opstappen, het lukt niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jackyyy

Re: opstappen, het lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:50

@loveidefix jaa hij is al 2 maanden onder het zadel en helemaal beleerd voor de kar en ik heb al vbest vaak op hem gereden , en als ik rijd is het niet zo lang dus hij moet niet zeuren .
ik geef hem ook wel op ze donder als hij iets doet wat echt niet kan maar als hij gewoon draait dan gewoon nog een x proberen . en hij bokt of steigert nooit als ik erop zit aan de longé wel maar dan meer vreugde bokje . je ziet ook wel dat hij het leuk vind om te rijden hij is dan echt heel braaf en doet alles met kleine hulpen maar dat opstappen is gewoon het probleem .
en het klinkt niet hard hoor , hij moet gewoon naar me luisteren en doen wat ik wil .

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:53

En als je nou gewoon teugels op maat. hup voet in de beugel, vlank richting de bak rand, iemand hem laten vasthouden en dan zeg maar opstappen tot je staat in 1 beugel. Nu wachten! gewoon doorzetten tot meneer stilstaat! dan andere been langzaam optillen. Weer bewegen?? been terug en opnieuw laten stil staan! uiteindelijk kom je er dan wel, maar doe gewoon elke keer PRECIES hetzelfde

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 19:57

@loveidefix het probleem is alleen dat meneer doordramt en niet wil stilstaan tot je weer voor /naast hem staat om hem terug te zetten op z'n oude plekje om op te stappen

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:02

Heb je ook wel eend geofend op alleen het opstijgen? Dus oefenen tot hij stil staat en als het goed gaat belonen en stoppen, dus niet doorgaan met rijden..

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:05

Nou dan moet jij dus eigenwijzer zijn! doordrammen mag absoluut niet! pak hem eens aan want volgens mij doe je gewoon te lief tegen hem. Ho is ho en dat is dus ook echt HOOO! stap naar voren, terug! nogx? UHH! en terug. Nog x? een tik tegen zijn borst en hup terug en dan doorzetten!

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 20:06

dit is zijn zadel kan het zijn dat hij hier dan last van heeft en daarom zo moeilijk doet (ik rijd heb nu zonder martingaal ) Afbeelding

JdBZadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:08

Ik ken ook een pony die dit deed ......ik hield de pony vast en zij ging er naast staan ...natuurlijk ging die dan draaien en achteruit lopen enz. diegene die hem vast hield(ik) bleef recht voor de pony staan en zij bleef naast het zadel heel de tijd meelopen terwijl hij wegdraaide .....dit heeft hij een paar keer gedaan en na eigenlijk al een paar dagen was die het schijnbaar zo zat om constant weg te draaien dat hij dit niet meer doet en ze nu gewoon zelf op kan stappen zonder dat hij ook maar een stapje verzet.

Misschien is dit ook een oplossing voor jou ....het is gewoon een kwestie van volhouder wint ! ze krijgen toch door dat ondanks dat ze wegdraaien diegene voor wie ze wegdraaien niet weggaat dus ze schieten er niks meer op en stoppen er dus ook mee

Succes!

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 20:10

@Saintelette ja daar oefen ik wel eens op .
@loveidefix ja dat probeer ik maar hij is zo vreselijk sterk en ik ben echt al heel streng , en ik dram ook wel door maar hij blijft het maar doen het is echt zwaar maar ik probeer het morgen wel (nog strenger)

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 20:12

@kleinuh ja ik zal eens kijken of ik dit ook kan proberen maar als iemand hem vast houd en ik zit er op en de vasthouder laat los draaft hij heel hard weg daanra kan ik hem welo snel terug nemen en lekker rustig rijden hoor.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:16

Opstappen op de poetsplaats met zijn hoofd naar de muur. Of in een smal gangetje.

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 20:19

@Knollboll bedankt voor de tip maar dat heb ik al geprobeerd en dat helpt niet

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:55

jackyyy schreef:
@Knollboll bedankt voor de tip maar dat heb ik al geprobeerd en dat helpt niet

Wat doet ie dan? Want eigenlijk kan hij dan geen kant op. Hier werkt het gelukkig eigenlijk altijd :)

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 21:41

@Knollboll hij draait ,loopt soms achteruit , vooruit , en als je hem echt gaat klemmen dan word hij beetje paniekerig

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:19

jackyyy schreef:
@Lusitana ja maar ik heb het geluk dat hij niet stijgerd en ik zal het zeker stapje voor stapje doen .
maar kan ik hem aan de longe laten lopen en daarvoor ook nog oefenen met opstappen ? want als hij niet loopt dan is het de volgende dag echt een stuiterbal en heel erg irritand ./ en ik heb nog een vriendin die hem ook verzorgt en die vind hem een soort van eng als hij drukker is hij heeft mij namelijk tijdens het logeren een x best hard onderuit gertokken (hij heeft daarvoor wel echt zware straf gehad ) maar omdat zei al niet zo veel met hem durft heb ik liever dat hij wel loopt de dag voordat zij met hem aan de gang gaat .

Ja, natuurlijk kun je het paard eerst op een of andere manier beweging geven! Alleen moet je het opstappen als aparte oefening behandelen, los van werk erna.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:19

Ik zou hem ook niet ergens neerzetten waar ie niet een andere kant uit kan.
Makkelijk, maar eigenlijk geef je hem nog steeds zijn zin. Het lost het probleem niet op het maakt het alleen dragelijk voor jou.

Consequent zijn lijkt mij hier heel belangrijk. Niet snel opstappen om er maar van af te zijn, maar juist de tijd er voor nemen. Zorg dat het paard niet de ruimte op kan zoeken, maar draai hem met de teugels met zijn hoofd naar binnen. Hij kan dan wel gaan draaien, maar blijft in jou ruimte zodat je hem bij je houdt. En zodra hij blijft lopen niet helemaal op stappen, maar blijf gewoon met 1 voet in de beugel tot hij ontspannen blijft op dit moment. Dus willen opstappen, paard naar binnen toe trekken wanneer hij wil weglopen. Blijft ie staan proberen omhoog te gaan en wanneer dit goed gaat belonen.

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 16:40

dan zou ik eerst proberen rustig het zadel aan te raken en al.
want volgensmij is hij gewoon echt bang.
dan vanuit zadel aanraken steeds meer uitbreiden. duurt lang maar ik denk dat er niet veel andere optie is.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 08:52

jackyyy schreef:
@Knollboll hij draait ,loopt soms achteruit , vooruit , en als je hem echt gaat klemmen dan word hij beetje paniekerig

Als hij kan draaien is de Ruimte te groot! Dat paniek wordt vanzelf minder, als het opstappen wat beter gaat. Achteruit/ vooruit oplossen door daar mensen te zetten die hem tegen houden.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:15

Ik heb ditzelfde gehad met mijn fries...hij had nergens last van, zadel past prima. Als je boos werd werd hij zenuwachtig, als je lief bleef bleef hij draaien en weglopen. Vasthouden hielp hier wel, maar ik was het op een gegeven moment zo zat! Dus, teugels korter als normaal en snel opstappen...en zodra je erop zit teugels los en belonen. Het heeft even geduurd, maar nu staat hij prima stil en is er geen enkel probleem meer

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:40

Knollboll schreef:
jackyyy schreef:

Als hij kan draaien is de Ruimte te groot! Dat paniek wordt vanzelf minder, als het opstappen wat beter gaat. Achteruit/ vooruit oplossen door daar mensen te zetten die hem tegen houden.

Een paard kan in een trailer nog draaien.... Kans op steigeren vergroot je ook nog eens en dan is helemaal het hek van de dam.
En je moet ook nog veilig op kunnen stappen, dus een kleine ruimte is helemaal niet aan te raden. Kans op pletten is aanwezig.
Daarbij kun je dan het paard wel immobiliseren, maar dan kun je ook wel de benen bij elkaar gaan binden bij wijze van spreke.
Waar het om gaat, is dat het paard leert stilstaan, ongeacht wat er op volgt! niet dat het "maar moet accepteren dat er iemand opklimt."
Daarom is het zo belangrijk om te oefenen met het opstapje.

Dat betekent soms best dat je er een tijdje achteraanhobbelt en/of steeds weer terug moet zetten, maar als jou geduld groot genoeg is, geven ze het toch een keer op omdat ze niet bereiken wat ze willen.
En dat is blijvend.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:10

Daarnet weer een fijn moment gehad met mijn jongste merrie. Die ene die dus ook zo'n draaikont was in het begin. 3 maand niet in de bak gereden (iets met zwanger zijn van mij en vre-se-lijk moe in het begin). Afgelopen dinsdag voor het laatst gelongeerd. Ik zet d'r in het midden van de bak neer en doe de beugels goed en singel nog eens aan terwijl ze los staat te wachten. Krukje ernaast, neem de teugels op en ik doe een poging met mijn dikke buik om op te stijgen (best lastig zo'n buik die in de weg zit :D ).
En mijn merrie? Die blijft braaf staan totdat ik in het zadel zit.
Ik ben toch blij dat ik vroeger meer geduld heb gehad dan zij met dat stilstaan tijdens het opstijgen +:)+

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:16

Dit komt me erg bekend voor.. Mijn paard deed ook altijd raar met opstappen.. Rug laten checken, heb een goed passend zadel.. Dus dat was het niet. Het is nu een gewoonte die doorbroken moest worden, ik stap op dit moment op door middel van de one rein stop. Google dat maar eens. Het is heel veilig paard kan namelijk niet weg en het is ook niet zielig oid. Als je wilt kan ik vanmiddag wel een filmpje uploaden van hoe het in z'n werk gaat? Het werkt bij ons in ieder geval super!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:44

Zo heb ik dat ook geprobeerd, maar bij mij werd hij daar nog gestrester van

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:10

Heb je ook les? Een goede instructrice zal je hier mee kunnen helpen. En vooral omdat het paard nog maar een paar maand onder het zadel is zal les absoluut helpen.
En zelf zul je toch echt een stuk strenger moeten worden. Paard in een hoek van de bak zetten zodat hij de flanken niet kan draaien. Voor elke pas voorwaarts zou ik hem minimaal 5 passen achteruit zetten. En dan niet lief tegen zn borst duwen, maar jezelf groot maken en hem echt snel naar achter dwingen. Achteruit lopen vinden de meeste paarden vreselijk omdat het ze echt op hun plek zet.
En ook voor het gelijk wegdraven als je er opzit zul je strenger moeten worden. Gelijk de rem er op.

jackyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 16:20

heel erg bedankt voor al jullie reacties , ik heb het vandaag uitgeprobeerd .
na 3 kwartier oefenen bleef hij eidelijk staan en kon ik heel rustig op stappen .(door middel van een krukje )
hij schok een paar x heel erg toen ik heb een fikse tik op z'n borst gaf want hij liep steeds over het krukje heen en duwde mij weg , maar daar ben ik niet zo van gedient dus hij heeft wel een paar harde klappen gekregen . na het opstappen heeft hij wel weer geweldig gelopen ( voor een paard van 3,5 jaar ) en aan het eind heb ik nog een paar x geoefend doormiddel van in 1 beugel gaan staan de grond aan tikken met me andere been ,en weer gaan zitten de 1e 4x deisde hij achteruit of ging hij lopen maar de 5 keren daarna bleef hij keurig staan ook met afzadelen en alles deed hij het weer heel goed .

ik wil jullie bedanken voor de tips en reacties en ik zal dit zeker blijven oefenen .
goetjes jacky

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:24

leg eerst zijn zadel eens wat verder naar achteren! ligt nu over de schouder heen en dat is ook niet echt fijn! verder eerst iemand het paard laten vasthouden, dan uitbouwen dat er iemand alleen maar bijstaat , daarna steeds wat meer afstand tot je het alleen kunt! buitenteugel wat strakker nemen zodat hij niet van je weg kan draaien!