Bijna ten einde raad, wie komt ons helpen? Een nieuwe start

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:30

Sassol schreef:
Wat MarcR inderdaad zegt: een paard wilt eten, drinken en veiligheid.

En veiligheid is wat jouw paard mist. Jij bent onzeker en niet daadkrachtig genoeg en je stalbaas e.d. zijn ook geen mensen waar je veiligheid bij kan zoeken. De hoefsmid én de DA zijn ook 'onveilige' mensen in de ogen van jouw paard als ik het goed begrijp.
Als ik de omgang met mensen zo lees word ik er zelf al kriegel van.

Hoe staan de paarden bij elkaar? Apart of in 1 groep? Is er een goed kuddegevoel en hoe zit de rangorde in elkaar?

Ik zou een stalling zoeken waar je paard 24/7 buiten kan staan, met een stabiele kudde met een hele goeie leider. Zodat er ook geen onkundige mensen jouw paard buiten hoeven te zetten en je paard in de kudde tenminste veiligheid heeft. Want een paard wat de hele dag door continu schrikt, die moet doodop zijn van de stress, maar blijft schrikken omdat er nergens rust is dus raakt inderdaad overprikkelt. Je zult dus eerst wat prikkels weg moeten halen, want elke nieuwe prikkel erbij is al weer veel te veel.
Zelf geef je ook aan 'doodsbang' van hem te worden, je voedt zijn gevoel daarbij dus ook nog eens. Waar jij eigenlijk zijn ultieme rustpunt zou moeten zijn.

Hoe zieker/zwakker een paard, hoe sneller hij 'ten prooi' kan vallen. Ook een grote stressfactor dus.
Waarom staat het paard nu op stal?

In een notendop? Zorg voor veiligheid (een kudde, geen onkundige mensen aan z'n lijf) en zorg voor fysieke gezondheid. Dan ben je al een heel eind denk ik en kun je verder gaan denken.

Ik proef hetzelfde uit het verhaal van TS, gebrek aan kennis en kunde, paarden voelen dat en reageren hierop...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:32

Gek genoeg denk ik bij dit verhaal vooral aan een probleem met het gezichtsvermogen van het paard en dan niet alleen aan de al bekende oogbeschadiging maar misschien ook iets aan het andere oog? Is dat wel eens getest?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:35

Ik ken iemand met een paard dat ook overal van in paniek raakte en dan écht link werd in zijn angst. Dat paard is compleet veranderd toen de eigenaresse zich als leider opstelde en stopte met maar kalm te proberen hem gerust te stellen. Ze heeft gewoon doorgepakt met een 'niet zeuren'-instelling. Paard werd meteen rustiger en liever.

Ik denk ook dat je misschien meer leiderschap moet tonen. Hij mag dingen best eng vinden maar jouw begrip daarvoor moet grenzen kennen.

Hoop dat het helemaal goed komt met jullie, een pro is idd geen slecht idee denk ik om jullie weer verder te helpen !

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:36

Maflinger_S schreef:
Gek genoeg denk ik bij dit verhaal vooral aan een probleem met het gezichtsvermogen van het paard en dan niet alleen aan de al bekende oogbeschadiging maar misschien ook iets aan het andere oog? Is dat wel eens getest?

Dit heb je helemaal niet verkeerd gedacht!
Ik zou dat ook idd. na laten kijken.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:20

Ik heb ook goede ervaringen met de Pianassimo Muesli van Cavalor. Dat haalt ook net de hevigheid van je paard af.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:32

Lijkt me handiger om de oorzaak aan te pakken, en niet de gevolgen.

Heukeltje

Re: Bijna ten einde raad, wie komt ons helpen? Een nieuwe start

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:22

Daar ben ik het ook mee eens, zie mijn eerdere post. Maar omdat er magnesium werd aanbeloven zet ik mijn ervaring met Pianassimo Muesli neer.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:22

Het voer kan ook een verschil maken, die van mij wordt kijkerig als ze voer krijgt met wat hogere energiewaarde, op muesli doet ze het goed. Brokken zijn voor haar een energiebom.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:56

Oh en dat terwijl mijn merrie echt nergens heel heet van word. Ze krijgt 2x per dag 1 schep brok, ze krijgt na het werk slobber en krijgt 's avonds nog eens een volle schep muesli met haver. Beest is niet gek te krijgen. Tenzij ze geen zin heeft :o. Ze word alleen war voorwaartser nu het kouder word maar niet rennerig ofzo.

Mijn vorige paard wel. Die kreeg 2x 1/4 schep brok en was hyper actief. Toen moest hij ook nog boxrust en ben ik overgestapt op Pianassimo Muesli van Cavalor. Speciaal voor drukke paarden of paarden die boxrust hebben enzo. Deze muesli staat heel laag in de energie. Dat werkte echt super!!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 19:04

Zo he wat een reacties :D Dacht er komt niet veel meer :o
Ik ga niet iedereen quoten en er op antwoorden maar zet alles wat gevraagd is even op een rijtje!

Paard staat nu op stal door een oogbeschadiging => komt nu elke keer als ik er ben weer buiten gelukkig.
Hij was bang voor de vorige smid, die gaf hem geen vertouwen. De smid die ik nu 1,5 heb vind die helemaal geweldig hij vertrouwt hem, likt zijn kale hoofd af en zich vaak aandachtig naar zijn eigen benen te kijken als hij bezig is.
Hij staat samen met nog een merrie, dit jaar is een ruin verkocht die boven hem stond. Hij stond laagste in rang, werd opgejaagd door hem en regelmatig weggejaagd bij eten.
Nu is de merrie zijn meisje, zij kan niet meer zonder hem en andersom ook. Hij beschermt haar tegen de pony en het veulen die in de andere wei staan.

Ik ga toch weer verder kijken naar magnesium voor hem en dat gewoon weer proberen.
Hij krijgt kruidenmeusli voor nerveuze en felle paarden en heel heel veel hooi.
Als hij bang wordt/is dan word hij inderdaad lomp en let niet op of bedenkt dat er iemand op hem zit.

Vorige paard heb ik verkocht omdat ik wedstrijden wou gaan doen en hij dit niet geweldig vond, hij wou de trailer niet op werd opstandig.
Achteraf ben ik nu niet veel verder mja.
Verkopen doe ik niet, heb heel veel spijt gehad van vorige verkoop, ik heb hem beloofd dat die altijd zou blijven. Hij heeft al genoeg meegemaakt, en samen komen we er wel. Hij is mijn maatje

Onkunde en gebrek aan kennis vind ik niet zo, ik ben volgens mensen altijd de rust zelve met paarden, als een van de veulens lastig werd nam ik het over en liepen ze lief mee. Als er een de trailer niet in wou, liep ik er zo mee op.
Nooit angst gehad voor paarden, heb op genoeg moeilijke paarden gezeten en altijd doorgezet was nooit een angsthaas..
Nu als die iets uithaald heb ik mijn hart in de keel en licht in de benen, heb ik nooit gehad..

Als er iemand langs wil komen vind ik dat helemaal goed, altijd van paardenmensen van buitenaf gehoord dat hij ontzetten intelligent is en heel aanhankelijk. Ik heb een tijdje les gehad van iemand die grondwerk met mij samen deed, ging er goed en hebben we veel van geleerd en gebruiken we nu nog steeds. Alleen ze was me te zemelig niet helemaal mijn type. Ik geloof niet in telepathie en dat soort aparte dingen helaas..

Ik weet niet of die goed zou gedijen in een grote kudde, hij trapt en beet nooit van zich af toen ze met meer stonden. Nu doet die dat wel om de merrie te beschermen.

Als ik hem corrigeer of dergelijk op zijn gedrag word die ook bang, slaan helpt echt niet dan staat die stokstijf aan de andere kant van de stal. en vaak alleen handheffen is al genoeg om hem zo ver te krijgen
Stem verheffen helpt enigzins wel.

Overigens ben ik niet bang voor hem als die gewoon normaal doet, dan is er niks aan de hand hoor.

Las ook iets met craniosacraal ? Dat is me inderdaad al aangeraden door iemand anders. en ga ik even kijken wie dit aanbied in de buurt.
Klinkt wel bekend wat je zelf verteld, hoofd veel stoten en lomp doen en struikelen op stomme momenten

Helaas ben ik nu werkeloos, en na een flinke duit dierenartskosten die ik nog moet betalen kan ik nu nog geen dure trainingen betalen zoals
Annemarie..

Hoop dat ik alles heb beantwoord. :)