Paarden kunnen kou voelen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:09

Mijn paard (24/7 dekenloos en ongeschoren buiten) heeft het nooit koud.

Maar ieder paard kan het koud krijgen. Als ik mijn paard geen extra ruwvoer geef in de winter krijgt ze het ook koud. Ik snap wel wat je bedoelt. Een paard met lekkere wintervacht en onbeperkt hooi voelt geen kou, ook al is het -15. :)

melody7

Re: Paarden kunnen kou voelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 18:25

oke, éen ding vraag ik mij dan toch nog af, ze had het er namelijk over dat als je eerst met zadel rijdt, daarna je paard een beetje zweet (of erg, maar dat is bij ons vrijwel nooit het geval) en dat ze dan kou kunnen vatten als je zonder zadel rijdt, kan dat dan ook écht of niet? ik dacht namelijk weer van niet :+

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:14

Nee hoor, kan niet. :) Als de vacht maar goed zijn werk doet, maakt het niets uit dat de haren nog nat zijn.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 19:41

oke, dan had ik die tenminste wel goed :+ weetje wat ik dan vreemd vindt, dat kregen hun op Deurne geleerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:45

Ja, zeker kunnen ze het koud hebben.
Die van mij had in de regen gestaan in dr vachtje (eind zomer dus niet gek veel vacht maar echt koud was t niet) en ik kwam aanrijden en dacht wat doet die nou raar? Ze stond heel vreemd, druk te doen. Bij haar aangekomen was ze aan het shaken van top tot teen. Niet rillenz nee echt elke spier shakete heen en weer.
Gauw wollen deken op gedaan en op stal gezet om warm te worden, daarna maar vast regendeken op gedaan :)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:52

Als wij het heel erg koud hebben krijgen we toch ook dezelfde reaktie, gaan ook rillen/klappertanden (geen een expert die er dan bij mij mee aan moet komen dat het de natuurlijke reaktie is om warm te worden, want dat worden ze echt niet, net zo min als wanneer ik ril van de kou en daardoor weer op temperatuur zou komen. Een dikke trui en een hete kop soep doet wel wonderen).
Als een van onze paarden rilt door de kou moet daar zsm wat aan gedaan worden.
Deken op en ruwvoer.
Hoog in het bloed staande paarden zijn er natuurlijk wel gevoeliger voor dan koudbloeden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:08

Gypsy schreef:
Maar rillen is an sich nog geen ramp hoor, voor paarden gewoon een alternatieve manier om zich warm te houden. Maar je moet natuurlijk wel iets veranderen als je ziet dat je paard rilt. Schuilgelegenheid en meer ruwvoer bv.

Dat is bij mensen ook zo. Geen ramp, maar hou het maar eens een uurtje vol, heb je overal spierpijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:10

Amalarab schreef:
ik denk dat een paard het zeker koud kan hebben, zoals mijn oude arabier.
de leeftijd, vachtkwaliteit en het ras zaten tegen bij 2 maanden regen vorige winter!
daarom een winterdeken op(naast onbeperkt ruwvoer).
onder de deken bleef ze droog en dus warm. (vaak gecheckt)

het is per paard en situatie verschillend, scheer ze niet over één kam...

Inderdaad, mijn arabier heeft het bij nat weer ook snel koud. Zelfs in de 'zomer' bij 12 graden en continue regen. Een regendeken is echt een must voor haar. Vergeet niet dat onze paarden niet allemaal meer hetzelfde zijn als in het wilde levende paarden.

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:42

Natuurlijk kan een paard het koud hebben, een paard heeft spieren in zn lijf zitten dus voelt ook koude. Geen spieren in zijn (onder)benen trouwens, dus daar zal het paard geen koude voelen.
Echter zijn wij mensen vaak de reden dat zij het koud hebben. Sobere rassen met een dikke vacht die het hun leven lang gewend zijn buiten te staan zullen zich daaraan aanpassen en een dikke wintervacht met daaronder een laag huidvet ontwikkelen. Wij mensen zijn paarden anders gaan fokken, dun vachtje is handig voor de sport, paarden staan binnen op stal, krijgen snel een deken op etc. En 'eigenlijk' is een paard van nature nooit compleet bezweet. Bovendien hebben de meesten niet de hele dag beschikking tot ruwvoer (ivm dik worden?), een paard 'eet' zich namelijk warm.

Bepaalde eigenschappen die wij dus prettig vinden hebben we doorgefokt waardoor bepaalde 'oereigenschappen' verloren gaan. Op dat moment zul je dus in moeten grijpen en het paard een beetje van zijn 'oereigenschappen' teruggeven dmv bijvoorbeeld een deken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 01:01

Ik ken zat, zat paarden die staan te bibberen als ze het koud hebben, echt te shaken. Deken erop en ze stoppen.
Paarden kunnen het wel degelijk koud hebben zelfs als ze constant buiten staan en niet geschoren worden.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 07:27

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 08:08

Citaat:
Citaat:
oke, éen ding vraag ik mij dan toch nog af, ze had het er namelijk over dat als je eerst met zadel rijdt, daarna je paard een beetje zweet (of erg, maar dat is bij ons vrijwel nooit het geval) en dat ze dan kou kunnen vatten als je zonder zadel rijdt, kan dat dan ook écht of niet? ik dacht namelijk weer van niet :+

Nee hoor, kan niet. :) Als de vacht maar goed zijn werk doet, maakt het niets uit dat de haren nog nat zijn.

Het wil er bij mij niet in dat een bezweet paard met dikke wintervacht het niet koud kan krijgen, zoals TS zegt. Onze pony had een wintervacht als een ijsbeer en als je dan 's winters ging rijden zweette ze best erg; ze was gewoon nat. Ik heb haar echt nooit zo bezweet buiten in de koude wind gezet. Maar altijd na zo goed mogelijk droogwrijven een poos met een wollen deken op op stal gezet. Pas als ze weer bijna droog was ging ze de wei weer op.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 08:38

RosiePosie schreef:
Citaat:
[quoteoke, éen ding vraag ik mij dan toch nog af, ze had het er namelijk over dat als je eerst met zadel rijdt, daarna je paard een beetje zweet (of erg, maar dat is bij ons vrijwel nooit het geval) en dat ze dan kou kunnen vatten als je zonder zadel rijdt, kan dat dan ook écht of niet? ik dacht namelijk weer van niet :+

Het wil er bij mij niet in dat een bezweet paard met dikke wintervacht het niet koud kan krijgen, zoals TS zegt. Onze pony had een wintervacht als een ijsbeer en als je dan 's winters ging rijden zweette ze best erg; ze was gewoon nat. Ik heb haar echt nooit zo bezweet buiten in de koude wind gezet. Maar altijd na zo goed mogelijk droogwrijven een poos met een wollen deken op op stal gezet. Pas als ze weer bijna droog was ging ze de wei weer op.[/quote]

mijn verzorgpaard, is ook écht zo'n beertje staat het hele jaar door 24/7 buiten, behalve als het sneeuw/ er sneeuw ligt dan gaat ze 's nachts naar binnen, en dat blijft de eigenaar dan meestal doen tot het niet meer vriest volgens mij, maar na het rijden gaat ze altijd gewoon met een zweetdeken de wei op, en ze heeft het nog nooit koud gehad volgens mij, zelfs vorig jaar niet, en toen waren dr snorharen ijspegels geworden :+ maja, die heeft ook nog extra vet want ze is best wel dik, dat zal ook wel weer schelen :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 09:01

melody7 schreef:
Ik denk zelf van niet, omdat ik niet beter weet dan dat een paard natuurlijke vetten in zijn vacht heeft zitten, en dat dus niet voelt, ?

Aangezien een paard niet van steen is, lijkt het me logisch dat een paard (warmbloedig) ook gewoon temperatuursverschillen kan voelen. Dus ook kou.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 09:31

Goof schreef:
melody7 schreef:
Ik denk zelf van niet, omdat ik niet beter weet dan dat een paard natuurlijke vetten in zijn vacht heeft zitten, en dat dus niet voelt, ?

Aangezien een paard niet van steen is, lijkt het me logisch dat een paard (warmbloedig) ook gewoon temperatuursverschillen kan voelen. Dus ook kou.

ja inderdaad, vindt het nou ook raar dat ik dat dacht :+ maar ik denk niet, dat een paard met gewoon een goede vacht het snel koud zal hebben :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 09:35

Dat is wat anders.
Je vraag was of ze kou kunnen voelen; nou ja dus.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 10:56

Goof schreef:
Dat is wat anders.
Je vraag was of ze kou kunnen voelen; nou ja dus.

haha, ja klopt ben niet zo goed in vragen formuleren :+

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:26

Zweten veroorzaakt veel meer kou in de winter doordat het vocht van onder de haren vandaan komt. Nat regenen valt bovenop en dan blijft de ondervacht toch droger. Dat scheelt nogal.

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:24

lijkt me best logisch dat een paard het koud kan hebben, denk dat er veel dieren zijn die het koud kunnen hebben. Ik heb mijn oudje altijd met 2 dekens in de winter staan, en moet er niet aan denken om die af te doen. Kan geen kwaad om hem helpen warm te houden neem ik aan :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:23

melody7 schreef:
oke, maar gewoon de paarden die áltijd op wei staan, niet geschoren zijn en een berenvachtje hebben, die krijgen het toch echt niet koud?

Er bestaat geen ALTIJD bij paarden!! Evenmin als dat bij mensen bestaat!!

Je zult altijd naar het individuele paard moeten kijken of die opgewassen is tegen de wijze waarop je het paard houdt!!

Ik heb er hier eentje; als je die gaat houden zoals door Naturals en andere betweters gepropageerd wordt, dan was ie al lang wijlen geweest. Niet alleen heeft ie een hekel aan 24/7 buiten, hij kan ook niet zo goed tegen kou en bovendien is zijn vacht niet waterdicht!!

Mousmous schreef:
Zweten veroorzaakt veel meer kou in de winter doordat het vocht van onder de haren vandaan komt. Nat regenen valt bovenop en dan blijft de ondervacht toch droger. Dat scheelt nogal.

Zolang jij als baas daar goed mee omgaat (dus uitstappen totdat de ondervacht droog en warm is) is zweten niet erger dan een gewone regenbui.

Bedenk wel dat de waterdichtheid van een vacht eindig is! In het wild (waar we alles zo graag mee vergelijken) hebben paarden beschutting tegen de elementen, daar zorgen verstandige, wilde paarden voor! Bovendien zorgt natuurlijke selectie ervoor dat alleen die paarden overleven en dus voortplanten die ook tegen het heersende klimaat kunnen! Komen wij aan die altijd denken het beter te weten dan de natuur..........

narf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:43

Tja er spelen natuurlijk heel veel elementen een rol. Dat een paard kou kan voelen is een feit. Maar het heeft natuurlijk ook met voeding en stalling te maken. Onze paarden hebben 24uur per dag ruwvoer tot hun beschikking. Op veel stallen is dit 2/3x per dag een half uur, daar kan een paard zich niet mee warm houden. Daarbij vinden ze het natuurlijk prettiger om beschutting te hebben, dat zie je. Bij extreem slecht weer gaan ze toch graag uit de wind staan.
Het zal ook verschillen of een paard een deel vd dag in een warme stal staat en een deel vd dag in de kou...
Ik rij mijn paard ook in de winter flink in het zweet, stap daarna uit. Tot dat zijn lichaamstemp weer gedaald is. Maar dan is hij nog steeds zeiknat. Borstel daarna wel even de zadelplek, zodat er niet zo´n plakaat op zijn rug zit. En zet hem daarna gewoon in de wind en kou buiten. Zijn vacht staat dan altijd mooi open om het zweet eruit te laten gaan.
Heb hem nog nooit zien shaken oid. Een deken krijgt hij nooit op, deze plet juist de vacht, waardoor het zweet er niet uit kan lopen...
Hij staat al jaren zonder deken buiten en heeft nergens last van.