Hoe hengst weer terug in gareel krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:23

Bij reacties van paarden op enge dingen krijg je te maken met freeze, flight, fight reacties. Voordat een paard echter tot fight overgaat moet er een heleboel gebeuren. Dat is een kwestie van de trigger, en naast de opvoeding ook het character van het paard. Een redelijk normaal paard gaat niet tot de aanval over. Niet bij zoiets simpels als een sacking out (en nu moet ik ook toegeven dat de persoon in het filmpje serieus stuntelig overkomt) .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:24

Cassidy schreef:
ShauniBef schreef:
Als je nu ''streng'' genoeg voor hem bent, heb je er later veel profijt van!

Een hengst blijft een hengst en een hengst blijft uitkijken. Je zult je aandacht nooit kunnen laten verslappen, en als je paard doorheeft dat je even wat minder in je vel zit gaat hij je uitdagen. En dan moet je heel goed en stevig in je schoenen staan om dat aan te kunnen.....

Oneens, niet alle hengsten zijn loeders die je grijpen als je de andere kant op kijkt.

loriene schreef:
Sorry hoor maar hier moet ik echt even om lachen.
Vanaf mijn 16de gewerkt met hengsten,ben nu 47 maar ik heb nog nooit kracht hoeven te gebruiken bij een hengst.
Wel goed opletten en een stukje handigheid.
Hebben nu nog regelmatig hengsten op stal.
De 1ste dag worden ze hier goed op hun plaats gezet en verder hebben we er net zoveel werk aan als de ruinen en merrie`s.

Eens, als ze de regels kennen heb je er niet meer werk mee dan de gemiddelde ruin of merrie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:25

loriene schreef:
Sorry hoor maar hier moet ik echt even om lachen.
Vanaf mijn 16de gewerkt met hengsten,ben nu 47 maar ik heb nog nooit kracht hoeven te gebruiken bij een hengst.
Wel goed opletten en een stukje handigheid.
Hebben nu nog regelmatig hengsten op stal.
De 1ste dag worden ze hier goed op hun plaats gezet en verder hebben we er net zoveel werk aan als de ruinen en merrie`s.

Dat ligt aan het voortraject, de opfok en de opvoeding, en idd je eigen kennis van zaken.
En nu heb ik zo'n vermoeden dat ts met haar 20 jaar even de ervaring mist die jij met 47 jaar op hebt kunnen en mogen doen...:D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:26

Cassidy schreef:
Bij reacties van paarden op enge dingen krijg je te maken met freeze, flight, fight reacties. Voordat een paard echter tot fight overgaat moet er een heleboel gebeuren. Dat is een kwestie van de trigger, en naast de opvoeding ook het character van het paard. Een redelijk normaal paard gaat niet tot de aanval over. Niet bij zoiets simpels als een sacking out (en nu moet ik ook toegeven dat de persoon in het filmpje serieus stuntelig overkomt) .

Dit is geen normaal paard, je hebt toch het verhaal eronder gelezen?
Flessenveulen, opgevoed door mensen, dat beest heeft geen benul van de 4 F's die jij noemt (je vergat faint), die kiest voor de makkelijke weg. En als jong dier heeft hij blijkbaar geleerd dat aanvallen werkt, niemand heeft hem ooit op zijn nummer gezet en als volwassen paard komt hij ermee weg.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:27

Dat TS pas 20 is zegt niets.. Wij hebben ook veel hengsten in handen gehad, naar de keuring gebracht, zadelmak gemaakt, doorgereden. En weet je? Het waren allemaal makke lammetjes..
Zolang je maar consequent blijft, en zeker niet voor alles de zweep pakt. Ik ben van mening dat ze je dan een keer terugpakken..

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:32

Toen ik als 16jr op een dekstation werkte moest ik het ook leren.
Ben zelf maar 1.59 en ging toen wel om met KWPNers en engels volbloed.Toen was er nog geen KI aanwezig dus werd er elke dag natuurlijk gedekt.
Was best wel uitkijken geblazen soms maar heb het wel gered met een stukje goede begeleiding.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:33

anneliesdj schreef:
Cassidy schreef:

Dit is geen normaal paard, je hebt toch het verhaal eronder gelezen?
Flessenveulen, opgevoed door mensen, dat beest heeft geen benul van de 4 F's die jij noemt (je vergat faint), die kiest voor de makkelijke weg. En als jong dier heeft hij blijkbaar geleerd dat aanvallen werkt, niemand heeft hem ooit op zijn nummer gezet en als volwassen paard komt hij ermee weg.

Ja, ik heb het filmpje geplaatst, ik weet uit welke reportage/film dit komt en ik weet ook dat de reacties niet normaal zijn. Wat ik wilde laten zien is hoe snel een paard om kan slaan, omdat er doorgaans toch een mening heerst van "eerst even aanzien en daarna kunnen we wel een beslissing nemen of we gaan ruinen of niet". Wat ik wil laten zien is dat een aanvaring met een oogknipper in luttele seconden kan gebeuren. Gezonde of ongezonde reactie, verleden van het paard of niet, dit is een filmpje dat ik op Youtube tegenkom. In de situaties waar ik naar kan refereren dat er ineens een onverwachtte reactie van een hengst kwam, had ik namelijk nou net geen cameraploeg bij de hand of een camera in de aanslag....maar geloof me, de afdruk van de hengsten tanden staan nog in de pad en het had een haar gescheeld of de ruiter van een hengst had de tanden van de aanvallende andere hengst in zijn benen gehad. Een hengst blijft uitkijken, aan de hand of onder het zadel. En dan kun je zelf nog zo correct met je paard omgaan, een mede stalgenoot die de hengstige merrie uitgebreid voor de box van de hengst gaat staan poetsen op momenten dat jij er even niet bijbent....tja, wat gaat dat met je opvoeding doen denk je?

loriene

Re: Hoe hengst weer terug in gareel krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:41

Alleen TS heeft de hulp van de hengstenhouder.
Je zou zeggen dat het dan wel goed moet komen en dat daar niet van die dombo`s zijn die een merrie voor de box van een hengst parkeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:49

Cassidy; het enige wat ik me bij jouw reactie afvraag is; wie zet er nu 2 hengsten binnen strike-range van elkaar?
Maargoed, dat doet niet ter zake.

Met consequentie bereik je veel, met respect en vertrouwen de rest, ook als er een hengstige merrie voor de box gezet wordt.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:52

Ik ben het helemaal met je eens annelies :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:54

Off-topic, heeft iemand de link van de gehele docu van die hengst?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:57

anneliesdj schreef:
Cassidy; het enige wat ik me bij jouw reactie afvraag is; wie zet er nu 2 hengsten binnen strike-range van elkaar?

Met consequentie bereik je veel, met respect en vertrouwen de rest, ook als er een hengstige merrie voor de box gezet wordt.

De hengst die we hier nu hebben staan doet niets wanneer ik bij hem in de box ben. ;)
Maarrrrrrrr wanneer ik er niet bij ben en hij krijgt een willige merrie voor zijn neus......nou hij kruipt echt wel over de box heen denk ik hahahaha.
Ken geen hengst die dat niet zou doen,de natuur neemt het dan echt wel over. :9

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 03:02

loriene schreef:
anneliesdj schreef:

De hengst die we hier nu hebben staan doet niets wanneer ik bij hem in de box ben. ;)
Maarrrrrrrr wanneer ik er niet bij ben en hij krijgt een willige merrie voor zijn neus......nou hij kruipt echt wel over de box heen denk ik hahahaha.
Ken geen hengst die dat niet zou doen,de natuur neemt het dan echt wel over. :9

Ben ik niet met je eens, in Spanje stond een groep jonge hengsten (4 tot 7) tegenover een rij met 3/4 jarige merrie's. Ik moest die jonge groep hengsten iedere dag rijden, groomen werd gedaan. Die hengsen deden echt nooit moeilijk, zelfs niet als een merrie hengstig was.

Aan de andere kant stond een dekhengst in Ierland 24/7 alleen in een weiland zonder enige vorm van aandacht. Die ging al uit zijn plaat als er een hond voorbij de wei liep, laat staan een paard (spring/pension stal, dus veel paarden die langs liepen). Toen ik hem moest gaan starten was het de eerste 2 weken iedere dag vliegend door de bak.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 03:20

Ik ben het helemaal eens met anneliesdj.
Een flessenveulen is bijna een garantie op ellende als de opvoeding niet op zijn "paards" gebeurt. Dat wil zeggen: buiten de fles geen getut met het veulen en zo snel mogelijk in de koppel met andere paarden. Die voeden het wel op. Ik vraag me bij het filmpje daarom af of het verschil zou hebben gemaakt of het een hengst of een merrie was. Heel veel flessenveulens eindigen voortijdig bij de slager doordat ze de mens als paard zijn gaan zien, bij gebrek aan een echt paard in zijn/haar omgeving.
Wat de oorzaak ook is: dieptriest dat een paard zo in het nauw gedreven wordt dat hij zo reageert.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 03:32

Zorg dat je zijn hengstengedrag "voor" bent of in ieder geval aan ziet komen en ben goed voorbereid om het af te straffen. Een hengstenketting en zweep is nu echt nodig om meteen lik opstuk beleid toe te kunnen passen; dit is het enigste wat indruk maakt.
Zolang hij niet (goed) gecorrigeerd wordt snapt hij ook niet wat hij verkeerd doet; die hormomen zijn voor hem ook nieuw.
Een hengst mag bij mij niet brullen om de doodeenvoudige reden dat hij op dat moment niet met zijn aandacht bij mij is en het een opbouw is naar nog heftiger gedrag.
Met de juiste aanpak, maar ook het juiste inzicht van de begeleider is het meestal wel te corrigeren. Grondwerk en loswerken met het dier (onder begeleiding/instructie) werkt vaak heel positief op de rangorde bevestiging en kan ik je zeker aanraden.
Veiligheid voor alles en zoek de juiste hulp, dan komt het vast goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 07:09

anneliesdj schreef:

De aanval was tijdens het rijden, in een 20x60 rijbak. Ze passeerden elkaar , de een reed op de volte bij A de ander bij C.
Verder staan de hengsten hier in boxen naast merries en ruinen. Het is dus niet zo dat er alleen maar hengstenstallen zijn.

En je kunt nog zo veel vertrouwen hebben in je hengst, je bent er niet altijd bij, kun je nieteens zijn. En dan is de huisvesting een tweede, sta je op een pensionsstal of heb je je paard aan huis, ben je de enige die met je hengst omgaat of doen dat er meer. Is er mogelijkheid tot weidegang en maatjes waar je hengst mee naar buiten kan. En last but not least, hoe is de opfok geweest, heeft je hengst in een kudde gestaan, liefst gemengd, desnoods ook met merries die hem hebben kunnen opvoeden zodat hij weet dat vrouwelijke paardenschoon niet altijd van hem gediend is, of is hij opgegroeid met een maatje bij iemand thuis die o zo bang was dat er wat met hem zou gebeuren en hem niet in wilde scharen (en ook niet voldoende kennis had om hem op te voeden), en waar hij baasje heeft kunnen spelen (of het onderspit heeft gedolven) bij dat paardenvriendje en verder geen sociale vaardigheden heeft kunnen leren en hoe het er in een kudde vrijgezelle hengsten aan toe gaat?

Equilize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:30

Hoi Nienke,

Een hengst is een ander verhaal in omgang dan een merrie of een ruin. Consequent zijn is echt het eerste wat je moet doen. Dit betekend niet slaan, schoppen of vastbinden. Consequent zijn begint al bij het stilstaan, wachten op jou en ook alt je hem uit zijn stal haalt, jij eerst eruit mag en hij dan pas mag volgen. Zorg dat als je met hem gaat 'werken' je veilig kunt werken. Doe een cap op, zorg dat er iemand bij jou is en werk bijvoorbeeld met een trainingshalster waarbij je net iets sterker bent. Op het moment dat een hengst gefocust is op een merrie dan moet je eerst zorgen dat hij zijn focus weer bij jou krijgt. Doe alles in kleine stapjes en begin zijn training weer van voren af aan. Geef hem 0,0 ruimte in beslissen. Wie beweegt bepaald. Jij moet hem voor zijn dus heel alert zijn. Ben je moe of raak je geïrriteerd, stop dan gelijk en zet hem op stal. Veel succes!

Mocht je nog tips willen of hulp bij de training dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Groetjes,

Equilize
www.equilize.nl

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:38

Cassidy schreef:
Good stallions make great geldings.

Als je paard geen hengstenmateriaal is of je echt de ruimte en de kennis niet hebt om hem een paardwaardig bestaan als hengst te bieden (en dat is in mijn ogen, met een eigen kudde merries op de wei die hij dan ook dekken mag) , by all means, castreren voordat er ongelukken gebeuren! Omgang met een hengst vraagt speciaal managment, je moet ogen in je achterhoofd hebben en voortdurend voorbereid zijn op een aanvaring, ook als je met 40 graden koorts toch naar stal toegaat omdat je paard verzorging nodig heeft. En verschuil je niet achter het feit dat het een PRE is die wat makkelijker is in omgang, je moet ten allen tijde bereid zijn om die confrontatie aan te gaan, ook als de hengstenhouder er even niet bij is. Het is niet even het aanleren van truukjes, mocht je dat misschien denken. Een hengst is een verhaal apart.

Als je ontspannen en relaxed en vooral veilig met je paard om wilt gaan, dan castreer hem. Niet wachten `tot het niet meer gaat` want een aanvaring kan gebeuren terwijl je eenmaal met je ogen knippert, en die zie je echt niet altijd aankomen.

Er zijn eerder topics geweest over het houden van hengsten, misschien handig om die eens door te lezen. Verder heel veel wijsheid gewenst met het maken van je beslissing

[VN] Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

[OPG] Dominante hengst

[TI] Omgang met hengsten

[OPG] Hengsten in omgang.

[OPG] wie heeft een hengst?

[PP] Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

[PP] waarom zon heisa om een hengst?

En mocht je willen zien hoe snel een hengst om kan slaan, dan moet je dit filmpje even bekijken

http://www.youtube.com/watch?v=D7FMuIwI8vU

jee,dat filmpje....ik begrijp dat paard wel,iemand die je zit te treiteren met een doek over je kont.
Dat paard is volgens mij nooit in handen geweest en dan begin je niet op deze manier.

Een hengst is inderdaad iets anders dan een ruin of merrie.Hoewel ik merries heb meegemaakt die velen malen lastiger zijn dan menig hengst.
Je moet met een hengst om kunnen gaan en als je dat niet kunt kan het levensgevaarlijk worden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:55

Cassidy schreef:
En mocht je willen zien hoe snel een hengst om kan slaan, dan moet je dit filmpje even bekijken

http://www.youtube.com/watch?v=D7FMuIwI8vU

Dat is een flessenveulen en dus op geen enkel niveau te vergelijken met een hengst die weet dat hij een paard is en is opgevoed door andere paarden ;) Flessenveulens zijn echt een slag apart. Ik heb zelf met een ruin gewerkt die een korte periode aan de fles is geweest en wel bij de moeder kon staan, en zelf die kon met loswerken steeds net even anders reageren dan je zou verwachten. Geen goed vergelijkingsmateriaal met een dier dat door een merrie is opgevoed en in een kudde met andere paarden heeft gelopen IMO. Daarnaast is dit een typje dat het hengstje wil breken, waardoor hij alle signalen dat dit eraan zit te komen negeert.

Belangrijk is inderdaad consequent zijn en waken over je eigen ruimte. Bij een brave hengst die zijn positie al kent is een keer knuffelig zijn niet zo'n probleem, maar als je een hengst het initiatief laat nemen om in je persoonlijke ruimte te komen stel je je naar hem toe onderdanig op. Soms is een rake klap wel op zijn plaats, soms een schop in de buik ook. Maar het belangrijkste is dat een bestraffing op zijn plaats is. Het paard moet er wel om vragen. Zomaar erop los slaan en bezems kapot slaan op zijn rug uit angst dat hij wat gaat doen schept verwarring en frustratie, wat leidt tot een gevaarlijk paard. Daarnaast maakt die angst ook nog waar wat je niet wilt: jij bent onderdanig aan het paard. Een angstige handler trekt altijd aan het kortste uiteinde. Eveneens trek je als je enige zwakte toont aan het kortste eind, of dat nu komt door een geneusde pols of hoge koorts. Wanneer het paard een puber is en zijn plaats niet goed genoeg kent, is een teken van zwakte al genoeg om een poging tot het omdraaien van de rollen uit te lokken.

Aangezien hij het longeren al kent is het ook aan te raden met het grondwerk en loswerken aan de slag te gaan. Daarin kan jij de verhoudingen duidelijker uitleggen dan in een stalpad vol merries terwijl je het paard probeert op de wei te zetten. Dan zijn de afleidingen veel groter dan als je in een rustige context "aan het werk" bent. Zorg dan dat hij ten alle tijden wacht tot jij iets vraagt. Stilstaan en wachten is een teken van respect. Zo moeten de hengsten bij mij bijvoorbeeld altijd eerst stilstaan en afstand houden voordat ze de stal uit mogen, en moeten ze weer stilstaan en rustig wachten totdat ik ze heb losgeklikt voordat ze het land op mogen.

Wat betreft het brullen; als hij brult maar wel attent op je blijft en niet langs je heen loopt, gaat trekken etc. is het in sommige gevallen wel aan te raden hem te laten schreeuwen. Zo'n dier moet immers ergens zijn hengstzijn kunnen uiten, anders leidt het tot frustratie, en zoals al eerder genoemd, een gefrustreerd paard is een gevaarlijk paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:57

Cassidy schreef:
En je kunt nog zo veel vertrouwen hebben in je hengst, je bent er niet altijd bij, kun je nieteens zijn. En dan is de huisvesting een tweede, sta je op een pensionsstal of heb je je paard aan huis, ben je de enige die met je hengst omgaat of doen dat er meer. Is er mogelijkheid tot weidegang en maatjes waar je hengst mee naar buiten kan. En last but not least, hoe is de opfok geweest, heeft je hengst in een kudde gestaan, liefst gemengd, desnoods ook met merries die hem hebben kunnen opvoeden zodat hij weet dat vrouwelijke paardenschoon niet altijd van hem gediend is, of is hij opgegroeid met een maatje bij iemand thuis

In het gros van de situatie's die je noemt hoort een hengst niet thuis, nog afgezien van de opvoeding en sociale vaardigheden.

De aanval die je noemt; bijna altijd zie je dat aankomen, op het moment zelf door heel subtiele signalen maar het is wel te zien. En de periode daaraan voorafgaand valt het ook te zien, hoe is de hengst op stal en met andere paarden, daaraan kun je ook wel inschatten hoe hij in bepaalde situatie's zal reageren.

En ookal heb je geen controle over alle situatie's, als je hengst gewoon streng opgevoed is en je hebt zijn respect en vertrouwen (heel belangrijk) dan zul je echt niet meteen problemen krijgen als iemand zijn hengstige merrie voor de stal parkeert.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:10

anneliesdj schreef:
En ookal heb je geen controle over alle situatie's, als je hengst gewoon streng opgevoed is en je hebt zijn respect en vertrouwen (heel belangrijk) dan zul je echt niet meteen problemen krijgen als iemand zijn hengstige merrie voor de stal parkeert.

Dat is alsnog de kat op het spek binden. Een hengstige merrie voor de stal van een hengst zetten is vragen om problemen... Ook al is je hengst nog zo goed opgevoed, daarmee frustreer je hem alleen maar

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:15

Ja duh, ik heb toch ook niet gezegd dat je dat expres moet doen?
Er werd hierboven genoemd dat sommige stalgenoten dat zouden doen.

Imo moet je helemaal geen hengst willen houden op een pensionstal, dan heb je dat gedonder ook niet.
Wil je het toch zo doen zoek dan op zijn minst een stal waar ze veel ervaring hebben met hengsten en waar zulke situatie's niet voor zullen komen.
En als laatste oplossing kun je je stalgenoten daar natuurlijk ook gewoon op aanspreken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:25

Oh absoluut. Wat ik bedoelde is dat je niet moet willen verwachten dat je hengst geen spier vertrekt van een hengstige merrie. Maar je hebt inderdaad een punt dat je gewoon niet op een stal moet gaan staan waar zulke niet-snuggere mensen rondlopen :o

We dwalen nu wel een beetje af trouwens.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:29

Nee maar wie dat denkt hoor al helemaal geen hengst te hebben ;)

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:32

streng en consequent zijn, zoals je zelf al zei. gewoon even wat minder leuk. hij mag best brullen, zoalng hij maar op de plek blijft die jij hem aangeeft en hij niet denkt te gaan overheersen. gewoon naast je lopen zonder dat jij er moeite voor hoeft te doen remmen waneer dat word evraagd en stil staan... heel streng dus even. dit mag wel en dat mag niet... en meestal als je dit een tijdje volhoud worden ze wel weer braver.. maar het blijft een hengst natuurlijk..