Paard trekt zich onaangekondigd los

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:33

Een ervaren Penny had dit probleem op weten te lossen zonder Topic op Bokt te starten.
Sterker nog, de ervaren Penny had haar informatie bij de ruiters die over kastelen van sprongen springen waar zij bij groomt gehaald ipv op Bokt.

En in mijn ogen is Penny is geen scheldwoord. En bescheidenheid tonen is een Kunst met hoofdletter K.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:38

Cassidy schreef:
Een ervaren Penny had dit probleem op weten te lossen zonder Topic op Bokt te starten.
Sterker nog, de ervaren Penny had haar informatie bij de ruiters die over kastelen van sprongen springen waar zij bij groomt gehaald ipv op Bokt.

En in mijn ogen is Penny is geen scheldwoord. En bescheidenheid tonen is een Kunst met hoofdletter K.

Wie weet kwamen zij met oplossingen die niet echt helpen, en vraagt ze het daarom (ook?) hier? :)
Scheldwoord, niet echt. Maar zo neemt zij het wel op, en zo is het eigenlijk ook wel bedoelt, lijkt me. Of bedoelde je het als compliment? :P

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:41

Ik voel me beschaamd om te melden dat ook ik een Nederlandse ben. Maak ik het goed door te zeggen dat ik Brabants ben? Da zijn we de betere.. :+ Kom op bokkers! Laten we de vrede bewaren.

Een lastig probleem inderdaad. Ik zou ook de manier proberen van het lange touw. Zelf jaren een pony gehad die uit gewoonte beet naar het zadel. Ze had zo lang een niet passend zadel gehad, dat ze er maar niet aan kon wennen dat het niet meer pijn deed.

Wat je nog kan proberen, en wat erg goed werkte bij een paard van ons, was een elastisch touw, maar in de panieksituatie die jij omschrijft, lijkt me dat ook niet echt de oplossing. Het leest als angst. Is het mogelijk om met iemand anders samen er aan te werken en veel te belonen als het dan goed gaat? Een paard leert natuurlijk ook graag dingen die daarna lekker smaken. Het lijkt mij in elk geval een verhaal waar je veel tijd en geduld in moet steken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:42

Penny is in mijn ogen een compliment. Mensen met gevoel voor paarden die nog moeten leren om wat harder te worden en wat eelt op de ziel te kweken. Is andersom namelijk erg moeilijk, mensen zonder gevoel bij te brengen om te leren voelen.

Maar nogmaals, ik geloof ook in `zo hard als het moet en zo zacht als het kan`. En als dat `zo hard als het moet´ gaat inhouden dat ik heel hard moet inkomen (hoeft doorgaans maar één keer) dan moet je dat kunnen, durven en willen doen....

Ziedaar het nut en de waarde van de welgemeende en goed gedoseerde eenmaal uitgevoerde kneiterharde roei naar een paard toe.

Bij deze de mening van een diknek stomme Hollander....

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:56

Iwouldstay_ schreef:
WhySoWhite schreef:
Dan staat ze dus te kort. Als ze maar dr kont tegen de stang aan staat en ze dan nog een paar cm ruimte heeft is dat toch prima? Dan staat ze toch vast zonder dat ze kan gaan hangen.. Ik zie het probleem niet zo?

Ze heeft zich nog niet losgetrokken op de camion. Het is eigelijk een camionetje, waar ze met 2 paarden op staan. Als ze niet vast hangt kan ze met haar hoofd bij het andere paard.

Dan maak je een soort van rails binnen je trailer. Dat die bijv wel na voor en achter kan, dat het touw mee schuift. maar niet naar links of rechts met het hoofd. Eigenlijk zie ik het probleem niet met vast zetten in de trailer. klep dicht vast zetten die stang houd m echt wel tegen hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 02:01

Safeclip of Aussie Tie Ring zijn bij deze de meest ideale training tools, is echt geen constructie van rail voor nodig. Sterker nog, ze doen precies dat wat je voor ogen hebt, namelijk meegeven.....

Probleem van vastzetten is niet alleen een probleem in die trailer. Dat probleem moet je buiten de trailer oplossen....

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 02:13

Cassidy schreef:
Safeclip of Aussie Tie Ring zijn bij deze de meest ideale training tools, is echt geen constructie van rail voor nodig. Sterker nog, ze doen precies dat wat je voor ogen hebt, namelijk meegeven.....

Probleem van vastzetten is niet alleen een probleem in die trailer. Dat probleem moet je buiten de trailer oplossen....

Wist even niet hoe dat heette maar het systeem is nagenoeg het zelfde.. Ik snap al die moeite er allemaal niet zo voor. Mijn merrie van 16 staat al 8 jaar los in de trailer ( komt er wel regelmatig uit hoor :') :') geen probleem als dat de oplossing is dan is het allemaal prima toch.. sommige kippen kun je niet leren pissen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 02:17

En per definitie een aanvaring uit de weg gaan is de denkbaar makkelijkste weg om een probleem te proberen op te lossen.
Vervang `probleem met vaststaan´ door iets anders zoals bijv. angst voor koeien, niet zadelmak zijn, niet verkeersmak zijn, agressief naar andere paarden, of honden, of katten, of kleine kinderen, of zoiets als trailerangst, en de problemen zijn ineens wel groot genoeg om aangepakt te worden.
Waarom neemt men dan genoegen met halve maatregelen als het om dingen gaat als vaststaan, of een aversie tegen vuilnisbakken, een angst voor tractoren of een fobie voor vul-maar-in?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 02:41

Cassidy schreef:
En per definitie een aanvaring uit de weg gaan is de denkbaar makkelijkste weg om een probleem te proberen op te lossen.
Vervang `probleem met vaststaan´ door iets anders zoals bijv. angst voor koeien, niet zadelmak zijn, niet verkeersmak zijn, agressief naar andere paarden, of honden, of katten, of kleine kinderen, of zoiets als trailerangst, en de problemen zijn ineens wel groot genoeg om aangepakt te worden.
Waarom neemt men dan genoegen met halve maatregelen als het om dingen gaat als vaststaan, of een aversie tegen vuilnisbakken, een angst voor tractoren of een fobie voor vul-maar-in?

Damn jij maakt écht hele vreemd vergelijkingen.. Zal ik ook eens doen dan.. Als je fiets geen voorlamp heeft dan rijd je er toch ook gewoon mee weg.. Ik houd ook niet van spinnen.. Moet ik die maar gaan pakken omdat ik vogels niet eng vind? En moet je daarom gaan confronteren met angsten die je ook kunt laten voor wat het is? Ergens is een grens met wat je prettig vind en wat niet. Dat je naast een hond staat zegt niet dat je dan ook maar naast een tijger moet durven staan... Want je durft die hond ook aan te raken toch? Dit paard heeft hier ook grensen aan. Een leuk braaf paard ts kan er volgensmij veel mee doen. Maar als je haar vast zet gaat het gewoon mis Word het paard teveel en bouwt dat mentaal op en ontploft... Wat voor waarde heeft het nog om het paard perse vast te willen zetten.. Als dat paard zo gewoon blijft staan met zadelen poetsen etc waar is het hele probleem dan... zucht

En inderdaad sommige paarden worden NIET zadelmak blijven agressief naar paarden of andere dieren en sommige paarden hebben trailerangt... En sommige paarden wennen NOOIT aan tracktoren..

Ik snap niet wat het voor meerwaarde heeft om een paard persé vast te willen zetten. Dat slaat nergens op. Als die eenmaal los kan staan en blijft staan wat is dan het probleem? Sommige kinderen lopen ook weg die ga je op hun 18e ook niet aan het handje pakken omdat ze wel kunnen eten drinken en zelf naar de wc kunnen.... Ik noem maar even net zulke kromme voorbeelden als wat jij doet he...

Volgensmij ben jij net z'n kip als ik hierboven heb beschreven..
Maar goed ik zie in topic reacties wel vaker kromme reacties van jou :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 02:53

Briljante reactie...prachtig, you made my day.

Als je zelf met fobien zit (die negen van de tien keer nergens op zijn gebaseerd), en niet bereid bent om daar aan te gaan werken, dan snap ik idd dat je problemen die je bij een paard tegen gaat komen gaat omzeilen.

Vraag aan jou: stel je gaat op een buitenrit, en je paard is bang voor een brievenbus op dat traject van je buitenrit. Een omweg rond die brievenbus betekend een omweg van ca 20km. Ga jij het probleem aanpakken dat je paard niet langs die brievenbus wil, of neem jij die omweg van 20km op de koop toe omdat jij je paard niet met die brievenbus wilt en gaat confronteren?

Uiteindelijk zijn mijn voorbeelden echt niet zo krom als jij denkt. Als je voldoende tijd neemt, verbeelding en hersens bezit om in mijn gedachtengang mee te gaan, dan ben ik echt te volgen....

ik ben van mening dat je, als je een probleem tegenkomt bij je paard, je dat dient aan te pakken. Ongeacht het probleem. En ongeacht je eigen angsten.
Want naast een hond of naast een tijger of leeuw staan is echt niet zo´n groot verschil. Het zijn allemaal roofdieren... :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:00

Ten eerste is een paard een vlucht dier en vind ik de vlucht reactie bij het vast staan meer dan logisch en dat is dus wel degelijk ergens op gebasseerd.. Als mijn paard staat te pompen en over de zeik gaat en rakelings langs een brievenbus moet.. ( bijv sloot en maar 1,5 meter pad. Dan gaat die 20 km omlopen ja.Veiligheid gaat bij mij altijd voor! en een hangend paard is niet veilig..

Op het moment dat het gewoon op de weg is dan mag die even kijken en als die gaat drammen krijgt die gewoon een trap onder zn lazer en gaat die er gewoon langs. Nu kijkt mijn paard bijna nergens meer van op. Was een vreselijke aansteller en aan een SSSCHHHIET OPP heeft die al genoeg. Die ziet ook dingen die er niet zijn en niet eng zijn. Nu vertrouwd mijn paard mij wel goed en ik mijn paard dus ik weet heel goed waar ik mij aan kan wagen.. Nogmaals doet dit paard alles voor me maar raakt in paniek bij vast staan.. Wie ben ik om m dan vast te gaan zetten....

Je vergelijkingen blijven ontzettend krom waarschijnlijk bezit ik meer hersens dan jij en snap jij mijn gedachtengang niet ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:07

Een paard is idd een vluchtdier en accepteert van nature het gewicht van een ruiter op zijn rug niet. Waarom er dan op willen gaan zitten? Waarom ga je hem desensibiliseren voor het gewicht van de ruiter op zijn rug, leren te wijken voor druk op zijn lijf maar niet gaat leren wijken voor druk op hoofd of benen?

Een paard dat vast zit of druk voelt op welk gedeelte van zijn lijf, die gaat tegen die druk in. Ik ga er van uit dat jij je paard leert te wijken voor druk op zijn lijf, want ik kan me niet voorstellen dat jij het fijn vindt om geplet te worden tussen paardenlijf en wand van een box als je het paard een keertje om wilt zetten, helemaal als jij er ook nog tussen staat.

Vaststaan is hetzelfde. Wijken voor druk op het hoofd, en leren meegeven. Dus aan jouw de vraag waarom jij eventueel een paard leert om te wijken voor druk op zijn lijf en niet niet om te wijken voor druk aan het hoofd? Ik ben zelfs een voorstander voor wijken voor druk op de benen (cq kluisteren), kan namelijk het leven van het paard redden als hij een keer vast mocht komen te zitten.

Ik snap helemaal dat je hem langs een vreemd obstakel wilt hebben of iets waar hij gespeeld (of niet) moeilijk over doet. Ergens langs krijgen is een kwestie van desensibiliseren en 100 keer er langs gaan op beide handen tot hij geen krimp meer geeft. Met het vaststaan werkt het net zo. Imo laat je laat steken vallen als je hem niet confronteerd met zijn angst voor vaststaan. Gebruik de Aussie Tie Ring of de Safe Clip en laat je verrassen....

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:20

Ik leer mijn paard niet zelf wijken voor druk. Dit leert mijn paard in het land wel. Als ik zachtjes tegen mn paard aandruk dan gaat die eerst terug hangen en enkele seconden later gaat er een lampje branden dat het om moet gaan en gaat dan ook gewoon om... Doe een veulen eens een halster om van een uur oud en trek eens aan dat halster. Het eerste wat dat veulen doet is terug trekken logisch! Wijken onder het zadel is één en al truckjes en heeft niets meer te maken met een oefening. T paard gaat opzij omdat het weg wilt van de druk. Of een spoor in je rib of een stapje om.. Of onrustig bit of hoofd laag en weg druk.. Nou ik zou het wel weten..

Het gaat er bij TS n iet om dat het paard het niet geleerd is. Het paard heeft gewoon vast kunnen staan en dat is dus geleerd maar raakt mentaal in paniek van het vast staan en ontploft. En het paard wéét heel goed dat het touw breekt of het halster in dit geval. Dat is dus een benaarde situatie waarvan het paard weet dat als het gek genoeg doet het toch wel los komt.. Dus dit blijft dat paard ook gewoon doen wanneer er spanning aan komt daar kan je dagen weken maanden jaren op trainen maar dat heeft geen enkele nut dus het word het OF accepteren of aan iets vast zetten wat niet breekt en het dus knap onveilig gemaakt word voor het paard.. Is die keuze dan zo moeilijk? Soms moet je eieren voor je geld kiezen het accepteren dat het nou eenmaal niet anders is.. Een paard kan ook Z lopen ja dan kan die toch ook Z2 lopen? Ja als die dat kan kan die ook wel ZZ licht.. En als die DAT kan kan die ook ZZ zwaar wel uit lopen... Niet dus, zoals ik hierboven al aangaf, ergens stopt het bij een paard bij de ene is dat je m niet zadelmak krijgt. bij dit paard bij het vast staan. Dat kan niet ieder paard is het zelfde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:23

Als je je paard niet leert om te wijken voor druk, dan snap ik je probleem idd. Ik snap alleen niet dat je het niet aan gaat pakken.

In het geval van de TS dien je IMO dus een vastgesleten patroon te doorbreken. Paardlief heeft geleerd los te komen als hij gaat hangen. Door Aussie Tie Ring of Safe Clip kan het paard niet loskomen, want het touw geeft mee. Paard kan niet hangen, kan geen halsters breken, kan geen touwen tot een spanning brengen dat ze knappen en paardlief achterover klapt met alle gevolgen van dien.

Alle argumenten om het probleem niet aan te pakken houden geen steek. Gebruik de correcte tools en het probleem is echt op te lossen....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-11-12 03:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:24

Cassidy, ik denk dat je een beetje overdrijft - wat heeft wijken voor druk te maken met het losstrekken? (behalve dat paard moet leren dat hij op dat moment juist niét moet wijken voor de druk)

Het ligt eraan hoe groot het probleem is, of het het waard is om op te lossen. Als mijn paard een gigantische angst voor tractors heeft maar er hier in de verre omgeving geen tractoren te vinden zijn, ga ik niet aan die angst werken. Als hij bang is voor de brievenbus op de route wel.

TS: Ook ik zou het touw door de ring heenhalen en het eind vasthouden, of het touw simpelweg door de ring heen laten hangen. Zo voorkom je in ieder geval de extreme druk achter de oren die ontstaat als het paard begint te trekken. Als je de merrie gewoon vasthoudt aan een halstertouw, kán ze niet gaan trekken, want je geeft mee.
In jouw situatie zou ik duidelijkere grenzen stellen. Er wordt niét gebeten, er wordt niét geslagen, er wordt niét geschraapt en er wordt niet aan touwen gehangen. Punt. Het gebeurd gewoon NIET. Zelf niet boos worden, niet gefrustreerd; als het paard zich heeft losgetrokken gewoon rustig terugzetten alsof er niks gebeurd is en verder gaan met aansingelen of waar je ook mee bezig was.

Hoe reageert ze als je haar op een ander moment corrigeert?
Laatst bijgewerkt door Nirvana_ op 06-11-12 03:25, in het totaal 1 keer bewerkt

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:24

Waarom ze perse wil dat haar merrie vast kan staan heeft ze al gezegd.
Bij wedstrijden buiten de deur moet ze vast kunnen staan.

Ik zou ook even niets weten behalve de Tie of Clip
Misschien is er in haar verleden iets traumatisch gebeurd toen ze vast stond?
Misschien is ze gewoon een apart madammetje.
Hoe dan ook moet ze leren dat vast staan normaal is en niet eng.
Tie en eventueel belonen als ze braaf is zou een begin moeten zijn.

Ik ben benieuwd of ze zich positief ontwikkeld :-)
Zo lang het probleem maar niet verergert komt het vast goed.
Tijd en geduld ;-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:28

Nirvana_ schreef:
Cassidy, ik denk dat je een beetje overdrijft - wat heeft wijken voor druk te maken met het losstrekken?

Bekijk de filmpjes maar even die eerder in dit topic zijn geplaatst over de werking van de Aussie Tie Ring of Safe Clip. Daarin wordt alles uitgelegd....

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:29

Cassidy schreef:
Nirvana_ schreef:
Cassidy, ik denk dat je een beetje overdrijft - wat heeft wijken voor druk te maken met het losstrekken?

Bekijk de filmpjes maar even die eerder in dit topic zijn geplaatst over de werking van de Aussie Tie Ring of Safe Clip. Daarin wordt alles uitgelegd....

Nu even geen tijd voor, maar uit jouw woorden lijkt me dat ook een prima oplossing. Neemt niet weg dat ik vind dat de oorzaak ook aangepakt moet worden, paard moet toch leren niet zo heftig op een correctie te reageren en gewoon vast kunnen staan aan een normale ring. :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:29

ja die tie of clip die werkt dus ook niet dat touw houd ook ergens op. En als het geen ''vastsla' punt heeft kan je m dus net zo goed los laten staan. Als een paard eenmaal hangt dan krijg je dat er nooit 100% uit. Plus de kans op vreemd terrein dat je paard gaat hangen is vele mate groter dan op terrein waar je paard bekent en vertrouwd is. Dat is nou eenmaal zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:35

Je hebt duidelijk de filmpjes niet bekeken. Ook op vreemd terrein is het probleem aan te passen. Paardlief gaat maar een aantal meters trekken en blijft dan staan. Zorg voor een lang genoeg touw en paardlief kan zijn voeten bewegen, gaat een schrikreactie zien maar gaat verder echt geen benen nemen. Als ze hun voeten kunnen bewegen is de paniekreactie snel over. Paniek komt pas als ze geen kant uitkunnen. Combineer de Aussie Tie Ring of Safe Clip met een grondwerktouw van 4 meter en ze gaat er echt niet vandoor. Zie eerder geplaatste filmpjes (heb je duidelijk nog niet bekeken, of als je dat al hebt gedaan ben je de Engelse taal niet machtig want daar wordt het duidelijk in uitgelegd).

Mooiste voorbeeld vind ik deze

Aussie Tie Ring (vanaf 5.30)

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

Eerste confrontatie van Fancy met het vaststaan via Aussie Tie Ring

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:37

Ik heb alle filmpjes gezien..Engels is prima. Maar ik hoop toch wel dat jij zelf ook ziet dat hier geen panisch paard is. En dat deze paarden blijven staan. Als ik dit zo een half uur oefen met een paard die vast kan staan dan zet die inderdaad maar één stap. Als je paard wéét dat dat touw nergens vast slaat dan loopt die er gewoon mee weg hoor :j
Als je 10 min psst pssst sst pssss tttt tegen je paard roept dan is die er zo aan gewend. Dit paard komt net zo hard weer terug.

Nogmaals het is wel duidelijk dat jij helemaal vast bij je punt bent en staat.. Ik net zo dus het lijkt me vrij nutteloos deze discussie voort te zetten. We hebben beide onze punten duidelijk. Ik vind dit geen oplossing.. Dat jij dat wel vindt vind ik prima :j
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 06-11-12 03:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: Paard trekt zich onaangekondigd los

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:40

De weerstanden zijn in te stellen. Tot een punt dat het touw NIET meegeeft. En als je het paard vastzet met een touwhalster is de druk achter de oren zo scherp dat ze het wel afleren om te gaan hangen.
Ik heb de Aussie Tie Ring in praktijk toegepast gezien, ook op mijn eigen paarden. Met hele mooie resultaten.

Uit je reactie maak ik op dat je aversie tegen deze tool puur theoretisch is.
Ik zou zeggen, probeer hem eens. Je paard zou je zomaar versteld kunnen laten staan :D

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:41

Lijkt me wel een gedoe, altijd die ring meenemen en bevestigen op vreemd terrein. :+ Zie het liever als tussenoplossing.
Ben er overigens wel van overtuigd dat je het hangen eruit kan krijgen, als je maar zorgt dat de prikkels (om te gaan hangen) er niet zijn. :)

Paar maanden terug schrok mijn verzorgmerrie van me, ik stond ineens veel dichterbij dan gedacht. Sindsdien heb ik haar bijna niet meer echt vastgezet, wel het touw achter een pin gehaakt; als ze daaraan ging trekken, kreeg ze wel wat weerstand maar gaf wel mee. Dat wist ze, maar ze bleef keurig stilstaan. Blijft, overigens, want nog steeds maak ik haar nergens echt aan vast.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:42

Nirvana_ schreef:
Nu even geen tijd voor, maar uit jouw woorden lijkt me dat ook een prima oplossing. Neemt niet weg dat ik vind dat de oorzaak ook aangepakt moet worden, paard moet toch leren niet zo heftig op een correctie te reageren en gewoon vast kunnen staan aan een normale ring. :)

Uiteindelijk gaat dat ook het resultaat zijn. Maar wat is er mis met het gebruik van bewezen training tools tijdens de opleidingsfase?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:43

Cassidy schreef:
De weerstanden zijn in te stellen. Tot een punt dat het touw NIET meegeeft. En als je het paard vastzet met een touwhalster is de druk achter de oren zo scherp dat ze het wel afleren om te gaan hangen.Ik heb de Aussie Tie Ring in praktijk toegepast gezien, ook op mijn eigen paarden. Met hele mooie resultaten.

Uit je reactie maak ik op dat je aversie tegen deze tool puur theoretisch is.
Ik zou zeggen, probeer hem eens. Je paard zou je zomaar versteld kunnen laten staan :D

En dan snijd je dus behoorlijk je paard achter zn oren, waardoor die het gaat assosieren met pijn en krijg je m straks geen eens een halster meer om ;)

Hoef het niet te testen, mijn paard staat gewoon stil bij het woord STAAN Dus geen eens een touwtje meer nodig... Jij fiets nu toch ook niet meer met zijwieltjes?
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 06-11-12 03:45, in het totaal 1 keer bewerkt