"Gebrek aan leiderschap"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 15:27

Precies, dat kan dus niet.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:27

Nou, zal ik dan maar de eerste zijn die hier zeker wel wat aan heeft gehad :D
Ik was onzeker, gaf te weinig leiding en mijn merrie was ook nog eens dominant. Alle ingrediënten om de eerste paar maanden veel te twijfelen, draaien, zoeken en doen. Dat ik zo wanhopig werd en de vorige eigenaar mailde, of ze een oplossing wisten of haar misschien terug wilden hebben.... De oplossing hadden ze, namelijk parelli. Daar ben ik me in gaan verdiepen, er zijn me veel dingen duidelijk geworden.
En dat terwijl ik al 13 jaar paardreed, laatste jaren op prive paarden. Met alle paarden kon ik prima opschieten behalve mijn eigen witje. Ik had nog nooit van parelli gehoord.
Voor mij heeft het veel geholpen, anders had ik haar nu niet meer.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 20-12-12 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:28

Ben het helemaal met jou eens hoor.
Persoonlijk vind ik grondwerk zeer belangrijk, maar het gaat me er niet om het grondwerken op zich, nee het is een manier om leiderschap vertaalbaar te maken.
Het is gewoon belangrijk om een paard dat idd zovele malen sterker is dan de mens, en daardoor soms gevaarlijk kan zijn, op een manier te hanteren dat het dier gewoon perfect doet hetgeen jij hem vraagt, en dit zonder discussie liefst. Om tot dat resultaat te komen heb je dus idd al een hele weg moeten afleggen.
Leren uit boekjes is zeker goed, vragen hier stellen is ook goed, maar neem altijd les erbij, doe het nooit op eigen houtje, want dan ga je heel snel van de regen in de drup geraken.
We zijn het met elkaar eens hoor "Narita"

Narita schreef:
Ben het volledig met je eens aeolusnr1, maar jij hebt het over instructie, wij hebben het hier over leiderschap. Bij het grondwerk heb je natuurlijk ook instructie nodig en kan je ook zeker niet alles zelf, maar nu gaan we naar het rij-gedeelte. Laten we bij het grondwerk-gedeelte blijven want ik vond dit een uiterst interessante discussie.
Wat vind jij ervan, aeolusnr1, dat grondwerk de laatste tijd zo'n hype is?
Persoonlijk vind ik het echt heel goed dat het in de opkomst is, want paarden worden naar mijn idee steeds beter begrepen. Wat ik dan wel weer vreselijk vind zijn mensen die het zelf gaan proberen en lichaamstaal verkeerd opvatten en hiermee hun paard totaal verpesten.. Dan kun je er beter niet aan beginnen :n

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:34

Koper schreef:
Vind 't wel grappig om hier even inhoudelijk op te reageren :) Toen ik mijn paard net had was hij zó scheef, met zulke verkleefde spieren aan de rechterkant van z'n rug, dat hij niet bleef staan als ik aan de linkerkant opsteeg. Als ik rechts opsteeg was er niks aan de hand (qua stilstaan dan, als ik ging rijden had hij nog steeds even veel pijn)

Denk dat niet willen stilstaan met opstijgen zonder dat er medische problemen zijn niet automatisch een kwestie is van leiderschap. Misschien wel leiderschap op dat moment. Alleen weet een goede leider ook dat je niet ten alle tijde bepaalt wat er gebeurt, dan ben je namelijk geen leider maar ben je een dominante dictator. En ik vind, maar dat is mijn mening, dat je geen goede leider bent als je je paard dwingt om stil te staan en een signaal dat hij geeft zo duidelijk in de wind slaat.

Sorry, my bad. Ik blijf een specifiek topic in m'n hoofd houden en baseer daar mijn antwoorden op, kan over-all inderdaad niet kloppen. Paard in topic werd netjes bereden en vertoonde onder het rijden geen rechtrichtsymptomen. Kan natuurlijk wel, foutje van mijn kant hier.

Even over dat stukje, dictator of leider: dat ligt aan het paard in kwestie. Je hebt paarden die graag de leiding van je over willen nemen, daar moet je, vooral in het begin, toch echt dictator over spelen. Elke pas moet je kunnen controleren, daarna kan je pas weer wat losser worden. Een paard moet niet twijfelen over je leiderschap.
Als je je leiderschap goed op orde hebt is er ook geen sprake van dwingen. Dan vraag je gewoon iets en doet je paard wat je vraagt, simple as that. Is dat niet in elke discipline zo? Als ik mijn paard vraag om stil te staan verwacht ik dat hij stil gaat staan, doet hij dat niet, dan volgen er consequenties. Zou ik dat niet doen, zou ik er gewoon aan blijven hangen en meelopen en 'ho' roepen; ben ik niet consequent? Dan sta ik niet raar op te kijken als hij onder het zadel ook niet stopt als ik het vraag. Doet hij het op de grond niet, zal hij het ook onder het zadel niet doen.
Het doel van grondwerk is een duidelijke leider voor je paard zijn, maar ook een vriend. Het paard moet weten dat je nooit zonder reden naar hem/haar zult uithalen, maar dat wel doet zodra er een reden is. Dan is er sprake van vertrouwen, leiderschap en vriendschap.

Aeolusnr1, wij zijn het inderdaad met elkaar eens. Een paard is inderdaad een groot, ongecontroleerd gevaarte. Hij zou je makkelijk kunnen doden. Nu ligt dat niet in de aard van het paard, zal hij het niet gauw doen, maar ongelukken kunnen zich wel voordoen. Je vraagt iets en je wil antwoord, en ook het goede antwoord. Soms is dat even zoeken, maar na een tijdje wil je dat het zonder discussie zo gaat. Dan is het fijn werken met paarden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 15:36

Narita schreef:
Even over dat stukje, dictator of leider: dat ligt aan het paard in kwestie. Je hebt paarden die graag de leiding van je over willen nemen, daar moet je, vooral in het begin, toch echt dictator over spelen. Elke pas moet je kunnen controleren, daarna kan je pas weer wat losser worden.

Zegt jouw goeroe dat? -O-

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:37

Ik vind dat het paardRIJDEN een veel te belangrijke rol heeft gekregen, Er is zoveel meer wat erbij komt kijken. Er wordt zo weinig samen gewerkt met een paard terwijl er eigenlijk niets mooiers is... Het maakt het werken met paarden zoveel mooier, of zoals Hempfling zegt: je leert dansen met je paard.

Ook wordt er niet gekeken naar de gesteldheid van de ruiter zelf, hoe zit je op je paard? Hoe is je houding? Weet je hoe weinig mensen weten wanneer je aan hoort te drijven ( als het binnenachterbeen naar voren komt) Wanneer je moet sturen of je paard recht moet stellen? Er zijn uberhaupt maar weinig mensen die het binnenachterbeen kunnen plaatsen.

Ik merk bij mezelf dat hoe meer kennis ik vergaar hoe minder ik mijn plekje nog kan vinden op bokt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:39

Ik vind vriendschap met paarden altijd zo'n raar woord... ik ben gek met mijn paard hoor... maar van een gelijkwaardige relatie is in geen enkel opzicht sprake. Ik ben verantwoordelijk voor mijn paard en mijn paard moet zich houden aan mijn regels en grenzen.
Vertrouwen en leiderschap... ja.. respect prima.. maar vriendschap dat woord vind ik niet passend.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:42

Koper schreef:
Narita schreef:
Even over dat stukje, dictator of leider: dat ligt aan het paard in kwestie. Je hebt paarden die graag de leiding van je over willen nemen, daar moet je, vooral in het begin, toch echt dictator over spelen. Elke pas moet je kunnen controleren, daarna kan je pas weer wat losser worden.

Zegt jouw goeroe dat? -O-

Nee, uit eigen ervaring. Heb ik een tijdje moeten doen met mijn eigen paard, ik kon er niets mee. Bokken onder het zadel, niet meewerken in de omgang.. Door haar ben ik met grondwerk in contact gekomen en na een maandje streng zijn kan ik er nu alles mee. Zeg maar dat het paardonvriendelijk is, maar te pas en te onpas slaan deed ik niet, ik las haar lichaamstaal en greep op de juiste momenten in, niemand die mij aan kan smeren dat het paardonvriendelijk is. En als het zo paardonvriendelijk was geweest had ik nu ook niets meer met haar gekund, als ik onredelijk was geweest had ze ook wel 'toedeloe' gezegd, maar toch kwam ze elke keer weer vrolijk aanlopen als ik de wei in kwam met het gereedschap. :Y)

Evelijn, hmm, vreemd dat jij dat woord niet vind passen. Heb hier aan huis een kudde staan, met een duidelijke leider. Ze respecteren hem allemaal, maar als het even kan staan ze ook weer te kroelen en samen de beentjes te strekken als vrienden, helpen elkaar en hebben plezier met elkaar. Vooral mensentaal dit, maar zet het om in paardentaal, je snapt wat ik bedoel.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:44

Caira schreef:
Ik merk bij mezelf dat hoe meer kennis ik vergaar hoe minder ik mijn plekje nog kan vinden op bokt.

Helemaal waar! Maar aan de andere kant, er staat ook heel veel leerzaams op Bokt. Zoals deze discussie. Discussies zijn toch altijd weer middelen om meningen te delen en tot conclusies te komen, zolang het met beleid gedaan wordt. Dat vind ik één van de leuke dingen aan Bokt, een goede discussie is toch altijd mogelijk met de meeste mensen.
En toch wordt er ook veel afgesnauwd en op elkaar neergekeken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:50

Paarden onderling... dat kan ik nog begrijpen dat vriendjes zijn. Maar mens-paard... daarin vind ik het lastig... omdat ik vind dat ik als baas in alle opzichten verantwoordelijk ben voor mijn paard... en dat ik dus wel vriendelijk moet zijn... maar het niet een gelijkwaardige vriendschap... net als ik prima iets leuks kan doen met een kind maar dat ik daar nooit vrienden mee kan zijn omdat het gewoon weg te ongelijkwaardig is.

Tja je plekje op Bokt... tja Bokt is een groot forum niets meer niet minder. Daar komt dus ook van alles en dan kan je er wel op gaan neerkijken... of elkaar in hokjes stoppen en niet meer met die bokkers iets willen zeggen. Ik vind het juist storend dat je zoiets zegt Caira... beetje denigrerend naar al die andere bokkers jong of oud die net als jij het beste voor hun paard willen... alleen op een ander punt zijn in hun leven.

antje_vip

Re: "Gebrek aan leiderschap"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:58

Het is gewoon zo dat leiderschap heel belangrijk is. Als het paard jou niet als leider ziet, volgt het jou niet maar neemt het zelf de leiding op zich, omdat het paard dan blijkbaar een betere leider is voor de kudde. De beste leider moet gekozen worden omdat er in geval van gevaar een duidelijk betrouwbare leiding moet zijn. Dus als ik een topic zie met: mijn paard schopt mij, hij loopt me omver etc. dan vind ik 'werken aan leiderschap' een goed advies.

Hetzelfde wanneer een paard altijd nukkig doet met zadelen of rijden, vind ik het een logisch advies om het zadel na te laten kijken.

Dus wat mij betreft is het geen modeverschijnsel, soms is het gewoon een goed advies.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:07

Je bent vrij om dat te vinden Evelijn, maar ik merk gewoon dat mijn visie op paarden veranderd is en dat ik daar onvoldoende aansluiting voor kan vinden hier. Daar is niets denigrerends aan hoor, gewoon een mening.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:14

een mening kan denigrerend zijn ... maar dat is een beetje offtopic... net als dat ik moe wordt van al dat gezeur over wat Bokt allemaal wel niet is...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:18

Ik denk dat het vooral je eigen ervaringen is in de praktijk wat en hoe je mensen adviseert logisch natuurlijk.
Zelf vindt ik zeker dat je bij bepaalde problemen eerst eens lichamelijk moeten kijken wat er aan de hand kan zijn. Wel moet ik zeggen dat ik soms "moe" wordt dat mensen eerst honderden euro's uit zouden moeten geven aan een zadelmaker, fysio, osteo, dierenarts en wie wat nog allemaal terwijl dat zeker niet altijd nodig is. Dat is het moeilijke van internet. Je kent het paard niet en je kent de persoon niet dus je weet niet in hoeverre hun ervaring is. Dat klinkt banketstaaf want ik ben ook zeker geen expert wat paarden betreft maar ik denk wel dat vele medische dingen zich in meer uiten dan alleen 1 specifiek probleem. Nu kan dat zijn dat iemand dat natuurlijk niet zelf opmerkt. Daarnaast ben ik geen medisch deskundige maar als je verder gaat vragen komt er vaak wel meer naar boven dat er of meerdere problemen zijn meestal klein maar maakt ze niet minder belangrijk.
In het voorbeeld wat genoemd wordt dat niet stilstaan bij het opstappen. Dan weet je dat er iets niet in orde is dat is duidelijk. Maar dat hoeft ook niet medisch te zijn kan echt een gebrek aan basis zijn. Als ik bv weleens om me heen zie hoeveel paarden zijn er dan die al weg stappen voordat de ruiter goed op z'n paard zit. Paard beslist vaak zelf wanneer die vertrekt. Dat is niet het goede begin, dat kan ook heel goed de oorzaak zijn want hij gaat steeds sneller vertrekken en je hebt dat als ruiter altijd goed gevonden en dan ineens kun je niet meer opstappen en dat is dan weer niet goed terwijl het paard eigenlijk niet beter weet. Dus ik denk dat het maar net is hoe iemand overkomt of hoe de verdere informatie is wat je adviseert.
Of het een hype is of wat dan ook weet ik niet maar ik vond de hype van fysio, osteo en wat dan allemaal ook nog ook niet echt zo fijn. Bedoel tuurlijk moet het paard lichamelijk in orde zijn en je tuig end maar soms denk ik ook weleens dat daar te ver in door gedreven wordt. Soms moet je het niet moeilijker maken dan het is.
Het is maar net wat het verloop is van zo'n topic natuurlijk. Als het het een niet is dan wordt er wat anders aangedragen.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:23

Ik ben het verder totaal met ansje_vip eens. Goed verwoord! :)

@ Tigra_: ben het ook volledig met jou eens! Heb eerder het gevoel dat mensen teveel naar medische problemen zoeken als verbloeming dat ze het misschien zelf gewoon niet goed doen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:27

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar, vaak zie je namelijk dat de mens wel degelijk de leiding heeft en het paard alleen maar dingen doet die de eigenaar onbewust zelf toelaat of zelfs stimuleert. Ik zie bijv eerder in het topic het voorbeeld van een paard wat niet stil staat. Hoe moet dat paard nu weten dat hij stil moet staan dat is gewoon een kunstje hoor het is niet zo dat wanneer 1 paard de baas is het andere paard dan altijd stil moet staan :? . Je paard kan enorm je best voor je aan het doen zijn en nog niet begrijpen dat hij stil moet staan, niet omdat er geen wederzijds respect of leiderschap is maar gewoon omdat je hem dat kunstje gewoon niet hebt aangeleerd :)* .

Ik vind eigenlijk ook vaak dat al die goeroe's/trainers ed de boel veel te ingewikkeld maken. Ik snap nooit dat er allemaal kuddegedrag ed word bijgehaald om je dier trucjes te leren, als je gewoon bedenkt dat een dier altijd dat doet waar hij het meeste voordeel van heeft/verwacht en een basis begrip hebt van wat een dier leuk vind en wat niet is het allemaal niet zo ingewikkeld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:40

Tigra_ schreef:
Of het een hype is of wat dan ook weet ik niet maar ik vond de hype van fysio, osteo en wat dan allemaal ook nog ook niet echt zo fijn. Bedoel tuurlijk moet het paard lichamelijk in orde zijn en je tuig end maar soms denk ik ook weleens dat daar te ver in door gedreven wordt. Soms moet je het niet moeilijker maken dan het is.

Precies, dit dus.

Misschien wel leuk om "paard staat niet stil met opstijgen" als voorbeeld te nemen.
Tja. Als je zelf je ademhaling hoog hebt zitten kán je paard bijna niet stilstaan. Heeft in die zin met leiderschap te maken dat je paard je niet als leider kan zien aangezien je 'm geen veiligheid kan bieden. Wat je, in deze situatie, wel kunt als je gewoon met je buik gaat ademhalen.

Maar dan is "je leiderschap is niet in orde" niet het juiste antwoord als iemand dit probleem op het forum voorlegt. Vind ik. Het antwoord waar zo iemand wel wat aan heeft ("adem met je buik zodat je paard je rust kan overnemen") krijgt zo iemand niet en blijft dus doormodderen. Ook al grondwerkt zo iemand zichzelf te pletter. En het paard snapt er dan nog steeds niks van.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:47

Joolien schreef:
10 jaar geleden lukte het ook best zonder dat grondwerk gedoe hoor.

Nee hoor, grondwerken doe je altijd, tenzij je komt aanvliegen en op de rug van je paard landt :D

Daarom vind ik: 'ga grondwerken' zo dom klinken, want je kan niet niet grondwerken. :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:48

Grondwerken is in mijn definitie van alles wat je met je paard uitspookt terwijl je er niet op zit :j En tegenwoordig heeft 't dan een etiketje.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:52

Koper schreef:
Grondwerken is in mijn definitie van alles wat je met je paard uitspookt terwijl je er niet op zit :j En tegenwoordig heeft 't dan een etiketje.

Ja daarom.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:58

Dat vind ik dan weer zo breed.. Noem jij je paard uit de wei halen dan ook grondwerken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 18:01

Ja.

Nou ja ik nóém het niet zo. Maar valt voor mij wel onder grondwerk. Tegen de tijd dat wij op weg zijn naar het draad of hekje heb ik dan trouwens al een tijdje naast 'm gestaan, mijn energie aangepast aan de omgeving en op de kudde afgestemd, fysiek contact gelegd en eventueel een halster om gedaan. Allemaal grondwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:13

Evelijn schreef:
Ik vind vriendschap met paarden altijd zo'n raar woord... ik ben gek met mijn paard hoor... maar van een gelijkwaardige relatie is in geen enkel opzicht sprake. Ik ben verantwoordelijk voor mijn paard en mijn paard moet zich houden aan mijn regels en grenzen.
Vertrouwen en leiderschap... ja.. respect prima.. maar vriendschap dat woord vind ik niet passend.

Ik denk dat je het ook meer moet zien als dat jou paard jou net zo goed kan mogen als dat hij dit met een leuke kuddegenootje heeft. Mijn paard kan echt met mij spelen, voelt zich veilig bij mij en kiest ervoor om bij mij te zijn in omgeving van de kudde. Eigenlijk ben ik dus een "leuk kuddegenootje" voor haar maar dan wel een die wat meer input heeft als het aankomt op het hoe en wat en die het laatste woord heeft mocht er iets zijn. (En ja, natuurlijk moet je je paard leren voorzichtig met je te zijn en uit je ruimte te blijven voordat mensen hier weer over vallen, maar dat lijkt me vanzelfsprekend en daar hoeft ook geen negatieve omgangsvorm bij te horen).

Het is dus maar hoe je vriendschap ziet en het is natuurlijk wel belangrijk te blijven bedenken hoe je aard er waarschijnlijk tegenaan kijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:14

Koper schreef:

Hoe moet je het anders noemen als je oefeningen met je paard doet op de grond? Je moet toch een woord hebben om het over iets te hebben. Het is maar hoe jij dat woord ziet. Net als NH, is ook maar een benaming en is ook maar hoe je het invult, maar het geeft tenminste een soort basisbegrip van iets zodat iedereen weet waar het ongeveer over gaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 18:16

Ik zeg nooit dat ik grondwerk. Maar bij voorbeeld dat ik 'm ophaal, of met 'm speel, of 'm ergens parkeer om op te zadelen of op te stijgen. Da's allemaal grondewerk. Maar "ik grondwerk" vind ik te NH klinken :+