Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:16

Heleennn schreef:
Geryon schreef:
Dit gedrag moet je echt niet tolereren hoor! Wat de reden ook is waarom ze dit doet, kies voor je eigen veiligheid!

Gelijk op der flikker geven als ze het nog een keer doet. Ze klinkt mij een beetje verwend. Gezien ze het ook niet bij de staleigenaar doet.

Verwennerij valt wel mee... aangezien ik tegenwoordig meer ruzie met haar heb dan wat anders. Ze bijt ook, misschien heeft dit er iets mee te maken?

Dat ze bijt lijkt mij juist een vorm van gebrek aan respect voor je. Longeer anders eens zonder bit in een afgezette ruimte. Maar aan de andere kant, als ze bij de stalhouder wel d'r fatsoen kan houden lijkt het me toch echt een dominantie probleem naar jou toe. Is ze met rijden nog net zo braaf als voorheen?

Edit: Een bijzet zou ik er zeer zeker niet aan doen nu nee.......

Heleennn

Re: Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:19

Met rijden is ze doods en doodsbraaf! Ze wordt al bang als ik nog maar mijn zweepje beweeg...

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:24

misschien vind ze het wel saai, had een paardje die elke dag longeren ook genoeg van had die deed precies het zelfde! zo af en toe vind ze het wel leuk misschien moet je het even achter laten.
en lekker gaan rijden of vrijspringen of schriktraining overigens ook goed voor jullie vertrouwen!
zorg dat jullie eerst gewoon elkaar weer gaan vertrouwen met elkaar wandelen en probeer het dan (met hulp) nog eens en als ze het dan nog doet gewoon een keer goed straffen en de grens leggen want dat kan gewoon niet!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:26

Maar ze wordt maar twee keer per week gelongeerd, dat is toch niet zooo veel? Of wel?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:27

Misschien komt het omdat ze met longeren constant rondjes loopt waardoor je toch meer belasting op 1 kant krijgt?
Lastig beoordelen zonder een beeld erbij te hebben :)

edit: wellicht is het slim om een filmpje te maken.
Laatst bijgewerkt door antje_vip op 24-12-12 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:28

Ik zou de titel aanpassen. Een jong paard (in de winter ook nog eens) is niet direct een onhandelbaar paard!

Mijn jonge paard zet ik 7 dagen in de week aan het werk, en zelfs dan is ze nog geladen. Vergeet niet dat je elke keer meer conditie en lenigheid en kracht opbouwt waar ze zelf ook weer mee moeten leren omgaan (en jij dus ook!). Een vorig jong paard heb ik de eerste winter lekker laten staan en in het voorjaar weer opgepakt. De winter erop wel doorgepakt, wat niet altijd even makkelijk was. Je geeft zelf al aan dat je er angst voor kreeg, dat heeft zo'n jong dier direct door! Je moet als opleider ontzettend stevig in je schoenen staan. Keihard vallen, opstaan en weer doorgaan. Bovendien moet je heel duidelijk grenzen kunnen aangeven en altijd opLEIDER blijven. En héél vaak je eigen doelen bijstellen. Dan maar een paar maanden later op concours. Je moet wel realistisch blijven in de opleiding. Bij de een duurt het gewoon wat langer en gaat het wat moeizamer dan bij de ander. Mijn paard was een paar maanden geleden ook een heel ander paard dan dat ze nu is. Dat heet ontwikkeling en dat heeft z'n positieve en negatieve kanten. Uiteraard kunnen wij aan de hand van een verhaaltje in letters niet zien wat er bij jou precies aan de hand is. Ik denk dat je moet blijven geloven in waar je aan begonnen bent, dan kun je alles aan! Succes ermee :)

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:29

Oei herkenbaar maar dit moet je zelf doorbreken. Je zegt het zelf al! Zij doet dat en jij staat te trillen en geeft het op. Haar gedrag heeft dus succes geboekt. Zodra ze gaat dreigen sla je haar gelijk naar voren. Gaat ze rennen laat maar doen. Stopt ze met galopperen en gek doen dan zet jij haar nog een paar rondjes extra in de galop en laat je haar pas terug in draf komen zodra jij dat wilt. Neem alsjeblieft hulp met longeren, maar doe zoveel mogelijk zelf, maar zorg wel dat wat je doet je get doet met de volle overtuiging!!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:30

Ik zou met alle plzeier een filmpje willen laten zien, maar ik durf haar niet meer werken... Uit angst dat ze me aanvalt ofzo...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:31

Dagelijks gelongeerd???

Misschien is ze het spuug en spuug en spuug en spuugzat!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:32

Ik zeg net, ze wordt max 1 keer per week gelongeerd? Dat is toch helemaal niet veel?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:32

Heleennn schreef:
Heb vandaag enkel op haar linkerkant gelongeerd (of toch geprobeerd :') ) En dat is normaal haar goeie kant.

Ze is goedgekeurd voor verkoop door de DA, maar nog nooit nagekeken door een osteopaat of chiropractor.

Zonder bit heb ik haar nog nooit gelongeerd, durf ik niet.

Het probleem gaat niet over vandaag, maar in z'n algemeenheid. Dus doet je paard dit telkens of meer op één hand of maakt dat niet uit?

Oké, tijd voor een grondige check door een osteopaat of chiropractor dus. Het kan heet goed zijn dat je paard ergens (een) blokkade(s) heeft, of ergens flink vast zit. Scheefheid zie je dan ook vaak. Je paard kàn dan simpelweg niet continue in de rondte lopen.

En probeer het eens zonder bit, kijken of dat anders gaat. Daar is niets te durven aan, en je paard zal je dankbaar zijn.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:33

Heleennn schreef:
Ik zeg net, ze wordt max 1 keer per week gelongeerd? Dat is toch helemaal niet veel?

Eerder schreef je dit:
Heleennn schreef:
Dit is (helaas) niet de eerste keer dat dit gebeurd, vandaar ook de titel. Ze doet dit steeds opnieuw ook al wordt ze door de stal eigenaar dagelijks gelongeerd.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:34

Als je het doet zoals ik zei kan ze niet aanvallen! Zolang ze rent kan ze niet omhoog komen. Die dominante diva van mij flikte het ook hoor, dat is nu wel over.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:36

Als ik het niet durf kan ik mezelf toch niet forceren? Daar komen echt ongelukken van... Dit is de eerste keer dat ze het zo extreem doet, maar andere keren doet ze ook zo heftig op beide kanten.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 18:37

Vilar schreef:
Heleennn schreef:

Eerder schreef je dit:
Heleennn schreef:
Dit is (helaas) niet de eerste keer dat dit gebeurd, vandaar ook de titel. Ze doet dit steeds opnieuw ook al wordt ze door de stal eigenaar dagelijks gelongeerd.

Ja met dagelijks bedoel ik dus twee keer per week, ik geeft toe, mijn woordenkeus is niet wat het moet zijn soms :')

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:46

Daarom zeg ik ook dat je hulp met longeren moet krijgen. Hoe is ze aan de hand gewoon met halstertouw? Je moet ook niets forceren maar door het te ontlopen los je het niet op, dit is een gebrek aan respect naar jou toe en alleen jij kan dat doorbreken! Geloof me ik ben een grote angsthaas geworden door mijn vorige paarden. Nu heb ik een dominante merrie, vertoonde ook dit gedrag. Bij mijn instructice doet ze het niet. Wij zijn begonnen dat mijn instructrice eerst even longeerde en ik het daarna overnam. Echt het is ff eng maar doe het, blijf zoveel mogelijk op je plaats staan, probeer je niet mee te laten trekken. Heb je geen longeercirkel?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:49

Zoek een goede grondwerk juf die kan jou trucjes leren om haar duidelijk te maken dat jij de dominante bent!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:53

Neem les, ik zou kiezen voor een NH iemand. Die kan jou met grondwerkoefeningen leren hoe je leider wordt. Juist als je bang wordt! Je hoeft daarvoor dus niet eerst over je angst heen te zijn.
En hoeveel krachtvoer krijgt ze? Ik zou daarin ook minderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:01

3 van de 5 paarden vertoont dit gedag ooit wel een keer in zijn jonge jaren.
Is het niet met longeren dan is het wel met uit de wei halen dat ze ineens op 2 benen voor je staan.
Als je dat direct de eerste keer aangepakt had door de zweep flink op de juiste manier op haar achterwerk te laten landen had ze het waarschijnlijk nooit meer gedaan.
Je hebt het echter nu al positief bekrachtigd en dan is het moeilijk, helemaal als je het nu ook nog eng vind.
Laat het longeren voorlopig maar aan je stalbaas over tot ze weer wat minder puberaal is en zoek begeleiding.

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:12

Dit is denk ik wel echt een dominantie probleem, ik zou haar goed aanpakken en ook een keer de pessoa erbij pakken (weet niet of ze zo gek is dat ze dan achteroverklapt met stijgeren?). Dit moet je niet toleren, en je moet niet stoppen met longeren, want dan heeft zij haar zin, gewoon doorgaan en laten zien dat jij de baas is, nu boekt ze alleen maar succes door jou bang te krijgen :j

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:26

Mag ik vragen waar je in België woont ?
Misschien idd eerst lichamelijks uitsluiten,maar wat ik zo lees lijkt het dominatie te zijn..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 19:55

mieske schreef:
Mag ik vragen waar je in België woont ?
Misschien idd eerst lichamelijks uitsluiten,maar wat ik zo lees lijkt het dominatie te zijn..

Antwerpen :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:02

Dankjewel voor de tips allemaal, ik vraag me af of ik wel geschikt ben voor dit paard, ik kan haar duidelijk niet op de juiste manier op leren en opvoeden... Dus misschien is het niet zo'n slecht idee om haar weer te verkopen aan de staleigenaar... Wat denken jullie?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:03

Zelf heb ik mij ooit verdiept in de theorie en praktijk van Emiel Voest. Hij kan de meest onhandelbare paarden handelbaar krijgen en leert anderen graag hoe hij dat doet. Jekunt via zijn website filmmateriaal bestellen, zodat je een idee hebt van zijn werkwijze. Hopelijk kan het jou ook helpen (hoewel ik daar vrijwel van overtuigd ben)! ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:07

Oh bedankt, ik bekijk het even :)