Paard draait om in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:38

matasja schreef:
dat zij draait zal zo te horen wel zijn uit angst voor een pak rammel :n welke manege leert je nou om zo met paarden om te gaan!? schandalig maar dat terzijde...
wat je kan doen is vetrouwen winnen, loop niet dominant haar stal in ( haar stal is haar veilige plek ) doe alleen de deur op een kier en laat haar zelf naar je toekomen met haar hoofd. laat haar eerst maar eens ruiken, aan jou, aan het hoofstel. dan voorzichtig proberen te aaien, maak jezelf laag, dus niet rechtop lopen en opeens aan haar hoofd zitten.
dan kun je 2 dingen doen, haar met een snoepje uitdagen om haar neus door het halster te steken, of voorzichtig een halstertouwtje om haar hals te laten glijden zodat je haar daaraan vast kan houden als ze weg wil draaien. stel deze dame eerst op haar gemak, daar heb je veeeel meer aan dan haar bang voor je maken en met geweld dat tuig op te doen.

dit is ook een hele goede manier maar dan moet je wel optijd daar zijn niet 5minuten voor dat de les begint natuurlijk.misschien moet je de volgende keer de zweep afpakken van haar en dan haar eens op haar reet slaan kijken wat ze dan zegt(kan wel zijn dat je dan opzoek moet naar een andere instructische) ;)

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:39

Je weet in ieder geval al dat je nog een aantal keer op dat paard rijdt toch?

Persoonlijk zou ik gewoon lekker een uurtje van te voren aanwezig zijn, en er rustig een borstel over heen halen, beetje vertrouwen winnen. Wie weet ;)

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:40

annnepannne schreef:
Heeft ze het ook door als je het hoofdstel achter je houd en met een hand snoepjes aan komt lopen?
als je bij dr hoofd bent, snoepjes geven en teugels om de nek doen, weer snoepje geven en praten tegen het paard (leren ze op veel maneges ook niet). Goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren! Is moeilijk maar werkt wel het beste merk ik bij mijn paard teminste.

Het is wel dat als ik de teugels om haar nek doe dat ze dan haar hoofd, of heel hoog houd, of zit met de teugels omdraait
(bij een vriendin van me gebeurd)

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:41

keona schreef:
matasja schreef:
dat zij draait zal zo te horen wel zijn uit angst voor een pak rammel :n welke manege leert je nou om zo met paarden om te gaan!? schandalig maar dat terzijde...
wat je kan doen is vetrouwen winnen, loop niet dominant haar stal in ( haar stal is haar veilige plek ) doe alleen de deur op een kier en laat haar zelf naar je toekomen met haar hoofd. laat haar eerst maar eens ruiken, aan jou, aan het hoofstel. dan voorzichtig proberen te aaien, maak jezelf laag, dus niet rechtop lopen en opeens aan haar hoofd zitten.
dan kun je 2 dingen doen, haar met een snoepje uitdagen om haar neus door het halster te steken, of voorzichtig een halstertouwtje om haar hals te laten glijden zodat je haar daaraan vast kan houden als ze weg wil draaien. stel deze dame eerst op haar gemak, daar heb je veeeel meer aan dan haar bang voor je maken en met geweld dat tuig op te doen.

dit is ook een hele goede manier maar dan moet je wel optijd daar zijn niet 5minuten voor dat de les begint natuurlijk.misschien moet je de volgende keer de zweep afpakken van haar en dan haar eens op haar reet slaan kijken wat ze dan zegt(kan wel zijn dat je dan opzoek moet naar een andere instructische) ;)

Haha dat ga ik zeker doen!
Haha nee grapje...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:42

Tja, paard zal denk ik geen zin hebben in wéér een hobbelende, stuiterdende, trekkende en schoppende ruiter op z'n rug... kan ik me iets bij voorstellen :=
Het werd al eerder gezegd: box open, en in 1 streep naar het hoofd toe. Niet twijfelen, niet 5 seconden afwachten.

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:42

GamblersCup schreef:
Tja, paard zal denk ik geen zin hebben in wéér een hobbelende, stuiterdende, trekkende en schoppende ruiter op z'n rug... kan ik me iets bij voorstellen :=
Het werd al eerder gezegd: box open, en in 1 streep naar het hoofd toe. Niet twijfelen, niet 5 seconden afwachten.

Het zou ook kunnen dat ik het verkeerd opvat of fout lees maar...

Noem je me nou een beginner?

Judass

Re: Paard draait om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:46

Het gros van de mensen op een manege leren nog rijden, dat zullen niet allemaal topruiters zijn nee, en een paard ziet het verschil daar in eerste instantie niet in nee ;)
Dat is denk ik wat ze bedoeld..

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:46

ik heb neit alle antwoorden gelezen. Wat ik zou doen ( heb ik al eerder gelezen ) gewoon meelopen. Draait ze zich om gewoon meelopen desnoods rennen. Maar blijf volhouden zodra jij ook maar 1 seconde twijfelt wint zij en kan je overnieuw beginnen. Zodra ze stil staat met veel zelfvertrouwen op haar aflopen en maak geen onverwachte bewegingen. Ben je bij der geef har desnoods een snoepje of iets doe de teugels om haar nek en leg rustig je hand op haar neus en doe het bit in. Hopelijk had je hier iets aan. En owja beloon haar ook als ze het bit in heeft zodat ze het als positief gaat ervaren.

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:47

Oh ja oke dan heb ik het verkeerd opgevat.
Het spijt me

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:47

Romeetjuhh schreef:
Het is wel dat als ik de teugels om haar nek doe dat ze dan haar hoofd, of heel hoog houd, of zit met de teugels omdraait

Hoofd hoog houden: je gooit de teugels erom en dan moet je met 1 hand boven op de nek iets drukken en meestal gaat het hoofd dan wel weer omlaag, lukte mij ook bij een grote vent van 1.85 en ik ga er vanuit dat die manegepony / manegepaard niet zó groot is. En ik ben zelf ook niet zo groot dus heeft niks met lengte te maken, neem desnoods iemand mee die groter is als jou.

Ben ik nou gek of loop jij niet mee als het paard zich omdraait?
Ik heb geleerd dat je moet meelopen en zeker niet laten gebeuren dat hij/zij met zijn/haar kont naar je toe komt te staan zonder dat dat van jou mag!
Beetje reactievermogen en niet lopen slapen als je bezig bent met een paard.

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:48

Ik ga (bijna) alles proberen wat hier staat heel erg bedankt allemaal

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 20:49

annnepannne schreef:
Romeetjuhh schreef:

Hoofd hoog houden: je gooit de teugels erom en dan moet je met 1 hand boven op de nek iets drukken en meestal gaat het hoofd dan wel weer omlaag, lukte mij ook bij een grote vent van 1.85 en ik ga er vanuit dat die manegepony / manegepaard niet zó groot is. En ik ben zelf ook niet zo groot dus heeft niks met lengte te maken, neem desnoods iemand mee die groter is als jou.

Ben ik nou gek of loop jij niet mee als het paard zich omdraait?
Ik heb geleerd dat je moet meelopen en zeker niet laten gebeuren dat hij/zij met zijn/haar kont naar je toe komt te staan zonder dat dat van jou mag!
Beetje reactievermogen en niet lopen slapen als je bezig bent met een paard.

Ik heb 10 rondjes gelopen en 2 gerend.
Toen gaf ik het op.
Nandora is 1,72m.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:50

Oei dit is een echt probleem maar wees niet bang leg je hand op de kont en loop naar het hoofd als hij draait draai je gewoon mee! :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:50

Romeetjuhh schreef:
GamblersCup schreef:

Het zou ook kunnen dat ik het verkeerd opvat of fout lees maar...

Noem je me nou een beginner?

Nee :D Maar een heleboel anderen wel waarschijnlijk, die op dit paard leren rijden. En het dier weet het verschil niet ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:52

Levidepevi schreef:
Oei dit is een echt probleem maar wees niet bang leg je hand op de kont en loop naar het hoofd als hij draait draai je gewoon mee! :)

Jep. En met een beetje pech heb je vóór je naar het hoofd kunt lopen al een hoef in je pens. Heel verstandig, dat hand op de kont leggen }:0
En meedraaien werkt vaak niet, dan kun je achter het hoofd aanlopen tot je een ons weegt.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:56

Als ze de teugels om zijn nek heeft gedaan lijkt mij dat je toch beter een stukje kunt meelopen anders gaat heel je hoofdstel naar de paasei.
Maar als je de teugels om de nek hebt dan kun je toch gewoon hem stil laten staan, met die teugels om de nek heb je toch wel wat te zeggen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:59

400 kilo + spierkracht tegen een cm breed stukje leer? Hm, als die bok er geen zin in heeft, laat het zich echt niet tegenhouden door een teugeltje denk ik.

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:00

GamblersCup schreef:
Levidepevi schreef:

Jep. En met een beetje pech heb je vóór je naar het hoofd kunt lopen al een hoef in je pens. Heel verstandig, dat hand op de kont leggen }:0
En meedraaien werkt vaak niet, dan kun je achter het hoofd aanlopen tot je een ons weegt.

Hihi ja dat merkte ik al
Ik ag iniedergeval maandag de tips uitproberen en dan zeg ik jullie wel of het is gelukt

X

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:31

in het ergste geval draait het paard door als de teugels om de nek zitten.. zet ze je klem wwaardoor je het hoofdstel los moet laten en dan heb je paniek, en een nieuw hoofdstel nodig, begin altijd met een halstertouw om de hals bij zo'n paard.
doorrennen tot ze opgeeft vind ik meer opjagen dan haar laten weten dat ze het niet wint...
met vertrouwen kom je veel verder, of je dan een half uurtje eerder komt is aan jou, denk dat je met rust/praten en 15 minuten je al een stuk verder bent. zou toch een melding maken van het slaan met de zweep, hoe rot ook. zij heeft niks over het paard te zeggen als er nog een eigenaar in het spel is, dus bang zijn dat je er niet meer mag komen is dan ook niet nodig. denk niet dat ze erg egcharmeerd zijn van haar gedrag tegenover dit paard.. als ik erachter kom dat iemand mijn paard de stal doorslaat met een zweep......

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:33

Het enige probleem is nu dat er op vrijdag nog ene les is waar een ander meisje op
Nandora moet rijden en zij slaat haar ook met de zweep,
Ik wil haar best jullie tips geven maar...
Wij liggen elkaar neit zo goed

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:37

misschien toch even melden bij de manege eigenaar en zeggen dat jij met het paard er aan wilt werken of dat ok is

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:38

Dat ga ik doen! dankje

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:56

meteen melden, maak er desnoods een filmpje van stiekem, zo leer je mensen niet omgaan met een paard, stel je voor dat iedereen dat daar zo leert, krijgen ze een prive verzorgpaard en rammen ze die eerst de hoek in, zal de eigenaar ook wel raar staan te kijken.
zoiets moet je niet net doen of je het niet gezien hebt.

als het lukt op de rustige manier spreek het meisje dan er eens op aan dat het bij jou ook op een andere en betere manier gaat, neem toch aan dat zij ook inziet dat het met geduld een stuk leuker is voor het paard

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:57

Oke ik zal het eerst even zeggen en dan kijk ik wel dankjullie wel

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:14

Wrrm zadel je d'r eigenlijk in de stal ?