Problemen met mijn nieuwe paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:41

Ik denk dat je sowieso moet gaan beginnen met het eisen van je eigen ruimte, hoe doet ze als je haar van stal haalt?
Hoe doet ze wanneer je eten in d'r stal gooit?
Staat ze braaf stil met poetsen?
Het ene paard is makkelijk en geeft gewoon toe als jij een keer niet consequent bent geweest, het andere paard is bizar kwalijk nemend en pakt je meerdere keren terug op 1x niet consequent zijn.
Er op "los" slaan/schoppen heeft nu geen nut, je moet het goed timen en er zelf van overtuigd zijn dat je het kunt en ook op dat moment wilt.
In welke regio zit je?

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:42

Ts: vooral, zorg dat je geen te gekke streken uit haalt. Blijf op veilig spelen. Oke, jammer dan als jij uit angst niet durft ofzo. Verkoop haar dan in het ergste geval. Maar neem geen risco's. Er zijn paarden genoeg op de markt. Klinkt mss cru maar als je echt angst hebt voor je paard kan je het volgens mij beter aan een ander overlaten.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:43

Als ze dat zelf niet durft, wat kan..... laat een ander het dan doen. maar als zulk gedrag niet de kop in wordt gedrukt is zo'n paard een moordmachine. Flink kwaad worden helpt in zo'n geval als dit al. En dan met grote stappen door de bak benen, met een zweep in aanslag.
Uiteraard moet je goed kunnen timen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:44

amarial schreef:
Als je een goed slim paard hebt, die je perongeluk de 1e x mept, dan zou het wel kunnen.
Ik ken het paard niet, maar hier op stal hebben we ook zo'n slimpie :j

Ik ben het gelukkig nooit tegen gekomen. Wel paarden die grenzen op zoekt bij te lieve ruiters, maar die hebben wel een doel. Die gaan niet aanvallen wanneer je ze juist los gooit, eerder wanneer je ze wilt "vangen".

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:45

Ja, denk ook als je dit probleem niet oplost dat dit paard mss na verkoop ofzo in verkeerde handen terecht komt. Neem je een goeie betrouwbare instructeur die ervaring heeft met dergelijke paarden.

Lante

Re: Problemen met mijn nieuwe paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:53

In ieder geval niet alleen mee gaan prutsen, altijd iemand mee nemen die veel paardenverstand heeft. Het is een dominantieprobleem, maar wel een gevaarlijk probleem. Aanpakken moet je haar zeker, maar wel met paardenverstand. Heel veel sterkte, probeer het te zien als een uitdaging is mijn tip...

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:55

Ik denk dat je uit moet zoeken of dit alleen bij jou is of ook bij anderen?
Wie zet je paard nu buiten? hoe gaat dat, merken andere stalgenoten wat aan haar?

Je hebt angst, en dat zou ik ook hebben! Maar dat voelt je paard ook, corrigeren met angst wil bijna niet want je bent gewoon te laat.
Wellicht toch je paard laten opvoeden door een ander in samenwerking met jou, jij kan dan werken aan je zelfvertrouwen en je paard kan manieren aanleren.

Gericht slaan is levensgevaarlijk.. :n

LoekieLuc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 22:05

bedankt voor alle reactie's!

Ze was toen ik haar kocht erg lief. Ondertussen dreigt ze met poetsen en legt ze haar oren in haar nek.
Ik moet al mijn moed bij elkaar rapen haar binnen en buiten te zetten.
Dit doe ik zelf, op stal krijg ik veel tips maar niemand wilt haar buiten zetten.
Ik ben zelf altijd erg rustig en lief richting mijn paarden, ik ben dit niet gewend en ik heb na de eerste trap over me heen laten lopen door het te negeren.
Mijn instructeur is heel ervaren, handig en streng. Hij hoeft nooit de zweep te pakken, 1 stap richting haar en ze haalt het wel uit haar hoofd.
Ik begin het inderdaad met de dag minder leuk te vinden, ik rij al jaren maar nu moet ik mezelf haast naar stal slepen.
Ze is ook zeker een slim paard, ze merkt elke beweging van mij en ook zeker mijn angst.

ik woon in Noord-Holland

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:42

Draag in elk geval een cap, ook als je gewoon met haar omgaat. Steigerende paarden zijn gewoon gevaarlijk. Wat zegt de vorige eigenaar ervan?

Er zijn vast mensen die je hiermee kunnen helpen, maar houd je eigen veiligheid goed in het oog.

Sterkte!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:43

Pfoe TS dit is niet niks hoor!

Over de eerste keer: vreugdebok of niet, per ongeluk of niet, een paard mag je nooit raken of zo dichtbij komen met de achterbenen dat je je zorgen moet maken. Dat beantwoord ik meteen met een flinke tik!

Het probleem wat je nu hebt is inderdaad dat je paard boven je in rang staat. Dit betekent dat al het ongewenste gedrag wat jij vertoont in de ogen van je paard, gecorrigeerd wordt door je paard. Omdat jij lager in rang staat en een ranglagere heeft niks te zeggen over een ranghogere. Als jij dus een tik geeft, corrigeert jouw paard je. Net als dat jij eigenlijk had moeten corrigeren de eerste keer.

Ik zou dan ook (bijna) dagelijks begeleiding zoeken bij dit probleem. Rangorde wordt namelijk elke dag bevestigt, ook al is het maar in hele kleine dingen. Liever in het begin veel les, dat je daarna af kan bouwen dan dat je 1x per week les krijgt maar niet opschiet.
Verkopen is een optie, maar de kans is groot dat je een soortgelijk probleem krijgt bij een volgend paard.

Je instructeur zou zich dan ook vooral moeten richten op jouw houding, uitstraling en zelfs je gedachten. Niet eens zozeer op je acties, want als jij een tik geeft als je je onzeker voelt, voelt je paard dit niet als een correctie, maar als een instabiele reactie. Wat het eigenlijk ook is.

Wat voor oefeningen heb je meegekregen van je instructeur?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:46

amarial schreef:
Ik kan me voorstellen dat je bang bent geworden, wat een klotestreek van je paard.
Echter is dit wel "uittesten" en staat zei nu boven aan.
Pak de longeerzweep, eventueel 2, en als ze het nog een keer doet had ik die zweep toch op haar hoofd geslagen zou ik je zeggen :=

hier ook gelijk hoppakee geen smoesjes hier en desnood aan de longerlijn en hoppakee klinkt erg zo maar dat laat ik niet gebeuren,

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:55

ik heb ook een zeeeeeeeer dominante merrie! zij vertoont dit gedrag ook tegenover mensen en tegenover andere paarden, ze probeert dit bij mij ook maar bij mij kent ze al beter haar plaats, eerst was ze ook super lief, braaf,... maar toen begon ze te proberen en bij de vorige staleigenaar is het gelukt, deze kreeg ook bang en durfde niks meer zoals buiten zetten, water geven,... ik ben nu verhuisd en ze probeert het nog steeds, ook met opzadelen, eens een touwtje aan en buiten de stal is ze een schatje maar haar domein is haar domein! ik heb ze gisteren ook een maatje 34 (klein in mijn geval) :) verkocht, ik wisselde van deken en ze sloeg naar de muur maar haar voetjes moeten op de grond blijven, ik heb haar halster vastgepakt en MIJN voetjes eens gehoffen! klinkt cru maar ik ben de baas en niet zij! eerst poetste ik ze los in de stal, nu als ze 1 keer iets verkeerd doet, of zuur doet bind ik haar vast maar als ze braaf is met opzadelen of deken wisselen dan beloon ik haar goede gedrag ook wel!

ik moet wel opletten als ik ze op haar plaats zet dat ze vast hangt of ik ze vast heb want als ze los staat en ik geef ze een tik omdat ze wil bijten dan draait ze gewoon om en slaat ze terug!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:00

Allemaal makkelijk praten over aanpakken enzo, maar TS, daar ben je niet mee geholpen. Dat ga je nu namelijk niet durven en ik vraag me af of je dit ooit gaat durven bij dit paard.

Eerlijke tip: laat haar professioneel beleren en heropvoeden. Gaat het daar goed en geeft ze ook in de omgang geen problemen met zelfverzekerde professionals: verkoop haar aan iemand met voldoende deskundigheid en zelfvertrouwen om met haar om te kunnen gaan.. Dit is niet het paard waar jij plezier aan gaat beleven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:41

Misschien verstandig om het paard mee te geven aan je instructeur en deze verder met het paard te laten werken en ook het inrijden te laten doen.
Vindt het ook wel vreemd dat hij dit bij jouw wel doet en bij hem niet. Lijkt me nu absoluut niet veilig om hier zelf mee aan de slag te gaan. Paard heeft je al een aantal keer geraakt en komt er mee weg dus daar moet zo snel mogelijk wat aan gedaan worden voordat het echt serieus fout gaat. Ik snap je angst heel goed en ik vrees dat je er echt beter aan doet om het paard uit handen te geven. En mocht dat goed gaan kun je zelf weer opnieuw aan de slag.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:48

Weet de verkopende partij van dit gedrag eigenlijk?
Verder ben ik het wel met Tigra eens. Laat iemand het werk doen, iemand die sterk genoeg in de schoenen staat om dit apekopje even flink te overbluffen. Er moeten even keihard grenzen worden gesteld.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:53

Een paard raakt je niet 'per ongeluk', van vreugde bokje ofzo, een hond bijt je ook niet 'per ongeluk'.
We hebben het hier over kuddedieren, en als ze dit bij hun kuddeleider zouden doen, worden ze uit de kudde gejaagd.
Nou zijn het ook nog prooidieren, dus uit de kudde kan zomaar je dood betekenen.
(voor hengsten is het nog gebruikelijk om een andere kudde te zoeken, maar voor een merrie niet)

Ze is je de baas, en als je veilig met haar verder wil, ben jij de enige die jullie plaatsen in de relatie weer om kan draaien. Training bij een ander helpt hier weinig/niks bij, hulp van een ander kan wel.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:56

Waar in NH? (anders PB)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:57

Dit paard heeft door dat jij bang bent. Of je jaagt haar flink van je af met een behoorlijke zweep en mept haar als ze dan toch iets probeert, of je laat haar even aan een ander over die dat aandurft. Eigenlijk moet je het zelf doen. Laat haar merken dat je hier niet van gediend bent. Je instructeur wil je vast helpen.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:59

Zelf doen onder leiding van een instructeur kan ook een goeie oplossing zijn. Het is waar dat zo'n paard door heeft, dat je bang bent. En daar maakt ze handig gebruik van helaas.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:59

Oef dat is inderdaad geen perongelukje, ik werk regelmatig met dit soort paarden. Zo te zien is dit geen angst. Als het mijn paard was het deze in dit geval methode 46 ontvangen. Geef haar even een paar weken uit handen aan je instructeur. En pak haar écht even flink door nadat ze er ook alleen al maar aan denkt om uit te halen. Wacht niet af wees je paard gewoon voor. Dit is erg lastig maar wees niet bang je paard eens een flinke rotschop terug te geven of een buts op zn neus als die bijt. Dan maar 3 dagen schuw bij zn hoofd. Bijten mag gewoon absoluut niet! Trappen al helemaal niet. Ik ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:03

Helaas is dit een probleem wat jij allen kan oplossen.
Pas als je geen angst meer hebt en je haar op de plaats kan zetten zal het probleem over zijn.
Ik heb het zelfde mee gemaakt met mijn dominante merrie.
Ben diverse malen zelfs gewond geraakt omdat ze me omverliep of omvertrok.
Nu zijn we 3 jaar later en blijft ze keurig uit mijn ruimte.
Maar het is hard werken geweest. Ook omdat ik en periode best angstig was en net als jij met tegenzin naar stal ging.
Nu is het een echte lieverd,maar mensen ie geen overhand hebben pikt ze er zo tussen uit.
Oja ik heb it niet alleen gedaan,maar met hulp van cursussen en lessen. Heel veel lessen :D
Oja is geen methode 39/40 en geen zweep aan te pas gekomen
Laatst bijgewerkt door cam op 29-11-12 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:11

Op een moment van acute nood, dus als een paard je aanvliegt, heb je helaas niks aan cursussen en lessen..... maar dan moet je handelen om je vege lijf te redden.... en dat is een beetje het probleem met dit soort draken. Je zult ze toch door de handen moeten hebben voor de broodnodige verzorging en beweging. En dan komt het er op neer dat je moet handelen op het moment.
Ik ben ook meer van de manier van WhysoWhite. Zelf heb ik ook regelmatig etterbakken aan moeten pakken en even flink optreden snappen ze het snelst. Is geen cursus of les aan te pas gekomen......

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:17

Ik denk niet dat je je paard moet laten heropvoeden TS. Paard doet het alleen bij jou, dus jij moet het doen... Al is het onder begeleiding... Je laat je toch niet schoppen door zo'n rotbok???? Zo moet je denken als je er morgen heengaat.. :D

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:31

Je moet niet de situatie af wachten waarop alleen grof geweld uitkomst biedt!

Paarden geven altijd ook op subtielere wijze aan dat ze de baas zijn, als je dan juist reageert, zal het ook niet weer escaleren...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:39

Locanda schreef:
Je moet niet de situatie af wachten waarop alleen grof geweld uitkomst biedt!

Paarden geven altijd ook op subtielere wijze aan dat ze de baas zijn, als je dan juist reageert, zal het ook niet weer escaleren...

Idd voor dat het in de bak mis gaat heeft TS al een aantal keren de verkeerde signalen geven. En de signalen van het paard over het hoofd gezien.

En geweld levert je geen leiderschap op bij paarden die durven terug te vechten.