agressieve shetlander!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jellee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 17:49

marisseudine schreef:
als jij hem slaat of duwt denkt hij idd dat je het gevecht aan wil gaan. en blijkbaar denkt hij dat ie het makkelijk kan winnen ook nog! het kan miss helpen als jij een dressuurzweepje meeneemt als je de wei ingaat. als hij bij je in de buurt komt flink om je heen gaan zwiepen. nooit je pony raken! de zweep geeft in dit geval aan dat hij uit jouw ruimte moet blijven. als het gezwiep niet helpt, regel iets anders wat een eventueel eng geluid kan maken. maar om eerlijk te zijn.. zou ik er in jouw geval zeker een professioneel iemand bijhalen. dit is namelijk iets wat vanaf het begin al fout is gegaan. je pony ziet jouw niet als leider.

Ik sla of duw hem niet. ik geef hem alleen een goeie tik als hij dit gedrag toont. Maar bedankt voor de tip, ga ik zeker eens proberen. en ja ik ben ook van plan om zodra hij gecastreert is met hem aan het werk te gaan onder begeleiding.
Hij heeft zich altijd voorbeeldig gedragen behalve nu dan, ik vind het vooral raar dat het zo ineens gebeurd is. van dag op dag steigerde hij eens.. ik kon m'n ogen niet geloven. Sindsdien is dit gedrag gewoon geëvalueerd en ik heb er geen ervaring mee om met zo'n gedrag om te gaan.

Ik heb zelf 2 andere jonge paarden opgevoed en met hun is het niet misgelopen..

Jellee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 17:52

Sleeper schreef:
Behalve hengstengedrag zal de leeftijd er ook mee te maken hebben. Hij is pas twee en wat is leuker dan er achter komen dat je best op je jonge leeftijd de baas kan spelen. Ik heb dat mijn shetmerrie ook meegemaakt toen ze rond de 2 was, die waagde het tegen me op te steigeren. Dat heeft ze 1x gedaan en daarna nooit meer. Niet leuk om heel streng op te treden, maar je hebt er alleen maar profijt van. En daarna kan je lekker met je clickertraining verder om minder gevaarlijke gedragingen aan te leren.

ben ik het volledig mee eens!

Jellee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 17:54

vermeerkaren schreef:
ik heb het ook gehad met men shetlander.
ik zou wel een touw halster kopen.

1.en voorzichtig beginnen eerst weer een beetje vertrouwen weer krijgen met je pony en hij in jou bijv.
als je langs loopt zijn naam roepen en hee lievert roepen.en soms een klein snoepje geven
2.dan zijn hoofd aan raken niet in de stal of weiland maar naast het hek of deur.
3.als dat goed gaat dan kan je weer bij hem komen wel zorgen dat hij altijd een halster om heefd geen touwen dat doe je als je bij hem bend,gelijk zen halster pakken en rustig blijven en je stem altijd laag houden ookal sta je maar 5 minuten naast hem te praten en aaien dat is voldoende voor een dag.
4.alles herhalen en opbouwen van 5 minuten naar 15 minuten
5.ga met hem lopen in het weiland/bak 10 minuten en met een touwhalster lopen.
6.borstelen niet bij zijn kond.
7.alles herhalen.

ook leuke dingen doen

als je nog meer tips wil stuur dan even een ppb.
ik hoop dat je het een beet helpt

alvast bedankt voor deze tips, dat is zeker iets wat ik zal doen! Ik ga hiermee alvast beginnen en dan zie ik hoe dit verloopt. Ik laat je dan iets weten hoe hij reageert etc

Laptopmuis

Re: agressieve shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:24

Onze Shetlander was eerst ook een vreselijk irritant dier. Hij kwam van 3 jonge meisjes waarvan de oudste 13 was en de jongste was 6 jaar.
Ze keken er ook niet meer naar om. Hij was 3 jaar oud en een ruintje sinds enkele maanden.

Hij kwam dus naar ons toe... Hij werd ons verkocht als lieve kinderpony, maar lief is een groot woord voor wat hij was.

We zijn er echt consequent mee bezig geweest. Als die al met lichaamstaal aangaf dat die ging trappen of bijten zeiden we heel hard NEE. Als die dan toch naar onze trui of jas hapte pakte we hem bij zijn oor en knepen hem.
Ook kwamen we erachter dat hij teveel energie had en zich verveelde. We gingen dus dagelijks ook 15 - 20 minuten hem longeren.

Na een half jaartje stopte hij met het gedrag. Het is nu een lieve knuffelaar waar we gerust kinderen op kunnen zetten. Heeft nu wel een maatje.

Jellee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 21:43

voor degene die misschien nieuwsgierig zijn naar hoe het nu met de shetland gaat..
Na het volgen van een aantal tips van jullie kan ik hem weer rustig borstelen en in de wei komen zonder dat hij zo hevig reageert. Hij geniet ook van de aandacht.. Eind februari wordt hij gecastreerd.

Ik heb ook geprobeert al eens een wandeling met hem te maken maar dit liep niet zo vlotjes (denk dat hij ook wel een beetje té enthausiast was) hij maakte af en toe bokjes en draafde continue.

maar dat komt ook wel in orde, alvast bedankt voor jullie hulp en tips, ik heb hier veel mee kunnen doen

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:55

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:48

Ik zou er denk ik een nieuwe shetlander bij kopen, als dat niet te duur is dan. En een merrie of hengst maakt niet uit, want hij
wordt gecastreerd toch? Misschien kan je zo`n lief shetje van een kinderboerderij overkopen. Die zijn meestal erg rustig. Net zoals mijn lieve verzorgkinderboerderijshetjes! Niet de mijne kopen hoor :) /3

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:23

shampyX9 schreef:
Ik zou er denk ik een nieuwe shetlander bij kopen, als dat niet te duur is dan. En een merrie of hengst maakt niet uit, want hij
wordt gecastreerd toch? Misschien kan je zo`n lief shetje van een kinderboerderij overkopen. Die zijn meestal erg rustig. Net zoals mijn lieve verzorgkinderboerderijshetjes! Niet de mijne kopen hoor :) /3

Jup, en ik kom ook wel eens opvangertjes tegen die om een reden weg moeten bij een baasje. Zijn vaak ook schatjes :D

hartjepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:10

Gewoo misschien vertrouwt je shet je niet ga bijv een keertje met hem lopen als hij het goed dan belonen zodat hij ook weet dat hij het goed doet

bloemetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:33

Hij is sinds enkele weken gecastreerd en zijn gedrag is echt veranderd. Hij is veel rustiger geworden, hij valt me niet meer aan,...
We maken terug elke avond een stevige wandeling waar hij ook énorm van kan genieten. Hij lijkt wel dankbaar voor zijn castratie. Nu ja, ik heb allesinds géén spijt van deze beslissing :)

x_chris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:13

Een erg vervelend probleem. Ik heb al een heleboel goede tips gezien, maar ik kan misschien nog wat toevoegen.. Ik heb ook een bange shet gehad. Ze was moeder en haar twee zoons werden verkocht. Ze is schuw geweest en wilde niemand in haar buurt hebben. Toen ben ik elke dag naar de wei gegaan en heb het vertrouwen opgebouwd. Telkens als ze mij toeliet gaf ik haar een snoepje (wel op de grond, anders worden ze bijterig!!). Als ze toeliet dat ik een klopje op haar hals gaf als beloning, deed ik dat vaak. op een gegeven moment had ze meer vertrouwen in me. Nu gaat het heel goed.

Als je pony echt agressief is, kun je misschien hulp zoeken. Als je zelf allemaal dingen uitprobeert kan de kans bestaan dat het alleen maar erger wordt.