een jong kind zijn ouders niet zal uitproberen op bepaalde punten? Al is het maar om een snoepje in de winkel. En wil dat dan meteen zeggen dat het kind geen respect heeft?

Zo zie ik het ook met paarden. Een (jong) paard kan nog zo goed opgevoed zijn, maar dat wil niet zeggen dat hij je op bepaalde punten zal uittesten om te kijken hoever hij kan gaan. Een paard zal zijn leider ten alle tijden uit blijven testen.

Wat betekent respect? Als ik het in een woordenboek zou gaan opzoeken staat er: een gevoel of uiting waarmee je laat merken dat je iemand aanvaardt als waardig en waardevol.

En wanneer krijg je respect? Voor de een moet respect afgedwongen worden en voor de ander moet respect verdiend worden...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:13

Ramarant schreef:
@Gypsy, ik denk niet dat het verstandig is om een groen paard meteen te longeren met hindernissen. Wat ik persoonlijk zou doen is een schriktraining doen met het paard en deze vertrouwd laten worden met bepaalde objecten/hindernissen. Hierdoor zal het paard meer zelfvertrouwen krijgen en vertrouwen in zijn leider, ipv het paard meteen in het "diepe" te gooien. Later zou dit eventueel toegepast kunnen worden met longeren, maar dan moet het paard natuurlijk wel eerst begrijpen wat de bedoeling is.

Ik ben het gedeeltelijk met ijssnuiver eens. Een paard moet zeker eerst leren dat er bepaalde lichaamshouding/taal is. Denk wel dat het fijner is om een paard hierbij juist wel bepaalde commando's/stemhulpen te geven zodat er een voorbereiding gemaakt kan worden op het longeren.

Je zegt dat een paard de mogelijkheid moet hebben om te kunnen "vertellen" wat er wel of niet goed gedaan word en duidelijk moet kunnen maken als hij het er ergens niet mee eens is.

Hoe kan een onbeleerd paard "vertellen" wat er wat wel of niet goed word gedaan als hij zelf amper van toeten of blazen af weet?

Als ik mijn paard bijvoorbeeld de kans zou geven zodat hij duidelijk mag maken dat hij het er niet mee eens is, dan krijgt meneer praatjes en dan kom ik nog geen steek verder. Hij mag het met mij eens zijn of niet, maar uiteindelijk hoort hij te gehoorzamen aan dat wat er van hem gevraagd/verlangd word. Mits hij natuurlijk snapt wat de bedoeling is, ik ga natuurlijk niet verwachten van hem dat hij een piaffe gaat doen als hij niet snapt hoe. Als hij het niet met mij eens gaat ie zich maar een blauw steentje zoeken als hij terug op de weide staat. Maar goed dat is mijn mening daarover.

Ik denk ook niet dat TS meteen haar paard aan de longe zal gooien zodat het paard maar meteen moet uitzoeken wat de bedoeling is. Uiteindelijk kom je er toch niet aan onderuit om een longerlijn te introduceren, er moet ergens een begin gemaakt worden.

Groen is zo'n vaag begrip, een paard wat onbeleert is maar het wijken voor de druk kent, kun je prima eens over een balkje heen sturen aan de longeerlijn.
Is je paard groen in de zin van, heeft na zijn verhuizing naar de opfok nooit meer mensen gezien, tja dan lijkt het me inderdaad logisch dattie niet aan de longeerlijn over een stukkie plastic zal lopen.

Verder kun je longeren zo makkelijk en moeilijk maken als je zelf wilt. Je kunt een cirkel van 5 meter pakken, of een van 15.