waarom luisteren weinig mensen naar hun paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:24

IK heb het boek gelezen van '' Wendy Beekmolen'' van de two lazy seven ranch.
En zei zegt dat De ruiter meestal het probleem is van de oorzaken, nu begrijp ik wel dat sommige dingen gewoon een gedrag probleem kunnen zijn. Maar vergeet niet dat we 9 van de 10 keer ons paard hiervan de schuld geven. En we gewoonweg niet verder nadenken. Maar we worden steeds slimmer in het zien van symtomen en gaan kijken wat doe '' ik '' fout en vinden er zelf een oorzaak voor.
Dus lijkt mij volgende uitspraak wel doeltreffend:
Kijk eerst of het probleem bij jezelf ligt, i.p.v het paard te straffen. ;)
uiteraardt leer je dit uit ervaring.
Laatst bijgewerkt door meganx op 02-12-12 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 20:25

Pentax schreef:
Paarden kiezen de weg van minste weerstand, zo is slecht gedrag makkelijker aangeleerd dan je denkt. Singelnijd kan een slecht zadel zijn, een maagzweer zoals bij de ts, maar in de gevallen die ik heb meegemaakt bijna allemaal simpel een mensenfout door lomp en te strak aansingelen.
Bit niet willen aannemen (tegen de tanden aandrukken doet zeer!), paard dat niet wilt meelopen (tja als jij hem laat grazen), paard dat bij toeval leert dat als hij bokt dat hij mag stilstaan zie je ook veel (en dan mag je hopen dat het paard niet al te slim is).
Ik heb echter bijna nog nooit iemand gezien die zelf doorhad dat dit probleem door eigen mensenfout kwam.

Het komt best voor dat het een probleem van buiten is (lichamelijk zadel etc), maar ik geloof niet dat elke onzuiverheid aan de lucht dat ook daadwerkelijk is.

er zijn heel veel gevallen dat het aan de mens ligt maar er zijn ook genoeg dingen op te noemen dat mensen eens beter naar hun paard moeten luisteren.
en je snapt dat als jij je paard altijd laat grazen aan touw dat hij niet meer mee loopt toch.
geef een paard altijd snoepjes dan zal die hier ook elke keer om vragen en kunnen zo ook heel irri van worden.
als het paard elke keer steigert en jij springt er af dat het paard het snel door heeft.
tuurlijk zijn dit soort dingen bij heel veel mensen te zien.,
maar ik bedoelde toch wel iets anders met dit topic.
maar een paard leer je ook heel snel foute dingen en ligt ook aan de persoon zelf en ieder mens moet ervaring op gaan doen wat je beter niet en wel kunt gaan doen.
je word niet geboren met alle paarden kennis door de ervaring leer je dingen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:18

Narita schreef:
Ben trouwens ook wel benieuwd naar jullie mening dan over paarden in de topsport..
Daarmee bedoel ik paarden die de hele dag op stal staan en een uurtje trainen en even wat in de stapmolen gaan, af en toe wat aan de hand mogen grazen omdat ze te kostbaar zijn om ze los te laten.. Vind dat eigenlijk ook geen paardwaardig bestaan moet ik toegeven.

Goh, over paarden in de topsport ben ik helemaal niet te spreken. Op gebied van rijden ook niet.
Maar ik vind dat een paard toch minstens 4 uur buiten moet komen, en dan op de wei of op een paddock. Maar ze zijn idd te goed voor buiten te staan, ze zouden zich eens moeten mistrappen. Sja, dat is het risico van paarden houden, er kan altijd iets mee gebeuren, ook met de toppaarden. Als je daarmee niet kunt leven, moet je maar geen paarden houden...

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 00:03

Ferdo schreef:
Narita schreef:
Ben trouwens ook wel benieuwd naar jullie mening dan over paarden in de topsport..
Daarmee bedoel ik paarden die de hele dag op stal staan en een uurtje trainen en even wat in de stapmolen gaan, af en toe wat aan de hand mogen grazen omdat ze te kostbaar zijn om ze los te laten.. Vind dat eigenlijk ook geen paardwaardig bestaan moet ik toegeven.

Goh, over paarden in de topsport ben ik helemaal niet te spreken. Op gebied van rijden ook niet.
Maar ik vind dat een paard toch minstens 4 uur buiten moet komen, en dan op de wei of op een paddock. Maar ze zijn idd te goed voor buiten te staan, ze zouden zich eens moeten mistrappen. Sja, dat is het risico van paarden houden, er kan altijd iets mee gebeuren, ook met de toppaarden. Als je daarmee niet kunt leven, moet je maar geen paarden houden...

laast hoorde ik dat 80 % van de topsport paarden maagzweren heeft.
en de paarden in de draf sport hebben hier ook heel erg last van en dit zal dan toch 1 van de reden wezen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:09

Ferdo schreef:

Ik kan het niet helpen, maar bij een dergelijk kortzichtige opmerking schiet ik toch even uit mijn slof.
Een ruiter die een paard in de topsport (of is het tobsport?) is zelden de eigenaar van een paard.
En de eigenaar van een paard, die wil dat paard dat een ton of meer waard is, zo lang mogelijk heel houden.
Dus als ruiter-trainer van een dergelijk paard van een ander, heb je maar beperkte mogelijkheden. En als er een ongeluk gebeurt op een weiland dat te voorkomen was geweest, kun je als trainer-ruiter niet naar een eigenaar toestappen, je schouder ophalen en roepen dat "ongelukken kunnen gebeuren, en als je daar niet mee om kunt gaan, je maar geen paarden moet gaan houden..." Het paard loopt risico's genoeg, op blessures tijdens het werk of daarna, ook gewoon als hij in de box staat.....

superwoman

Re: waarom luisteren weinig mensen naar hun paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:48

Ralphtdw: en van wie heb je dat gehoord? Volgens mij is dat een fabel. Geloof niet dat een paard op topniveau kan presteren met een maagzweer.
Volgens mij dus weer allemaal onzin van mensen die geen idee hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:02

superwoman schreef:
Ralphtdw: en van wie heb je dat gehoord? Volgens mij is dat een fabel. Geloof niet dat een paard op topniveau kan presteren met een maagzweer.

Juist door de zware training krijgen paarden sneller maagzweren!
Door Bodegraven:
http://paarden.dapbodegraven.nl/uploads ... mpleet.pdf

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 10:04

superwoman schreef:

ik heb het gehoord van mijn fysio en als je het op internet op gaat zoeken zie je oo heel veel berichten met dit verhaal er in.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 10:06

maar de meeste mensen weten niet dat hun paard een maagzweer heeft.
dat is bij heel veel gevallen.
maar het is altijd wel een keertje goed om het te controleren of een kuurtje voor te geven die geen kwaad kan is ons ook vaak geadviseerd

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:05

Okey,word er gewoon moe van dat er zoveel geroepen wordt. Neem wel aan dat die topruiters er wel zoveel mogelijk aan doen om ze maagzweervrij te maken/houden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:11

ralphtdw schreef:
waarom luisteren weinig mensen naar hun paard. (natuurlijk niet alle mensen)

Omdat ze bang zijn om kritiek te krijgen van hun paard. -O-

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:41

Piloetje schreef:
Sommige paarden zijn echt wel evil... Had er 1 waar ik alles bij had gehaald : dierenarts, osteopaat, zadelmaker, hoefsmid, instructie, gedragstherapeut...

Het was gewoon een ROTBOK!!

Waarom denken mensen altijd dat een paard iets onder de leden moet hebben als hij zich als een aars gedraagt? Is soms misschien zo, maar ik vind dat een heleboel mensen hun paard gewoon eens een opdonder moeten verkopen en niet zo moeten miepen over van alles en nogwat.

Al die mensen kijken er ook vaak naast. Het gebeurt vaak dat ze pas iets vinden als het echt de spuigaten uitloopt. Ik heb met paarden gewerkt waarvan velen vonden dat ze een flinke opdonder moesten krijgen. Heb ik nooit gedaan en paarden veranderen op enkele maanden tijd naar een lief en zacht paard dat wil werken voor de leider.
Sorry dat ik het zeg maar een paard is echt een spiegel. Dat geld ook in jou geval. Ik begrijp aan je uitleg onmiddelijk je paarden als ze lastig doen. En als je hier niet tegen kan moet je maar niet met paarden werken, want het is basics dat paarden gewoon de spiegel zijn van de persoon die ermee omgaat. Kan je die spiegel niet aan, dan is dat spijtig.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:42

Waratje schreef:
ralphtdw schreef:

Omdat ze bang zijn om kritiek te krijgen van hun paard. -O-

Idd, sluit ik me volledig bij aan.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:45

[/quote] Ik kan het niet helpen, maar bij een dergelijk kortzichtige opmerking schiet ik toch even uit mijn slof.
Een ruiter die een paard in de topsport (of is het tobsport?) is zelden de eigenaar van een paard.
En de eigenaar van een paard, die wil dat paard dat een ton of meer waard is, zo lang mogelijk heel houden.
Dus als ruiter-trainer van een dergelijk paard van een ander, heb je maar beperkte mogelijkheden. En als er een ongeluk gebeurt op een weiland dat te voorkomen was geweest, kun je als trainer-ruiter niet naar een eigenaar toestappen, je schouder ophalen en roepen dat "ongelukken kunnen gebeuren, en als je daar niet mee om kunt gaan, je maar geen paarden moet gaan houden..." Het paard loopt risico's genoeg, op blessures tijdens het werk of daarna, ook gewoon als hij in de box staat.....[/quote]

Yep, maar ik heb duidelijk gemerkt dat de topruiter niets van met paarden omgaan afweet, ze weten enkel iets van de rijkunst en begrijpen vaak niet hoeveel ze het paard aandoen. En hoe meer er vanaf hangt hoe minder ze van paarden lijken te weten (of willen ze op een gegeven moment niets meer weten / luisteren).

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:48

meganx schreef:
En zei zegt dat De ruiter meestal het probleem is van de oorzaken, nu begrijp ik wel dat sommige dingen gewoon een gedrag probleem kunnen zijn. Maar vergeet niet dat we 9 van de 10 keer ons paard hiervan de schuld geven. En we gewoonweg niet verder nadenken. Maar we worden steeds slimmer in het zien van symtomen en gaan kijken wat doe '' ik '' fout en vinden er zelf een oorzaak voor.

Dat is een goede instelling. Verander je zelf, dan verandert je paard. Doet je paard iets fout, dan doe jezelf in bijna alle gevallen iets fout.
Met die instelling worden veel problemen heel snel opgelost, en verbeter je als eigenaar ook heel snel. Op enkele jaren kan je op een trainingsniveau komen dat velen na 40 jaar nog niet bereiken (heb het hier niet over rijden maar over alle andere training).

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:58

jensvl schreef:
meganx schreef:

Dat is een goede instelling. Verander je zelf, dan verandert je paard. Doet je paard iets fout, dan doe jezelf in bijna alle gevallen iets fout.
Met die instelling worden veel problemen heel snel opgelost, en verbeter je als eigenaar ook heel snel. Op enkele jaren kan je op een trainingsniveau komen dat velen na 40 jaar nog niet bereiken (heb het hier niet over rijden maar over alle andere training).
jensvl schreef:
Piloetje schreef:
Sommige paarden zijn echt wel evil... Had er 1 waar ik alles bij had gehaald : dierenarts, osteopaat, zadelmaker, hoefsmid, instructie, gedragstherapeut...

Het was gewoon een ROTBOK!!

Waarom denken mensen altijd dat een paard iets onder de leden moet hebben als hij zich als een aars gedraagt? Is soms misschien zo, maar ik vind dat een heleboel mensen hun paard gewoon eens een opdonder moeten verkopen en niet zo moeten miepen over van alles en nogwat.

Al die mensen kijken er ook vaak naast. Het gebeurt vaak dat ze pas iets vinden als het echt de spuigaten uitloopt. Ik heb met paarden gewerkt waarvan velen vonden dat ze een flinke opdonder moesten krijgen. Heb ik nooit gedaan en paarden veranderen op enkele maanden tijd naar een lief en zacht paard dat wil werken voor de leider.
Sorry dat ik het zeg maar een paard is echt een spiegel. Dat geld ook in jou geval. Ik begrijp aan je uitleg onmiddelijk je paarden als ze lastig doen. En als je hier niet tegen kan moet je maar niet met paarden werken, want het is basics dat paarden gewoon de spiegel zijn van de persoon die ermee omgaat. Kan je die spiegel niet aan, dan is dat spijtig.

Als je goed zou lezen dan zou je je niet zo'n opmerking plaatsen. Want na veel liefde, rust en aandacht heb ik het hele circus erop los gelaten. Heeft het geholpen? Nee. Had ze iets onder de leden? Nee. Heb ik nu een ander paard wat zich super gedraagt? Ja.

Het ligt dus inderdaad altijd aan de eigenaar als een paard zich misdraagt...NOT!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:48

Ik zelf begin alles steeds meer te begrijpen, na 4 jaar zie ik eindelijk wat mijn pony wel en niet wil, daar pas ik ook vaak mijn training op aan. Zouden meer mensen moeten doen die toch niet de sport in willen, maar ik zie t jammer genoeg weinig.

Paarden die 6 keer per week in de bak moeten rijden, bij iedere pas sporen in hun zij krijgen, een rukje in hun mond en af en toe een tik op hun billen. Constant maar het zelfde, iedere dag weer. 10 minuten stappen waarvan zolang los, zolang lang en laag etc en dan vinden ze het vreemd dat hun paard niet meer intensief mee doet, niet meer geconsentreerd is, minder enthousiast is dan op t moment van kopen. :')

Was laatst op een manege waar ik jaren gereden heb, veel veranderd in het jaar dat ik bezig was met mijn pony op een andere stalling. Nieuwe paarden, nieuwe ruiters. Zie ik me toch een zijn paard slaan en trappen omdat hij de wormenkuur niet wou en dus zijn hoofd omhoog gooide.
Paard kwam net uit de piste, helemaal gestressd door de training, ruiter stapt af en de vriend ervan loopt 'streng' naar het paard, paard gelijk nog meer gestressd. Vinden ze t dan raar dat het paard uitflipt, duh. Diertje effe laten ontspannen en dan proberen is echt tijdverspilling zeker. ;(

Hier word alles zo rustig gedaan, ook qua hoefsmid, dierenarts... Als de hoefsmid bezig is en het paard wiebelt ook maar t kleinste beetje word die losgelaten zodat t paard zich gemakkelijk kan stellen, echter laatst op de manege was een hoefsmid bezig op het pensioen gedeelte, paard stond ontzettend onhandig, wil het zijn been terug gaat de hoefsmid eraan rukken en schelden, ja euhh denk na :')

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:51

jensvl schreef:
Yep, maar ik heb duidelijk gemerkt dat de topruiter niets van met paarden omgaan afweet, ze weten enkel iets van de rijkunst en begrijpen vaak niet hoeveel ze het paard aandoen. En hoe meer er vanaf hangt hoe minder ze van paarden lijken te weten (of willen ze op een gegeven moment niets meer weten / luisteren).

Bij hoeveel topruiters heb je een week meegelopen in de stallen? Om heel eerlijk te zijn zie ik hier enorme vooroordelen voorbij komen, die niet allemaal evenveel grond van waarheid bevatten. Veel topruiters weten heel wat meer van verschillende paarden en de bijpassende aanpak dan het gros van de goedbedoelende amateurs hier op bokt (en ja, dat is inclusief mijzelf). Ook zij zoeken naar een optimaal evenwicht in prestatie en welzijn, alleen liggen hun verantwoordelijkheden zodanig dat het welzijn op een andere manier wordt ingevuld dan Bokt als "goed" beschouwd.
De paarden van de topruiters hebben het vaak beter dan de paarden van de ruiters die wel de ambitie hebben, maar niet de kwaliteiten...... :j

SuzanneOV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:48

Omdat niet iedereen geleerd heeft hoe ze naar hun paard moeten luisteren.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:38

meganx schreef:

Wendy Bleekemolen gaat op een fantastische manier met haar paarden om haar met haar manier van paarden houden lok je blessures ook wel vaak uit. Dit is verder geen vooroordeel en zet hier verder ook niets open en bloot op Bokt maar heb zelf dingen meegemaakt met haar bedrijf die niet in de haak waren. Wijdt hier verder niet open en bloot over uit, voor meer info kun je een PB sturen.

Ben het verder met SuzanneOV eens, manegeruiters die alleen weten hoe ze moeten rijden maar niets over de behoeften en de omgang bijvoorbeeld, vaak voorbij zien komen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:42

ralphtdw schreef:
ik lees in dit topic zoveel vragen en problemen.
waarom bokt mijn paard/pony mij er elke keer af en deed dit eerst nooit?
waarom begint mijn paard te luchtzuigen?
waarom bijt het paard mij als ik het zadel wil op doen?
waarom wil het paard niet springen?
waarom draagt mijn pony/paard de staart scheef

Jamaarjamaarjamaar.... mensen luisteren toch juist heel goed naar hun paard als ze hier om raad vragen? Er zijn zat ruiters die zo gezegd maar twee oplossingen kennen, de zweep en de slager, figuren die vinden dat hun paard maar gehoorzaam te zijn heeft. Daartegenover staan juist mensen die zich afvragen wat er aan de hand zou kunnen zijn, en die daar zelf niet uitkomen. Het probleem kan bij het paard liggen, maar ook bij de ruiter, en dat willen ze nou net uitvinden? Daarvoor schrijven ze hier nauwkeurig wat hun paard (niet) doet, en die informatie hebben ze toch verkregen door te 'luisteren'?

Laat mensen toch lekker vragen wat er aan de hand is! Waarom heet dit forumdeel anders 'Vraag-Maar-Raak'?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:12

Waratje schreef:
jensvl schreef:

Bij hoeveel topruiters heb je een week meegelopen in de stallen? Om heel eerlijk te zijn zie ik hier enorme vooroordelen voorbij komen, die niet allemaal evenveel grond van waarheid bevatten. Veel topruiters weten heel wat meer van verschillende paarden en de bijpassende aanpak dan het gros van de goedbedoelende amateurs hier op bokt (en ja, dat is inclusief mijzelf). Ook zij zoeken naar een optimaal evenwicht in prestatie en welzijn, alleen liggen hun verantwoordelijkheden zodanig dat het welzijn op een andere manier wordt ingevuld dan Bokt als "goed" beschouwd.
De paarden van de topruiters hebben het vaak beter dan de paarden van de ruiters die wel de ambitie hebben, maar niet de kwaliteiten...... :j

Ik heb spijtig genoeg nog nooit 1 filmpje gezien door pro's aangeraden waarop er geen pijn, angst of intimidatie te zien is. Als je dat kan, wees welkom.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:20

@piloetje: Het komt best vaak voor dat dierenarts en ostheopaat,... niets kunnen vinden... tot een bepaald moment dan, soms pas 2 jaar later. En dat dan na de behandeling de problemen toch plots zijn opgelost.

@Waratje: natuurlijk moet je ook de kwaliteiten hebben, maar als ze op olympisch niveua geraken, is het hen vooral om de prijs te doen. Dat bij het oefenen eens een tik of stamp meer voorkomt (wat sowiezo al vaak voorkomt) maakt de meesten echt niet uit.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:53

1. Omdat mensen eigenwijs zijn
2. Omdat mensen niet graag hun fouten toegeven
3. Omdat mensen vinden dat hun de baas zijn dus het paard maar te luisteren heeft

Helaas, :(

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 18:46

musiqolog schreef:
ralphtdw schreef:
ik lees in dit topic zoveel vragen en problemen.
waarom bokt mijn paard/pony mij er elke keer af en deed dit eerst nooit?
waarom begint mijn paard te luchtzuigen?
waarom bijt het paard mij als ik het zadel wil op doen?
waarom wil het paard niet springen?
waarom draagt mijn pony/paard de staart scheef

Jamaarjamaarjamaar.... mensen luisteren toch juist heel goed naar hun paard als ze hier om raad vragen? Er zijn zat ruiters die zo gezegd maar twee oplossingen kennen, de zweep en de slager, figuren die vinden dat hun paard maar gehoorzaam te zijn heeft. Daartegenover staan juist mensen die zich afvragen wat er aan de hand zou kunnen zijn, en die daar zelf niet uitkomen. Het probleem kan bij het paard liggen, maar ook bij de ruiter, en dat willen ze nou net uitvinden? Daarvoor schrijven ze hier nauwkeurig wat hun paard (niet) doet, en die informatie hebben ze toch verkregen door te 'luisteren'?

Laat mensen toch lekker vragen wat er aan de hand is! Waarom heet dit forumdeel anders 'Vraag-Maar-Raak'?

ik denk ook dat je het helemaal verkeert begrijpt.
er zijn hier ook op bokt mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is en mensen die een oplossing zoeken of het probleem uit te zoeken zijn goed bezig toch.
en iedereen moet zelf weten wat hij vraagt en denkt.
maar ik bedoel met dit topic gewoon in het algemeen. dat mensen beter moeten luisteren naar hun paarden