Maar ieder paard kan het koud krijgen. Als ik mijn paard geen extra ruwvoer geef in de winter krijgt ze het ook koud. Ik snap wel wat je bedoelt. Een paard met lekkere wintervacht en onbeperkt hooi voelt geen kou, ook al is het -15.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
weetje wat ik dan vreemd vindt, dat kregen hun op Deurne geleerd?
Gypsy schreef:Maar rillen is an sich nog geen ramp hoor, voor paarden gewoon een alternatieve manier om zich warm te houden. Maar je moet natuurlijk wel iets veranderen als je ziet dat je paard rilt. Schuilgelegenheid en meer ruwvoer bv.
Amalarab schreef:ik denk dat een paard het zeker koud kan hebben, zoals mijn oude arabier.
de leeftijd, vachtkwaliteit en het ras zaten tegen bij 2 maanden regen vorige winter!
daarom een winterdeken op(naast onbeperkt ruwvoer).
onder de deken bleef ze droog en dus warm. (vaak gecheckt)
het is per paard en situatie verschillend, scheer ze niet over één kam...

Citaat:Citaat:oke, éen ding vraag ik mij dan toch nog af, ze had het er namelijk over dat als je eerst met zadel rijdt, daarna je paard een beetje zweet (of erg, maar dat is bij ons vrijwel nooit het geval) en dat ze dan kou kunnen vatten als je zonder zadel rijdt, kan dat dan ook écht of niet? ik dacht namelijk weer van niet
Nee hoor, kan niet.Als de vacht maar goed zijn werk doet, maakt het niets uit dat de haren nog nat zijn.
RosiePosie schreef:Citaat:[quoteoke, éen ding vraag ik mij dan toch nog af, ze had het er namelijk over dat als je eerst met zadel rijdt, daarna je paard een beetje zweet (of erg, maar dat is bij ons vrijwel nooit het geval) en dat ze dan kou kunnen vatten als je zonder zadel rijdt, kan dat dan ook écht of niet? ik dacht namelijk weer van niet
Nee hoor, kan niet.Als de vacht maar goed zijn werk doet, maakt het niets uit dat de haren nog nat zijn.
maja, die heeft ook nog extra vet want ze is best wel dik, dat zal ook wel weer schelen
melody7 schreef:Ik denk zelf van niet, omdat ik niet beter weet dan dat een paard natuurlijke vetten in zijn vacht heeft zitten, en dat dus niet voelt, ?
Goof schreef:melody7 schreef:Ik denk zelf van niet, omdat ik niet beter weet dan dat een paard natuurlijke vetten in zijn vacht heeft zitten, en dat dus niet voelt, ?
Aangezien een paard niet van steen is, lijkt het me logisch dat een paard (warmbloedig) ook gewoon temperatuursverschillen kan voelen. Dus ook kou.
maar ik denk niet, dat een paard met gewoon een goede vacht het snel koud zal hebben
melody7 schreef:oke, maar gewoon de paarden die áltijd op wei staan, niet geschoren zijn en een berenvachtje hebben, die krijgen het toch echt niet koud?
Mousmous schreef:Zweten veroorzaakt veel meer kou in de winter doordat het vocht van onder de haren vandaan komt. Nat regenen valt bovenop en dan blijft de ondervacht toch droger. Dat scheelt nogal.