Pony wilt naar andere paarden ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 02:19

Hanneke84 schreef:
Het kan altijd anders..
Ik zou liever geen paard hebben dan dat hij alleen moest staan.
Wat al gezegd is een pensionklantje of anders een shetruintje?
Kost geen drol en als dat al te veel is dan zou ik maar eens op mijn hoofd krabben, want was als je paardje ziek wordt nu?

Had daar toevallig vandaag een topic over geplaatst, iedereen met een shet vertelde me dat een shet even duur is als een groot paard :) Als mijn paardje ziek word kan ik dat natuurlijk wel betalen.. Maar dat is iets anders dat je de kosten van hoefsmid , eten , dierenarts etc.. Maal 2 x moet doen he ..

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 02:22

De aanschaf is sowieso veeeel goedkoper daarnaast eet een shetlander ook veel minder dus dat scheelt ookal giga in kosten. Dan heb je alleen de hoefsmid, nou volgens mij kost bekappen hier 25 euro? Als je de dierenarts nodig hebt kost het uiteraard evenveel.
Waarom zet je dan geen advertentie voor een plek voor een shet? Heb jij de kosten niet en je pony wel een maatje :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 02:38

Love_Star schreef:
Daphne__ , wat is dat nu weer voor onzin , mijn pony laat heel snel over zich heen lopen , met als gevolg : Een dominant paard er bij , en je hebt er ook een heel zielig paardje bij staan ;) Dat heb ik al is eerder gezien .. Dan zet ik hem liever alleen ! Ook nadelen voor heet paard dus..
Maar goed, we zijn nu volledig offtopic aan het gaan..

Komop zeg, jouw paard moet wel hééééél gestoord zijn als er geen 1 paard is waar hij mee op kan schieten.

Hoe goed komt het jouw uit dat je paard niet met anderen kan staan? Je paard wil naar andere paarden toe en loopt op die manege ook bij anderen, maar thuis kan hij niet met anderen.... Ik vind dat apart. Heel apart.

En wat ik zei noem je geen onzin, maar waarheid. Jij wilt je paard aan huis en paard moet dus maar alleen staan, dikke pech voor het paardje waar je zooooo veel van houd. Echte liefde.

NeverGiveUp

Re: Pony wilt naar andere paarden ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 02:45

Ik ben het met daphne eens... Jij wilt een paardje om te rijden maar geeft hem/haar niet wat het nodig heeft... Dat kan gewoon niet, dan verdien je eigenlijk geen paard vind ik. Hoe lief je ook voor de rest voor hem bent. :)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 02:54

Tja wat Daphne zegt is natuurlijk gewoon waar, je paard schreeuwt je toe wat hij wil: Sociaal contact met soortgenoten, dat heb je zelf ook al wel bedacht anders zou het niet in je OP staan, maar het blijft aan jou om daar iets mee te doen of om dat te negeren. Kijk je paard zal niet de enige zijn die apart staat en je hebt vast het beste met hem voor, maar op dit moment gaat wel jouw ruiterbelang voor zijn paardenbelang en dat zorgt er toch ook bij mij voor dat ik denk arm dier. Daarnaast lijkt het ook de makkelijkste oplossing, zorgen dat hij op een of andere manier een maatje krijgt. Al rijdend zal het lastig zijn om op te lossen, er was laatst wel een topic van een paard dat niet bij anderen weg wilde, maar ik kan het nu natuurlijk niet vinden. Hij zal zonder sociaal contact waarschijnlijk altijd naar andere paarden toetrekken en jij zult op die momenten zijn aandacht moeten krijgen en genoeg leiderschap moeten tonen om hem weg te rijden naar waar jij naartoe wilt.

Voelt een uit de hand lopend topic aankomen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:47

Kijk deze documentaire maar eens.
Je zegt dat het offtopic gaat, maar ik denk dat hier voor de volle 100% de kern van je probleem ligt.
Een paard KAN NIET alleen staan....

http://vimeo.com/55106195

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:53

Ik vind het niet zo gek dat hij naar andere paarden/pony's toe wil, ik ga mee met de bovenstaande reacties. Als ik jou was zou ik of een paard/pony erbij kopen, of je pony laten stallen op een pensionstal waar hij in contact is met zijn soortgenoten.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:59

ik vind een paard alleen zetten, geestelijke mishandeling, klinkt misschien heel hard, en niet leuk, maar het is wel zo, als jij er niet voor kan zorgen dat je paard het beter heb, kan je hem net zo goed verkopen,

Ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen, prima!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:01

Ik heb mijn shet járen alleen gehad, en jaren had ik hetzelfde probleem als jou, maar niet alleen met paarden, ook met mensen, meneer was niet meer vooruit te branden en wou bij die mensen blijven lopen of bij die paarden, hij hunkerde naar aandacht. Toen heb ik een haflinger erbij gekocht en sindsdien is het probleem helemaal weg, hij kijkt nog niet op of om naar andere paarden! Ik heb spijt als haren op m'n hoofd dat ik 'm (zo lang) alleen heb laten staan. Dat kun je een paard echt niet aan doen :n

Mijn shet is trouwens ook een vrij onderdanig pony, mijn haflinger juist vrij dominant, maar heb ik hierdoor een verdrietige pony? Nee hoor! Totaal niet want rangorde is nu eenmaal normaal m'n shet staat onder m'n haflinger, maar dat is gewoon natuurlijk.

Ik raad je echt aan om of een shet/mini erbij te kopen, vrij goedkoop in de aanschat (in vergelijking met een paard) en ook qua voer minder kosten aan dan een paard. Ja, bekappen en DA is natuurlijk even duur, maar zo vaak heb je die kosten ook niet lijkt me. En anders bied aan dat je een extra plaats hebt en dan kun je nog huur vragen ook!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:09

Tips...?
Om te beginnen een cursus 'paardenhouden' gaan volgen.
Zodat jij kunt leren wat de (basis)behoeftes van een paard zijn.
Desnoods een paar boeken er over lezen.
Leren hoe je een paard moet huisvesten.

Daarna zul je beter begrijpen hoe het probleem met buitenrijden is ontstaan en wat je er aan kan doen.

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 14:30

Maartje1990 , wow ja , als is zo naar joun verhaal kijk dan lijkt het er inderdaad wel hard op ! Bedankt voor de uitleg!
Aan alle andere reacties te zien lijkt het mij inderdaad het verstandigste om er een shet bij te laten komen :j Toch bedankt voor te reageren iedereen !

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:36

Mooie docu over dierenhouden Ninx!
Een dier is geen mens maar in dit geval wil ik je toch een voorbeeld stellen. Jij gaat naar school, heb je vrienden/vrindinnen en kletst wat af.. in je eigen taal en signalen die jij begrijpt. Jou paardje mag telkens in de buurt komen van vriendjes maar mag niet doen wat jij doet.. echt contact maken, contact wat je begrijpt wat je verstaat... Zou je zelf ook niet fijn vinden als je de hele dag je mond moest houden en het verder maar alleen moest uitzoeken. Zou je zelf ook behoorlijk frusty van worden. Net zoiets als elke keer aan een gebakje ruiken maar niet op mogen eten...heel soms even een beetje op je vinger proeven...en het lonkt zo naar je.. je heb zo'n trek!!!
Jou paard mag soms spelen met andere.. maar hij wordt vast want dat is kudde eigen, gezien als nieuweling/indringer.. gek he dat hij daar niet echt van kan genieten, hij krijgt geen kans om zich te bewijzen in de groep, telkens weer als indringer binnenkomen.. zou ik ook niet blij van worden.
Denk er maar eens goed overna.

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 19:14

pipo , Tja weetje , er zijn zat mensen die een 2e paard niet kunnen betelen ;) Weet ik ook dat het natuurlijk voor hem leuker was geweest als hij een maatje had. Maar verder heeft hij al heel zijn leven alleen gestaan.. Als het niet anders gaat , dan is het zo.. Drbij van die kudde, dat heb ik gezegd om duidelijk te maken dat hij verder wel contact heeft met andere paarden :) Ik kom daar verder toch voor te rijden ? Dus ik zou er wel heen moeten ! Ik kan moeilijk op een natte wei gaan rijden he..
Klopt , je hebt gelijk een paard is een kudde dier en zou eigenlijk een paarden maatje moeten hebben. Maar denk er wel bij na dat er ZAT mensen zijn die paarden alleen hebben staan , en dat ik niet de enigste ben. Bij een manege die ik ken , staan de paarden allemaal apart in hun stal , krijgen ook geen kans om te spelen met elkaar .. Zo heb je genoeg dingen dat wel en niet goed is voor je paard, maar daar kun je eindeloos over discussiëren toch ? :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:16

Dat er meer mensen zijn die het doen maakt het alleen maar kwalijker, niet beter :n En je weet niet wat voor problemen die paarden allemaal hebben.

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 19:19

Nou ja dat klopt , er zijn bijvoorbeeld nog steeds paarden die in stands staan.. Er zijn genoeg dingen die wel en niet goed zijn. Tuurlijk wens ik mijn paard het beste , maar dat gaat JAMMER GENOEG niet altijd.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:20

Love_Star schreef:
Er zijn maar weinig mensen die zeggen , nee ik zet mijn paard niet achter mijn huis want daar staat hij alleen ;)

Jawel. Mijn paard zou doodongelukkig zijn zonder kuddegenoten, en dat is jouw paard nu ook.
Paarden zijn kuddedieren, en jij omschrijft het als 'niet ideaal' dat hij niet met andere paarden staat, nee, het is gewoon zielig.
Een paard moet contact hebben met andere paarden, en niet zoals jij omschrijft tijdens het rijden of 2x in de week 10 minuutjes. Dat is gewoon paardonvriendelijk.
Op Marktplaats of Bokt staan genoeg paarden die door medische klachten een plekje zoeken, gewoon voor weidegang. Gun jouw paard een vriendje en een ander paard een leuk leven.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:25

Love_Star schreef:
Maartje1990 , wow ja , als is zo naar joun verhaal kijk dan lijkt het er inderdaad wel hard op ! Bedankt voor de uitleg!
Aan alle andere reacties te zien lijkt het mij inderdaad het verstandigste om er een shet bij te laten komen :j Toch bedankt voor te reageren iedereen !

Ik dacht dat je na deze reactie een shetje erbij ging zetten, maar het lijkt erop dat je het toch niet doet?

En shetje kan in aanschaf heel erg goedkoop zijn..

Ik zal me kapot schamen, had het mijn paard écht niet aangedaan. Dan zet ik alles op alles, en zeg ik niet ik wens hem het allerbeste 'maar het kan gewoon niet'
Dus, pensionstal, goedkoop shetje erbij of paard weg. Ik wil een paard, dan is het mijn VERPLICHTING om hem een goede basis verzorging te geven.
We hoeven onze paarden niet allemaal in een paddock paradise te hebben in een kudde, maar in ieder geval een maatje...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:43

Love_Star schreef:
pipo , Tja weetje , er zijn zat mensen die een 2e paard niet kunnen betelen ;) Weet ik ook dat het natuurlijk voor hem leuker was geweest als hij een maatje had. Maar verder heeft hij al heel zijn leven alleen gestaan.. Als het niet anders gaat , dan is het zo.. Drbij van die kudde, dat heb ik gezegd om duidelijk te maken dat hij verder wel contact heeft met andere paarden :) Ik kom daar verder toch voor te rijden ? Dus ik zou er wel heen moeten ! Ik kan moeilijk op een natte wei gaan rijden he..
Klopt , je hebt gelijk een paard is een kudde dier en zou eigenlijk een paarden maatje moeten hebben. Maar denk er wel bij na dat er ZAT mensen zijn die paarden alleen hebben staan , en dat ik niet de enigste ben. Bij een manege die ik ken , staan de paarden allemaal apart in hun stal , krijgen ook geen kans om te spelen met elkaar .. Zo heb je genoeg dingen dat wel en niet goed is voor je paard, maar daar kun je eindeloos over discussiëren toch ? :)

Dat hij al zijn hele leven alleen staat is niet goed te praten. Het kan altijd anders.. anders zou je omwille van je paardje, je paardje bv bij die manege kunnen stallen in ruil dat zij m mogen gebruiken in de les. Mensen die een paard alleen houden mogen van mij opgesloten worden met alleen een laptop zonder geluid, liefst in een kamer van 3x3 . Zo heb je contact zonder contact te hebben. Wij mensen kriebbelen elkaar niet zo. Onze handelingen zijn gebaseerd op dingen die je wil.Mam ik heb honger.. liefje ik wil sex.. wij praten een paard heeft lichaamstaal voor zijn partner. Jij bent geen partner. Jij bent iemand die geduld wordt omdat je m eten geeft en aandacht en hem naar vriendjes kan brengen. Jij gaat vanaf nu in een kamer met een laptop zonder geluid en mag mee boodschappen doen, maar geen contact leggen met anderen mensen, want je moet het wagentje duwen. Zo leeft jouw paardje nu ook. Ik heb 4 kleine shetjes en 2 paardjes. Niet geplanned wel gekomen. En welkom! Nu komt er niets meer bij want dan kan ik de hoefsmid niet meer betalen, laat staan de da. Wij hebben het ook niet breed, mijn man is sinds ruim 2 jaar ziek en dus zit hij in de wia, ik ben blijkbaar te oud want aan het werk kom ik niet. Ik ga (kost ook een vermogen) een opleiding volgen om strakjes wel een inkomen te krijgen. Maar dan ben ik wel 2 jaar verder. Kan ik niet komt niet in ons woordenboek voor.. wil ik niet is een verboden woord.. Om een lang verhaal kort te maken, waar een wil is is een weg!!!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:44

Een Shet kan je tegenwoordig al voor 50 euro hebben, en dit is serieus.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:48

Toen het maatje van mijn paard overleed, heb ik haar eerst bij vrienden in de kudde gezet. Omdat dat niet goed ging, heb ik haar weer opgehaald en een shet er bij gekocht. Alleen laten staan was voor mij echt geen optie, dan had ik haar nog liever weggedaan.

Ik begrijp dat het niet het antwoord op je vraag is, maar het is wel de enige juiste oplossing.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:13

Love_Star schreef:
Nou ja dat klopt , er zijn bijvoorbeeld nog steeds paarden die in stands staan.. Er zijn genoeg dingen die wel en niet goed zijn. Tuurlijk wens ik mijn paard het beste , maar dat gaat JAMMER GENOEG niet altijd.

Helaas gaat dat niet altijd inderdaad, maar ik kan niet snappen dat mensen zich daar dan zo bij neerleggen. (omdat er zoveel alleen staan of in stands of boxen)

Toen mijn hengst op een gegeven moment niet meer met andere paarden kon staan en ik geen eigen merrie voor hem had heb ik hem laten castreren.
Nu heeft hij deze zomer bijna 3 maanden alleen gestaan en het brak mijn hart om hem zo te zien net als voor de castratie.
Alleen kwam het bij mij door niet nakomen van afspraken met de stalhouder en mijn 2e paard zou pas naar Oostenrijk verhuizen als haar veulen oud genoeg was om af te spenen. Als ik in deze situatie geen 2e paard had gehad of kunnen betalen en geen stal kunnen vinden waar hij wel met andere paarden zou staan dan zou ik zeker hebben overwogen om hem te verkopen uit liefde voor mijn dier.

Maar goed je vraag was hoe komt het dat mijn pony naar andere paarden wil en je hebt je antwoord duidelijk gekregen.
Als je niets aan de leefsituatie van je pony verandert zal het gedrag ook niet veranderen.

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 21:17

Nou ja ik vind aan de andere kant ook wel dat jullie gelijk hebben hoor .. Het is gewoon dat ik erg bang ben dat ik hetblater niet meer kan betalen , nu betaal ik een deel en de rest mijn ouders, en de wei zit bij t huis in , dus nu nog allemaal gemakkelijk. maar later is een ander verhaal. De rede waarom ik er geen shet bij wou zetten is dan vooral omdat ik bang ben dat ik mijn pony later weg moet doen om hem te betalen.. Ik ga het er inderdaad maar is.met mijn moeder over hebben. Ik heb het er verder al vaker over gehad , ik heb er overlaatst zelfs nog een topic over geplaatst wat de kosten van een shet ongeveer zijn. Dus denk niet dat ik er geen probleem mee heb dat er geen maatje bij staat.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:28

je zegt dat je het niet mag verhuren. Maar je kan het toch gewoon verhuren. Als het dan gecontroleerd wordt, dan zeg je dat het je eigen paard is :P diegene weet dan niet dat jij het verhuurt toch?!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:30

Super dat je het gaat overleggen. Misschien kan je dit topic laten zien, of in ieder geval aantonen dat je paard hier echt psychisch last van heeft en nog meer gaat krijgen.
:)

Als nou op marktplaats zet dat iemand zijn paard bij jou op pension mag houden, maar een klein bedragje.
Zelf mesten enz. Dan kost het jou niks of weinig en staat er in ieder geval een paard bij? Misschien is dat een idee als het echt niet mag.

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 21:33

NeverGiveUp , klopt dat is een goed idee, dat ga ik zeker doen ! Verder dan nog een vraag .. Hoe die ik dat dan met de stalling ? Ik ga er echt geen stal bij mogen bouwen :n