Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
stef schreef:Strohalm: Zoals ik eerder schrijf vind ik clickertraining iets heel anders dan er te pas en te onpas een snoepje in gooien.
Waratje schreef:Het in je jaszak duiken is ook onbeschoft gedrag, maar het is dan kennelijk toegestaan door de baas. Voerbeloning kan heel goed werken, maar alleen als degene die de snoepjes "uitdeelt" daar heel consequent mee is en inderdaad het paard eerst beleefdheid bij heeft gebracht.
Degenen die dus hard roepen dat je er vervelende paarden van krijgt, passen het dus zelf niet goed toe
phormicola schreef:Het probleem met voedselbeloningen is dat het niet aansluit bij de psychologie van het paard. Een paard is een grazer en heeft vrijwel altijd eten tot zijn beschikking. Een snoepje zegt niets meer dan dat jij plotseling het 'werk' voor hem doet (het paard hoeft ten slotte spontaan niet meer te grazen). Vandaar dat veel paarden respectloos gedrag gaan vertonen als ze vaak snoepjes toegestopt krijgen.
Paarden krijgen van mij geen snoepjes. Als ze braaf zijn laat ik ze met rust of ze krijgen een kriebel/vriendelijk woord.
Jibbel schreef:Waratje schreef:Het in je jaszak duiken is ook onbeschoft gedrag, maar het is dan kennelijk toegestaan door de baas. Voerbeloning kan heel goed werken, maar alleen als degene die de snoepjes "uitdeelt" daar heel consequent mee is en inderdaad het paard eerst beleefdheid bij heeft gebracht.
Degenen die dus hard roepen dat je er vervelende paarden van krijgt, passen het dus zelf niet goed toe
Ben het met je laatste zin niet helemaal eens..als je paard te pas en te onpas door anderen wordt volgestopt met snoepjes (bijv met binnen/buiten zetten) en het vervolgens ook bij jou gaat eisen omdat hij zijn snoepje wil, dan is het vervelende gedrag niet aan de eigenaar te wijten die het 'niet goed doet'.
Miesjex schreef:Tja het is makkelijk om te belonen met snoep en lekkere dingen, je kan hem ook belonen met ontspanning.
Shenavallie schreef:Miesjex schreef:Tja het is makkelijk om te belonen met snoep en lekkere dingen, je kan hem ook belonen met ontspanning.
Hier gaat mijn voorkeur ook naar uit: belonen met ontspanning of het wegnemen van druk. Snoepjes of een appel krijgen ze in hun voerbak, na afloop, en bij voorkeur niet uit mijn hand. Anders willen ze alleen nog maar iets voor je doen vanwege de hapklare beloning en niet voor jouzelf.
stef schreef:Beloning is toch niet of snoep of verbaal? Zit nog een heel groot gebied tussen. Wat is er mis met snoepjes? Ik draai het om: Wat is er mis met een schouderklopje? Een kriebel in de manen? Een geruststellend woord?
Shenavallie schreef:Ongetwijfeld, maar zelf hou ik er gewoon niet van. Zie het teveel om me heen en daarom begin ik er überhaupt niet aan. Zoals ik het nu doe, werkt het voor de paarden en mijzelf het beste.