Kan een paard onderscheid maken tussen verschillende rassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:13

Dat van schimmels en bonten is mij ook maar verteld, kan me er ook wel wat bij voorstellen. Ze vallen meer op, en zijn dus een risico in een kudde. Lijkt mij. Maar het karakter speelt misschien ook mee, 't is denk ik maar net hoe je je weert als witte lijkt mij.

Skessa_ schreef:
Over IJslanders wordt ook vaak gezegd dat ze perse bij andere IJslanders moeten.
Die van mij staat ook tussen van alles en nog wat. Stond eerst ook nog een andere IJslander bij, maar daar trekt ze niet specefiek naar. Ze staat overal wel een beetje tussen.

Denk dat dat vooral de mensen met een IJslander zijn die andere ijslandermensen om zich heen willen. Ik heb 'm ook wel eens in een groepje gehad waar hij een welsh vosruintje veel leuker vond dan de andere, bonte, IJslander. 't Is bij mijne een kwestie van intelligentie en karakter. Hoewel andere factoren ook meespelen.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 17:15

Hmm.. Nou ja, ik denk niet dat hij dan echt geweerd wordt. Als er een roofdier zou komen is het sowieso ieder voor zich, dan offert de hengst of alfamerrie zich ook niet op, die weten ook wel dat ze tegen zo'n beest niet op kunnen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:23

Ik denk dat paarden wel min of meer naar hetzelfde type toe trekken. Mijn arabische merrie kiest altijd vriendinnetjes uit die ook volbloed of halfbloed zijn. Ze is opgegroeid tussen de arabieren en de eerste kennismaking met een fjord (die op zijn fjords op haar af gebulderd kwam) was toch wel even shocking :') Ze heeft nog steeds niet zo veel met koudbloeden, hoewel ze afgelopen zomer wel af en toe leuk met een fjorden ruintje kon staan.
Deze zomer hadden we een groepje van 3 fjorden (+ een veulen) en 2 arabiertjes (waaronder die van mij). Als je goed kijkt zag je dat de lichaamstaal van de fjorden anders was dan die van de arabieren, alsof ze toch een ander "dialect" spreken :) De arabieren waren toch wel een heel stuk subtieler en lichter/kleiner in hun lichaamstaal en signalen. Soms zag je het gewoon tot miscommunicatie leiden, heel grappig om te zien!

Mijn haflingermerrie trok gek genoeg niet naar andere haflingers toe, maar vaker naar (grote) warmbloedpaarden. Nou moet ik daar ook wel bij zeggen dat ze geen typisch haflinger karakter had, ze was wel wat gevoeliger en temperamentvoller dan de meeste haflingers.

Mijn merrie is schimmel overigens, maar ligt vrijwel altijd goed in de groep. Is niet dominant en niet extreem onderdanig maar gewoon een makkelijk en sociaal paard.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:25

Albino's worden in de natuur vaak verstoten, of staan idd onderaan in rang (ik spreek even over diersoorten in het algemeen, niet typisch paarden).

Bij mijn honden heb ik wel het gevoel dat ze ras kunnen herkennen en dat ze enthousiaster omgaan met een hond van eigen ras, dus ik sluit het bij paarden niet uit. Je hoort idd vaak dat er op kleur wordt gediscrimineerd bij paarden, en tinkers ed zijn vaak bont.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 17:39

Ireen_ schreef:
Als je goed kijkt zag je dat de lichaamstaal van de fjorden anders was dan die van de arabieren, alsof ze toch een ander "dialect" spreken :) De arabieren waren toch wel een heel stuk subtieler en lichter/kleiner in hun lichaamstaal en signalen. Soms zag je het gewoon tot miscommunicatie leiden, heel grappig om te zien!

Zou dit dan komen door het ras zelf of door de opvoeding? Je gaf zelf al aan dat jouw paard alleen met warmbloeden heeft gestaan, en dan is een koudbloed toch wel weer een verschil. Denk alleen dat als jouw paard opgegroeid was met koudbloeden ze juist miscommunicaties zou hebben met warmbloeden. (Niet aanvallend bedoeld, integendeel!)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:42

Ik denk niet dat ze echt de rassen herkennen, maar ik denk wel dat ze verschil zien in verschillende paarden. Mijn fjord reageert op andere fjorden echt anders dan op andere paarden en dat zit echt niet tussen mn oren.. Voor mijn fjord was het ook wel ff wennen tussen de pony's hier. Mijn fjord beukt ze opzij indien nodig, maar daar zijn die pony's allemaal echt niet blij mee om maar iets te noemen. Tijdje geleden was ze ontsnapt en stond ze heerlijk tussen de trekpaarden van de buren. Dus ja, ik denk wel dat ze dat verschil doorhebben.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:46

Ik heb wel eens op wedstrijd gehoord, toen ik nog met mijn hafje tussen de paarden reed, dat een paard zogenaamd niet van haflingers hield en dat ik bij haar uit de buurt moest blijven #)

Met mijn Fries precies zo, paard wat bij me in de bak reed, hield zogenaamd niet van Friezen..
Ik vind het altijd een beetje een excuus van de eigenaar als hij/zij z'n paard niet fatsoenlijk de bak rondkrijgt :Y)

Ik geloof meer in het verhaal van de uitstraling van een paard, dat ze daar op reageren lijkt me heel goed mogelijk.

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:48

Ik merk bij mijn trekpaard een totaal andere reactie bij soortgenoten dan bij niet soortgenoten. Ieder trekpaard wat ze tegenkomt wordt luidkeels begroet terwijl anderen genegeerd worden vooral bij onbekenden lijkt het wel alsof ze het als familie ziet, zo blij wordt ze en ze wil ook altijd even knuffelen.... Haflingers moeten tijdens wedstrijden uit de buurt blijven want die zal ze altijd proberen te bijten en ik weet niet waar dit vandaan komt, ze gaat er prima langs maar als ze de kans krijgt.... Ze heeft er bij mijn weten nog nooit wat mee meegemaakt. Het lijkt er dus op dat ze een duidelijk onderscheid maakt, maar dat kan ook een andere rede hebben.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 17:56

Narita schreef:
Zou dit dan komen door het ras zelf of door de opvoeding? Je gaf zelf al aan dat jouw paard alleen met warmbloeden heeft gestaan, en dan is een koudbloed toch wel weer een verschil. Denk alleen dat als jouw paard opgegroeid was met koudbloeden ze juist miscommunicaties zou hebben met warmbloeden. (Niet aanvallend bedoeld, integendeel!)

Door de opvoeding kan heel goed! Beide arabieren komen namelijk van een fokkerij en zijn dus opgevoed door andere arabieren, maar uiteindelijk heeft dat dan toch weer met ras te maken.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 18:32

Ireen_ schreef:
Door de opvoeding kan heel goed! Beide arabieren komen namelijk van een fokkerij en zijn dus opgevoed door andere arabieren, maar uiteindelijk heeft dat dan toch weer met ras te maken.

Klopt, koudbloeden hebben vaak lompere bewegingen als warmbloeden, maar als jouw warmbloed van kleins af aan bij koudbloeden had gestaan, was hij dan ook lomper in de communicatie geworden of had dat niet uitgemaakt? Dat vraag ik me af.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 18:36

Bij bont en witte/schimmels maken ze wel onderscheid, ze vallen teveel op. Maar voor de rest puur op hoe de rangorde in de kudde is en of het een zwak en ziek dier is.

Naar ras kijken ze niet.

Wel weten ze het verschil tussen klein en groot, maar dat is logisch he.

Mijn paard was vroeger dik bevriend met een haflingerruin en heeft een hekel aan een ander haflinger. Het is echt puur op karakter en rangorde.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:03

Mijn schimmel vindt paarden met beenbehang verschrikkelijk. Als ik in het bos rijd en we komen iets zonder behang tegen is er niks aan de hand, maar als een bels, fries of tinker ons pad kruist dan begint het met snuiven, spanning en uiteindelijk gaat hij er het liefst met een grote boog omheen. We hebben een fries lopen bij ons op stal waar hij eerst ook bang van was, maar nu hij er aan gewend is doet hij chagrijnig als hij in zijn buurt komt. Dus discrimineren kan die van mij wel :)

c_alsemgeest

Re: Kan een paard onderscheid maken tussen verschillende rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:05

Die van mij heeft alleen moeite met lichte paarden... schimpies etc... die wil die liever niet in zijn kudde ;)
Puur omdat het opvalt in de 'natuur'

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:08

Veel paarden bij onze club gaan ook voor Devon rennen, ik denk zelf dat het door zijn voorkomen komt, ze zien natuurlijk niet zo een zo'n megabos haar voorbij komen, en als hij draaft of galopeert gaat dat ook nog eens alle kanten op, eng hoor :P
Bij ons in de les is 1 paard die er een jaar over heeft gedaan om een beetje aan Devon te wennen. Terwijl Devon de sociale goedzak eruit is, die wil zelfs altijd even komen kijken en kennis maken maar dan komen al die haren natuurlijk ook mee, ieks haha

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:08

Koper schreef:
Witte en bonte paarden zijn in een kudde vaak de pineut, en staan onderaan in rang, heb ik me wel eens laten vertellen.

Is niet altijd zo. Mijn bruinbonte (met veel wit) tinker loopt bij 2 kwpners, amerikaanse apaloossa, en een kruizing belg x fries, maar ze staat qua rangorde op nr 2. Ze is behoorlijk dominant naar de anderen toe.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:41

Ik denk dat paarden wel hun voorkeuren hebben en ook wel verschil kunnen onderscheiden voor bepaalde rassen vanwege de bouw en kleur.
Maar of ze elkaar als ras categoriseren, nee.

Ze trekken echter wel vaak naar hun eigen ras omdat het qua intelligentie en gevoeligheid meer overeenkomt met elkaar.
Ook speelt karakter, onderlinge vriendschappen en rangorde zeker mee.

Paarden communiceren onderling via lichaamstaal en telepatische beelden en dat kan iets verschillen per ras vanwege hun bouw, beweging en gedachtengang, maar een paard blijft gewoon een paard dus ze zullen elkaar altijd wel begrijpen.

Maar het is net zoals bij mensen, je hebt persoonlijke voorkeuren en met sommige mensen klikt het meteen en met anderen duurt het even voordat je goed met elkaar kunt opschieten.

Mijn volbloed arabier had meteen een grote klik met mijn kruising arabier.
Maar het heeft even geduurd voorat hij goeie vrienden was met onze belg.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:46

Ik denk niet dat paarden onderscheid maakt in rassen. Ik ga met de meeste mee, dat het meer aan de kleur en karakter zal liggen.
Moet zeggen dat ik hier nog nooit gemerkt heb maar goed een multiculturele kudde hier, kan ook niet zeggen dat mijn fries anders reageert als de friezen van de buren voorbij komen of andere paarden. Het enige waar ze onwijs raar op reageerde was de shet, ze waren er echt bang van echt heel apart om te zien maar inmiddels hoort die ook helemaal bij de kudde en kom vooral niet aan die kleine.
Maar kan dus niet zeggen dat ik dat echt gemerkt heb ooit maar we hebben ook niet echt veel wisseling in de kudde en die is al divers dus weten ze ook niet beter denk ik.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:05

Arabieren discrimineren vaak enorm, dat weet ik wel :=

Daarnaast ook op kleur is me vaak opgevallen.. Mn welshje was volledig verliefd op palomino's (en of het nou een haflinger was of een shet maakte echt niet uit) en mn merrie vond meteen een ruin op stal leuk die, net als zij, schimmel is. Die twee hebben het dan ook hartstikke gezellig samen :)

Mn Welsh was overigens in het begin als de dóód voor Friezen, maakt echt niet uit welke Fries, ze waren allemaal even eng. De merens daarentegen (en echt waar, ik geloof dat ik er toen ook pas achter kwam dat dat geen Fries was, had verder niet echt van het ras gehoord namelijk) was no problem.

In mijn beleving discrimineren paarden iig wel degelijk :+

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:53

amyz schreef:

Arabieren hebben gewoon een groot ego, daar komt het van...! :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:07

Ik heb een paard gehad wat absoluut niet met pony's kon, moeders kon het ook niet. je kon hem tussen 20 paarden vastzetten, geen probleem, merries ruinen,... maar zette er 1 pony tussen (D of A maakt niet uit) en dan was het grote herrie. dus hij zal wel iets van verschil gezien hebben denk ik.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:10

Narita schreef:
Ik ben zelf van mening dat het voor paarden onmogelijk is om paardenrassen te onderscheiden. Of er een klik is tussen twee paarden ligt aan de dominantiegraad, als de rangorde bekend is zou het naar mijn mening samen moeten gaan, ongeacht het ras.
Toen kwam ik een advertentie tegen: paard zou vriendelijk zijn naar andere paarden, maar zou wel moeite hebben met tinkers. Hier keek ik wel even van op, want naar mijn mening is dat echt niet mogelijk.
Wat denken jullie hiervan?

Ik denk dat het vooral aan de kleur ligt inderdaad :)
Wij hadden vroeger een schimmel in de merriekudde, en die kreeg in de zomer een vliegendeken op....
:wow: waren ze net gewend aan die rare witte kleur, was t paard opeens BRUIN! reden om t paard 3 dagen op te jagen volgens de andere merries..

Ook is bekend dat sommige paarden bang zijn voor kleine/grote vierhoevige paardbeesten.
Over IJslanders wordt ook met nadruk vaak gezegd dat het paardne zijn die geen angst kennen voor andere soort paarden, groot of klein.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:13

amyz schreef:

Is dat zo? :)) :')
Afbeelding
Mijn hafje tussen kudde van 15 arabieren ofzo? :')

Maare, ik merk helemaal geen verschil in rassen eigenlijk.. Meer op karakter van het paard dan ras, want mijn paarden vinden het ene paard van het ene ras wel leuk en 't ander niet..

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:17

Sommige paarden trekken wel degelijk naar elkaar. De 2 tinkers die we op stal hadden vroeger stonden ook steeds samen in de kudde kwpn'ers. En die van mij heeft van nature alleen maar zwarte vrienden, dit komt door haar moeder die was ook zwart. Of het een zwarte pony of paard is maakt niet uit, als het maart zwart is. Ook is het een stukje gewenning want ik heb er ongeveer verplicht om beste vriendinnen te worden met de bruine kwpn pony van mijn beste vriendin door altijd alles samen met zijn ''vieren'' te doen. Samen los met uitmesten samen op de wei, samen buitenritjes samen poetsen. En nu zijn ze ook dikke vriendinnen :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:18

Nou, mijn haflinger kijkt nog niet als die een ander paard/ pony ziet. Maar zie ze een shet, dan gaat ze aan de kletter.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:23

vrouwke schreef:
Nou, mijn haflinger kijkt nog niet als die een ander paard/ pony ziet. Maar zie ze een shet, dan gaat ze aan de kletter.

Die van mij maakt ze het liefst nog een kopje kleiner, en las net ook over een shetlander hater! Dat is wel raar, waarom vinden zoveel paarden shetlanders niet leuk/eng?