hoofdstel niet omkrijgen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:30

Ariebren schreef:
Heb je wel een aankoop keuring laten doen ??
Door een eigen DA en waar je zelf bij geweest bent ??

Dat vraag ik me ook af ja, het is moeilijk, dit gedrag kan zowel door verborgen gebreken komen als door een paard dat simpelweg uitprobeert.

Rider01

Re: hoofdstel niet omkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:07

TS, als je hem benaderd, is hij dan wel ontspannen?

yfke77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:14

Hij is hartsikke ontspannen.. Loopt braaf mee, is aler en vriendelijk..
weten jullie of je met een bitloos hoofdsel schade kan aanrichten??

Amirah_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:20

Natuurlijk kan dat.
Een bitloos hoofdstel werkt erg in op het neusbeen.
Sommige ruiters denken omdat je bitloos rijd, je harder kan gaan trekken.
Mer gevolg dat in de meeste gevallen het puntje van het neusbeen afbrokkelt, gebroken is.
Als ik jou was en je wilt bitloos rijden, pak dan een kaptoom :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:23

Kun je het paard nog wel terug brengen?
Het komt een beetje over alsof de vorige eigenaar blij is dat het paard weg is.
Zoals dat schudden met het hoofd: 'dat is de 1e keer dat ie dat doet'.
Dat kan ik me niet voorstellen namelijk.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:31

Ik heb een tijd een paard gereden waar ik het hoofdstel niet over de oren kreeg.. (Hoofd omhoog,kon ik er niet bij)..

Ik heb het bakstuk losgemaakt en zo eerst het hoofdstel omgedaan, kopstuk stukje verder over de hals gelegd en zo kon ik hem voorzichtig achter zijn oren krijgen. Als laatste deed ik pas het bit in..
Beetje omslachtige manier, maar voor dit paard werkte het wel. Om hebben was het probleem niet echt het omdoen en dan vooral het oorgedeelte.

Halster ging iets beter omdat je daar meer ruimte hebt om het over de oren te doen..

yfke77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:37

Nee, ik geloof ook echt niet dat het de eerste keer is, maar hij is nu bij mij en ik heb het probleem.. Ik ben gek op hem en wil met hem de uitdaging aangaan om van het probleem af te komen..
Krijg ik echt meer problemen dan zal ik hem echt weg moeten doen.. Maar wil hem nu nog een kans geven..

yfke77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 22:40

Renee16, goed idee.. Dat is idd ook mijn probleem..hij wordt mad als ik bij zn oorgebied kom... Ik zal het uitproberen.. Thanks :-)

Equilize

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:43

Hoi Yfke,

Het klinkt een beetje als kopschuw. Dit kan verschillende oorzaken hebben (mocht het dat zijn). Hoe oud is het paard? En wanneer zijn de tanden van het paard voor het laatst nagekeken?
Woon je in de buurt van Brabant?
Ik hoor het graag van je, misschien kan ik je helpen.

Groetjes,

Noortje

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:44

Tja het is wel heel makkelijk om het op bitloos te schuiven, maar mischien doe je zelf wel iets verkeerd?
Verder is er nogal een verschil tussen een sidepull of een hackemore...

Maar nogmaals, heb je het dier laten keuren door een dierenarts?

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:51

Ik zou hem toch eens na laten kijken door een DA. Wij hadden een paard op stal wat lange tijd een beetje vervelend deed met hoofdstel aandoen, DA kon niets vinden. Tanden waren oke. Op een gegeven moment zelfs afgeschreven aan koppigheid. Tot hij op het einde zijn kop ophoog gooide, steigerde, als een gek rondjes ging draaien... Hij had een slijmbeurs ontsteking achter zijn oren. Dat deed dus mega veel pijn als hij een hoofdstel om moest maar omdat hij zo lief van aard was heeft ie het zo lang voor ons verborgen. Voor dat paard was het overigens te laat, maar als je er op tijd bij bent goed te behandelen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:58

dit hoeft echt niks met het bitloos rijden te maken hebben, snap ook niet hoe iedereen daar op komt..
paard kan ook kopschuw zijn.
omdat het verder een leuk paard vindt zou ik hem niet alleen hier om wegbrengen. een probleem als het hoofdstel/halster niet omkrijgen is echt niet onoplosbaar.
ts is je paard ook bang voor het hoofdstel of vindt ze alleen het omdoen vervelend?
en misschien is er iets pijnlijks achter zijn oren, heb ook wel eens een paard gehad die bang was voor het hoofdstel, die bleek een ontsteking achter de oren te hebben..

yfke77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 23:22

Nee Gypsy, hij is niet gekeurd... Maar ik vraag me ook af of dat naar boven zou komen tijdens de keuring. Ik heb de mensen blindelings geloofd, het zou toch afschuwelijk zijn als je niemand meer kan vertrouwen toch? Dat zal ik misschien fout gedaan hebben..
En verder is hij ook niet kopschuw, alleen bij zn oren.
Het paard is 7jaar en ik heb geen idee wanneer hij voor t laatst bij de Ta is geweest.
Maar helaas Noortje, ik woon in Groningen :-S, maar bedankt voor je aanbod..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:24

Je hoeft niet bewust opgelicht te worden hoor, het kan zijn dat de verkoper het oprecht niet wist.

Ik zou iig even een ervaren iemand erbij halen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:25

Ik heb niet alles gelezen maar is een leren bitje geen optie? :) Dan heb je geen hoofdstel nodig. Maar niet elk paard kan er op gereden worden...
voorbeeld:
Afbeelding

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:34

Dat hoeft zeker niet, dat paard waar ik het over had was 6 maanden van te voren ook verkocht, maar op dezelfde stal blijven staan. De vorige eigenaren hadden geen idee dat het zo erg was, ook mede omdat de eerste DA niks kon vinden.
Ik zou gewoon eerst een de DA en de TA laten komen voor je in de weer gaat met allerlei andere dingen zoals hierboven wordt gezegd. Eerst de medische zaken uitsluiten.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:34

lifaya schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar is een leren bitje geen optie? :) Dan heb je geen hoofdstel nodig. Maar niet elk paard kan er op gereden worden...
voorbeeld:
[ Afbeelding ]

wat is dat voor iets vreemds ? die van mij steekt steeds hij tong uit, die ligt erzo uit :P en leer zal ook wel vies smaken

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:41

nee dat leer smaakt juist best lekker :P dit is iets wat regelmatig gebruikt word voor paarden die geen druk achter de oren dulden, ook toegestaan op springwedstrijden enzo

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:43

lifaya schreef:
voorbeeld:
[ Afbeelding ]

ik heb ook zo'n bit gebruikt een tijdje toen mijn paard een ontsteking achter de oren had, werkt prima!
ik was alleen wel altijd bang dat hij het uit zou spugen ofzo, heeft hij nooit gedaan :o

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:45

lifaya schreef:
nee dat leer smaakt juist best lekker :P dit is iets wat regelmatig gebruikt word voor paarden die geen druk achter de oren dulden, ook toegestaan op springwedstrijden enzo

Hij kan het zo uit spugen :oo .

Mijn merrie had ook last met het bit. Bleek dat ze last had van haar tanden, dit had ik gelukkig snel door.
Toen daarna had ze het weer bleek dat mijn bit te scherp (had bij de winkel duidelijk gevraagd om een ZACHT bit voor jong paard. Kreeg dus een africhtings bit) was dus nu een ander en die neemt ze heel goed in, ze hapt er nog net niet naar :j .

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:47

Ze kunnen het niet uitspugen.
Op de foto zie je het niet duidelijk, maar onder de kin door loopt nog een riempje waardoor het bit wel vast ligt in de mond.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:49

Het zit inderdaad gewoon rond de kin, uitspugen is niet mogelijk :) Erg diervriendelijke oplossing :j

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:49

Oh gelukkig, want ik wou zeggen mijn paard zou wel zo'n grappenmaker zijn die dat gewoon uit zou spugen :)) .

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:51

Ik zou ook eerst alle medische oorzaken uitsluiten. Dat kan dus toch iets met het gebit zijn, een slijmbeursontsteking (die kun je meestal wel voelen, dan is er toch een verdikking achter de oren, of iets met de bovenste wervels. Een route via de dierenarts, tandarts en fysio dus....misschien heb je voldoende aan een echte paardendierenarts die overal naar kan kijken. Het zou gewoon jammer zijn als je nog een tijd blijft tobben terwijl er een medisch probleem is.

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:53

lifaya schreef:
voorbeeld:
[ Afbeelding ]

Dat is best een leuk idee. Mag ik vragen waar je zo'n "hoofdstel" kan kopen? :D