hoe hebben jullie leren voetjes geven aan een jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jellybeans

Re: hoe hebben jullie leren voetjes geven aan een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:55

geduld hebben eerst lekker poetsen een snoepje geven en waarneer hij daar op kauwt proberen zijn voetje op te tillen wanneer dat goed gaat even in de lucht houden niet gelijk hoeven gaan krabben daarna weer neerzetten en belonen en dat dan bij alle hoefjes. Hoefje steeds langer in de luchthouden totdat het niet eng meer is voor pony :)

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:59

Ik heb net zolang geaaid en alles tot ze dit toeliet, daarna probeerde ik hem even vast te houden bij trappen riep ik heel hard ey ophouden. Braaf kreeg ze een stukje wortel. En vooral niet over haasten. Heb er 2 week over gedaan en nu is ze braaf

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:09

Achterbenen haal ik meestal in de eerste instantie een klein beetje naar voren als het nieuw voor ze is, nog niet naar achteren, dus eigenlijk alleen wat omhoog.
Als dat goed gaat neem ik ze voorzichtig ietsje mee naar achteren en dan steeds iets meer.
Steeds maar kort en goed belonen.

Mijn 2,5 jarige kreeg eerst na elke voet die hij goed optilde een klein stukje wortel, toen na 2 voeten en nu na 4 voeten.
Als hij begint te trappen bestraf ik mijn mijn stem en probeer ik niet los te laten.
Als hij echt gericht opzij trapt krijgt hij een klap.

Ik heb een tijdje veel problemen gehad met 1 achterbeen omdat ik daar rotstraal behandeld had met iets dat prikte, ik kon toen het been echt niet meer pakken.
Ik ben toen voorzichtig met een lang touw gaan oefenen, erom heen leggen en als hij dat accepteerde voorzichtig omhoog halen en even zo vasthouden en flink belonen.
Na een aantal keren zo kon ik dat been ook weer goed optillen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:28

gewoon doen en als hij het goed doet belonen met je stem. Niet steeds met lekkers zitten, krijg je vaak vervelende paarden van.
IK wist ook nie thoe ik het moest doen en ben het maar gewoon gaan doen, net als borstelen hoeven oppakken, de normaalste zaak van de wereld. Als ik u met mn hand naar benee glij, komt voetje als vanzelf omhoog. Tenzij m'neer geen zin heeft.