(Beginners)gedoe bij het opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:08

Bunnik is 25 minuten rijden je ben van harte welkom om hier een dagje te oefenen en ik wil je ook graag tips geven hoe het wel te doen indien het niet gaat zoals je zou willen.
Gratis.....

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:07

MirandaFuego schreef:
NWDynamite schreef:
Dan schuif je het krukje dichterbij }:0

Ja, haha, das leuke bezigheidstherapie maar dan loop je er constant met een krukje achteraan. _O-

Nee hoor, paard komt vanzelf tegen de muur aan :D Tenzij je het paard vast bind aan een paal die midden in de ruimte staat, dan kan het lang duren... :+

EvelienKiss

Re: (Beginners)gedoe bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:42

Beste topicstarter, je geeft aan dat mijn tip 'iemand die wel succesvol is in een bepaalde handeling goed observeren en dit precies nadoen' niet werkt en geeft dan een smiley met een knipoog. Graag wil ik je uitdagen mijn tip serieus te nemen. Ik heb zelf veel handigheid gekregen in het omgaan met paarden door voorbeeldmodellen (mijn eigen trainster, Parelli, filmpjes van wedstrijdruiters, etc) urenlang te bestuderen en hun houding, gedrag, toon, energie, spierspanning enzovoort te copieren en te experimenteren wat voor mij werkt (en wat niet overigens). Haha, waarom denk je dat ik op Bokt zit? 'Modelling' is trouwens een principe uit de psychologie en duidt op het fenomeen dat mensen het meeste leren door andere mensen na te doen. En wees gerust. Het is absoluut niet zonde om 25 euro te besteden aan opzadelles. Ik heb in totaal wel 200 euro besteed aan grondwerklessen toen ik mijn paard kocht om te leren duidelijk grenzen te geven aan mijn dominante merrie. Succes!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:52

Ik pak een halster en touw, of alleen een touw. Doe het halster om de hals of het touw, klem het touw tussen m'n knieën zodat ze het idee heeft dat ik haar vast heb. Dan kopstuk (bovenkant) in m'n rechterhand, bit in m'n linkerhand. Ik doe mij arm niet onder de kaak door naar de andere kant, maar blijf gewoon aan de kant waar ik sta. Bit voor de mond, hap, kopstuk rustig omhoog en over de oren.

Maar mijn paard doet niet moeilijk, dus ik weet niet of mijn manier ook werkt bij een paard dat zijn hoofd wegtrekt :Y)

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:01

Misschien helpt het om eerst het zadel te doen en dan het hoofdstel later in te doen. In de bak bijvoorbeeld of een plek die het paard interessant vind en daardoor dus afleiding heeft.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:07

Ts je bent al heel ver. Nl op het punt dat je klaar met het gestuntel bent. Zorg dat je op tijd op stal bent. Kijk nog even bij iemand anders en sluit jezelf op in de box en ga ervoor! +:)+

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:11

Als je zelfverzekerd overkomt dan gaat het meestal al een stuk beter, zet door en als je het een paar keer goed doet vind je paard het al snel niet meer leuk. gewoon blijven proberen!

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 16:32

ik denk dat mnkortleve je hier een heel goed aanbod geeft...

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 17:18

Dag dames (ja toch), sorry dat ik een paar dagen van de radar was. Nogmaals bedankt voor al jullie tips en het moed inspreken.

@MirandaFuego: Je hebt gelijk, ze is er inderdaad het paard niet naar om je een trap te geven en daar moet ik ook niet bang voor zijn. Maar ze is wel steeds onwilliger geworden naarmate ze begreep dat ik het niet alleen kon. Dus als je ernaast staat, als beginner, en ze zet zich van meet af aan dwars in de stal, dan piep je wel anders...

@EvelienKiss: Sorry, ik nam je aanbeveling echt wel serieus en het was niet de bedoeling om je te kwetsen. Ik wil alleen maar zeggen: weten hoe iets moet en er handigheid in hebben zijn twee heel verschillende dingen. Mijn lerares heeft het gewoon iets vaker gedaan, dat leer ik niet door even af te kijken. Vandaar die vergelijking met de pianovirtuoos.

@mnkortleve: Dat is een heel lief en heel mooi aanbod van je, zoals Tessa_ugo al zegt. Ik ben alleen niet zo van het op stel en sprong naar een onbekende rijden. :) Komende vrijdag probeer ik het gewoon op de manege; als het een probleem blijft, zal ik graag eens van je aanbod gebruik maken.

@iedereen: Door jullie kijk op de zaak zal ik vrijdag in elk geval met meer zelfvertrouwen beginnen. Vorige week voelde me ik een sukkel omdat ik geen knollen kon overtuigen; jullie visies zetten alles weer lekker in perspectief. Mijn paard wilde eerst ook niet draven als ik been gaf, je zag haar denken "ach, twee trapjes en hij houdt wel op" en dan moest de instructrice weer met stemhulpen bijspringen. Nu weet ze donders goed dat ik doorzet. :) Dit gaat ze ook wel afleren.

Lotje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:30

Weet je hoe je het hoofdstel in krijgt? Zo nee, dan is het misschien handig om een cursus te volgen, het gewoon te vragen, of een boek te lezen. Zo ja, dan ga je naar de volgende stap. Blijf onspannen en zelfverzekerd. Wees vooral niet bang om iets te doen (je beschrijft al dat je dat niet bent, maar ik zeg het toch even). Misschien kun je vragen aan je instructrice (of instructeur) om het voor te doen, en je kan vragen of ze de stapjes uitleggen. Dan kun je het zelf proberen, en misschien kijken of het lukt, of wat je goed, en niet goed doet! Succes! :))

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:35

Wat bij mijn paardje goed hielp toen ik hem net leerde kennen is hem kriebelen op zijn manenkam, dan steeds iets hoger en hij doet vanzelf zijn hoofd naar beneden. Hij vind het dan zo lekker dat ie vergeet dat ie eigenlijk niet wilde:)

Lotje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:37

Reusje0504 schreef:
Wat bij mijn paardje goed hielp toen ik hem net leerde kennen is hem kriebelen op zijn manenkam, dan steeds iets hoger en hij doet vanzelf zijn hoofd naar beneden. Hij vind het dan zo lekker dat ie vergeet dat ie eigenlijk niet wilde:)

Wat schattig <3

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:45

Je bent op de goede weg TS, ik vind het heel goed van je! Ik wens je nog veel succes!
Laatst bijgewerkt door Salou op 27-11-12 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:52

ik heb niet het topic doorgelezen, dus sorry als dit al gezegt is.
Ik zag op je pro dat je 28 bent, de meeste paarden luisteren echt wel naar een volwassen man als je gewoon duidelijk maakt dat er niet met je te sollen valt, cordaat de neus grijpen met 1 hand (hierdoor blijft hoofd laag en paardje bij jouw) terwijl je met de andere het bit indoet.
je grote, breete en sterkte doet er niet toe. de energie die je uitstraalt wel.
vb. jij als 28 jarige vent lukt het niet. ik als 8jarig meisje zadelde elk paard (ook de moeilijke).
alles gaat erom welke energie je uitstraald. Zelfzekerheid en vertrouwen zijn heel belangrijk wanneer je met paarden werkt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:55

musiqolog schreef:
@mnkortleve: Dat is een heel lief en heel mooi aanbod van je, zoals Tessa_ugo al zegt. Ik ben alleen niet zo van het op stel en sprong naar een onbekende rijden. :) Komende vrijdag probeer ik het gewoon op de manege; als het een probleem blijft, zal ik graag eens van je aanbod gebruik maken.

Ik hoor het wel mocht je van mijn aanbod gebruik willen maken. :)

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:04

Ik zie nu pas dat je een kerel bent :o , niet dat dat uitmaakt natuurlijk :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 01:32

Bij dieren is één van de belangrijkste dingen: rust.

Als jij dus maar een kwartiertje hebt, en daardoor onrustig/gehaast bent kun je het al vergeten ;) Als je er staat met een houding van: ja paard, ik heb de hele dag (niet dat je dat echt hebt, maar doe net alsof) dan zul je veel sneller iets bereiken.

Ook is projecteren een heel sterk iets. Als jij denkt: pffft... dat gaat toch niet lukken. Dan gaat het ook niet lukken.
Terwijl als jij tegen jezelf zegt: ja hoor, dat hoofdstel krijg ik gewoon om. Dan straal je die zekerheid ook uit.

Probeer ook niet allerlei methodes door elkaar te doen. Vol overtuiging één methode aanhouden (moet je dus wel weten waarom je die methode gebruikt, anders ga je sneller twijfelen) en alleen als je echt denkt dat deze methode niet werkt op dat specifieke paard, kun je een andere methode vol overtuiging proberen.

En last but not least: je moet mentaal sterker en slimmer zijn dan je paard. Met fysieke dwang ga je het nooit redden, dan lacht bijna elk paard je uit. Met reden: ze zijn veel sterker.

Lotje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:04

Tessa_ugo schreef:
Ik zie nu pas dat je een kerel bent :o , niet dat dat uitmaakt natuurlijk :P

Hihi, ik ook! Sorry hoor!

Lotje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:06

Sassol schreef:
Bij dieren is één van de belangrijkste dingen: rust.

Als jij dus maar een kwartiertje hebt, en daardoor onrustig/gehaast bent kun je het al vergeten ;) Als je er staat met een houding van: ja paard, ik heb de hele dag (niet dat je dat echt hebt, maar doe net alsof) dan zul je veel sneller iets bereiken.

Ook is projecteren een heel sterk iets. Als jij denkt: pffft... dat gaat toch niet lukken. Dan gaat het ook niet lukken.
Terwijl als jij tegen jezelf zegt: ja hoor, dat hoofdstel krijg ik gewoon om. Dan straal je die zekerheid ook uit.

Probeer ook niet allerlei methodes door elkaar te doen. Vol overtuiging één methode aanhouden (moet je dus wel weten waarom je die methode gebruikt, anders ga je sneller twijfelen) en alleen als je echt denkt dat deze methode niet werkt op dat specifieke paard, kun je een andere methode vol overtuiging proberen.

En last but not least: je moet mentaal sterker en slimmer zijn dan je paard. Met fysieke dwang ga je het nooit redden, dan lacht bijna elk paard je uit. Met reden: ze zijn veel sterker.

Dat is goed uitgelegd!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:13

Zou het met een beetje snelheid, handigheid en omkopen ook niet kunnen lukken? Met links een snoepje geven, en dan met rechts snel onder de kaak door en de neus vasthouden. En niet loslaten en omlaag houden! JIJ bent de baas!

Hoofdstel in en klaar.

Lotje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:59

Amaris schreef:
Zou het met een beetje snelheid, handigheid en omkopen ook niet kunnen lukken? Met links een snoepje geven, en dan met rechts snel onder de kaak door en de neus vasthouden. En niet loslaten en omlaag houden! JIJ bent de baas!

Hoofdstel in en klaar.

Maar, dan heeft het paard toch nog het snoepje in zijn mond? Hij mag namelijk niet eten met bit in...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:00

oh, is dat een vaststaande regel? Heb ik ergens overheen gelezen?

Dan wacht je toch even tot snoepje weg is?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 17:06

Lotje4 schreef:
Amaris schreef:

Hoofdstel in en klaar.

Maar, dan heeft het paard toch nog het snoepje in zijn mond? Hij mag namelijk niet eten met bit in...

Mwah, beter geen snoepjes geven als het paard nog iets moet doen. Zij is 22 en heeft heel ervaring, ik kom net kijken hier, dus wat er dan gebeurt is: ze pakt het snoepje, doet haar hoofd meteen weer omhoog, slikt het door en gaat weer tegenwerken.

Ze kan een appel krijgen als ik met haar gereden heb, daarmee basta.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:08

weet je wat het is..iedereen kan je wel handige truckjes proberen uit te leggen die ze zelf gebruiken. Maar mijn ervaring is dat je er gewoon handigheid in moet krijgen...en die krijg je waarschijnlijk pas als je wat meer op je gemak bent in het hele opzadel gedoe :)

hoe vaak ik me niet een onhandige kluns voelde en nog steeds enorm kan staan klungelen als iemand me op mijn vingers kijken!
Ik heb tegenwoordig een eigen paard en die luisterd naar wat commando's wat het makkelijker maakt ("hoofd" betekend hoofd omlaag en "open" betekend mond open :) )...maar dat krijg je er meestal toch niet in bij manege paarden.

Maar laat je vooral niet uit het veld slaan, komt goed en over een tijdje snap je niet waarom je dit ooit lastig vondt ;)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:15

Weet je wel hoe je het hoofdstel omdoet (welk riempje waar hoort etc) ?
dat was mijn probleem dus, ik ging er onzeker naar toe met het idee dat ik dat hoofdstel toch weer niet goed om kreeg.

toen ben ik op een ander paard wat wel meewerkte :+ gaan oefenen.. en vanaf toen lukte het bij die andere ook.