Verbod wilde dieren Circus Dressuur zijn langste tijd gehad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 13:18

Amaris schreef:
Dus moeten we gewoon uitgaan van wat is: en dat is dat paarden gedomesticeerd zijn, en een olifant valt nog onder wild dier.
Daar valt niet over te discussieren.
.

Stellingen en inzichten kunnen dagelijks veranderen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:19

Dus omdat het in een boek staat neem jij het voor waarheid aan. Geloof je ook in elfjes en draken? Want die staan ook in boeken beschreven.

Amaris

Re: Verbod wilde dieren Circus Dressuur zijn langste tijd gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:21

je bent echt serieus? meennn :evaw:

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:24

Je kan ook nadenken voor je antwoord geeft en niet alles wat een ander bedacht heeft voor zoete koek aannemen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:26

Amaris schreef:

dat soort reacties krijg je als andere niet gerepecteerd maar afgekat worden.
jammer dat Amaris nu weg is uit dit topic.

Mag je dan over een tijd je honden niet meer trainen en agility-wedstrijden, honden shows mogen dan ook niet meer?
Want ja sommige honden zijn ook erg wild.

Paardrijden ala E.gal en A. van Grunsven is een sport en geen circus

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 13:29

Amaris schreef:

Nu dan anders...Valt paardendressuur onder een circus-act ?

Afbeelding

Afbeelding

AmableJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:35

Waarom is het dan zo erg voor een olifant om in een circus op te treden en is het niet erg om als paard op een wedstrijd rond te rijden?

Ik weet nog steeds niet of ik wel zo'n voorstander van het verbod ben. Ik denk eigenlijk dat met de huidige regelgeving een boel circusdieren het een stuk beter hebben dan bijv proefdieren, asieldieren, dieren die door mensen in hokken gehouden worden, diertuindieren enz. En als een circusdier niet meer mag, mag een dolfinarium dan nog wel? Mag een dierentuin dieren trainen om zich beter te laten behandelen?
En wat gaat er met al die dieren gebeuren die op dit moment nog in het circus optreden?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:46

Mooi filmpje in je onderschrift TS. Dat veulen kan zo in het circus!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:46

Anne_GTI schreef:
NeverGiveUp schreef:
Een olifant valt toch gewoon onder wilde dieren en paarden niet? (gedomesticeerd) >;) Klaar.

Waarom?

Er zijn maar een paar equus-geslachten. De wilde equidae zijn zebra's en przewalski's. Het gedomesticeerde paard heeft een 'eigen' Latijnse naam, equus ferus caballus, en een andere set chromosomen. Getemde olifanten heten nog steeds Elephas maximus (indias), zijn de zelfde soort die in het wild rondlopen, met dezelfde set chromosomen. Dát is het verschil tussen getemd en gedomesticeerd. Gedomesticeerd betekent ook meteen 'een andere (onder-)soort geworden'.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:47

Amable schreef:
Waarom is het dan zo erg voor een olifant om in een circus op te treden en is het niet erg om als paard op een wedstrijd rond te rijden?

Ik weet nog steeds niet of ik wel zo'n voorstander van het verbod ben. Ik denk eigenlijk dat met de huidige regelgeving een boel circusdieren het een stuk beter hebben dan bijv proefdieren, asieldieren, dieren die door mensen in hokken gehouden worden, diertuindieren enz. En als een circusdier niet meer mag, mag een dolfinarium dan nog wel? Mag een dierentuin dieren trainen om zich beter te laten behandelen?
En wat gaat er met al die dieren gebeuren die op dit moment nog in het circus optreden?

Helemaal mee eens! Ik vind dit verbod nogal belachelijk, er zijn ergere dingen, hou je daar dan mee bezig...

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:51

Ik ben absoluut voor. Hoe kun je nou een olifant aan een ketting de hele dag in een vrachtwagen laten staan. Die dieren zijn vaak helemaal contact-gestoord. Ze kunnen hun instinctieve gedrag niet uitten, gaan zich vervelen, krijgen ondeugden, ziektes, enzovoorts. Een kwartier per dag mogen ze optreden, op een krukje zitten met hun poot omhoog. Fantastisch, wat een leven! Deze dieren horen vrij op toch minstens een paar hectare te lopen, samen met hun kudde. Ze horen niet met een haak of een stroomstoot op hun flikker te krijgen als ze ¨niet luisteren¨. Dat is absoluut niet meer van deze tijd.

Paarden in het circus vind ik nog een ander onderwerp. Paarden vinden het toch vaak leuk om met mensen te werken. Als deze dieren daarnaast toch minstens een paar uur per dag vrij kunnen paard zijn, en nog wat op mogen treden, vind ik dat acceptabel. Helaas is dit natuurlijk lang niet altijd zo en staan de meeste paarden dag en nacht in een aanhanger. Ik zou niet tegen stemmen als hier een verbod op zou komen eerlijk gezegd...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 13:53

Gulpje schreef:
Mooi filmpje in je onderschrift TS. Dat veulen kan zo in het circus!

Is ook al verkocht en vertrokken nabij de Zwitserse-Duitse grens. (Bodensee). :+
Laatst bijgewerkt door ceasario op 06-11-12 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:53

Helemaal met Amable eens.
Ik vind de hele discussie van wat is nou wel of een niet een wild dier belachelijk.
Iedereen heeft een andere mening schijnbaar.
IK vind dat de dieren die nu al zolang in het circus gebruikt worden, geboren worden, opgegegroeid zijn en dus al generaties lang in het circus leven, niet meer gezien kunnen worden als wilde dieren.
Als je die, bijvoorbeeld, weer in de vrije natuur terugzet, zullen zij alleen maar sterven. Nou zullen ze dan tevreden zijn?
Ik vind persoonlijk dat dieren in sommige dierentuinen er slechter bijzitten dan in het circus.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen, ik ken 1 circus persoonlijk en daar zitten de dieren príma.
Maar ikzelf ben eigenlijk tegen dit verbod.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:54

Er zijn altijd ergere dingen, het 1 zwakt het ander niet af. Wilde dieren horen gewoon niet in een circus dus van mij mag het verbod er komen!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:58

Tjaa, wilde dieren horen ook niet in een dierentuin, dolfinarium, enz. Ik vind, dat als het verbod er komt op circusdieren, dat ze ook moeten kijken hoe ze in dierentuinen erbij zitten. Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat wij wilde dieren in hokjes stoppen zodat wij, de mensheid, ze kunnen bekijken. Maargoed.
Wat ik eerlijk zou vinden, is dat per circus wordt gekeken hoe de dieren gehouden worden en of dit dan nog zo mag. Er zitten altijd rotte appels tussen die het, wat dat betreft eigenlijk verpesten voor de anderen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:58

Amable schreef:

Het gaat mij niet eens zozeer om het optreden. Het gaat erom dat een olifant (of tijger, leeuw, whatever) niet in een vrachtwagen thuis hoort de hele dag, of, als hij geluk heeft, op een postzegeltje gras aan de ketting. Dát is waar ik me druk om maak en dat is ook meteen de reden dat ik geen circus zal bezoeken waar wilde dieren gebruikt worden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:00

messica schreef:
Er zijn altijd ergere dingen, het 1 zwakt het ander niet af. Wilde dieren horen gewoon niet in een circus dus van mij mag het verbod er komen!

Wanneer een paard 3 jaar in een kudde in de opfok heeft gelopen..
gaat dit dier de zelfde weg afleggen als een leeuwenwelp geboren in het circus.
Dus wat is het verschil..
De opleiding training van "wilde" dieren is gemakkelijker te volgen dan van paarden.

En ze hebben allebei het zelfde commerciele doel..mensen vermaken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:01

Maar: Wanneer is een wild dier een wild dier? Wanneer het in het wild is geboren? Wanneer het in gevangenschap is geboren?.
En geen enkel dier hoort de hele dag in een vrachtwagen thuis, daar maakt wild of gedomesticeerd geen verschil voor

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:01

Ik vind het verbod een slechte zaak. Echt een gevalletje het volk naar de mond praten en niet nadenken over de consequenties. -O-

Op deze manier ontzeg je een hoop dompteurs/trainers die misschien hun hele leven al in het vak zitten, hun brood. Dit zijn mensen die leven voor hun dieren, die op hun manier (misschien niet een manier die Bokt begrijpt, maar soit) echt wel om hun dieren geven. Maar als de beesten geen geld meer opleveren (en wilde dieren onderbrengen en verzorgen kost véél geld), dan zullen ze het zich niet kunnen permitteren de dieren te houden.

Een circusdier kan niet terug in het wild en ook het leven in een dierentuin zal voor een dier dat gewend is om bezig gehouden te worden, waarschijnlijk geen oplossing zijn. Daarnaast is er een wildoverschot in veel dierentuinen. Met andere woorden, de gepensioneerde circusdieren zullen waarschijnlijk gewoon een spuitje krijgen. Eeuwig zonde van bijzondere soorten zoals bijv. de witte leeuw of de tijgers!

Natuurlijk kun je je vraagtekens hebben bij hoe wenselijk dieren in een circus zijn. Hoewel ik persoonlijk meer medelijden heb met een Totilas op wedstrijd dan een tijger in het circus. Maar aan ieder verhaal zitten twee kanten. Circussen brengen mensen wel in contact met dieren, dragen op hun wijze ook bij aan het in stand houden van bepaalde soorten. Het zichtbaar maken van dieren is belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen genoeg interesse hebben om bijvoorbeeld bij te willen dragen aan het behoud van het natuurlijk leefgebied van een dier. Zelfde reden waarom dierentuinen ook onmisbaar zijn. Wat boeit jou een tijger als je er nog nooit één gezien hebt? Plaatjes en videobeelden zijn niet te vergelijken met the real thing.

Nee, hier zitten veel haken en ogen aan waar absoluut niet over is nagedacht. -O-

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:03

Diablo schreef:
Het gaat mij niet eens zozeer om het optreden. Het gaat erom dat een olifant (of tijger, leeuw, whatever) niet in een vrachtwagen thuis hoort de hele dag, of, als hij geluk heeft, op een postzegeltje gras aan de ketting. Dát is waar ik me druk om maak en dat is ook meteen de reden dat ik geen circus zal bezoeken waar wilde dieren gebruikt worden.

Afbeelding

Dit zijn gewoon nederlandse circusdieren. Zielig?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:03

stef schreef:
En geen enkel dier hoort de hele dag in een vrachtwagen thuis,

Dat moet je tegen de dressuurtop en springtop vertellen die aan de wereldbekers mee doen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:05

De titel suggereert dat het verbod zijn langste tijd heeft gehad, oftewel dat het verbod wordt opgeheven.
Maar t blijkt dus precies andersom :+ .

Goede zaak trouwens!

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:06

ceasario schreef:
stef schreef:

Dat moet je tegen de dressuurtop en springtop vertellen die aan de wereldbekers mee doen.

Er zit dan ook nog een verschil tussen de hele dag je hele leven, of de hele dag een paar dagen concours.
Tevens ben ik daar ook niet voor, absoluut niet. Maar in de paardensport zit geld, dus dat stopt nooit. Paarden zullen daar indirect altijd onder lijden.
Zelfde met circusdieren. Zolang er geld mee gemoeid is gaat het zeker niet over. Helaas...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:08

rider schreef:
Ik vind het verbod een slechte zaak. Echt een gevalletje het volk naar de mond praten en niet nadenken over de consequenties. -O-

Nee, hier zitten veel haken en ogen aan waar absoluut niet over is nagedacht. -O-

Er is wel over nagedacht voor de zeer lange termijn..
VERBOD van het uitbuiten van dieren..

Maatschappelijke opvoeding voor de nieuwe generaties.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:13

ceasario schreef:
stef schreef:

Euh, op dergelijke evenementen zijn vaak gewoon (tijdelijke) boxen aanwezig?