Paard "faket" moeheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:49

De fjord waarop ik les die gaat ook wel gapen, maar dat doet hij voornamelijk als hij graag in beweging wil en fris is. Net of kan dat bit er niet snel genoeg in.

Denk niet dat een paard moeheid zal faken. Misschien dat een paard ook wel eens een inkak moment op de dag heeft, of net lekker aan het luieren geweest in de zon en dan ineens aan het werk moeten. Dan moet je als mens ook vaak even wakker worden.
Misschien straal je wel geen actieve energie uit :P Oeh wat zou ik soms graag eens kunnen horen wat er in die koppies omgaat.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:50

Marloes schreef:
Geryon schreef:
Het verbaasd me hoe snel mensen altijd zeggen dat paarden voor dit soort dingen te dom zijn.

Vergeten jullie aangeleerd gedrag? Zoals Margrathea al zegt: als hij beloond is met lui zijn door bijv. niet meer te hoeven werken, zal hij dit zeker vaker herhalen.

Paarden kunnen niet bedenken dat ze iets niet willen doen? Ach kom op nou. Ze hebben echt wel een wil en een mening. Ze zijn slim, kunnen dingen overal aan koppelen.

Waarom denk je anders dat een paard bijvoorbeeld al nukkig wordt bij het zien van het zadel? Omdat hij weet wat komen gaat en dat blijkbaar niet wilt.

Aangeleerd gedrag is wat anders dan 'net doen alsof'.

In dit geval niet. Ja, natuurlijk weet het paard niet dat het 'net alsof doen' is, is ook totaal niet nodig. Want hij weet wel wat hij ermee kan bereiken. Voor ons is dat 'net doen alsof'

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:53

_Nelleke_ schreef:
Als een paard nukkig wordt van een zadel is dat mijn inziens een directe associatie met het zadel en niet met wat er volgt na het opzadelen.

Een paard wordt ook niet nukkig op het zien van een cap of rijlaarzen of de combinatie ervan omdat ie weet dat een kwartier later de ruiter op z'n rug zit. :+

Paarden denken niet in lui, geen zin, niet willen. Ze denken heel simpel, fijn/niet fijn.

Waar het paard het mee associeerd is niet belangrijk. Het gaat erom dát hij dat kan en dát hij alleen bij het zien al kan aangeven wat hij 'ervan vindt'. Ze koppelen vanalles aan elkaar.

Paard kan wel echt zijn dagje niet hebben hoor.. Ik geloof er niet in dat paarden niet niet kunnen willen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:54

Geryon schreef:
Ik geloof er niet in dat paarden niet niet kunnen willen.

Ontkenningception :wow:

Maar ik ben het met je eens :j

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:54

Ja idd geyron, het paard doet alsof (maar is zich daar zelf natuurlijk niet bewust van) zodat hij dan mag stoppen met rijden. het had net zo goed kunnen zijn dat hem was aangeleerd steigeren = stoppen met rijden, dan zou hij dat doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:55

Magrathea schreef:
Geryon schreef:
Ik geloof er niet in dat paarden niet niet kunnen willen.

Ontkenningception :wow:

Maar ik ben het met je eens :j

:')

Anne_Sproet schreef:
Ja idd geyron, het paard doet alsof (maar is zich daar zelf natuurlijk niet bewust van) zodat hij dan mag stoppen met rijden. het had net zo goed kunnen zijn dat hem was aangeleerd steigeren = stoppen met rijden, dan zou hij dat doen.

Goede aanvulling!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:56

Gapen is vaak een uiting van ongenoegen of onbehagen.
Dat kan door lichamelijk ongemak komen, of omdat ie z'n zin niet krijgt of iets moet wat ie niet leuk vindt.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:56

Geryon schreef:
_Nelleke_ schreef:
Als een paard nukkig wordt van een zadel is dat mijn inziens een directe associatie met het zadel en niet met wat er volgt na het opzadelen.

Een paard wordt ook niet nukkig op het zien van een cap of rijlaarzen of de combinatie ervan omdat ie weet dat een kwartier later de ruiter op z'n rug zit. :+

Paarden denken niet in lui, geen zin, niet willen. Ze denken heel simpel, fijn/niet fijn.

Waar het paard het mee associeerd is niet belangrijk. Het gaat erom dát hij dat kan en dát hij alleen bij het zien al kan aangeven wat hij 'ervan vindt'. Ze koppelen vanalles aan elkaar.

Paard kan wel echt zijn dagje niet hebben hoor.. Ik geloof er niet in dat paarden niet niet kunnen willen.

Ik ben het ook eens. Ze kunnen héél goed associeren. Ze denken misschien niet precies als mensen maar ze zijn niet dom en simpel.

Als ik mijn paard trouwens iets aan het leren ben op de grond en hij gaat lekker met het neusje laag kauwen en gapen, is dat geen ongenoegen hoor :))

Magrathea

Re: Paard "faket" moeheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:59

Overigens is dat onze interpretatie, 'niet willen', inderdaad. Wat Anne ook zegt. Misschien is dat voor sommige paarden wel de reden om goed hun best te doen: dat ze dan snel klaar zijn :+

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:02

Ja misschien wel, ik probeer meestal wel op een goed moment te stoppen hopend dat hij een tijdje goed werken associeert met stoppen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:04

Magrathea schreef:
Overigens is dat onze interpretatie, 'niet willen', inderdaad. Wat Anne ook zegt. Misschien is dat voor sommige paarden wel de reden om goed hun best te doen: dat ze dan snel klaar zijn :+

Inderdaad. En omdat wij meteen de interpretatie 'niet willen' geven, wordt er meteen gedacht dat het paard het (het niet willen) allemaal niet kan, omdat het geen mens is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:38

NeverGiveUp schreef:
Als ik mijn paard trouwens iets aan het leren ben op de grond en hij gaat lekker met het neusje laag kauwen en gapen, is dat geen ongenoegen hoor :))

Kan op een of andere manier toch een soort van ongenoegen zijn, kauwen = vaak verwerken wat ze zojuist hebben gedaan/geleerd. In combinatie met gapen zou ik eerder zeggen dat dit een vorm van afvloeien van stress is.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:41

Meer verwerken. Als het afvloeien van echt ongenoegen stress is gaat hij meer schudden met zijn hoofd.

Het is trouwens wel zo dat hij kauwt met simpele dingen, en gapen meer komt met grotere dingen.
Zoals toen ik intensief bezig was met zijn singelnijd. Gewoon los, druk, druk eraf enz.
Dat heeft natuurlijk meer emotionele lading voor hem ( :') ) dus dan moet hij meer verwerken, dus in dat opzicht klopt het wat je zegt.
Maar niet van ik ga mijn paard slaan en daarna gaat hij gapen om stress af te vloeien zeg maar.. Dus stress afvloeien op de goede manier.

Snap je? :7
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 03-12-12 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:43

Naar mens vertaalt: 'Zo heb ik even veel aan m'n hoofd..'

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:43

Ja precies ''Poeh poeh dit moet ik allemaal eens even laten bezinken hoor''

En niet ''Oh god dat was vreselijk, dat moet ik even laten bezinken''

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:47

Hengst waar ik voor zorg heeft dagen dat ie even de grens wil opzoeken.
Dat gaat heel subtiel, op de poetsplaats toch naar voren gaan terwijl ie stil moet staan.
Zet je hem 3 passen terug, doet hij er weer 1 naar voren, zet ik hem dan weer 2 terug, blijft ie netjes staan, maar gaat als een gek staan geeuwen.
Weer niet gelukt ^)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:54

Zoals veel mensen hier al gezegd hebben, dat kan een paard niet.

Om te kunnen 'na'denken, 'als ik doe alsof ik moe ben, dan hoef ik niet te werken' moet er sprake zijn van enige vorm van besef danwel bewustzijn.

Mensen hebben wel besef, paarden hebben dat niet. Dat is een verschil in hersenstructuur.

Wel heb je het bekende pavlof effect, wat maakt dat paarden wel ergens een (simpele) link tussen kunnen leggen.

Het welbekende belletje, na het belletje 'volgt' voer, dus belletje rinkelt en hondje gaat kwijlen, want belletje = voer

Voor wat betreft wel of niet gemotiveerd zijn in de bak of buiten de bak, dat heeft gewoon met aanleg en voorkeur te maken. Paarden kunnen net als mensen sommige dingen heel leuk vinden en andere dingen minder, wat maakt dat ze voor het een gewoonweg enthousiaster zijn als voor het andere.

Of jouw paard heel goed zijn best voor jou doet, heeft niets te maken met het feit dat hij denkt dan sneller klaar te zijn. Ook dat is weer besef en besef heeft een paard niet.

Wel kan het zo zijn dat hij enorm zijn best doet, omdat hij weet dat hij daarvoor beloont wordt (pavlov) hetzij middels stem, hand of snoep. Die link kan hij weer wel leggen. Naarmate de beloningen afnemen, verminderen, zal het paard steeds meer doen om die beloning te verdienen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:03

LBLGypsyCobs schreef:
Hengst waar ik voor zorg heeft dagen dat ie even de grens wil opzoeken.
Dat gaat heel subtiel, op de poetsplaats toch naar voren gaan terwijl ie stil moet staan.
Zet je hem 3 passen terug, doet hij er weer 1 naar voren, zet ik hem dan weer 2 terug, blijft ie netjes staan, maar gaat als een gek staan geeuwen.
Weer niet gelukt ^)

En dat is dus oversprong gedrag. Hij denkt niet 'weer niet gelukt', hij weet op dat moment gewoon niet zo goed wat hij met de situatie aanmoet en dat uit zich in oversprong gedrag.

Hij wilt naar voren, jij zet hem terug, hij wilt echt naar voren, jij zet hem weer terug, hij wilt naar voren, maar naar voren = terug en hij weet dus niet wat hij hiermee aan moet op dat moment, want hij wilt echt naar voren.

Ik zou dat dus oplossen dmv bijv. een beloning. Hij naar voren, ik zet hem naar achteren en beloon op het moment dat hij achter staat, bijv. met stem, hand of snoep (ik beloon niet altijd met snoep, maar vaak wel in een beginstadium als extra versterker), hij wilt weer naar voren, dus ik zet hem weer terug en eenmaal terug beloon ik hem weer, hij wilt naar voren, maar naar voren = terug, dus hij blijft terug en krijgt een beloning.

Herhaal dat en terug = beloning.

Je bied hem een andere mogelijkheid, oplossing, in plaats van alleen maar te zeggen dat hij iets niet mag doen (maar hij begrijpt niet waarom niet, want hij wilt het wel doen). Ik leer hem dat als hij op zijn plek blijft staan, hij een beloning kan verdienen. Je moet een dier niet vertellen wat hij niet mag, je moet hem uitleggen hoe het wel moet. Hij heeft niet het besef om zelf tot die oplossing te komen, je moet hem naar een oplossing sturen.

Dat is een andere insteek dan corrigeren op het moment dat de beweging naar voren al is ingezet.

Daar wel bij zeggende, dat dit alleen werkt als je op het juiste moment weet te belonen...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:12

Als hij naar voren komt, zet ik druk terug, gaat hij naar achteren en staat daarna stil, gaat de druk er af.
Door middel van druk zet ik hem waar ik hem wil hebben = uitleg, is ie waar ik hem wil hebben gaat de druk er af = beloning.

Hij weet overigens prima dat ie stil moet staan, gister stond ie nog los.
Hij heeft soms dagen dat ie toch even wil proberen of ie de 'regels' aan kan passen.

Dat ie niet letterlijk denkt dat het hem weer niet gelukt is, snap ik ook wel, maar hij gaapt niet uit onbegrip.
Het gapen heb ik ook gezien toen ie in het dekseizoen werd afgewezen door een merrie.
Hij bleef niet aandringen bij de merrie, hield netjes afstand, maar moest toch even kwijt dat ie er niet blij mee was.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:15

LBLGypsyCobs schreef:
Als hij naar voren komt, zet ik druk terug, gaat hij naar achteren en staat daarna stil, gaat de druk er af.
Door middel van druk zet ik hem waar ik hem wil hebben = uitleg, is ie waar ik hem wil hebben gaat de druk er af = beloning.

Hij weet overigens prima dat ie stil moet staan, gister stond ie nog los.
Hij heeft soms dagen dat ie toch even wil proberen of ie de 'regels' aan kan passen.

Dat ie niet letterlijk denkt dat het hem weer niet gelukt is, snap ik ook wel, maar hij gaapt niet uit onbegrip.
Het gapen heb ik ook gezien toen ie in het dekseizoen werd afgewezen door een merrie.
Hij bleef niet aandringen bij de merrie, hield netjes afstand, maar moest toch even kwijt dat ie er niet blij mee was.

En wat is de definitie van oversprong gedrag??

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:21

Suelza schreef:

Geen idee, ik geef alleen aan hoe ik met dit dier omga en hoe zijn reacties zijn, zowel naar mij als andere dieren.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:30

Citaat:
Citaat:
schreef:

Geen idee, ik geef alleen aan hoe ik met dit dier omga en hoe zijn reacties zijn, zowel naar mij als andere dieren.

Begrijp ik, maar wat jij beschrijft is dus wel overspronggedrag.

Hengst wilt dekken, merrie wijst af, hengst wilt wel dekken, maar doet het niet (want merrie is op dat moment een risico) dus hij begint te gapen.

Definitie:

Overspronggedrag is niet logisch lijkend gedrag (bij mens en dier) dat voortkomt uit het conflict van twee relevante gedragssystemen. Bijvoorbeeld: In een situatie waarbij de aandrang om te vluchten en de aandrang om aan te vallen even groot zijn, kan een derde, neutraal gedrag geactiveerd worden. Een dier kan 'besluiten' te gaan eten, zich te wassen, of interesse te tonen in een ongerelateerd object in de omgeving. Dit derde gedragsalternatief wordt overspronggedrag genoemd.

Voor wat beteft jouw omschrijving van het op te lossen van het naar voren gaan, sluit ik mij bij jou aan. Maar dat is een andere, ruimere omschrijving, als jouw eerste. Zoals jij het nu stelt, beloon je hem inderdaad voor het achterwaarts 'zijn'.

Dat (met name) jonge dieren en hengsten de grens zoeken, is een feit. Echter, dit is niet iets waar ze over nadenken of wat ze spontaan vergeten zijn. Dat is gewoon een spontane reactie van dat moment. Dat heeft te maken met meerdere factoren die zijn terug te brengen naar een aantal strategieen, danwel mechanismen waar zowel mens als dier van nature op terug vallen. En dit heeft weer van alles te maken met de persoonlijkheid van het dier. Dat gedrag zul je moeten 'ombuigen', echter, daadwerkelijk afleren is bijna onmogelijk (en dat blijkt ook in jouw geval, die specifieke handeling van jouw paard, komt steeds weer terug. Echter, zoals jij er nu mee omgaat en als jij dit stoicijns blijft doorzetten, zal het wel afnemen). Het zal wel altijd 'weer een keer' op de proppen komen, maar naarmate je een dier leert om anders ergens mee om te gaan, kun je er wel voor zorgen dat dit steeds minder vaak voorkomt en het tot een minimum beperken en terugbrengen tot incidenten.

Edit: oeps, wilde wat quoten, maar dat ging even verkeerd :+
Laatst bijgewerkt door Suelza op 04-12-12 01:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:34

Huh? Belonen als een paard naar achter gaat, iets wat hij gewoon hoort te doen?
Goh, ik heb nog nooit een dominante merrie een ander paard zien belonen als diegene uit de weg ging voor haar...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:37

Magrathea schreef:
Huh? Belonen als een paard naar achter gaat, iets wat hij gewoon hoort te doen?
Goh, ik heb nog nooit een dominante merrie een ander paard zien belonen als diegene uit de weg ging voor haar...

Dat doet ze wel degelijk, want die dominante merrie zet dan geen druk meer. Zou dat paard niet uit de weg gaan, dan zal een dominante merrie zeker ingrijpen.

Daarnaast moeten wij niet vergeten dat wij paardentaal wel kunnen leren, maar een paard geen mensentaal kunnen aanleren. In sommige opzichten zijn wij anders en handelen wij anders.

Ik poep ook niet over de mesthopen van mijn hengsten heen, want een andere hengst wel zou doen...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:40

Het is een hengst van 4 die eigenlijk pas sinds een jaar wat meer in handen is.
Hij is nog opgroeiende en doet in mijn ogen wat paarden met 'ambitie' vaker doen, af en toe eens checken of ik nog geschikt ben als leider of dat ie dat beter zelf kan doen, stukje overlevingsmechanisme.

We hebben dan dus even dat naar voren en weer naar achter gaan, wat bij geen succes van zijn kant over gaat in dat gapen, inderdaad een sprong naar heel ander gedrag.
Hij wil niet stil staan, bewegen mag niet, ongenoegen, dus dan maar gapen.
Niet dat ik het uit wil proberen, maar wat zou er gebeuren als je het gapen zou corrigeren?

Te vergelijken met een kind wat zijn kamer niet wil opruimen, maar dat uiteindelijk vloekend en tierend wel doet?
Laat je het kind dan met rust omdat het het gevraagde doet, het opruimen, of corrigeer je het vanwege het vloeken en tieren?