Hoe krijg ik hem aan het lopen? (eigenwijs paard!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:26

[quote="nowylover] Ze komen om de dag in de paddock maar daar is nu ook niet te wezen. En vaak is het 's ochtends in de molen gedaan en 's middags gelongeerd. En we gaan die hengsten niet met z'n alle op wei doen want dan kunnen problemen verwachten. Twee zijn door naar de tweede bezichtiging dus die worden daar voor getraind. [/quote]

Ik snap dat je voorzichtig bent, maar paarden hebben niet alleen beweging nodig maar ook vrije beweging - voor tussen de oren. Het zal alleen in de winter zijn dat de paddocks te nat zijn o.i.d., maar misschien heeft je paard toch meer baat bij een poosje los in een modderige bak dan vastgezet rondjes wandelen...
Zonder die discussie te willen aanzwengelen is dat waarschijnlijk wel een belangrijke reden voor zijn gedrag.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:27

nee hoor jij bent dan slimmer als hem want je krijgt hem gewoon in de molen
mijn paard wilde soms de wasplaats niet op
dan ging ik ook achteruit erin of zijwaarts omweg enz

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:31

Ik denk dat als je de longeerzweep mee gaat nemen, dit een korte termijn oplossing is. Hij gaat het echt niet leuker vinden om naar die stapmolen toe te gaan, als hij weet dat hij daar op z'n falie krijgt.

Stapmolen in principe vind ik niet zo veel mis mee, maar iedere dag stapmolen en niet iedere dag buiten, vind ik toch echt geen goede zaak. TS Ik vind het heel goed dat je inziet dat het voor het paard belangrijk is om uit zijn stal te komen, maar ik denk dat hij staakt voor de stapmolen omdat hij het daar gewoon écht niet fijn vindt. Ik zeg niet dat je hem zijn zin moet geven en dat hij er niet meer in hoeft. Jij moet dit zeker van hem winnen, anders heb je straks de poppen aan het dansen natuurlijk.

Maar misschien kun je het leuker voor hem maken in de stapmolen (ik heb alleen geen idee hoe, iemand creatieve ideeën?). Of je zet hem in de stapmolen, puur voor het idee, laat 'm er 1 rondje in en daarna ga je lekker met hem wandelen of iets anders doen wat hij leuk vindt, als beloning. De enige beloning die hij nu lijkt te krijgen als hij erin gaat, is dat hij erin moet blijven terwijl hij het daar helemaal niet leuk vindt.

Ik geloof er niet in dat het paard jou expres loopt te kwallen; hij wil jou alleen duidelijk maken dat hij dit NIET wil. Nu is het aan jou om hem duidelijk te maken dat hij naar jou moet luisteren, maar ook dat het leuk is om met jou mee te gaan en dat je hem echt niet iedere keer blootstelt aan dingen waar hij een hekel aan heeft.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:34

Ze worden heus wel in een modderige bak gezet, maar niet te vaak dan. En in de molen staan ze niet vast en anders worden ze in de couloir gedaan.

Maar om te weten wat er aan de hand is ja dingen proberen. Om er achter te komen waar het vandaan komt.

cstok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:39

Junia schreef:
Ik geloof er niet in dat het paard jou expres loopt te kwallen; hij wil jou alleen duidelijk maken dat hij dit NIET wil. Nu is het aan jou om hem duidelijk te maken dat hij naar jou moet luisteren, maar ook dat het leuk is om met jou mee te gaan en dat je hem echt niet iedere keer blootstelt aan dingen waar hij een hekel aan heeft.

Ik laat hem altijd al van te voren uitrazen in de binnenbak, lekker rennen, dan is er geen zweep voor nodig om hem dan vooruit te krijgen :) Dat ie beter buiten kan zijn, ja dat snap ik en ik zou niets liever willen. Maar ja.. wat niet is, dat is niet en ik wil er graag het beste van maken.

Ik zal morgen na het losgooien eens een stukje buiten met hem proberen te gaan wandelen (ken hem nog niet zo goed dat ik precies weet hoe hij reageert, maar tis een redelijk koele kikker). Probeer ik overmorgen de molen wel weer voorzichtig, misschien lukt het dan wel weer.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:41

je zou eerst wat schriktraining in de bak kunnen proberen, dan weet je of je buiten een gespannen dier kan verwachten of dat je echt een nuchtere koele kikker hebt :)
Laatst bijgewerkt door Rider01 op 01-01-13 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:41

Misschien kun je ook hem juist losgooien nádat hij in de stapmolen is geweest, als beloning.

Nu haal je hem weg van iets leuks om iets te gaan doen wat hij niet wil. Het zijn maar ideetjes hoor, maar ik hoop gewoon dat je ergens een oplossing vindt die zowel voor jou als voor het paard fijn is.

cstok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:46

Dat klinkt ook leuk voor afwisseling, schriktraining. Hij schrikt in ieder geval niet van blaffende honden, of van mijn dochter in haar knalrode jas die voorbij rent. Maar een deken opdoen vindt ie dan weer heel erg eng.

Losgooien ná de stapmolen klinkt ook wel goed, de eerste dagen deed ik hem eerst losgooien omdat hij dan zó als een idioot ging rondrennen dat hij kleddernat was en dan toch een beetje droog gestapt moest worden. Zo is eigenlijk het losgooien - stapmolen ontstaan. Maar nu hij zijn energie weer vaker kwijt kan, kan ik dit inderdaad proberen!

cstok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 00:01

Vandaag lekker los gegooid in de paddock. Daar wil niemand zijn paard in zetten omdat het een modderbende is. Lekker twee uur laten staan. Stapmolen vandaag maar over geslagen. Ik heb inmiddels wel door dat het probleem niet zo in de molen zit, maar in het feit dat hij mij ontiegelijk aan het uittesten is. Staken bij alle dingen die hij niet wil. Dus staken als ik hem weghaal van het grazen tijdens de wandeling, staken als hij de gang in moet om tussen de touwen te staan (poetsen), staken als hij zijn stal weer terug in moet, staken de molen in. Alles valt en staat volgens mij met mijn houding, ik moet de leider zijn en als hij daar ook maar een seconden aan twijfelt, dan neemt ie die ruimte en gaat proberen wat de grens is. Boos worden heeft geen zin, zweep gebruiken ook niet. Resoluut de leiding nemen, even de andere kant op lopen met hem en dan nog een keer proberen heeft me in een paar dagen al aardig geholpen :)

Edit -> typo

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:46

Dressuurenzo schreef:
Misschien is de vraag waarom wil je paard niet in de stapmolen?

Als je de oorzaak weet...onzeker, angst, niet fijn...dan weet je ook hoe je het op kan lossen.

Dit.

Om toch antwoord te geven op je vraag: het is geen kwestie van 'streng' zijn, het is een kwestie van zelfvertrouwen hebben. Je hoeft je niet persé boos te maken, je moet laten merken dat je niet onder de indruk bent en rustig blijven. Anders idd even hulp vragen aan de eigenaar.

Mary1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:57

little_birdy schreef:
gaat hij makkelijk achteruit?
zo ja dan achteruit erin zetten

Dit is een tip waar ik wel wat aan heb :=
Het paardje van een vriendin wil op stal niet langs een muurtje naar binnen maar wel naar buiten.

jensvl

Re: Hoe krijg ik hem aan het lopen? (eigenwijs paard!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:04

Waarom een paard iedere dag in de stapmolen zetten? Als ik paard was zou ik dat ook niet leuk vinden en dat laten merken. Wss heeft hij dat al op veel andere manieren laten merken. Weigeren is 1 van de laatste methodes om te laten zien dat hij het echt niet wil. Mss gewoon minder vaak in die stapmolen (dat is voor een paard nutteloze energieverspilling. Die energie kan hij beter voor andere dingen gebruiken). Dus ik ben het eens met het paard.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:21

Doe eens wat anders met hem dan
a) de stapmolen
b) longeren

Zoooooo saaaaaaaaaaaaaaaaaaaai en dan heeft het beest nog niet eens veel contact met zijn soortgenoten.
Ik zou ook in de rem gaan. Als ie jou ziet gaat ie saaaaaaaie dingen doen. Doe is wat leuks met hem! Zoals spelen! Grondwerk, lekker versnellen en dan opeens stoppen dat soort gein, knappen ze van op, eindelijk eens wat leuks. Tis nog een jonge kerel, de kids op school hebben toch ook speelkwartier? Dat strakke sportgedoe met dure paarden, saaaaaaaai, hij heeft groot gelijk.

O ja, koud losgooien vanaf de stal is pas echt slecht voor pezen/benen, als je gericht met hem grondwerk doet kan hij ook effe los maar dan gecontroleerd, kan je meteen de leider voor hem zijn, maar dan wel met lollig werk.

Of sta je op een stal waar ze grondwerk ed heel 'stom' vinden?

*edit* ik zie al dat je wat andere dingen met hem aan het proberen bent. Ga zo door!

cstok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:50

Het is geen strak gedoe met een sport paard hoor, hij staat er voor se recreatie. Inmiddels weet ik dat ik ook met hem mag gaan rijden en vooral ook les nemen. Dus dat ga ik vanaf volgende week doen. Dat spelen klinkt ook leuk. Heb al voor elkaar dat hij los gaat met anderen, dan kan hij lekker lang los en ook nog sociale contacten hebben.
Tnx voor alle tips, ik probeer uit te voeren wat in mijn mogelijkheden ligt!

cstok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 00:13

Rollen in de modder en lekker lang poetsen. Dat beviel hem ook goed vandaag. Zo goed dat hij nu ging staken voor zijn stal. De draak ;-)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:25

Als hij zonder ander paard in de paddock staat, is ook niet zoveel aan voor hem. :o
Is er niet een ander paard die je erbij mag zetten?
Dan kunnen ze een beetje samen oplopen, schoften etc.
Daar heeft ie veel meer aan.
Maar ik vind het wel goed, dat je zoveel al probeert te doen.

Mike_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:36

ik had dat ook maar dat is verholpen door dat als ze wel stapte haar ging belonen met klopjes etc maar met voer lokken werkte niet daar maakte ze uiteindelijk gebruik van maar nu doet ze het niet meer

chendo26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:01

Bij het lezen van jouw stukje over het staken voor de stapmolen, vroeg ik mijzelf meteen af of er misschie de keer voorgaande aan die bewuste dag, niets gebeurd is in de stapmolen of liep er misschien een paard in op dat moment waar hij niet mee op kan schieten of bang voor is dat alles zou ook een oorzaak kunnen zijn van zijn staken.
Groetjes

Chaniek_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:04

Vraag of iemand wil helpen en er achter wil gaan staan stop hij, geef dan zonder genade 1 keer een goeie tik met de zweep. Mijn paard ging ook altijd in de staak gewoon omdat hij geen zin had. Dit was ook zo klaar

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:06

Noa_My schreef:
Vraag of iemand wil helpen en er achter wil gaan staan stop hij, geef dan zonder genade 1 keer een goeie tik met de zweep. Mijn paard ging ook altijd in de staak gewoon omdat hij geen zin had. Dit was ook zo klaar

In de categorie: hoe los ik problemen op zonder de oorzaak ervan te zoeken. Symptoom bestrijding...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:14

Vjestagirl schreef:
Noa_My schreef:

In de categorie: hoe los ik problemen op zonder de oorzaak ervan te zoeken. Symptoom bestrijding...

En toch werkt het heel vaak.

Het paard weet geeneens waarom hij het niet wil doen.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:22

Misschien heeft hij niet genoeg respect voor je. Dit kan je verhelpen door met het te gaan loswerken, zodat je je dominantere positie versterkt.

cstok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 00:41

Ik heb wat Freestyle oefeningen geleerd en merk dat het al veel beter gaat!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:44

cstok schreef:
Ik heb wat Freestyle oefeningen geleerd en merk dat het al veel beter gaat!

Leuk! Gewoon je fantasie gebruiken en samen uitzoeken wat jullie leuk vinden. Dan wil ie vast ook wel weer een keertje in de stapmolen ;)

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:50

TS , vind het al heel goed van je dat je dit paard beweging wilt geven!
Staan zat paarden 23/7 in de stal die er maar een uurtje uit komen om te rijden.
En grondwerk? Heel erg leuk om te doen en je bouwt er een leuke band mee op.

Verder veel afwisseling geven , ene keer longeren andere keer stapmolen , wandelen , paddock wat jou mogelijkheden zijn!