Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loopt hij goed met de pesoa

Super
Geen stemmen
Redelijk
Geen stemmen
Kan beter
4 (12%)
Zit te strak
28 (87%)

Totaal aantal stemmen: 32

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 00:32

Ik heb gehoord dat het wel kan maar dan aleen als het paard 100 procent goed loopt

Bedankt voor de tips

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 00:39

patricia6 schreef:
hoi, goed dat je tips vraagt. De pessoa moet inderdaad langer.
Als het goed is zit er toch een instructie papier bij?
Galopperen is zowieso niet de bedoeling van een pessoa.

Succes ermee hoor

Nee zit er niet bij had hem gekregen
Ik ken iemand en die zij dat het wel kon en die zij ook dat het goed zat zo
Tog vond ik dat hij niet zo super liep daarom maar even hier vragen

Kosje4

Re: Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 00:48

En ik bedoel het gewoon goed hoor maak geen misbruik van dat ding andere mensen zijden dat hij zo goed liep dat het komt dat hij nog jong is en nog moet leren

Dus daarom dacht ik doe ik even hier vragen

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 01:11

Ohw ik gebruik dat ding zelf al nooit omdat ik het best lastig vind om hem zo af te stellen dat het voor het paard niet onprettig word en het ook nog functioneel blijft. Verder gewoon niet handig bij de paarden die ik longeer (jonge paarden) die moeten eerst voldoende balans hebben.
Ik heb al lang niet meer met pessoa gelongeerd, dus mijn handigheid in afstellen ben ik alweer helemaal kwijt, maar ik zie wel dat dit te strak is. Ikzelf probeer altijd de afstelling van hulpmiddelen zo te doen dat je het paard aanmoedigt en niet verplicht. Super dat je tips vraagt. Altijd verstandig als je er zelf niet helemaal zeker van bent of het zo goed gaat.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 01:14

mrie schreef:
Je krijgt ook tips, maar je kunt je ook indenken dat mensen hier een beetje van schrikken ookal heb jijzelf alle beste bedoelingen.
Zoals de pessoa nu afgesteld staat loopt je paard met de rem er op. Dat lijkt me niet zo prettig. Ik zie dat er nog een stuk van het koord over is. Als je hem langer af gaat stllen dan zou ik hem in eerste instantie zo lang mogelijk zetten. Kijk eens hoe je merrie dan loopt. Het bont gedeelte zal een stukje zakken en dat is alleen maar goed. Er was hier al iemand die zei dat je paard zich aan de voorkant in elk geval helemaal vrij moet voelen. Dat is juist, de enige druk die er aan de voorkant mag komen is de druk als het been naar achteren beweegt. Dit stimuleert het verder naar voren brengen van het been. Het paard gaat dan ook de buikspieren meer gebruiken en dus over de rug lopen.
Jouw paard probeert wel de rug goed te gebruiken maar nu lukt dat niet zo goed. Daarom krult het de hals zo op, je moet toch wat om de druk er af te halen. Het risico is nu dat je paard zich nu aanleert om de hals op te krullen bij druk en dat wil je niet.
Galopperen met de pessoa is iets wat ik per definitie niet doe omdat de achterbenen tegelijkertijd en verder uitslaan dan in draf en dat lijkt me een galopje met een ritmische rem er op. Misschien heb ik dat maar verzonnen hoor maar des al niet te min doe ik dat niet. Ik zie ook de meerwaarde er niet van.
Succes en laat ook eens een foto zien van als je hem wat langer ingesteld hebt.

By the way; had iemand het nu over het lager instellen van het koord van billen naar rug?? Knap, dat kan helemaal niet...

ik kan het bontje/koord losser /strakker doen en zo de hoogte instellen waar je het bontje hebben wil
ik heb hem net boven de sprong hangen

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 01:17

Hopke89 schreef:
Ohw ik gebruik dat ding zelf al nooit omdat ik het best lastig vind om hem zo af te stellen dat het voor het paard niet onprettig word en het ook nog functioneel blijft. Verder gewoon niet handig bij de paarden die ik longeer (jonge paarden) die moeten eerst voldoende balans hebben.
Ik heb al lang niet meer met pessoa gelongeerd, dus mijn handigheid in afstellen ben ik alweer helemaal kwijt, maar ik zie wel dat dit te strak is. Ikzelf probeer altijd de afstelling van hulpmiddelen zo te doen dat je het paard aanmoedigt en niet verplicht. Super dat je tips vraagt. Altijd verstandig als je er zelf niet helemaal zeker van bent of het zo goed gaat.

Ja ik longeer hem ook met dubbele lijnen daar loopt hij wel goed

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 01:18

sabrinagirl schreef:
Hopke89 schreef:

Ja ik longeer hem ook met dubbele lijnen daar loopt hij wel goed beter als op dit filmpje hij loopt aan de teugel niet te diep en niet te hoog

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 01:25

sabrinagirl schreef:
Hopke89 schreef:

Ja ik longeer hem ook met dubbele lijnen daar loopt hij wel goed

Ik moet nog maar eens een cursus longeren aan de dubbele lijn doen. Ik snap het wel, maar heb het nog nooit gedaan. maar nu wijken we een beetje af van het topic

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 01:32

Ja klopt maar wou dat even erbij zeggen

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 01:37

sabrinagirl schreef:
Ja klopt maar wou dat even erbij zeggen

Ik houd je niet tegen ;)