Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Narita schreef:Ben het volledig met je eens aeolusnr1, maar jij hebt het over instructie, wij hebben het hier over leiderschap. Bij het grondwerk heb je natuurlijk ook instructie nodig en kan je ook zeker niet alles zelf, maar nu gaan we naar het rij-gedeelte. Laten we bij het grondwerk-gedeelte blijven want ik vond dit een uiterst interessante discussie.
Wat vind jij ervan, aeolusnr1, dat grondwerk de laatste tijd zo'n hype is?
Persoonlijk vind ik het echt heel goed dat het in de opkomst is, want paarden worden naar mijn idee steeds beter begrepen. Wat ik dan wel weer vreselijk vind zijn mensen die het zelf gaan proberen en lichaamstaal verkeerd opvatten en hiermee hun paard totaal verpesten.. Dan kun je er beter niet aan beginnen
Koper schreef:Vind 't wel grappig om hier even inhoudelijk op te reagerenToen ik mijn paard net had was hij zó scheef, met zulke verkleefde spieren aan de rechterkant van z'n rug, dat hij niet bleef staan als ik aan de linkerkant opsteeg. Als ik rechts opsteeg was er niks aan de hand (qua stilstaan dan, als ik ging rijden had hij nog steeds even veel pijn)
Denk dat niet willen stilstaan met opstijgen zonder dat er medische problemen zijn niet automatisch een kwestie is van leiderschap. Misschien wel leiderschap op dat moment. Alleen weet een goede leider ook dat je niet ten alle tijde bepaalt wat er gebeurt, dan ben je namelijk geen leider maar ben je een dominante dictator. En ik vind, maar dat is mijn mening, dat je geen goede leider bent als je je paard dwingt om stil te staan en een signaal dat hij geeft zo duidelijk in de wind slaat.
Narita schreef:Even over dat stukje, dictator of leider: dat ligt aan het paard in kwestie. Je hebt paarden die graag de leiding van je over willen nemen, daar moet je, vooral in het begin, toch echt dictator over spelen. Elke pas moet je kunnen controleren, daarna kan je pas weer wat losser worden.
Koper schreef:Narita schreef:Even over dat stukje, dictator of leider: dat ligt aan het paard in kwestie. Je hebt paarden die graag de leiding van je over willen nemen, daar moet je, vooral in het begin, toch echt dictator over spelen. Elke pas moet je kunnen controleren, daarna kan je pas weer wat losser worden.
Zegt jouw goeroe dat?

Caira schreef:Ik merk bij mezelf dat hoe meer kennis ik vergaar hoe minder ik mijn plekje nog kan vinden op bokt.
. Je paard kan enorm je best voor je aan het doen zijn en nog niet begrijpen dat hij stil moet staan, niet omdat er geen wederzijds respect of leiderschap is maar gewoon omdat je hem dat kunstje gewoon niet hebt aangeleerd
. Tigra_ schreef:Of het een hype is of wat dan ook weet ik niet maar ik vond de hype van fysio, osteo en wat dan allemaal ook nog ook niet echt zo fijn. Bedoel tuurlijk moet het paard lichamelijk in orde zijn en je tuig end maar soms denk ik ook weleens dat daar te ver in door gedreven wordt. Soms moet je het niet moeilijker maken dan het is.
Evelijn schreef:Ik vind vriendschap met paarden altijd zo'n raar woord... ik ben gek met mijn paard hoor... maar van een gelijkwaardige relatie is in geen enkel opzicht sprake. Ik ben verantwoordelijk voor mijn paard en mijn paard moet zich houden aan mijn regels en grenzen.
Vertrouwen en leiderschap... ja.. respect prima.. maar vriendschap dat woord vind ik niet passend.
Koper schreef:Grondwerken is in mijn definitie van alles wat je met je paard uitspookt terwijl je er niet op zitEn tegenwoordig heeft 't dan een etiketje.