Paardenliefde een natuurlijke liefde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:35

Helaas dit daar inderdaad verschil tussen.
Ik heb dat trouwens zelf moeten uitvinden hoor.
Maar soms moet je echt even praktisch zijn, jij moet ook betalen voor de tandarts of de fietsenmaker.
Nu hoef je niet gelijk in uurlonen te gaan denken, een symbolisch bedrag kan al voldoende zijn, maar wel op papier zetten. Te veel mensen proberen momenteel gratis hun paarden te dumpen en gratis met waardevolle adviezen en producten weg te komen. Die mensen verdienen jouw goedheid niet.
Helaas zullen daar ook dieren de dupe van zijn, maar je kunt niet de wereld redden, hoe jammerlijk dat ook mag zijn.

Ik moet trouwens nog toevoegen dat ik door de wantoestanden in de paardenwereld het omgekeerd ook niet zou vertrouwen om bijna gratis een paard achter te laten. Met de NL rechtgeving bestaat dan zomaar het risico dat jij hem tot je bezit verklaard. Genoeg voorbeelden op bokt waar trainers de paarden verduisterd hebben. Zonder contract of boxhuur op papier sta je dan nergens.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:47

Jeetje wat sneu, ook nog in dit koude weer! jammer dat de mens soms zo hard en egoïstisch kan zijn, wees dan kritisch en doe een dier dan op tijd de deur uit zodat het nog een kans heeft...

Gelukkig ben jij er nog voor Solo, en ik las dat er al een warme deken geregeld wordt voor hem? super Bokt! +:)+

jes_sam

Re: Paardenliefde een natuurlijke liefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:09

Mooi dat er een dekentje voor hem komt! Maar wat eigenlijk nu? Blijft hij bij jou? Of moet hij toch echt verkocht worden?

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:58

Afgelopen Woensdag hebben Solo en ik, kennis mogen maken met elkaar. Nog steeds ben ik heel erg onder de indruk over het super karakter wat er onder al deze angst schuil gaat. Wat een kanjer is het! Dit paard verdient een echt paardenmens en geen mens met paard....

Paardentango heeft onze kennismaking gefilmd en in overleg hebben wij besloten dat het filmpje hier komt te staan.

Hij was bang, heel bang..... Maar onder deze angst kwam er toch een glimp van interesse te voorschijn. Dit maakt mij oprecht trots op deze super dappere jongen!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:20

Wat een leuk dier... hij oogt behalve onzeker ook heel onderdanig, klopt dat? denk zomaar dat als iemand tot hem door zou dringen en de angst weg zou nemen, dat het een heel leuk maatje kan worden die heel veel voor zijn ruiter over heeft.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:28

Hij oogt inderdaad heel onzeker naar mensen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dit niet op deze manier zou doen. Door hooi in de paddock te leggen, waar je hem vervolgens bij weg stuurt, vind ik niet handig.
Dan geef je hem hooi uit je hand. Ik kan me zo voorstellen dat het paard dan ook niet meer weet: mag ik nu wel of mag ik nu geen hooi? Ik had het hooi bij me gehouden, of wat biks op zak gedaan.

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:29

nynke55 schreef:
Hij oogt inderdaad heel onzeker naar mensen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dit niet op deze manier zou doen. Door hooi in de paddock te leggen, waar je hem vervolgens bij weg stuurt, vind ik niet handig.
Dan geef je hem hooi uit je hand. Ik kan me zo voorstellen dat het paard dan ook niet meer weet: mag ik nu wel of mag ik nu geen hooi? Ik had het hooi bij me gehouden, of wat biks op zak gedaan.

Bedankt voor je feedback. Het was erg aftasten voor mij. Het doel was voor mij, kijken wat zijn reactie was op menselijke aanwezigheid en hierbij proberen om enigzins contact met hem te maken. Niet beseffende dat hij zo gevoelig zou zijn voor menselijke druk. Als je de reactie bekijkt van Solo, lijkt het alsof ik heel veel van deze druk geef. Niets is minder waar. Ik loop als het ware alleen een beetje rond en kijk af en toe naar hem. Dit was voor hem voldoende om weg te lopen/ te vluchten. Kun je nagaan hoe ver hij heen is.

Het was absoluut niet de intentie om hem weg te jagen bij het hooi, hier koos hij zelf voor. Hij had gerust mogen eten als hij de rust had gevonden om dit daadwerkelijk te doen. Dan had ik er wel bij gaan zitten en hem aan mijn aanwezigheid laten wennen. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben zo.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:40

Ik zie inderdaad dat je hem niet wegjaagt, daarom had ik al met opzet "wegstuurt" getypt. De geringste beweging of houding van jou is al genoeg voor hem om te gaan lopen. Mijn paard doet dit ook, maar dan niet uit onzekerheid, maar omdat ze zo getraind is.
Hier blijkt dus ook uit, hoe goed hij jou in de gaten houd. In het begin zie je ook, dat jij bij de bak met hooi zit en hij een plukje pakt, maar wel op zo'n manier dat hij direct weg kan, als hij het niet vertrouwd.

Dat lopen van hem, daar kun je je voordeel mee doen. Aanmoedigen als hij op een aanwijzing van jou gaaat lopen, belonen als hij stilstaat, als de aanwijzing weg is. Maar dan moet hij niet naar de hooibak toe gaan lopen, maar naar jou.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 19:13

Je raakt de spijker op zijn kop nynke55 er zijn meer filmpjes van hem te vinden op you tube en ik ben er een aan het maken van zijn begin hier.
Van automutileren tot hysterisch rondrennen, en zelfs in de stal staan te rillen zo onzeker als er een 'mens' in de buurt is/was. Dat filmpje komt ooit wel.
Dit is ook getraind, hij is vermoedelijk ingeschat als dominant en de bedoeling was ooit om hem te breken, dat is gelukt, alleen hij is niet gebroken zoals men wilde. Hij is doodsbang geworden voor mensen, en zal uit zichzelf niet naar iemand toekomen. Aanmoedigen zou hysterie veroorzaken, geloof me dit paard is echt bang en flink beschadigd. Er was nooit iemand voor hem die hem met zijn angst echt geholpen heeft.

Sabrina deed het geweldig, en ik heb hem niet eerder zo positief op een 'vreemde' zien reageren. Instinct is geen training en als een paard zo vaak teleurgesteld is geraakt dan neemt zijn instinct het over. Zijn karakter is vermijdend, en zijn gedrag als paard is waar paarden goed in zijn... vluchten ! Zo snel als je kan.
Dit paard kiest niet, dat begint wel te komen, maar dit paard reageert op alles en neemt alles ook persoonlijk op. Er stond hier een keer iemand voor zijn box, en ik was een stuk verderop. We spraken over iets van hem. De persoon voor zijn box zei heel licht verontwaardigd dat ze het niet kon begrijpen dat... en dat was genoeg voor hem om zich rot te schrikken en achterin de box te stuiven. Rillend en bibberend.

Ik denk ook dat hij van zichzelf onderdanig is, dat is wat ik als karakter vermijdend noem. Juist een onderdanig paard moet je sterker maken, zelfverzekerd laten zijn. Dan kan hij weer leren nadenken, zijn gezonde paardenverstand gebruiken.
Ik denk ook dat iedereen het op zijn of haar manier doet, en ik geloof zelf niet meer in goed en fout, maar wel in handig of minder handig.
Training is geen psychologie. Training is kunsten aanleren en psychologie gaat verder dan dat, dat is karakterkennis, weten waar je heen moet met DAT paard, en geloof me met hem sta ik dingen toe die ik met de anderen hier nooit zal toelaten. Bij hem ben ik al zo blij als hij aan mijn lijf snuffelt, en hem voer ik soms uit de hand. Cassidy zie het al, 'ik voer nooit uit de hand' en nee, dat doe ik ook niet, het veroorzaakt te vaak fouilleer gedrag en bij sommige paarden bijtgedrag.

Je kunt een bang dier niets leren. Angst is voor mens en dier zo krachtig en overheersend dat het leren stopt als vluchten het overneemt. Vandaar dat tijd, vertrouwen en veel mensen ontmoeten die niets van hem willen behalve hem iets geven, denk ik, werkt voor hem. Als je hem zag in het begin, met zijn bijtgedrag (automutilatie) naar zichzelf, tot in het extreme. Tussen zijn voorbenen kwam de ellende (pus) er uit, zo hard beet hij, en hij stopte er niet mee. Hij was zich niet bewust van zijn eigen gedrag en de wondjes die hij maakte. Ik heb zelfs nog overwogen hem te muilkorven maar goddank, het werd minder na een maand of twee. Nu doet hij het niet meer, en nu is hij innerlijk sterker. Stapje voor stapje, iedere keer een beetje Dat maakt me trots, op hem.

Sabrina deed het prachtig, ze deed niets en dat is precies wat hij volgens mij voorlopig nodig heeft. Respect heeft hij, maar vertrouwen in de mens dat mist hij. Volgens mij kun je heel goed zien hoe vriendelijk hij ondanks zijn angst is en blijft. Vandaar dat hij hier zou mogen blijven, dan werk ik wel wat harder om zijn voer te betalen.

Ik, we doen ons best met de middelen, de ruimte en met alle kennis die ik/we hebben. Doen wat ik kan, en misschien dat anderen het heel anders zouden aanpakken, maar geloof me dit paard is zo bang. Kom gerust eens langs, en maak kennis met hem. Hij zal vermoedelijk indruk op je maken.
Alleen het ligt nu aan de eigenaar om te beslissen over het lot van dit paard.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:36

Hij maakt nu al indruk op me, helaas woon ik niet in de buurt, anders zou ik graag eens langskomen. En begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind ook dat Sabrina het heel goed deed, met langzame bewegingen en een uitnodigende houding. Aanmoedigen kun je ook heel voorzichtig doen, een zacht jaaa is vaak al voldoende. De truc is natuurlijk dat hij moet leren dat het jaaa een positief iets is. Daarom ben ik ook niet tegen het belonen met voer, het is de meest simpele manier van belonen en vaak is simpel het beste.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:42

Wat een mooi paard zeg. Lieve uitstraling, maar super onzeker.
Doet me denken aan een ex-polo paard dat ik gekend heb.
Als je daar een eerlijk verhaal bij geeft vind je daar wel iemand voor hoor.

Hoe doe je het eigenlijk met de hoefsmid? Laat hij dat wel allemaal toe?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:53

Mijn complimenten dat jullie zo lief met hem omgaan, en er zo rekening mee houden dat hij zo angstig is. De omgeving is zo veilig dat hij geen halster nodig heeft, en hij zelf kan kiezen. En hij kiest ervoor om jullie vrijwillig te volgen, dat lijkt me al echt een hele overwinning.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 09:33

Het is koud, en zeker als je in een buitenbox staat en je jezelf niet kan warm hollen dan koel je meer af dan je wil.

Maar we hebben een gastpaard. Aangezien de eigenaar van ons gastpaard sinds augustus (!) niet meer heeft omgekeken naar zijn paard begon dit paard het ook een beetje fris te krijgen. Ondanks dat ik een aantal mails heb verstuurd reageerde hij wel erg kortaf, zie eerder tekst, en leek niet bereid te zijn om nog naar zijn paard om te kijken.
Wat doe je dan.

Ook dit paardje heeft recht om te leven, en om fatsoenlijk te leven. Behalve dat ik me daar boos om maak, wat zinloos is, voel ik diep medelijden met dit paardje. Niemand weet wat zijn lot gaat zijn en hij al helemaal niet. Hij kan er allemaal niks aan doen. Zorgplicht, nou die voel ik wel en we blijven voor hem zorgen ook al betaalt de eigenaar zelfs niet meer en moeten we juridische stappen gaan zetten. Bah, maar je moet wat. We zorgen voor hem, en hij krijgt extra hooi, lijnzaadolie, wortelen en nog meer extra's gewoon omdat hij het ook waard is. Maar die kou, hoe help ik hem daarmee...

Mijn dekens waren hem te groot, en een paard wat een te grote deken op heeft kan gevaar oplopen. Wat nu?

Nou jongens, via bokt.nl heeft hij gisteren een dekentje gekregen, een bokker zei een deken te hebben die ik kon ophalen voor hem. Geweldig! Het dekentje paste hem goed, en het leek net alsof hij dankbaar was toen het eenmaal op lag. Dat noem ik nu paarden lief hebben, en niet alleen die van jezelf maar echte paardenliefde. Het is nog een speciale deken ook, hij was van een merrie die voor de eigenaresse heel speciaal was. Haar prachtige witte haren zaten er nog in en ik heb het zo gelaten. Een merrie, dat is wat deze jongen nodig zou hebben, een (oudere) merrie waar hij zich kalm bij voelt. Het was bijna symbolisch toen ik de deken op legde.

Ik vind dit zo aardig en zo enorm leuk dat ik het even wilde delen. Dit soort acties geven mijn dag, nee mijn week weer een goede impuls! Geweldig.

Want ja, als je dit gezichtje ziet dan kun je hem toch niet zo alleen aan zijn lot overlaten.
Paardenliefde, wat een voorbeeld van mooie woorden, maar daden...

Afbeelding

Dank je Rianne!
:)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:34

Wat een lief gebaar (past helemaal bij de kerstgedachte :-) ).

Heeft hij in elk geval een warm dekentje voor de winter :-)

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:44

Wat fijn dat Solo nu een lekker warm dekentje heeft, ik hoop dat hij zich daardoor een stukje fijner voelt.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:49

Wat heeft dit paard veel geluk met jou! Ongelooflijk dat dieren zoveel angst aangejaagd wordt door onkunde. Ik hoop dat er snel iemand komt die een waardige eigenaar van dit prachtige paard wil worden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:39

Wat gaaf van Rianne!!

Misschien dat ik er overheen heb gelezen maar ik kan het me niet herinneren, zou de man bereid zijn om hem voor een symbolisch bedrag aan jou over te kopen, als je dat zou willen? dan is zijn toekomst in elk geval zeker, en dan heb je zelf alle tijd om desnoods een nieuw baasje voor hem te zoeken (als je hem zelf niet zou willen houden). Aangezien je hem nu toch al voor het grootste deel zelf onderhoud moest ik daar aan denken :)

Betaalt de eigenaar eigenlijk wel nog gewoon alles voor hem? stalling, voer e.d.?

sabrina1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:44

Echt super!!

Geweldig dat Rianne dit heeft gedaan! +:)+
Heeft de grijze jongen het niet meer koud in ieder geval!

Ben heel erg benieuwd naar hoe het allemaal verder met hem gaat lopen.....

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:54

Ah wat fijn dat hij een dekentje heeft zeg! Geweldig!

BruineWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:55

Wauw! Ik zat vol met spanning te lezen! :j

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 20:09

Eerlijk gezegd ga ik liever niet in op het menselijk reilen en zeilen omtrent dit paard, lijkt me in zijn situatie ook niet zo handig.
We hebben wel aangeboden om afstand van hem te doen, want met de huidige 'paardenmarkt' zit niemand te wachten op een paard als deze, hoe mooi hij er ook uitziet. Maar wij krijgen hooi, stro en voer niet gratis.
Over een maand komt een van mijn eigen paarden ook weer thuis en dan, ja wat dan... we hebben (helaas) maar drie boxen.

Maar dat dekentje, Rianne kijk eens!

Hij oogt er zeer tevreden mee, en hij past precies.
Afbeelding

Of ik het me nu verbeeld of niet, het leek vandaag wel alsof hij weer glom ondanks zijn wintervacht.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:20

Wat een triest verhaal! Is er nog meer dat je nodig bent voor hem?
Welke dekenmaat heeft hij? Ik heb hier nog enkele dekens die je mag hebben als hij ze past (heb je een reserve).

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:32

Zou ook graag de dekenmaat willen weten. Ik was hobbymatig dekens en heb onlangs een aantal gekregen van een pensionstal om als reparatiemateriaal te gebruiken. Ik denk dat er een aantal tussen zitten waar een klein beetje aan moet gebeuren. Als er een goede maat tussen zit is dat geen probleem en kan ik ze zo naar je opsturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:43

Paardentango, wat heb ik een diep respect voor jou!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:28

Ziet er goed uit ! zo heeft de deken toch nog een goede bestemming gekregen !