Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:ShauniBef schreef:Als je nu ''streng'' genoeg voor hem bent, heb je er later veel profijt van!
Een hengst blijft een hengst en een hengst blijft uitkijken. Je zult je aandacht nooit kunnen laten verslappen, en als je paard doorheeft dat je even wat minder in je vel zit gaat hij je uitdagen. En dan moet je heel goed en stevig in je schoenen staan om dat aan te kunnen.....
loriene schreef:Sorry hoor maar hier moet ik echt even om lachen.
Vanaf mijn 16de gewerkt met hengsten,ben nu 47 maar ik heb nog nooit kracht hoeven te gebruiken bij een hengst.
Wel goed opletten en een stukje handigheid.
Hebben nu nog regelmatig hengsten op stal.
De 1ste dag worden ze hier goed op hun plaats gezet en verder hebben we er net zoveel werk aan als de ruinen en merrie`s.

loriene schreef:Sorry hoor maar hier moet ik echt even om lachen.
Vanaf mijn 16de gewerkt met hengsten,ben nu 47 maar ik heb nog nooit kracht hoeven te gebruiken bij een hengst.
Wel goed opletten en een stukje handigheid.
Hebben nu nog regelmatig hengsten op stal.
De 1ste dag worden ze hier goed op hun plaats gezet en verder hebben we er net zoveel werk aan als de ruinen en merrie`s.
Cassidy schreef:Bij reacties van paarden op enge dingen krijg je te maken met freeze, flight, fight reacties. Voordat een paard echter tot fight overgaat moet er een heleboel gebeuren. Dat is een kwestie van de trigger, en naast de opvoeding ook het character van het paard. Een redelijk normaal paard gaat niet tot de aanval over. Niet bij zoiets simpels als een sacking out (en nu moet ik ook toegeven dat de persoon in het filmpje serieus stuntelig overkomt) .

anneliesdj schreef:Cassidy schreef:Bij reacties van paarden op enge dingen krijg je te maken met freeze, flight, fight reacties. Voordat een paard echter tot fight overgaat moet er een heleboel gebeuren. Dat is een kwestie van de trigger, en naast de opvoeding ook het character van het paard. Een redelijk normaal paard gaat niet tot de aanval over. Niet bij zoiets simpels als een sacking out (en nu moet ik ook toegeven dat de persoon in het filmpje serieus stuntelig overkomt) .
Dit is geen normaal paard, je hebt toch het verhaal eronder gelezen?
Flessenveulen, opgevoed door mensen, dat beest heeft geen benul van de 4 F's die jij noemt (je vergat faint), die kiest voor de makkelijke weg. En als jong dier heeft hij blijkbaar geleerd dat aanvallen werkt, niemand heeft hem ooit op zijn nummer gezet en als volwassen paard komt hij ermee weg.
anneliesdj schreef:Cassidy; het enige wat ik me bij jouw reactie afvraag is; wie zet er nu 2 hengsten binnen strike-range van elkaar?
Maargoed, dat doet niet ter zake.
Met consequentie bereik je veel, met respect en vertrouwen de rest, ook als er een hengstige merrie voor de box gezet wordt.
loriene schreef:anneliesdj schreef:Cassidy; het enige wat ik me bij jouw reactie afvraag is; wie zet er nu 2 hengsten binnen strike-range van elkaar?
Met consequentie bereik je veel, met respect en vertrouwen de rest, ook als er een hengstige merrie voor de box gezet wordt.
De hengst die we hier nu hebben staan doet niets wanneer ik bij hem in de box ben.![]()
Maarrrrrrrr wanneer ik er niet bij ben en hij krijgt een willige merrie voor zijn neus......nou hij kruipt echt wel over de box heen denk ik hahahaha.
Ken geen hengst die dat niet zou doen,de natuur neemt het dan echt wel over.

anneliesdj schreef:Cassidy; het enige wat ik me bij jouw reactie afvraag is; wie zet er nu 2 hengsten binnen strike-range van elkaar?
Cassidy schreef:Good stallions make great geldings.
Als je paard geen hengstenmateriaal is of je echt de ruimte en de kennis niet hebt om hem een paardwaardig bestaan als hengst te bieden (en dat is in mijn ogen, met een eigen kudde merries op de wei die hij dan ook dekken mag) , by all means, castreren voordat er ongelukken gebeuren! Omgang met een hengst vraagt speciaal managment, je moet ogen in je achterhoofd hebben en voortdurend voorbereid zijn op een aanvaring, ook als je met 40 graden koorts toch naar stal toegaat omdat je paard verzorging nodig heeft. En verschuil je niet achter het feit dat het een PRE is die wat makkelijker is in omgang, je moet ten allen tijde bereid zijn om die confrontatie aan te gaan, ook als de hengstenhouder er even niet bij is. Het is niet even het aanleren van truukjes, mocht je dat misschien denken. Een hengst is een verhaal apart.
Als je ontspannen en relaxed en vooral veilig met je paard om wilt gaan, dan castreer hem. Niet wachten `tot het niet meer gaat` want een aanvaring kan gebeuren terwijl je eenmaal met je ogen knippert, en die zie je echt niet altijd aankomen.
Er zijn eerder topics geweest over het houden van hengsten, misschien handig om die eens door te lezen. Verder heel veel wijsheid gewenst met het maken van je beslissing
[VN] Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst
[OPG] Dominante hengst
[TI] Omgang met hengsten
[OPG] Hengsten in omgang.
[OPG] wie heeft een hengst?
[PP] Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?
[PP] waarom zon heisa om een hengst?
En mocht je willen zien hoe snel een hengst om kan slaan, dan moet je dit filmpje even bekijken
http://www.youtube.com/watch?v=D7FMuIwI8vU
Cassidy schreef:En mocht je willen zien hoe snel een hengst om kan slaan, dan moet je dit filmpje even bekijken
http://www.youtube.com/watch?v=D7FMuIwI8vU
Flessenveulens zijn echt een slag apart. Ik heb zelf met een ruin gewerkt die een korte periode aan de fles is geweest en wel bij de moeder kon staan, en zelf die kon met loswerken steeds net even anders reageren dan je zou verwachten. Geen goed vergelijkingsmateriaal met een dier dat door een merrie is opgevoed en in een kudde met andere paarden heeft gelopen IMO. Daarnaast is dit een typje dat het hengstje wil breken, waardoor hij alle signalen dat dit eraan zit te komen negeert. Cassidy schreef:En je kunt nog zo veel vertrouwen hebben in je hengst, je bent er niet altijd bij, kun je nieteens zijn. En dan is de huisvesting een tweede, sta je op een pensionsstal of heb je je paard aan huis, ben je de enige die met je hengst omgaat of doen dat er meer. Is er mogelijkheid tot weidegang en maatjes waar je hengst mee naar buiten kan. En last but not least, hoe is de opfok geweest, heeft je hengst in een kudde gestaan, liefst gemengd, desnoods ook met merries die hem hebben kunnen opvoeden zodat hij weet dat vrouwelijke paardenschoon niet altijd van hem gediend is, of is hij opgegroeid met een maatje bij iemand thuis
anneliesdj schreef:En ookal heb je geen controle over alle situatie's, als je hengst gewoon streng opgevoed is en je hebt zijn respect en vertrouwen (heel belangrijk) dan zul je echt niet meteen problemen krijgen als iemand zijn hengstige merrie voor de stal parkeert.