"geef m maar een snoepje"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Re: "geef m maar een snoepje"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:53

Ik snap wel wat je bedoelt. Ik vind ook dat je niet om alles een snoepje hoeft te geven. Mijn pony's krijgen ook wel eens snoep, maar daarnaast wissel ik af met een plukje hooi, gras of even lekker kriebelen bij de schoft. En schouderklopjes natuurlijk. Als ik mijn pony voor elke stap in de goede richting direct een snoepje zou geven, zou ik een rugtas vol bij me moeten hebben :=

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:55

Maar wat bedoel je precies met snoepje. Ik beloon met een paar biksjes, of als ik die niet heb een plukje gras, het effect is hetzelfde.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:58

Ik gebruik nooit een snoepje als beloning....ik heb ze namelijk niet standaard op zak.
Mijn handen en stem is/zijn mijn manieren van belonen en dat word net zo goed gewaardeerd door paarden als voer heb ik ervaren.

Als ik een snoepje geef dan ligt die in de voerbak of op de vloer eronder en daar vinden ze hem vanzelf.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:02

Met rijden moeten ze het gewoon met de stem doen, oudere paarden in de omgang ook. Maar heb ik jonkies die iets spannends moeten doen, dan beloon ik ze wel met brokjes. Een aai over de hals weerhoudt ze er dan niet van om weg te vluchten, een paar brokjes werken dan veel beter. Natuurlijk combineer ik met stem en aanraking, zodat ze later alleen op stem of aanraking kunnen. En ze krijgen alleen voedsel in situaties die ze zelf moeilijk vinden, zodat ik daar een positieve draai aan kan vinden. Snoepjes voeren zonder daarvoor een prestatie te verlangen vind ik minder geslaagd, dan krijg je van die schooierds...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:03

Strohalm: Zoals ik eerder schrijf vind ik clickertraining iets heel anders dan er te pas en te onpas een snoepje in gooien.

Rebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:05

Ik geef mijn merrie soms een snoepje als beloning. Toen ik haar net had, vond ze hoeven uitkrabben doodeng. Telkens als ze netjes een voetje had gegeven, kreeg ze een snoepje, zei ik 'braaf' en kriebelde haar in de manen. Nu geeft ze haar voetjes als ik er naast sta en is ze helemaal blij met alleen de kriebel en 'braaf'. Die kriebel en mondelinge beloning ziet ze duidelijk ook als beloning, merk ik ook met grondwerk, longeren en rijden. Dan zie ik aan haar hele uitstraling (orenspel, blik in de ogen, met de lippen smakken) dat ze begrijpt dat ze het goed doet. Meestal heb ik wel snoepjes in mijn jaszak, maar ze schooit echt nooit gelukkig. Andere paarden duiken wel meteen mijn jaszak in...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:06

Ik gebruik nooit snoepjes.
Mijn paard is daar heel vervelend mee, als je maar met je hand in je jaszak gaat zit ze er al met haar neus bij.
Als beloning als het 'werk' klaar is, krijgt ze slobber.
En verder belonen met stem of een klopje.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:07

Maar er is nog een tussenweg. Belonen met voer of gras als beloning zonder clicker zie ik ook geen kwaad in. In mijn geval kun je zeggen dat ik mijn stem als clicker gebruik. Met het voer komt ook een: goed zo!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:12

Ja en dat duiken in je jaszak vind ik gewoon niet kunnen en ik aanschouw dat ook als onbeschoft gedrag. Ieder z'n manier!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:26

Het in je jaszak duiken is ook onbeschoft gedrag, maar het is dan kennelijk toegestaan door de baas. Voerbeloning kan heel goed werken, maar alleen als degene die de snoepjes "uitdeelt" daar heel consequent mee is en inderdaad het paard eerst beleefdheid bij heeft gebracht.
Degenen die dus hard roepen dat je er vervelende paarden van krijgt, passen het dus zelf niet goed toe }>

Voedselbeloning kan heel motiverend werken voor een paard, maar je moet er wel correct mee omgaan. Voordeel van voedselbeloning bij "spannende" zaken is dat kauwen ook ontspannend werkt voor een paard en speeksel opwekt dat de maag tot rust brengt.
Tijdens het rijden is het inderdaad niet handig, tenzij je met een jong paard bezig bent dat je in kleine stukjes iets aan het leren bent. Dan doe je een oefening, roept vooral "braaf" en "goedzo" op de juiste momenten en als het heel goed was zet je het diertje even stil voor een snoepje met wat nadenktijd erbij. Dan verwerken ze ook direct wat ze leren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:36

Er is idd verschil tussen clickertraining en een snoepje 'erin gooien'. Toch heb ik absoluut geen problemen met trainers die dat doen. Zoals ik eerder noemde, zijn er een aantal zeer goede trainers die daar dankbaar gebruik van maken en daar zie ik het probleem niet van. Je zult bij deze mensen, ondanks gebruik van snoepje, ook echt geen wangedrag zien.

Toch snap ik Stef wel een beetje. Op zich zie ik werkelijk geen probleem met het gebruik van een snoepje, maar in de topics wordt het advies vaak door jonge meiskes aan jonge meiskes gegeven, terwijl het stukje basisopvoeding nog niet altijd aanwezig is.
Het mag duidelijk zijn dat die basisopvoeding er wel moet zijn, anders krijg je inderdaad vervelende paarden. Bovendien dien je wel te weten hoe ermee om te gaan.
Ga je te pas en te onpas snoepjes erin duwen, zonder dat er sprake is van een goede opvoeding , overwicht van de trainer en een trainer die gewoon erg goed weet wat hij/zij doet, ja... dan kan het voor problemen zorgen
Alleen zit dat probleem dan niet in het snoepje, maar in de hele basis.

Trainers als Piet Bakker, Marijke de Jong, Philippe Carl (die ik toch ook echt snoepjes zag geven) en menig lopen echt niet tegen de problemen van wangedrag e.d. aan. Ze gebruiken het gewoon als extra motivatie voor het paard en daar is het gewoon geschikt voor.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:49

stef schreef:
Strohalm: Zoals ik eerder schrijf vind ik clickertraining iets heel anders dan er te pas en te onpas een snoepje in gooien.

Maar in jouw OP begrijp ik dat die mensen niet adviseren om hun paarden maar willekeurig snoepjes te geven.
Die paarden hebben een "probleem" dat opgelost moet worden en daarom wordt er geadviseerd met een snoepje te belonen.
Of het dan op de juiste manier gebeurt is een ander verhaal.
Als je mocht bedoelen van: snoepje erin en dan loopt het paard wel langs een plas! dan ben ik het met je eens. Dat gaat niet werken.
Maar een snoepje voor de neus als lokkertje, paard is voorbij de plas en snoepje erin! dan maakt het niet uit of je dan eerst bekrachtigt met een clicker of direct beloont voor het goede gedrag. Een snoepje kan ook als beloning werken zonder clicker of clickwoordje.

* foutje hersteld

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:54

Mijn paard heeft nog nooit een snoepje gehad, maar hij is ook pas 1,5.
Een snoepje kan echt wel helpen om bepaalde dingen aan te leren of problemen op te lossen, maar het moet niet de enige oplossing in je repertoire zijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:28

Waratje schreef:
Het in je jaszak duiken is ook onbeschoft gedrag, maar het is dan kennelijk toegestaan door de baas. Voerbeloning kan heel goed werken, maar alleen als degene die de snoepjes "uitdeelt" daar heel consequent mee is en inderdaad het paard eerst beleefdheid bij heeft gebracht.
Degenen die dus hard roepen dat je er vervelende paarden van krijgt, passen het dus zelf niet goed toe }>

Ben het met je laatste zin niet helemaal eens..als je paard te pas en te onpas door anderen wordt volgestopt met snoepjes (bijv met binnen/buiten zetten) en het vervolgens ook bij jou gaat eisen omdat hij zijn snoepje wil, dan is het vervelende gedrag niet aan de eigenaar te wijten die het 'niet goed doet'.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:29

Het aanbieden van voedsel kan een invulling zijn van operante conditionering: paardengedrag.be/leerprincipes/ Zoals elke leerprincipe horen daar wel de juiste condities bij om de oefening succesvol te laten zijn, zoals bijvoorbeeld dat het paard precies weet welk specifiek gedrag leidt tot de beloning en diengevolge niet 'zomaar' gaat bedelen en willekeurig gedrag gaat vertonen. @Stef, wat is de reden dat jij voedsel geen goede beloning vindt?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:34

Het probleem met voedselbeloningen is dat het niet aansluit bij de psychologie van het paard. Een paard is een grazer en heeft vrijwel altijd eten tot zijn beschikking. Een snoepje zegt niets meer dan dat jij plotseling het 'werk' voor hem doet (het paard hoeft ten slotte spontaan niet meer te grazen). Vandaar dat veel paarden respectloos gedrag gaan vertonen als ze vaak snoepjes toegestopt krijgen.

Paarden krijgen van mij geen snoepjes. Als ze braaf zijn laat ik ze met rust of ze krijgen een kriebel/vriendelijk woord.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:43

phormicola schreef:
Het probleem met voedselbeloningen is dat het niet aansluit bij de psychologie van het paard. Een paard is een grazer en heeft vrijwel altijd eten tot zijn beschikking. Een snoepje zegt niets meer dan dat jij plotseling het 'werk' voor hem doet (het paard hoeft ten slotte spontaan niet meer te grazen). Vandaar dat veel paarden respectloos gedrag gaan vertonen als ze vaak snoepjes toegestopt krijgen.

Paarden krijgen van mij geen snoepjes. Als ze braaf zijn laat ik ze met rust of ze krijgen een kriebel/vriendelijk woord.

Respectloos gedrag heeft niets te maken met voedselbeloningen. Als het voedsel echt en alleen maar als beloning/bekrachtiger wordt gebruikt - dus inderdaad zoals boven omschreven - op de juiste manier, dan zal geen één paard daar respectloos van worden.
In tegendeel zelfs, ze zullen goed hun best doen het gevraagde uit te voeren om zo hun beloning te ontvangen. Ze krijgen dus niets "helemaal zomaar". Ze moeten er dan echt voor werken.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:46

Mijn paard gaat alvast enkel voor brokken de camion op.
Is dan ook echt een ezel die enkel loopt met een stok met een wortel aan die voor zijn neus hangt.

Is verder wel beleefd en niet ongemanierd, maar enkel gek op eten.
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 23-11-12 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:46

Jibbel schreef:
Waratje schreef:

Ben het met je laatste zin niet helemaal eens..als je paard te pas en te onpas door anderen wordt volgestopt met snoepjes (bijv met binnen/buiten zetten) en het vervolgens ook bij jou gaat eisen omdat hij zijn snoepje wil, dan is het vervelende gedrag niet aan de eigenaar te wijten die het 'niet goed doet'.

Als een paard in je jaszak duikt omdat anderen hem snoepjes geven, let je zelf nog steeds niet op. Dat kun je namelijk gewoon voorkomen met consequente opvoeding. Paarden weten dondersgoed wie ze voor zich hebben en wat ze bij wie wel of niet kunnen/mogen doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:54

Miesjex schreef:
Tja het is makkelijk om te belonen met snoep en lekkere dingen, je kan hem ook belonen met ontspanning.

Hier gaat mijn voorkeur ook naar uit: belonen met ontspanning of het wegnemen van druk. Snoepjes of een appel krijgen ze in hun voerbak, na afloop, en bij voorkeur niet uit mijn hand. Anders willen ze alleen nog maar iets voor je doen vanwege de hapklare beloning en niet voor jouzelf. ;)

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:05

Shenavallie schreef:
Miesjex schreef:
Tja het is makkelijk om te belonen met snoep en lekkere dingen, je kan hem ook belonen met ontspanning.

Hier gaat mijn voorkeur ook naar uit: belonen met ontspanning of het wegnemen van druk. Snoepjes of een appel krijgen ze in hun voerbak, na afloop, en bij voorkeur niet uit mijn hand. Anders willen ze alleen nog maar iets voor je doen vanwege de hapklare beloning en niet voor jouzelf. ;)

Als dat het geval is, dan heb je de beloning niet op de juiste manier afgebouwd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:16

Ongetwijfeld, maar zelf hou ik er gewoon niet van. Zie het teveel om me heen en daarom begin ik er überhaupt niet aan. Zoals ik het nu doe, werkt het voor de paarden en mijzelf het beste. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:19

stef schreef:
Beloning is toch niet of snoep of verbaal? Zit nog een heel groot gebied tussen. Wat is er mis met snoepjes? Ik draai het om: Wat is er mis met een schouderklopje? Een kriebel in de manen? Een geruststellend woord?

En wat is er mis met een combi van beiden. Ik beloon onder andere met voer op momenten dat mijn paard meer inzet toont daar daarvoor. Ik beloon dus een bepaalde werkhouding met voer. Dit werkt bij veel paarden als een grote versterker.

En zoals eerder gezegd in dit topic: voerbeloning en een respectvol paard kunnen heel goed samen gaan. Bij jou niet? Dan moet je misschien twijfelen aan je eigen kunnen en niet aan de methode.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:21

Shenavallie schreef:
Ongetwijfeld, maar zelf hou ik er gewoon niet van. Zie het teveel om me heen en daarom begin ik er überhaupt niet aan. Zoals ik het nu doe, werkt het voor de paarden en mijzelf het beste. ;)

Als het op een andere manier ook goed gaat en je paard leert snel en vind het leuk om te leren, dan heb je groot gelijk hoor!

Ik vind wel dat je jezelf tekort doet als je een paardje hebt, dat wat moeilijker te motiveren is maar wel voor snoepjes wil "werken", en je wil geen snoepjes gebruiken omdat je vindt dat het ook zonder moet kunnen.
Vaak zie je dan toch gefrustreerd gedrag bij de mens de kop opsteken, want dat "rotbeest" zit altijd te jennen of te pesten en wil niets doen wat jij van hem/haar vraagt. Dat gefrustreerde gedrag uit zich vaak in een ruk aan het halster/teugel of een klap voor het hoofd van het paard.
En dat zie ik echt regelmatig gebeuren hoor.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:22

Mijn paard krijgt alleen lekkers voor leuke kunstjes die ze kent (kusje geven enzo) gewoon voor de leuk, en verder zonder rede als ze gewoon lekker op stal staat.
Tijdens het rijden of als ze iets eng vind oid krijgt ze niks. ik zie ook vaak mensen hun paard langs iets engs praten, ook dit doe ik niet omdat paarden daar alleen maar onzeker van raken. Wat ik doe is gewoon doen of mijn neus bloed en ik geen idee heb dat ze iets eng zou kunnen vinden. Moet ik haar echt ergens langs sturen of aansporen dan is haar beloning dat de druk eraf gaat.