Help! Valse pony gekocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 16:03

sjanien schreef:
Ik vindt overigens niet dat hij geen genoeg tijd heeft gehad. Dit gedrag hoort gewoon niet maar ik vraag me af of hij dit al niet bij de vorige eigenaar ook heeft gehad. Ik zeg enkel dat hij nu in deze situatie nu hij onhandelbaar is meer tijd nodig zal hebben om weer te worden wt ts wil. Denk dat de pony zijn hele leven heeft kunnen doen wat hij zelf wou. En nu een nieuwe kans heeft en probeert om volledig de baas te worden.
Wij hebben zelf afgelopen jaar ook twee paarden gekocht die mochten wat ze wouden. En in het begin waren we blij als we ze op stal hadden staan. En nu lopen ze aan een los touwtje achter je aan. Maar omdat ze hadden kunnen doen wat ze zelf wouden heeft het even tijd nodig om ze bij te brengen dat ze toch echt moeten gaan doen wat wij willen. En in mijn ogen bereik je dat alleen door ze los in de bak te gooien (zodat ze jouw als hengst van de kudde zien en leider van de kudde). En door altijd slimmer te zijn dan hun. Bijt hij je in je arm dan doe je er een stok aan zodat hij je niet kan bijten op den duur kun je dat allemaal weer afbouwen.

Dank je wel voor je reactie, zitten goede punten in!

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:03

TamaradB schreef:
Floemii schreef:
wat heeft de eigenaresse er precies over te zeggen? wellicht de reden waarom hij gecastreerd werd?
hoe zou de vorige eigenaresse er mee om gaan?
had de oude eigenaresse routines met hem die jij nog niet hebt?
Moet hij misschien nog een beetje wennen aan zijn nieuwe huis?

Dank je wel voor je reactie. De vorige eigenaar was in mijn ogen oprecht gechoqueerd. Ze vond het heel verelend want ze was juis blij dat ze zo'n mooi huisje heeft gevonden. Hij is inderdaad gecastreerd mdat hij zich misdroeg, maar dat was meer etteren dan vals gedrag. De eigenaresse had geen routines met hem, ze kwam soms een week niet en dan weer wel, sms aaide ze alleen, sms een borstel en af en toe losgooien. Gezien het wennen wil ik hem ook een periode de tijd geven, maar ik heb nooit eerder meegemaakt dat een pony zich vals gedroeg tijdens het wennen, hoogstens verward, geirriteerd, chagerijnig of onwennig en onzeker.

Gezien de vorige eigenaresse zo verbaast is, kan je haar misschien eens langs laten komen om te laten zien hoe zij alles met hem deed. ze had dan misschien geen vaste routines, maar misschien wel een soort basishouding die indruk op hem maakte?
en ik denk echt gewoon nog even de tijd geven... de tijd geven maar wel dingen met hem blijven doen, hem het vertrouwen geven dat het bij jou ook leuk is.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 16:04

set_elkol schreef:
als de pony iets tegen jou persoonlijk zou hebben, hoe reageert hij dan tegen andere mensen in jouw omgeving, heb je dit al uitgeprobeerd?

Niet geprobeerd, maar dat is wel een goede. Mijn stalgenoot zegt dat als ze er is, haar paard staat bij de mijne in de loopstal, dat ze geen last van hem heeft, maar zij vraagt natuurlijk ook niks. Ik zal haar eens vragen iets van hem te vragen, en kijken hoe dat gaat.
Goede tip!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:05

Ik denk dat zo vaak corrigeren er alleen maar toe leidt dat hij je helemaal niet meer vertrouwt. Kan je niet sommige dingen negeren?
Even heel drastisch gedacht: misschien is hij er nog niet aan toe dat je hem benadert?

Ik vind niet dat je alles als een softie moet aanpakken, maar zo vaak corrigeren werkt duidelijk ook niet. Ik zou proberen om toenadering te zoeken, terwijl je hem wel in zijn waarde laat. Zoek de positieve aandacht op en niet te negatieve. Ondanks dat hij misschien schooineigingen krijgt, kan je met voerbeloningen wel wat meer naar dat positieve. Probeer die voebeloningen dan zo te doen, dat de kans op de schooineigingen zoals bijten het kleinst is. Bijvoorbeeld door het snoepje uitsluitend op de grond/uit een emmer te voeren.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:06

Angst aanjagen is zeker niet de bedoeling :)
bv : met het voeren : Neem een stikje mee en tracht hem op +- 1m afstand te houden. Dit kan je eerst trachten te bekomen door met je armen aanwijzingen te geven, reageert hij niet of loopt hij je onver : gebruik een stikje (of wat dikke zweep met op de achterkant aan handje ipv een losje) en tracht hem daarmee op afstand te houden. Hoe hard jij optreed hangt dan af van hoe de pony reageert..

Ook zou je kunnen proberen bv vrijheidsdressuur/grondwerk met de pony te doen zodat hij jou aanwijzingen beter leert begrijpen en ook op een positieve manier met jou aan de slag kan?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 16:06

Floemii schreef:

Langskomen is geen optie, ze staat op knappen en woont immens ver weg. Dat hebben we al overlegd.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 16:08

_iDj_ schreef:
Ik denk dat zo vaak corrigeren er alleen maar toe leidt dat hij je helemaal niet meer vertrouwt. Kan je niet sommige dingen negeren?
Even heel drastisch gedacht: misschien is hij er nog niet aan toe dat je hem benadert?

Ik vind niet dat je alles als een softie moet aanpakken, maar zo vaak corrigeren werkt duidelijk ook niet. Ik zou proberen om toenadering te zoeken, terwijl je hem wel in zijn waarde laat. Zoek de positieve aandacht op en niet te negatieve. Ondanks dat hij misschien schooineigingen krijgt, kan je met voerbeloningen wel wat meer naar dat positieve. Probeer die voebeloningen dan zo te doen, dat de kans op de schooineigingen zoals bijten het kleinst is. Bijvoorbeeld door het snoepje uitsluitend op de grond/uit een emmer te voeren.

Dank voor je reactie. Het is echter zo moeilijk om een rake trap of bijt te negeren. Ik kan wel minder erop in gaan. Er werd net al gezegd dat ik minder moet praten, dus dat ga ik zeker proberen!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:08

Dan is het inderdaad lastig, wel mooi dat je open staat voor reacties en dat je het zo graag wil laten werken, top!
Ga even in rust na of het wel falen is, het is pas falen als jullie allebei ongelukkig zijn. Aan jou de keuze wanneer dit is.

Na je berichtje vind ik wel dat het meer de moeite waard is om nog even door te oefenen dan ik had verwacht. Je wilt zo graag.
Hoe lag hij daar in de groep en hoe ligt hij bij jou in de groep? Kan het zijn dat hij gefrustreerd is doordat hij opeens minder hoog in rangorde staat of dat hij een ego-boost heeft gekregen doordat hij nu juist 'de man' is in de groep?

Verder is het lastig om met een pony aan de slag te gaan waarmee het moeilijke altijd is ontweken. Ik ken er ook één (als is dat geen shet, maar een flink paard) en dat baasje is heel vrolijk en ietsjes nonchalant (niet in negatieve manier, maar het hoeft nog allemaal niet te precies). Terwijl ik me iets serieuzer en strenger opstel. Dat paard kan dat absoluut niet waarderen :')
Ik weet niet of er veel afstandsverschil is tussen jou en de oude eigenaresse? Dan zou je kunnen proberen of ze langs kan komen en of zij dan de pony zou kunnen doen voor een dagje. Jij kijkt dan enkel van een afstandje toe. Als hij bij haar dan ook vreemd doet dan ligt de oorzaak ergens in de veranderingen van de afgelopen tijd, doet hij het niet dan zal het werk vooral bij jou liggen.
Dit betekent niet dat jouw manier van omgaan met paarden verkeerd is, maar sommige karakters botsen gewoon ;)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 16:09

kellykeuhh schreef:
Angst aanjagen is zeker niet de bedoeling :)
bv : met het voeren : Neem een stikje mee en tracht hem op +- 1m afstand te houden. Dit kan je eerst trachten te bekomen door met je armen aanwijzingen te geven, reageert hij niet of loopt hij je onver : gebruik een stikje (of wat dikke zweep met op de achterkant aan handje ipv een losje) en tracht hem daarmee op afstand te houden. Hoe hard jij optreed hangt dan af van hoe de pony reageert..

Ook zou je kunnen proberen bv vrijheidsdressuur/grondwerk met de pony te doen zodat hij jou aanwijzingen beter leert begrijpen en ook op een positieve manier met jou aan de slag kan?

Ik ga wat boeken bestellen denk ik. #zoektopbolpuntcom

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:09

Straf je hem alleen met stem?

Mijn eerste pony was ook vals tijdens het eten, hij trapte etc. Ik durfde zelf niet veel te doen. Totdat ik het zo zat was en 'm gewoon een stamp onder z'n buik te hebben gegeven. Daar is ie zo van geschrokken dat ie 't nog een paar keer heeft geprobeert, waarop ik het zelfde reageerde. Nu kan ik gewoon bij hem in de buurt komen. Je moet hem natuurlijk niet onterecht slaan. :)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 16:11

mooney schreef:
Dan is het inderdaad lastig, wel mooi dat je open staat voor reacties en dat je het zo graag wil laten werken, top!
Ga even in rust na of het wel falen is, het is pas falen als jullie allebei ongelukkig zijn. Aan jou de keuze wanneer dit is.

Na je berichtje vind ik wel dat het meer de moeite waard is om nog even door te oefenen dan ik had verwacht. Je wilt zo graag.
Hoe lag hij daar in de groep en hoe ligt hij bij jou in de groep? Kan het zijn dat hij gefrustreerd is doordat hij opeens minder hoog in rangorde staat of dat hij een ego-boost heeft gekregen doordat hij nu juist 'de man' is in de groep?

Verder is het lastig om met een pony aan de slag te gaan waarmee het moeilijke altijd is ontweken. Ik ken er ook één (als is dat geen shet, maar een flink paard) en dat baasje is heel vrolijk en ietsjes nonchalant (niet in negatieve manier, maar het hoeft nog allemaal niet te precies). Terwijl ik me iets serieuzer en strenger opstel. Dat paard kan dat absoluut niet waarderen :')
Ik weet niet of er veel afstandsverschil is tussen jou en de oude eigenaresse? Dan zou je kunnen proberen of ze langs kan komen en of zij dan de pony zou kunnen doen voor een dagje. Jij kijkt dan enkel van een afstandje toe. Als hij bij haar dan ook vreemd doet dan ligt de oorzaak ergens in de veranderingen van de afgelopen tijd, doet hij het niet dan zal het werk vooral bij jou liggen.
Dit betekent niet dat jouw manier van omgaan met paarden verkeerd is, maar sommige karakters botsen gewoon ;)

Bedankt voor je reactie wederom. De eigeneresse is hoogzwanger en woont ver weg, dus dat is geen optie, dat hebben we al besproken. Ik ben bang dat de laatste zin waarheid wordt.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 16:12

T_hijs schreef:
Straf je hem alleen met stem?

Mijn eerste pony was ook vals tijdens het eten, hij trapte etc. Ik durfde zelf niet veel te doen. Totdat ik het zo zat was en 'm gewoon een stamp onder z'n buik te hebben gegeven. Daar is ie zo van geschrokken dat ie 't nog een paar keer heeft geprobeert, waarop ik het zelfde reageerde. Nu kan ik gewoon bij hem in de buurt komen. Je moet hem natuurlijk niet onterecht slaan. :)

Heb al een keer een rotschop gegeven, maar vind dat geen leuke manier van werken, het moet voor beide partijen leuk zijn. En daarnaast werkt het niet, hij ging onverstoord verder.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:14

Natuurlijk is een rotschop geven niet leuk, maar je iedere keer laten aanvallen is ook niet leuk... Denk jij dat een pony in een kudde het in zn hoofd moet halen om zich naar zijn leider zo te gedragen als deze pony naar jou doet?

Ik zou hem echt een keer alle hoeken van de stal laten zien, is hij nou helemaal bedonderd! Zachte heelmeesters....

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:16

TamaradB schreef:
_iDj_ schreef:

Dank voor je reactie. Het is echter zo moeilijk om een rake trap of bijt te negeren. Ik kan wel minder erop in gaan. Er werd net al gezegd dat ik minder moet praten, dus dat ga ik zeker proberen!

Dat snap ik inderdaad :') Ik denk dat het ook een kwestie is van een patroon doorbreken. Als je eenmaal aan het corrigeren bent, zitten jij en je pony in een bui/flow van irritatie naar elkaar. Misschien kan je daarom juist beter vanaf een grotere afstand met hem bezig gaan en hem zelf toenadering te laten zoeken (uiteraard wel tot een gepaste afstand van jouw lichaam en niet tegen je aan, dan blokkeer je hem/eventueel op een wat hardere manier als hij niet reageert).

alleirbag

Re: Help! Valse pony gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 16:17

Iedereen bedankt voor de waardevolle tips, ik heb zin om morgen weer aan de slag te gaan.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:18

Ik heb dit ook meegemaakt de mijne was erg 1 kennig
En is nu goed van karakter en werk je moet er gewoon even doorheen en door laten werken voor tijd eraan besteden
Ik had precies en dit werkte bij mij
Gewoon gedrag nergeren en daar laten lopen een een straf op ze tijd is niet erg gaan ze niet door aan

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:19

Boek dat ik gebruikte was: http://www.bol.com/nl/p/natuurlijk-paar ... 666778632/

(De omschrijving van dit boek is wat zweverig bij Bol... ik krijg het gevoel van 'weer zo'n paardengoeroe', maar het boek is erg praktisch, erg 'down to earth' en heel nuttig. Toen ik dat boek kocht was er nog lang niet zoveel als nu op dat gebied. Zelfs Monty Roberts was hier nog niet erg bekend... )

Verder, maak het verschil tussen belonen en straffen heel erg duidelijk, zodat de pony er niet aan kan twijfelen wat je bedoelt.

Voor ik de methode Hempfling toepaste, liep ik ook steeds met een zweep, om haar van me af te houden... dat wilde ik niet en het werkte eigenlijk ook niet...

Ik zat nog te denken, dat die pony van jou misschien wel last heeft van de 'vele' wisselingen van baas eb huis in betrekkelijk korte tijd... sommige types hebben daar nu eenmaal moeite mee.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:29

TamaradB schreef:
antje_vip schreef:
Sorry hoor, je roept dat je al meerdere paarden hebt beleerd enzo maar je weet niet hoe je een paard bijten moet afleren?

Goedemiddag Miss Positivo.

Bijten afleren is niet moeilijk, de meeste paarden bijten namelijk niet uit gemeenheid maar uit ongenoegen of omdat ze niet weten dat dat pijn doet. Dat was ze prima af te leren, bij verschillende dieren op verschillende manieren. Deze pony reageert niet op deze methoden, en er zijn nog wat andere puntjes en ik twijfel daarom over verkoop. Graag wil ik van mede-bokkers advies over wel of niet verkopen en of zij misschien weten wat de oorzaak kan zijn.

Dat je een vraag met een wedervraag beantwoord, getuigt van weinige intelligentie en kennis.

In de paardensport kunnen we veel van elkaar leren, dat is het mooie ervan. De grootste topruiters krijgen nog regelmatig training, want leren is essentieel.

Paarden zijn dieren en hebben derhalve vele verschillende karakters. Dat je 35 paarden hebt kunnen opvoeden, wil niet zeggen dat dat ook lukt bij nummer 36, of 80, of 1003.

Kennis delen en het vragen van hulp of antwoorden getuigt van intelligentie, het afzeiken van andermans hulpvraag van een grote dosis frustratie en arrogantie.

Mocht je daadwerkelijk iets zinnigs kunnen toevoegen, dan heel graag.

EDIT; typfout.

Volledig offtopic, maar wat is dit een briljante reaktie _/-\o_

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 16:34

Mijn verzorgpony had/heeft dit ook. Steeds als we gingen wandelen proberen te bijten etc. Steeds als die beet hrbben wij hem een tik op z'n neus gegeven. Liep hij braaf een snoepje. Todn zijn we met hem in de longeerbak gegaan en daar losgegooid. Met een leadrope of halstertouw opjagen zeg maar. Je moet wel erg opletten op je lichaamstaal. Je drijft hem door rondjes te draaien in de lucht met je touw. (Moeilijk uit te leggen :')) na een aantal keer kwam heb ik hem op het einde niet meer opgejaagd. Kwam hij bij me.. was ie lief? Dan was hij klaar. Bijten, dringen etc? Dag paardje rondje lopen jij!
Hij is nu veel aanhankelijker en bijt bijna nooit meer ook niet stampen. :) dit betekend natuurlijk niet dat dit bij elk paard werkt maar proberen kan nooit kwaad. :)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 16:51

RosiePosie schreef:
Boek dat ik gebruikte was: http://www.bol.com/nl/p/natuurlijk-paar ... 666778632/

(De omschrijving van dit boek is wat zweverig bij Bol... ik krijg het gevoel van 'weer zo'n paardengoeroe', maar het boek is erg praktisch, erg 'down to earth' en heel nuttig. Toen ik dat boek kocht was er nog lang niet zoveel als nu op dat gebied. Zelfs Monty Roberts was hier nog niet erg bekend... )

Verder, maak het verschil tussen belonen en straffen heel erg duidelijk, zodat de pony er niet aan kan twijfelen wat je bedoelt.

Voor ik de methode Hempfling toepaste, liep ik ook steeds met een zweep, om haar van me af te houden... dat wilde ik niet en het werkte eigenlijk ook niet...

Ik zat nog te denken, dat die pony van jou misschien wel last heeft van de 'vele' wisselingen van baas eb huis in betrekkelijk korte tijd... sommige types hebben daar nu eenmaal moeite mee.

Dank je wel voor de tip, ik ga zo maar eens bestellen!

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 16:52

femkepien schreef:
Mijn verzorgpony had/heeft dit ook. Steeds als we gingen wandelen proberen te bijten etc. Steeds als die beet hrbben wij hem een tik op z'n neus gegeven. Liep hij braaf een snoepje. Todn zijn we met hem in de longeerbak gegaan en daar losgegooid. Met een leadrope of halstertouw opjagen zeg maar. Je moet wel erg opletten op je lichaamstaal. Je drijft hem door rondjes te draaien in de lucht met je touw. (Moeilijk uit te leggen :')) na een aantal keer kwam heb ik hem op het einde niet meer opgejaagd. Kwam hij bij me.. was ie lief? Dan was hij klaar. Bijten, dringen etc? Dag paardje rondje lopen jij!
Hij is nu veel aanhankelijker en bijt bijna nooit meer ook niet stampen. :) dit betekend natuurlijk niet dat dit bij elk paard werkt maar proberen kan nooit kwaad. :)

Klinkt goed! Ik merk dat veel mensen het op een NH-achtige manier aanpakken, vandaar NU boeken bestellen!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:08

Ik denk dat het heel belangerijk is dat hij respect heeft voor jou ruimte,dwz dat jij niet voor hem aan de kant moet maar hij voor jou..Enkele voorbeelden zijn als je hem bv aan het poetsen bent en hij wil jou kant op draaien met zijn kont,dan laat je hem snel weer van je af draaien(hou dan wel met een kant zijn halster vast zodat zijn hoofd jou kant op draait en hij jou niet kan trappen)..Laat hem afstand houden met wandelen en zet hem als hij dramt een paar passen terug..Zet hem een paar passen ferm terug als hij bijt of stijgert ect..Dit zijn simpele basisdingen maar o zo belangerijk en ik denk dat hij een beetje een dominantiestrijd is aangegaan met jou omdat hij nieuw is,wat paarden onder elkaar ook doen..Hij mag in elk geval onder geen beding jou aan de kant drukken hoe subtiel ook..

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 17:39

Weet je ook iets van de eigenaren van vroeger? Kan het zijn dat ie voorheen nogal stevig is aangepakt of misschien zelfs mishandeld is (ook al omdat ie hengst was) en dat ie bij jou als nieuwe baas nog niet het vertrouwen heeft dat jij hem niet zult mishandelen?

Het is alsof ie op dit moment kiest voor 'aanvallen is de beste verdediging'. Dat ie niet onder de indruk was van jouw schop wijst er misschien ook op dat hij lichamelijke straf kent uit z'n verleden (niet bij de laatste eigenaresse, blijkt uit wat je schrijft, maar daarvoor).

Op basis daarvan denk ik dat 1 februari erg kort is om te zien of er verbetering op kan treden wanneer hij je meer leert te vertrouwen.

Ik ben het overigens eens met jou en veel anderen in dit topic dat aanvallen niet mag. Punt. Maar misschien leert hij je te vertrouwen als je nu nog iets meer afstand bewaart en minder van hem vraagt (waarbij ook vast staan en poetsen al tellen als 'dingen vragen') en het contact heel langzaam opbouwt.

Ik hoop echt dat het goed komt tussen jullie en dat je de leuke pony in hem zult vinden, die je verwacht had. :j

Overigens vind ik ook dat je geweldig positief reageert in je topic!

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 18:14

pleiada schreef:
Ik denk dat het heel belangerijk is dat hij respect heeft voor jou ruimte,dwz dat jij niet voor hem aan de kant moet maar hij voor jou..Enkele voorbeelden zijn als je hem bv aan het poetsen bent en hij wil jou kant op draaien met zijn kont,dan laat je hem snel weer van je af draaien(hou dan wel met een kant zijn halster vast zodat zijn hoofd jou kant op draait en hij jou niet kan trappen)..Laat hem afstand houden met wandelen en zet hem als hij dramt een paar passen terug..Zet hem een paar passen ferm terug als hij bijt of stijgert ect..Dit zijn simpele basisdingen maar o zo belangerijk en ik denk dat hij een beetje een dominantiestrijd is aangegaan met jou omdat hij nieuw is,wat paarden onder elkaar ook doen..Hij mag in elk geval onder geen beding jou aan de kant drukken hoe subtiel ook..

Goede tips, dank daarvoor!

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 18:17

Selima schreef:
Weet je ook iets van de eigenaren van vroeger? Kan het zijn dat ie voorheen nogal stevig is aangepakt of misschien zelfs mishandeld is (ook al omdat ie hengst was) en dat ie bij jou als nieuwe baas nog niet het vertrouwen heeft dat jij hem niet zult mishandelen?

Het is alsof ie op dit moment kiest voor 'aanvallen is de beste verdediging'. Dat ie niet onder de indruk was van jouw schop wijst er misschien ook op dat hij lichamelijke straf kent uit z'n verleden (niet bij de laatste eigenaresse, blijkt uit wat je schrijft, maar daarvoor).

Op basis daarvan denk ik dat 1 februari erg kort is om te zien of er verbetering op kan treden wanneer hij je meer leert te vertrouwen.

Ik ben het overigens eens met jou en veel anderen in dit topic dat aanvallen niet mag. Punt. Maar misschien leert hij je te vertrouwen als je nu nog iets meer afstand bewaart en minder van hem vraagt (waarbij ook vast staan en poetsen al tellen als 'dingen vragen') en het contact heel langzaam opbouwt.

Ik hoop echt dat het goed komt tussen jullie en dat je de leuke pony in hem zult vinden, die je verwacht had. :j

Overigens vind ik ook dat je geweldig positief reageert in je topic!

Dank je wel voor je reactie. Ik weet weinig van de eigenaren ervoor, misschien een goede om even bij de vorige na te vragen. Goede tips, zoiets kwam ook al voorbij via PB over dat niets vragen en vertrouwen winnen. Ga ik zeker doen!

Positief reageren is misschien mijn ding, ik zie veel te vaak negativiteit voorbij komen!