Te weinig beweging omdat hij op stal staat...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:22

Euh sorry :wow: hij kan niet naar buiten???Is er op jou stal geen bak dan of kan je niet elke dag met hem wandelen?Vind zowiezo dat een paard van die leeftijd nog in de wei moet kunnen staan en moet kunnen spelen,maarja wie ben ik!?

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:22

Sonja schreef:
geshahquille schreef:
Ja hoe zou dat nu kunnen he dat zoon paardje staat te bokken in zijn stal? Tegenwoordig is dit toch zelf strafbaar dat een paard niet buiten komt en dan ook nog een jonge hengst echt sneu. Ik vraag me af of jij wel geschikt bent om een paard te houden of er moet iets met hem zijn op medisch gebied dat hij niet naar buiten mag?

Waar staat dat? Ben benieuwd waar die wijsheid vandaan komt.

Het zou op zn minst strafbaar MOETEN zijn!!
Werd daar maar wat strenger op gecontroleerd.. helaas. Een maand niet naar buiten en straffen voor dit gedrag noem ik gewoon kei hard mishandeling.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:25

Het zijn toch de nieuwe regels tegenwoordig dat een paard niet meer alleen mag staan en minimaal vier uur naar buiten moet? strafbaar is mischien een groot woord maar voor zover ik het begrijp kun je wel een boete krijgen (boete is straf) omdat het voor de dieren bescherming als dieren mishandeling word gezien.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:26

Zowiezo snap ik niet waar je het idee vandaan haalt om hem te straffen,dat snapt hij echt niet hoor!Hij vliegt gewoon tegen de muren op omdat hij zijn ei niet kwijt kan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:27

geshahquille schreef:
Het zijn toch de nieuwe regels tegenwoordig dat een paard niet meer alleen mag staan en minimaal vier uur naar buiten moet? strafbaar is mischien een groot woord maar voor zover ik het begrijp kun je wel een boete krijgen (boete is straf) omdat het voor de dieren bescherming als dieren mishandeling word gezien.

Zelfde vraag: WAAR staat dat?!?

Ik verheug me dan nl op de sluiting van 98% van de maneges...

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:28

Ik denk niet dat je daar heel veel aan kan doen, behalve hem beweging geven :+
Is er geen bak? Niks waar hij effe z'n benen kan strekken?

Zoniet, zou ik toch op zoek gaan naar een ander plekje, waar hij dit wél kan, want dit is echt niet gezond.

xSlvna

Ik denk dat t ondertussen wel duidelijk is voor de meid, Sonja verder via pb en de rest stil tot zijzelf wat gezegd heeft? :)

mika11

Die nieuwe regels zijn de plannen die oud minister Bleeker en volgens mij de dierenbescherming heeft opgesteld.
Maar het is nog niet officieel, het zijn richtlijnen wat een paard minimum aan zorg/huisvesting moet hebben.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:29

Zowiezo, een jong paard dat niet met soortgenoten kan spelen, mis je dan geen belangrijk stuk van de opvoeding?

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:30

Verder toch als raad nog even mijn situatie van vorig jaar: het vroor of regende dat het giet. En alle eigenaren van mijn weiden vonden dat de wei veel te kapot ging. Uiteindelijk de deal maar gemaakt om hem in een stalletje van ruim 2,5 bij 3,5, plus vier bij vier uitloop de zetten (die uitloop werd overigens een afschuwelijke modderpoel zodat ik me die drie weken de hele tijd ongerust over zijn hoeven maakte, gelukkig bleek hij er niets van te hebben omdat zijn stal wel droog was).
Niet ideaal dus, maar ik deed mijn best.
Qua beweging: ik liet hem elke dag zo'n half uur in de rest van de wei (echter ook maar 20 bij 20) en wandelde ruim anderhalf uur à twee uur met hem (in twee à drie keer) + longeren soms.
Echter is hij een fjord, en vond het niet erg om wat minder te bewegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:31

xSlvna schreef:
Ik denk dat t ondertussen wel duidelijk is voor de meid, Sonja verder via pb en de rest stil tot zijzelf wat gezegd heeft? :)

Wat verder per PB :?
Modambities horen op FZ thuis denk ik?
De gegeven informatie klopt imo niet, dus ik zou graag een bronvermelding zien. Onzin roepen kunnen we allemaal (zoals je zelf al aangaf).

xSlvna

Re: Te weinig beweging omdat hij op stal staat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:33

Bedoel maar, het gaat ook niet meer over het onderwerp. Klopt wel dat er best een bron bij mag, maar alsnog.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:34

xSlvna schreef:

Sorry? Als je zoiets nou wat anders zegt komt het misschien over zoals je smiley erachteraan het bedoeld. Nu kom je over alsof wij in groep 3 zitten en jij de juf bent :')

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:35

Mijn paard komt gewoon nog iedere dag in de wei.
Van een beetje modder en water gaan ze echt niet dood ;)
Paarden in de natuur staan toch 24/7 buiten dus ook in de winter
Als echte paardenvriend zou ik opzoek gaan naar een plekje waar hij een waardig bestaan kan hebben.
Des noods maar een kwartiertje verder fietsen!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:46

xSlvna schreef:

Nee hoor, tuurlijk is het nog niet duidelijk, dit had al lang duidelijk moeten zijn voor ze aan een paard begon..
Dus ik denk echt niet dat het er aan helpt dat wij die 20x zeggen, is toch gewoon logisch dat het dier z'n benen wil strekken, daar heeft ze bokt niet eens voor nodig..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:52

Sonja schreef:
xSlvna schreef:

Wat verder per PB :?
Modambities horen op FZ thuis denk ik?
De gegeven informatie klopt imo niet, dus ik zou graag een bronvermelding zien. Onzin roepen kunnen we allemaal (zoals je zelf al aangaf).

Toch leuk als je door een 15-jarige de les wordt gelezen? ;)

TS, kan je je paard niet nog naar een opfokbedrijf doen, tot je hem gaat beleren? Dan staat hij ook met soortgenoten.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:55

waarom laat je hem hengst als dat zo moeilijk is en hij niet naar buiten kan.
Heeft hij zo'n geweldige bloedlijn dat hij moet fokken.
Ballen eraf en lekker naar buiten met de andere ruinen en of merries.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 14:59

geshahquille schreef:

buiten niet, paard moet minimaal 4 uur uit zijn stal, dit is longeren-rijden-stapmolen-of los
ze hoeven dus niet 'perse' buiten te staan, als ze maar 4 uur niet in hun box staan :(

zal is opzoeken, staat ook in mijn schoolboeken :j

TS..zoek een nieuwe stalling. paard moet gewoon naar buiten kunnen

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:35

Duuk2011 schreef:
En jij straft hem er ook nog voor...

God god god.. Ik wil zoveel typen maar ik houd me in.
Maar serieus. Waarom doen mensen dit toch?

Je geeft hem meer eten (dus meer energie!!!!) die hij niet kwijt kan, hij is jong en vol energie en hij kan niet naar buiten en daarvoor straf jij hem ook nog.
Ik vind dat zo vreselijk om te lezen gatver ik voel gewoon woede opkomen weet je dat? Wat moeten zo'n mensen toch met paarden. Gebruik je logisch verstand.

Ga opzoek naar een andere stal waar dat beest lekker naar buiten kan en bovendien PAARD KAN ZIJN!

Hier ben ik het ZO mee eens!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:07

_Leenx schreef:
Hallo, ik heb een bijna 3-jarige hengst.
Door het slechte weer de laatste tijd staat mijn hengst al een maand ofzo op stal.
Hij kan niet naar buiten en dat begint hij weer te laten merken.
hij heeft vrij veel bewegingsruimte in de stal maar dat is natuurlijk toch nog niet voldoende voor zo'n jong beestje...
Hij begint soms gewoon te springen en te steigeren in de stal, ik straf hem hier wel voor natuurlijk maar hij blijft het doen.
Het heeft wss wel meerdere oorzaken dat hij zo doet (niet buiten kunnen, hij krijgt meer eten zodat hij niet te sterk afvalt, en zijn leeftijd..)
Weet iemand hoe ik hem tog nog gelukkig kan houden op stal?
hij kan wel echt niet naar buiten :s ...

Is dit serieus.

_Leenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:17

Sonja schreef:
Tegenvraagje, je bent 16 dus geen kleuter meer: hoe denk je nu ZELF dat zoiets op te lossen zou zijn?
Wat zou je iemand anders adviseren?

ik vraag alleen maar wa jullie denken hoor, ik kan er gewoon niks aan doen.

hij kan nie op de wei omdat die nogaltijd onder water staat. ik neem hem elke dag een kwartier naar buiten...
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 12-01-13 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:18

_Leenx schreef:
hij kan nie op de wei omdat die nogaltijd onder water staat. ik neem hem elke dag een kwartier naar buiten...

hij zal vast niet verzuipen ;)

_Leenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:22

just_kiki schreef:
_Leenx schreef:

hij zal vast niet verzuipen ;)

Verzuipe zallem inderdaad ni, ma hij heeft heel snel last van zijn hoeven.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:23

Enige manier om 'm gelukkig te houden? VERHUIZEN!!!

Heb jij wel eens 23uur en 45min in de WC gebivakkeerd? Zo niet, probeer dat maar eens een maand lang, dan weet je hoe het is om in een kleine ruimte opgesloten te zitten.

Misschien niet de meest vriendelijke reactie, maar kan me er zo boos om maken dat paarden dag en nacht binnen staan vanwege een natte wei. Stukje verharden en ze kiezen zelf wel uit waar ze willen staan. Altijd beter dan een stal van 3x3

_Leenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:24

Kwanyin schreef:
Tja, hoe graag het je het misschien anders zou willen, er bestaat geen enkele andere oplossing dan dat het paard zo snel mogelijk naar buiten moet...Wat noem jij trouwens "slecht weer"? Hoe slecht ligt jou bak/wei er nu werkelijk bij dat hij niet naar buiten zou kunnen? Ik zou hem echt zo rap mogelijk buiten zetten, en eigenlijk liefst vandaag. Want straks begint de vrieskou weer, gaat de grond hard worden en dan is het beter dat hij daarvoor even zijn energie eruit gebokt heeft.

Slecht weer = elke dag regen --> Al onze weien onder water