marisseudine schreef:als jij hem slaat of duwt denkt hij idd dat je het gevecht aan wil gaan. en blijkbaar denkt hij dat ie het makkelijk kan winnen ook nog! het kan miss helpen als jij een dressuurzweepje meeneemt als je de wei ingaat. als hij bij je in de buurt komt flink om je heen gaan zwiepen. nooit je pony raken! de zweep geeft in dit geval aan dat hij uit jouw ruimte moet blijven. als het gezwiep niet helpt, regel iets anders wat een eventueel eng geluid kan maken. maar om eerlijk te zijn.. zou ik er in jouw geval zeker een professioneel iemand bijhalen. dit is namelijk iets wat vanaf het begin al fout is gegaan. je pony ziet jouw niet als leider.
Ik sla of duw hem niet. ik geef hem alleen een goeie tik als hij dit gedrag toont. Maar bedankt voor de tip, ga ik zeker eens proberen. en ja ik ben ook van plan om zodra hij gecastreert is met hem aan het werk te gaan onder begeleiding.
Hij heeft zich altijd voorbeeldig gedragen behalve nu dan, ik vind het vooral raar dat het zo ineens gebeurd is. van dag op dag steigerde hij eens.. ik kon m'n ogen niet geloven. Sindsdien is dit gedrag gewoon geëvalueerd en ik heb er geen ervaring mee om met zo'n gedrag om te gaan.
Ik heb zelf 2 andere jonge paarden opgevoed en met hun is het niet misgelopen..