Probleem: 2 paarden die niet meer zonder elkaar kunnen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:02

Joh wat een gedoe. Dan ben ik inerdaad een beul. :') Ik wil geen gezeur. Ze staan 23 uur per dag lekker samen. Ik ga echt geen maanden doen om ze een uurtje te trainen. :') Ze hebben zich er maar bij neer te leggen.

mysecrets

Re: Probleem: 2 paarden die niet meer zonder elkaar kunnen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 15:03

Ayasha: een beul??? Dat heb ik nergens gezegd!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:04

Nee dat bedoel ik ook niet, maar als dat "respectvol om gaan met je paard" is wat jij zegt. Dan kan ik zelf niet anders dan concluderen dat ik geen respect heb voor mijn paarden. _O- Nee echt, zoveel komedie maak ik er niet rond. Als ze me in een foute bui treffen gooi ik de druktemaker nog op stal ook zodat ie de weide niet stuk loopt en ik er niet naar hoef te kijken tijdens het trainen. _O-

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 15:08

Ik heb nergens gezegd dat jij niet respectvol met je paarden om gaat, ik vind het juist heel goed dat je het doet en dat je paarden er goed op reageren. Ik ben alleen bang dat mijn merrie zich zelf sloopt als ik het hetzelfde aan zou pakken. Het is nog al een euhhhhh.... karakterbeestje. Ik vind je manier goed, het werkt voor jou dus dan is het toch respectvol als jou paard het respecteert. Met mijn paard gaat dit gewoon niet, die kan ik daarna denk ik wegbrengen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:09

Pff lastig en bekend probleem. Bij ons was het uiteindelijk niet op te lossen, en de eigenaar besloot toen om 1 van de paarden te verkopen.

Probleem kwam ook vanuit 1 paard niet vanuit beide. Maar bij dit paard werd het levensgevaarlijk, op buitenrit uit het niets omdraaien en in volle galop naar huis zonder te remmen of te wijken voor wat dan ook...

Ze is zelfs een 6 maand weggeweest op training, en zelfs dat heeft niet geholpen :n

Ik hoop voor jullie dat het wel goed gaat, want verkopen is voor de eigenaar echt de uiterste keuze geweest.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:09

@ Laurabyoux het is nog steeds niet over, maar als ze in het land staan, kan ik gewoon met allebij doen wat ik wil. en ze blijven dan ook gewoon rustig en normaal.

op stal blijft het voor de jongste een probleem, maar ik rij met de oudste niet meer, dus als ik de jongste mee neem is er niets aan de hand, andersom wel maar daar heb ik dus nu eigenlijk nietzoveel erg in.

ik deed ook steeds iets langer uit elkaar, omdat in 1x mee nemen en gewoon naar les gaan vragen was om ongelukken, paardje lief komt over de tuinwal in het land en loopt over de weg te rennen ook als ze de ander niet hoort tot ze weer samen zijn -O-

toch stukje bij beetje word het steeds beter, heb alleen wel vanaf dag 1 het hinniken (of hysterisch gillen :Y) ) afgestraft, zodra ze een halster of een hoofdstel om hebben word er niet gehinnekt en dat weten ze nu prima, en dat scheelt een hoop rust.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 15:09

Ik denk ook dat je mijn reacties en die van desprinkhaan hebt verward. Ik heb het woord respectvol nergens gebruikt. :)

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:10

Hebben wij ook, onze Haflinger, is helemaal gehecht aan onze Arabische volbloed merrie. Onze Haf draait helemaal door als ze een keer haar vriendinneke uit het oog verliest, maar onze oude dame trekt zich der bijna niets van aan, ze zijn wel beste dinnetjes, maar onze Arabier, kan zonder haar.

Staan ze wel in een aparte stal? Anders uit elkaar zetten. Onze over buren hebben 2 dames, moeder en dochter. En het is zo, als de moeder eventjes weg is, bijvoorbeeld nog niet eens 3 meter, dan begint dochter al helemaal in paniek te raken, wat ik heb voorgesteld aan de eigenaresse, dat hun dochter even bij ons komt staan voor een paar weken. De eerste dag, was een drama, ze raakte in paniek. Maar de 2e dag ging iets beter en ze ging ook heel goed met mijn Shetlander om. En aangezien ze ingereden moes worden, moes ze wel zonder haar moeder kunnen. Nu inmiddels is ze onder het zadel en raakt niet meer in paniek, als ze even zonder haar moeder is, afentoe een hinnik, maar daar houd ze het dan bij.

Hebben jullie in ieder geval twee weides? Dan lijkt het me verstandig als het wel zo is, dat dan de een de andere weide in gaat en de ander het andere weide, even kijken hoe het gaat, en dan eventjes met rust laten. Is dat niet zo, dan moet je gewoon op wedstrijd gaan, want hij/zij zal wel moeten leren, zonder z´n maatje te kunnen ;)

Succes!

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 15:13

Anoli, oef dat is wel erg heftig, lastige situatie, maar denk de beste beslissing, hier is het uiterste om de paarden echt uit elkaar te halen. of een tijd te scheiden.

Luf midnight: dan is het iig een stuk beter, gelukkig hinnikt mijn merrie bijna niet, dus dat hoe ik niet af te straffen. Maar op ongelukken zit je gewoon niet te wachten, welke situatie dan ook. Erg lastig, maar gelukkig gaat het bij jou al beter.

Mandy66: In een andere stal, bedoel je dan in een ander gebouw? of uberhaupt gewoon een box opschuiven?
In 2 weides zetten hebben we al gedaan, maar mijn merrie vond de afrastering niet hoog genoeg en stond dus binnen no time bij de ruin......

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:16

Laurabyoux schreef:
Anoli, oef dat is wel erg heftig, lastige situatie, maar denk de beste beslissing, hier is het uiterste om de paarden echt uit elkaar te halen. of een tijd te scheiden.

Luf midnight: dan is het iig een stuk beter, gelukkig hinnikt mijn merrie bijna niet, dus dat hoe ik niet af te straffen. Maar op ongelukken zit je gewoon niet te wachten, welke situatie dan ook. Erg lastig, maar gelukkig gaat het bij jou al beter.

Mandy66: In een andere stal, bedoel je dan in een ander gebouw? of uberhaupt gewoon een box opschuiven?
In 2 weides zetten hebben we al gedaan, maar mijn merrie vond de afrastering niet hoog genoeg en stond dus binnen no time bij de ruin......

Een stal opschuiven bedoel ik idd :)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 15:18

Dat zou ik idd kunnen proberen, maar ze kunnen elkaar nog wel zien, maakt dat uit?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:27

Laurabyoux schreef:
Ik heb nergens gezegd dat jij niet respectvol met je paarden om gaat, ik vind het juist heel goed dat je het doet en dat je paarden er goed op reageren. Ik ben alleen bang dat mijn merrie zich zelf sloopt als ik het hetzelfde aan zou pakken. Het is nog al een euhhhhh.... karakterbeestje. Ik vind je manier goed, het werkt voor jou dus dan is het toch respectvol als jou paard het respecteert. Met mijn paard gaat dit gewoon niet, die kan ik daarna denk ik wegbrengen.

Dat zijn die van mij ook, ik ken geen groter kreng dan die merrie. En die ruin is ook al zo'n driftkop. Ik ben gewoon praktisch ingesteld en geef geen aandacht aan driftbuien. :) Ik ben ook driftig, werk dat ook niet op hen uit als ze iets doen wat me niet aan staat dus. :') Karakter is geen uitvlucht.
Maar goed, als iemand lang wil aan klommelen moet ie dat vooral zelf weten hoor. Jouw paarden, jouw manier, als het werkt is het prima. Maar zeg dan gewoon "ik wil/kan dat niet" en niet "het zijn karakterbeestjes" ;)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 15:31

Ayasha: je begrijpt me denk ik verkeerd, maar ik heb eigenlijk geen zin om hier een discussie topic over te maken. Jou manier is gewoon niet de mijne, ik ken mijn paard en dit werkt niet. Ik kan en wil dat best, maar ik wil en kan ook vast een manier bedenken om mijn merrie heel te houden. Het komt nu een beetje over alsof ik niet kan omgaan met een karakterpaard oid. En ik weet dat ik dat prima kan.

Ik wil niet lang aanklommelen, maar het komt nu over alsof jou manier de enige is die werkt en daar ben ik het niet mee eens, misschien is dat uiteindelijk de manier, maar nu nog niet.

Ik ben je wel dankbaar voor je tips, maar ik ga eerst op zoek naar andere.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:50

Ik loop al jaren met hetzelfde probleem, alleen doet bij mij maar 1 van de 3 het.
Hij krijgt Magnesium en Nerv Control bijgevoerd sinds een jaar en toevallig merkte ik vorige week op dat ik hem eerst in een leeg stallencomplex kon zetten, en hij had nog geen angst moment gehad toen ik eindelijk met de andere 2 aan kwam lopen.
Ik had ook al ander opties geprobeerd, maar niets anders hielp, maar als jij iets anders weet wil ik het ook graag weten
Laatst bijgewerkt door Rambogirl op 25-11-12 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Char_elle

Wat doet je merrie als jij op buitenrit gaat? Misschien kan je eens wat vaker op buitenrit gaan, dan zijn ze ook uit elkaar. Heb je geen probleem met trailerladen enz. De ruin bezeerde zichzelf niet in stal toch? Helpt het als er iemand bij blijft? Misschien dat ze dan rustiger zijn. Snap natuurlijk dat dit geen lange termijn oplossing is want je kan moeilijk altijd bij de stal van je paard blijven :+

Mandy66

Laurabyoux schreef:
Dat zou ik idd kunnen proberen, maar ze kunnen elkaar nog wel zien, maakt dat uit?

Nee hoor, onze twee dames staan naast elkaar en kunnen elkaar nog wel zien ;)
Dan hebben ze in ieder geval een beetje afstand van elkaar :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:54

Laurabyoux schreef:
Ayasha: je begrijpt me denk ik verkeerd, maar ik heb eigenlijk geen zin om hier een discussie topic over te maken. Jou manier is gewoon niet de mijne, ik ken mijn paard en dit werkt niet. Ik kan en wil dat best, maar ik wil en kan ook vast een manier bedenken om mijn merrie heel te houden. Het komt nu een beetje over alsof ik niet kan omgaan met een karakterpaard oid. En ik weet dat ik dat prima kan.

Ik wil niet lang aanklommelen, maar het komt nu over alsof jou manier de enige is die werkt en daar ben ik het niet mee eens, misschien is dat uiteindelijk de manier, maar nu nog niet.

Ik ben je wel dankbaar voor je tips, maar ik ga eerst op zoek naar andere.

Dat heb ik dan weer nergens gezegd of beweerd. ;)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 18:01

Char_elle: ik moet hier eerst 500 meter over een 80 km weg voordat ik naar buiten kan, ik weet niet of dat een goed idee is...

Rambogirl: nerv controll zou ik idd eens kunnen proberen... Dat is een goede, bedankt!

Kelseytjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:00

Wij hebben ook twee pony's gehad die helemaal doordraaiden als ze niet bij elkaar stonden, zelfs als twintig meter bij elkaar weg waren.
We hebben ze gewoon de wei in gedaan, meer contact laten maken met anderen paarden, zodat ze niet alleen maar met z'n tweeën waren.
Uiteindelijk hadden ze er geen moeite meer mee, maar goed ook, want de een werd niet veel later verkocht.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:13

Je schreef dat als ze aan de hand uit stal waren je gewoon de andere kant op kon lopen en weggaan.
Probeer dat eens langer en vaker te doen, zodat ze op de nieuwe locatie ook aan niet haar vriendje (en andersom) bij zich hebben went.
Dan vervolgens terwijl vriendje nog niet op stal staat, terug naar stal en net zoals anders afzadelen, poetsen, naverzorgen, voeren weet ik het.
Blijft ze dan wel rustig?
Dan die tijd dat ze alleen is uitbouwen.

redandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:32

ik zou zeggen steeds wat langer en zorg dat iemand bij haar blijft en haar borstelt en eten geeft net als merrie en veulen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:44

Mijn pony en paard staan al 9 jaar samen. Bij de laatste verhuizing zijn ze allebei in een ander stallenblok terecht gekomen. Anders was niet mogelijk. Pony is degene die zich het meest druk maakt, maar hij wordt gewoon van mijn paard gescheiden en andersom ook. Pony maakt zich druk, maar zodra hij aan het werk gezet wordt is het al een stuk minder. Zaak is dus om de aandacht van het paard bij de baas te krijgen.

Op wedstrijd (onafhankelijk van elkaar) moet dan helemaal geen probleem zijn. Mijn merrie (paard) ging ook naar les of wedstrijd en haar veulen van 4 maanden stond dan een paar uur alleen op stal. Merrie was heel blij als ze terug was, maar op wedstrijd luisterde wel heel goed. Ook als ze aan het werk was in de bak dan was het 2 keer terug roepen naar der veulen, aandacht bij mij en het was over.

Ayasha schreef:
Joh wat een gedoe. Dan ben ik inerdaad een beul. :') Ik wil geen gezeur. Ze staan 23 uur per dag lekker samen. Ik ga echt geen maanden doen om ze een uurtje te trainen. :') Ze hebben zich er maar bij neer te leggen.

Helemaal mee eens, ik moet 8 uur naar mijn baas luisteren, dan is 1 uur per dag voor mijn paard ook wel te overzien en anders leert ie het maar. Ik pas me echt niet aan mijn pony aan, hij kan vreselijk druk worden, maar door dat te negeren en hem gewoon te laten doen wat ik wil (met hem rijden of hij op stal/in de paddock en met de ander op stap) is het heel rap een stuk minder geworden.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:42

gr_roos: Ik ben het hier wel mee eens, en als dit zou werken is dit ook zeker de beste oplossing.
Maar als het paard zichzelf tot bloedens aan toe verwond denk ik ook niet dat dit een makkelijke en fijne optie is..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:17

Hier ongeveer hetzelfde probleem. Wij hebben onze paarden (kwpn-merrie en arabierruin) pas geleden verhuisd naar een kleinere stal. Mijn merrie hangt ontzettend aan de arabier. het is haar maatje, haar vriendje. Ze staan samen in de wei. Ze kunnen niet met andere paarden in de wei, want de andere 2 paarden vormen ook een koppel. Die willen ook niet gescheiden worden. De een longeren en de ander op stal geeft een hoop gebrul. Vooral mijn merrie brult het uit. De arabier roept een paar keer terug en vindt het daarna wel oké. De merrie wordt behoorlijk hoteldebotel als de ruin uit zicht is. Ook al staat ze met de andere paarden op stal, dat maakt niks uit. De merrie is best onzeker zonder haar maatje. De ruin is iets makkelijker hierin en past zich sneller aan. Ik denk dat het gewoon tijd nodig heeft. Ze zijn pas verhuisd, moeten nog wennen aan de nieuwe omgeving.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:01

Bekend probleem. Heb zelf 2 pony's die ook niet meer zonder elkaar kunnen. De ene is nog erger dan de ander. Zodra er 1 weg gaat om te rijden(de andere pony hem niet kan zien) is het mis.
Er is al eens een gedragstherapeut bij geweest, maar dat heeft ook niks geholpen.
Ga dit topic even volgen. Misschien lees ik wat, wat we nog niet hebben geprobeerd.