Nieuw paard terroriseert de andere...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Michellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:06

Brenda1992 schreef:
update;

Ik kwam een paar uur geleden terug van het werk om te horen dat (waarschijnlijk door Zsuzsa) het tussenschot gesloopt was en ze enkele uren samen hebben gestaan. Toen mijn moeder hier achter kwam en ze uit elkaar wilde halen viel ze weer aan... en raak

Ik heb net de heren maar even aan de longe gepakt om te kijken of ze nog goed lopen, en met Flor is alles oké maar Casper heeft ze toch flink tegen het linkerachterbeen geraakt. Hij is hoog in het been wat gevoelig als ik eraan kom en trekt een klein beetje in de draf. Volgens mij valt het wel mee maar dit was de druppel. Ik heb geen tijd en zin om er constant naast te gaan staan en vertrouw haar helemaal niet meer. Jammergenoeg gaat ze weer weg en gaan we wederom op zoek naar een leuke aanvulling in de kudde.

Echt heel jammer en ik vind het ergens ook wel zielig voor Zsusza maar mijn mannetjes gaan voor.

Ik snap ook niet waarom je niet even de tijd hebt willen nemen om ze in alle rust achter een draadje te laten wennen, zodat de merrie ook eerst aan haar omgeving had kunnen wennen Als de merrie inderdaad zo onzeker is als dat ik denk en eerder al schreef is dit ook gewoon vragen om problemen en onnodige ongelukken. Ik hoop voor de merrie dat ze een goed plekje vind. Zielig dat ze nu weer moet verhuizen, geeft een hoop stress voor zo'n dier.

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 21:23

Elan_GV schreef:
Gaat ze dan terug naar de oude eigenaren of verkoop je haar?

Terug naar de oude eigenaar. Ik ga morgen bellen.

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 21:27

_Michellee schreef:
Brenda1992 schreef:
update;

Ik kwam een paar uur geleden terug van het werk om te horen dat (waarschijnlijk door Zsuzsa) het tussenschot gesloopt was en ze enkele uren samen hebben gestaan. Toen mijn moeder hier achter kwam en ze uit elkaar wilde halen viel ze weer aan... en raak

Ik heb net de heren maar even aan de longe gepakt om te kijken of ze nog goed lopen, en met Flor is alles oké maar Casper heeft ze toch flink tegen het linkerachterbeen geraakt. Hij is hoog in het been wat gevoelig als ik eraan kom en trekt een klein beetje in de draf. Volgens mij valt het wel mee maar dit was de druppel. Ik heb geen tijd en zin om er constant naast te gaan staan en vertrouw haar helemaal niet meer. Jammergenoeg gaat ze weer weg en gaan we wederom op zoek naar een leuke aanvulling in de kudde.

Echt heel jammer en ik vind het ergens ook wel zielig voor Zsusza maar mijn mannetjes gaan voor.

Ik snap ook niet waarom je niet even de tijd hebt willen nemen om ze in alle rust achter een draadje te laten wennen, zodat de merrie ook eerst aan haar omgeving had kunnen wennen Als de merrie inderdaad zo onzeker is als dat ik denk en eerder al schreef is dit ook gewoon vragen om problemen en onnodige ongelukken. Ik hoop voor de merrie dat ze een goed plekje vind. Zielig dat ze nu weer moet verhuizen, geeft een hoop stress voor zo'n dier.

Ik wilde ze nu ook gewoon ruim een week met een draad ertussen aan elkaar laten wennen maar als ze de draad slopen om bij elkaar te komen gaat dit niet. Ik moet ook gewoon werken en kan er niet de hele dag bij staan. Het moet wel veilig zijn ze een paar uur alleen te laten.

Ik vind het ook zielig voor haar maar ik ik vind het ook zielig als een van de paarden dalijk zwaardere verwondingen heeft omdat ze aanvalt.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:36

Nou, hopen dat ze haar terug nemen, had je een proeftijd afgesproken?

Brenda1992

Re: Nieuw paard terroriseert de andere...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 11:33

Niet precies een proeftijd maar wel dat als het niet met de andere paardjes zou lukken dat ze haar terug zouden nemen. Dit weekend kwam hun een beetje rot uit dus we hebben afgesproken om het deze week nog te proberen en als het dan nog niet gaat dan komen ze haar volgend weekend halen.

Ik ga haar deze week dus maar eens leren aan de longe te lopen...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:48

Mijn merrie zou net zo zijn een eerste klas trapper vooral in een vreemde omgeving
Ik denk dat het voornamelijk onzekerheid is. Misschien heeft ze wel hele vervelende ervaringen met ruïnen.
Ik zou ook aanraden het toch ook langer te proberen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 14:24

JA, ik weet niet, als ze zelf niet van huis durft, dan duurt een week erg lang..

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:40

even uit nieuwsgierigheid... hoe gaat het nu?

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 16:34

Lief dat je het vraagt!!

nou, mijn vader heeft in de tussentijd nog een keer op haar gereden en vond haar toch wel heel fijn rijden.... Dus wilde hij het nog proberen. Nu is het ook zijn paard dus zijn keuze maar het vervelende is dat ik alle verzorging moet doen en hij er dan 2 keer per week opstapt. dus nu met dit weer moet ik met extra emmertjes warm water naar achter omdat ze apart staat en we haar ook een waterbak hebben neergezet en het is gewoon heel veel gedoe om ze allemaal aan het lopen te houden met steeds delen afzetten om ze gescheiden te houden en toch zorgen dat ze allemaal beschut kunnen staan.

Ik heb haar wel geleerd aan de longe te lopen en dit gaat nu best goed. Al was ik haar gisteren aan het longeren (ik had de bak half afgezet omdat zodat ik wat meer een cirkel heb en ze daar een beetje aanleuning aan heeft, ze moet het nog een beetje leren) en toen kwamen de andere 2 aanlopen om wat te komen drinken. Ze kwamen er dus niet door omdat ik bezig was en bleven op een meter van de draad staan. Dat ging 5 minuten goed en toen ging mevrouw weer met de oren plat in de nek richting de ruinen en begon te trappen... terwijl ik met haar bezig was. Ik haar natuurlijk snel gecorrigeerd maar ik vind het best eng hoe gefixeerd ze is op die 2. Ik durf dus ook niet samen met mijn vader en haar buiten te gaan rijden ofzo...

Woensdag komt een goede vriend van ons die ook manegehouder is eens kijken wat hij denkt van haar gedrag en of hij denkt dat ze gewoon moet wennen of dat het een hopeloos geval is.

Ik heb wel ook de nodige mensen gevraagd en ook de vrouw van wie ik les heb en nog een paar mensen die er wel verstand van hebben zeggen allemaal; ABSOLUUT NIET zomaar bij elkaar zetten als ze zo gericht trapt...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:30

Hoi
En hoe is het nu?

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 11:33

Een drama... Naja dat is ook overdreven maar er zijn een paar verschillende mensen komen kijken die er verstand van hebben en die zeggen allemaal dat het tussen die 2 nooit iets gaat worden. De ruin is ook best dominant en zij ook en dan gaat het gewoon helemaal fout.

Zelfs toen een vriend van ons, en manegehouder, kwam kijken en haar gewoon aan het halster vast had probeerde ze de ruinen aan te vallen. Ook zat ik een paar dagen terug op een van de ruinen, gewoon even lekker zonder zadel, en toen is ze door de afscheiding heen gegaan om maar bij hem in de buurt te komen en hem weer aan te vallen. Terwijl we het hadden afgezet met 3 lijnen schrikdraad. Nu heb ik dus echt een hek ertussen gezet en staat ze te koop... (ook in mijn advertenties)

De vorige eigenaren zijn opeens moeilijk aan het doen en willen haar niet terug, die heb ik dus een aangetekende brief gestuurd maar ik ga niet alleen op antwoordt wachten maar kijk ondertussen al of ik kopers kan vinden. Morgen komt er al iemand kijken die haar misschien wil kopen en volgend weekend ga ik naar een handelstal die haar misschien zou willen ruilen voor een ruin.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:48

Ik heb half november 2 veulens gekocht en dacht deze ook na een paar dagen bij mijn merrie en ruin te zetten. Met de merrie geen probleem. De ruin viel gericht aan beet en trapte alsof het een lieve lust was..
Dus besloten om de merrie samen met de veulens samen in de wei te doen en de ruin mocht alleen in een wei lopen (met zicht op de andere). Nu ruim 2 maanden later het toch nog eens geprobeerd en er is niets meer aan de hand ze spelen samen alsof het nooit anders is geweest.

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 12:03

Ja ik weet dat het soms lang kan duren maar ik vind dit doodeng en veel te gevaarlijk. Ik kan ze niet eens een paar uur alleen laten omdat dan wel weer iets gesloopt is. En nogmaals als ze zich weer door het hek geramd heeft drijft ze eentje echt gericht de hoek in en trapt hem kapot.

Ze staat hier nu ondertussen al een maand en het is nog steeds een drama, dus gaat ze weg. Als het nou nog even duurt voor ze verkocht is en het gaat over een paar weken toch opeens goed zou dat super zijn maar ik betwijfel of dat gebeurt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:27

Ik heb ook zo'n lastige merrie die gericht trapt. Dat wistbik niet toen ik haar kocht, maar nu moet ik ook heel goed oppassen met nieuwe paarden er bij zetten. Ze valt ze aan en schermt "haar kudde" op een agressieve manier af als ze contact zoeken.
Ik laat nieuwe paarden eerst wennen achter een dubbele draad met stroom er op. Zo kunnen ze niet neuzen, want dan slaat de met haar voorbenen makkelijk over de draad of met haar achterbenen onder de draad door. Zet je haar alleen met een nieuw paard is ze angstig, dus in mijn ogen is ze bang dat nieuwe paarden haar kudde afpakken.

Als dubbele draad een tijd goed gaat dan enkele draad en zo dat er geneust kan worden, en naast elkaar in de wei, en als neuzen niet meer zo vaak gepiep oplevert dan samen in een ruime graswei. In de paddock eerst nog wel gescheiden want daar komt makkelijk een paard knel in een inloopstal of een pad of een hoek.

Pas als hrt in de wei dan ook goed gaat op een gegevrn moment ook in de paddock. Met watbpech kost dit een paar maanden, maar na een vervelend ongeluk met nare bloedende wonden van een pony die knel kwam en oude blessures van mijn merrie, ben ik liever te voorzichtig dan weer ellende en risico's.

Ik zou het echt heel erg vinden als mijn merrie andermans paard kapot slaat en zit ook niet op een nog meer kapotte merrie te wachten. Zelfs haar vaste groepje weet dat ze weg moeten wezen als ze slechte zin heeft... Die staan al 5jaar samen

Ik vind het een moedige beslissing nu die knoop door te hakken, want dit gedrag blijft bij vrijwel elke wisseling problemen zorgen.

Brenda1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 11:00

@ joyce B; Precies zo ben ik het ook aan het doen tot ze verkocht is... Gaat het toch goed over een paar weken en is ze nog niet verkocht is dat geweldig maar ik ben bang dat ze zo blijft. Na bijna anderhalve maand lijkt ze alleen maar erger te worden. Als ik haar pak en langs de andere 2 loop om haar te gaan poetsen en verzorgen dan wordt ze al heel gestrest en probeert bij de andere te komen, loop ik dan een keer met haar naar ze toe (er staat dan nog steeds een hek tussen) begint ze al aan te vallen... Echt heel jammer dit allemaal.

Er is wel gisteren iemand komen kijken die haar wel heel leuk vond. Ik ben volkomen eerlijk geweest over hoe ze is maar hij vond dit een leuke uitdaging. Dinsdag komt meneer een keertje rijden, want gisteren was de rijbak een modderpoel.... Het is een heel aardige meneer waar ze ook lekker de hele dag buiten kan staan met een andere pony (merrie) dus daar heb ik wel een goed gevoel bij.