Hoe leer je bokken af of kan je dat niet afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 01:41

FuegoJoy schreef:
Suzanne F. schreef:
Er zijn ook boefjes die gewoon heel vrolijk bokken om ondeugend te zijn hoor. Gewoon om jou eraf te lanceren. Dat zijn vaak de jonge paarden.
Maar eerst wel de medische dingen uitsluiten natuurlijk. Maar er zijn genoeg paarden die uit een frisheid bokken of juist omdat ze geen zin hebben. Sommige paarden bokken uit een teveel aan looplust, anderen weer uit een gebrek aan looplust. En anderen weer door medische problemen of inderdaad zadelproblemen. Bokken kan zoveel oorzaken hebben.

ik heb er zo een , niks medisch , niks jong, onzeker, slecht zadel of andere nog niet ontdekte geheimen enge verborgen gebreken maar gewoon blijheid als hij op pad mag , we de route nemen richting een zandpad van 3 km waar we regelmatig honderden meter met het gas open galoperen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:21

tjaaa idd een rondje moet best kunnen, 2 ook , en 3 ook , eigenlijk maakt dit op zich niets uit, maar wij kunnen vanachter ons pc scherm niet zien wat je dan wel interessants doet, wat er wel echt een uitdaging geeft, wat er wel steeds iets nieuw bij zit, ......
En bij zo'n probleem denk je idd vaak geef me eens een goede tip, of wat is er mis met dit paard, als ruiter moet je eerder op zoek gaan wat doe ik als ruiter mis, want in bijna alle gevallen zit de fout niet bij het paard maar bij de ruiter, of bij de training die de ruiter aan het paard aanbied.
Je bent ook al zelf aan het zeggen ik wil absoluut een zachte paardvriendelijke manier, denk jij dat het paard ook zo denkt , even op een mensvriendelijke manier bokken, nee natuurlijk niet.
Jullie moeten dus eerst eens leren praten met elkaar, ik bedoel jij moet dus meer paards spreken, het paard moet jou dus kunnen verstaan, daar begint het al mee.
Hoe hard moet je dan zijn ????? Wel het antwoord is heel simpel en tegelijkertijd ook weer voor ieder paard anders.
Zo hard als nodig is, en zo zacht als mogelijk is, en tegelijkertijd ook respectvol, consequent, en met volle overtuiging. Een paard denkt wit - zwart het is dus goed of het is niet goed, zo een beetje half goed is dus niet goed.
Hierbij moet je natuurlijk opletten dat je vragen ook reëel uitvoerbaar zijn, anders opsplitsen in veel kleinere onderdeeltjes en de vraag zo suggestief aanbieden dat het paard als het ware niet mis kan antwoorden, dan onmiddellijk belonen, door druk weg te laten vallen (en met weg bedoel ik dan ook weg, een beetje losser laten is niet weg)

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:26

Die van mij bokte vaak in de bak wanneer ze ergens geen zin in had.
Ze vindt buitenritten superleuk maar zodra ze in een bak moet lopen heeft ze geen zin en wordt ze koppig.
Buitenrit is er niks aan de hand maar in de bak wil ze niet, geef je haar een tik dan geeft ze een bok.
Bij mij is geleerd om wanneer je een tik geeft en ze bokt, direct nog een tik geven zodat ze doorloopt en doorkrijgt dat het bokken niet mag.
Dit werkt wel redelijk.. Helaas rijd ik bijna nooit in een bak dus iedere keer wanneer ik weer in een bak kom probeert ze het weer opnieuw.
Maar bij jou kan het natuurlijk een hele andere oorzaak hebben en werkt dit niet.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:29

Mijne bokt/trapt ook vaak genoeg als ik aan de hand met hem bezig ben (en het hem niet bevalt wat ik vraag), als het zo iets is, gewoon hoofd omhoog en herhalen wat je deed (bokken bij zweep? hoofd omhoog en nog eens tikken, even laten merken dat het bokken nu bijna onmogelijk is). :j

Als het geen medisch probleem is, heet dat.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:36

xSlvna schreef:
Mijne bokt/trapt ook vaak genoeg als ik aan de hand met hem bezig ben (en het hem niet bevalt wat ik vraag), als het zo iets is, gewoon hoofd omhoog en herhalen wat je deed (bokken bij zweep? hoofd omhoog en nog eens tikken, even laten merken dat het bokken nu bijna onmogelijk is). :j

Als het geen medisch probleem is, heet dat.

Zo deed ik het ook ongeveer! Zodra ik iets vroeg waar mevrouw geen zin in had ging ze bokken en heb het inderdaad ook ongeveer zo opgelost! Achterover zitten, hoofd omhoog en nog eens tikken!

Maar als het inderdaad een soort van rodeo bokken is kan het ook liggen aan het zadel of een ander probleem