hengsten onder elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:41

Eleio schreef:
Als ik bv merk dat hij teveel last krijgt van zijn hormonen en dat de kleine de dupe van is , dan is het ook meteen bellen voor te castreren :)

Wat ik dus probeer te zeggen is dat je daar ws te laat mee bent.
Want je ziet dat niet aankomen, een hengst krijgt het van het ene op het andere moment in zijn bol en wil dat botvieren, je shet zal daar ernstig de pineut mee zijn omdat die zich niet kan verdedigen tegen een paard van 1,60.
Ik heb het ook eens mis zien gaan en ondanks dat ik erbij was en ze zelf uit elkaar heb kunnen halen was in die 5 minuten de ruin al flink gehavend en erg bang.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:46

Ik ken ook mensen die liever niet castreren.
Daar staan de hengsten met z'n allen bij elkaar. Wel in een erg grote weide, ze kunnen elkaar makkelijk ontlopen. Het is echt een vrijgezellen kudde.
2 hengsten hebben gedekt en ja, soms is er onenigheid. Pony waar ik altijd alles mee deed had meerdere malen kleine wondjes, hij was nogal brutaal. De rest ziet er prima uit.
Laatst was er wat strijd tussen de twee die dekken, de jongere wilde het heft overnemen. Ruimte zat, dus in the end was 't geen probleem. Staan nu weer vrolijk met z'n allen.
Daar stonden/staan 15-jarige hengst (heeft gedekt), 2 6-jarige hengsten (waarvan 1 dekt), 2 4-jarige hengsten en nog een stel klein grut van 1, 2, 3- jaar oud. Denk een stuk of 5/6 in totaal. Dus in totaal zo'n 10 hengsten bij elkaar. Gaat helemaal prima. Die mensen zetten de jaarlinghengsten er gewoon bij en die groeien dus op daar.
Kunnen overigens geen merries zien :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:15

Hoe groter de groep hoe minder problemen je hebt, omdat als er één last heeft van hormonen zijn er meerdere op wie hij het kan botvieren. Het slachtoffer kan wegvluchten achter de anderen en bij een opstootje zijn er altijd anderen die zich ermee gaan bemoeien waardoor de aanvaller steeds afgeleid wordt van zijn slachtoffer.
Dus dat is in principe een veel veiligere opzet, mits ze voldoende ruimte hebben.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 30-12-12 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:33

anneliesdj schreef:
Hoe groter de groep hoe minder problemen je hebt, omdat als er één last heeft van hormonen zijn er meerdere op wie hij het kan botvieren. Het slachtoffer kan wegvluchten achter de anderen en bij een optootje zijn er altijd meerderen die zich ermee gaan bemoeien waardoor de aanvaller steeds afgeleid wordt van zijn slachtoffer.
Dus dat is in princiepe een veel veiligere opzet, mits ze voldoende ruimte hebben.

Dus, TS, begin je eigen hengstenopfok kudde :Y)
sorry, moest even

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:35

Dat kan bij de één wel goed gaan en bij de anderen niet. Dat is per paard verschillend. Het ene paard is met het anderen paard anders ook met speelgedrag. Ik zou gewoon kijken wat er gebeurt. Gaat het niet een lijn er tussen spannen ;) !! Succes..

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:39

Ik doe het niet meer. Mijn oude hengst ( inmiddels overleden) Stond ook samen met een ruin in de bak ging tijden lang goed.. En ineens greep die de ruin die had echt behoorlijke plekken.. Zomaar ineens er achteraan die hebben we met grote pilonnen en springbalken eraf moeten slaan :(

_Clocloken_

Re: hengsten onder elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:43

Onze hengst en zijn zoon kunnen samen in de wei staan hoor, en daar staan dan ook nog 2 merrie's bij.
Casanova weet inmiddels heel goed dat zijn vader de baas is en gaat dan ook voor hem opzij.
Onze shetlanderhengst kunnen we helemaal niet bij onze grote hengst laten, als we dat zouden doen zou het gewoon niet goed aflopen.
Het kan dus best maar je moet er volgens mij wel geluk mee hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 18:58

Hoe oud zijn de hengsten van jou? En heeft de jonge hengst er vanaf piepklein veulen al bij gelopen?

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:00

Vader heeft zijn zoon niet geboren zien worden, die zijn pas later met elkaar herenigd.
Ze staan ook soms zonder de merrie's bij elkaar op de wei en als ze dan later herenigd worden met de merrie's geeft dit geen problemen.
Casanova wordt 2, zal nu iets van een 1,5 jaar oud zijn.
We hopen danook dat de situatie zo zal blijven :)

Skippy de shetlander wordt volgend jaar 5, hij is eigenlijk diegene die de problemen uitlokt.
Maar hij staat nu bij z'n eigen kleine kudde dus hoeft eigenlijk nooit omtrent de grote paarden te komen :)

anneliesdj

Re: hengsten onder elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:26

Dus nog best jong dan, heeft hij nog geen intresse in de merrie's?
Ik hoop ook voor je dat het zo blijft als hij ouder wordt.
Het is wel de ultieme manier om een hengst gewoon in een gemengde kudde te kunnen houden.