Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:13

Ik denk dat dit paard teveel temperament voor jullie heeft,dit dier is gefokt als sportpaard en niet als recreatiepaard imo.

Ik zou zowiezo uitkijken naar een ander type paard..denk aan meer koudbloed achtig..fries,fjord,haflinger,tinker e.d.
Dat zijn paarden die meer "koel in de kop" zijn en waar je veel prettiger {over het algemeen} kan buitenrijden etc. zeker als je verder geen ambities in de dressuur hebt.Wat deze paarden overigens ook prima kunnen,maar zoiets moet je willen.

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:22

Ik persoonlijk denk wat de meeste zeggen (en jij zelf al) dat ze te ervaren is voor jullie.

*stuk verwijderd*

Nu is dus de vraag wil je hier zelf je energie en tijd in steken om een klik met haar te krijgen terwijl ze als beginnerspaard verkocht is aan jullie.
Maar dat is echt een vraag die alleen jullie zelf kunnen beantwoorden.

Er worden hier tips genoeg gegeven wat jullie zouden kunnen proberen.

Oja en kosten die je in de proeftijd maakt van paarden van stal JVDH kan je geloof ik op hun verhalen.
Althans dat is tegen een oude stal genoot van mij gezegt toen zijn een bijna dood paardje kocht daar.
Laatst bijgewerkt door Martine op 22-10-12 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Stuk over ervaringen JVDH verwijderd, dat hoort thuis is een ander topic.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:23

knollentuin schreef:
je krijgt hier al een hele boel goede adviezen, ik wil er een nieuwe ingooien, los van of jullie het paard willen gaan houden of toch voor wat anders gaan - kijk eens naar het supplement magnesium-citraat, nerveuze paarden kunnen daar echt baat bij hebben, het blijkt dat veel paarden een tekort hieraan hebben en zijn prikkelbaarder,nerveuzer en hebben last van strakke spieren.

Jij zegt het al; ik zat me dat ook te bedenken.

Daarnaast inderdaad geen (of heel weinig) krachtvoer, veel hooi en nog beter (maar wellicht wat lastiger) weidegang!!!!!
Vooral NIET scheiden, maar in de groep houden! Dat scheiden in groepjes van twee is voor watjes-eigenaren, niet in het belang van het paard!

Ik heb een 1/4 die erg gevoelig is op magnesiumtekort (wordt ie heel vaag kreupel van) en die krijgt dagelijks luzerne/zemelen in volumeverhouding 4:1 (totaal een maatschep) daar Magnesiumselaat overheen en dan een beetje nat maken zodat het poeder aan de luzerne "plakt".

Tot slot: als je dit paard wil houden, neem les!!! Neem les van iemand die weet waar ie over praat. Krullentrekkers zijn leuk voor dressuursukkels; jullie moeten OOK gewoon elementair leren om met een paard om te gaan en het opgevoed houden.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:28

Ik vind sowieso handelsstal al niets :$ maar dat zijn de meeste handelsstallen niet, als je kijkt hoe ze de paarden voorrijden met gezaag en alles (2x geweest en 2x weggelopen...) Maarja, doet er nu even niet toe... Je moet sowieso altijd "geluk" hebben in het paardenwereldje, en niets is smeriger dan dat wereldje, de autohandel lijkt er heilig bij ;) De "minder goede" conditie en "mager" wijzen er al op dat het ook zo kan zijn dat ze dat doen om een paard "mak" te houden zonder veel energie, zal een beest nooit raar doen... (Ik heb zelfs horen zeggen "gewoon een dag geen water geven, dan zijn ze ook altijd mak"

Sowieso qua brok -> minderen. Wat ik doe als mijn pony druk is, geen krachtvoer meer, maar van Pavo die vitaminekoeken, zodat ie toch alles binnen krijgt.

Staat het paard nu ook al veel binnen of staat ie nog genoeg op de wei zodat ze toch haar energie kwijt kan?

Dan komt het lastige: afwachten of dat helpt of nu al terug? Nu al terug is natuurlijk "makkelijk". We kunnen niet inschatten of je er nog vertrouwen in hebt of dat je gewoon zoiets hebt van "dit gaat een keer fout, laat ik maar wat anders zoeken". Maar als je nu al twijfelt...
Laatst bijgewerkt door Revanches op 26-10-12 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen verwijderd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:33

Dat is wel heel negatief over de handelstallen,ik ken handelstal niet maar heb zelf ook jaren op een handelstal gewerkt.Wij probeerden met particuliere kopers juist de goede match te maken..probleem is alleen vaak dat mensen En zichzelf nogal overschatten..en een paard heel braaf is als je er consequent mee omgaat maar bij mensen die dat niet kunnen de leiding over gaat nemen..maar daar kun jij als handelstal helemaal niks aan doen..
Laatst bijgewerkt door Revanches op 26-10-12 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen verwijderd

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:41

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus dit is vast al gezegd. Maar ze probeerd jullie uit :) enorm ;)

Hier was dat precies zo. Ik ging een paard bijrijden bij ons op stal waarvan werd gezegd dat ze er iedere beginner zo mee het bos in durfde te sturen.

Maar hij begon te schrikken van alles...ongeduldig en schrikkerig te doen op de wasplaats en het werd steeds erger totdat ik er ook alleen nog met zenuwen naast stond of op zat.

Ik ben uiteindelijk iets minder begripvol geworden en ben magnesium bij gan voeren en sindsdien is het zo goed als weg.soms probeerd hij het nog wel, maar omdat het mij niks meer doet en ik daar duidelijk in ben is het tegenwoordig zo over.
Wel is een gevoelig paard die zenuwachtig is zodra ik dat ben..en daar kun je alleen zelf iets aan doen :)

Succes ermee en laat niet over je heen lopen ;)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:41

Elisa2 schreef:
Dat is wel heel negatief over de handelstallen,ik ken ** niet maar heb zelf ook jaren op een handelstal gewerkt.Wij probeerden met particuliere kopers juist de goede match te maken..probleem is alleen vaak dat mensen En zichzelf nogal overschatten..en een paard heel braaf is als je er consequent mee omgaat maar bij mensen die dat niet kunnen de leiding over gaat nemen..maar daar kun jij als handelstal helemaal niks aan doen..

Ik heb het ook niet alleen over handelsstallen... Genoeg particulieren die ook vanalles en nog wat doen. Ben vaak zat op verschillende stallen geweest, op een stal gestaan waar iemand ook redelijk wat handelde.. maar als je kijkt wat er allemaal gaat (n)... En mjah, ik ben erook maar 2x geweest (staat er ook) en wat ik toen zag, hoe ze een paard voorreden was echt heel erg zagend en niet op de juiste manier. Andere kopers zeiden er ook al wat van, dus het lag iig niet aan mij dat ik dacht van "houd je handen nu gewoon eens stil"... Bij een andere stal "goh er zit net iemand op toevallig".... Als ik er "net" op zit, dan is mijn paard niet bezweet en staat het schuim niet tussen zijn billen? Er zijn stallen bij die echt alles proberen te verkopen, ook particulieren.. Paard met een rugprobleem goedkoop verkopen aan een manege :')

Ik ben weinig stallen tegengekomen die echt hun best doen om een goede match te vinden. Deels omdat inschatten van de ruiter moeilijk is, maar je merkt dat sommige stallen echt alles proberen te verkopen als "lief" en "braaf"... (Mijn zusje en ik zochten samen iets, zusje is een beginner... komen ze aan met een 3 jarige waar 5x iemand op heeft gezeten... (overigens niet bij ** ;)) en dat soort dingen... Teugelkreupel, paard komt stijf de stal uit... Keuring overbodig vinden etc.

Een paard kopen tjah, ik blijf het rampzalig vinden... En of het nu particulier is of via een stal.. er zitten veel rotte appels tussen..

Bij ** zijn ze dan wel zo "fair" om een proeftijd te doen... Dat is dan wel weer netjes..

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:49

ik zou zeggen, weg ermee.
na 6 wkn kun je echt wel beoordelen of het wat voor je is of niet.
het is helemaal niet erg dat het niet lukt, dat kan gewoon gebeuren en er zijn honderden andere leuke paarden te koop en voor haar wordt heus ook weer iemand
gevonden.
het allerbelangrijkste is dat je vertrouwen hebt en houdt.
je moet gewoon lekker kunnen rijden, zeker als je niet ervaren bent, op een braaf en lief en goed bovenal betrouwbaar paard.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:51

Eigenlijk schrijf je het zelf al, lees je verhaal maar eens terug. Jullie voelen je niet op je gemak bij het paard. Dit paard vraagt te veel van jullie. Ik denk dat dit alleen maar erger wordt. Om dat paard bij te benen moeten jullie eerst heel veel scholing krijgen en dan kom je op een weg die je niet koos: dressuur.
Ik zou dit paard teruggeven en op zoek gaan naar een paard wat wel braaf en verkeersmak is, maar niet sloom en zeker niet schrikkerig.

Zelfs met een braaf paard kan je nog voor onverwachte situaties komen te staan, maar de kans is kleiner en de kans dat je daarmee om kunt gaan groter.

Succes!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:55

iemand hierbover raadde aan om een ander type paard te noemen, een koudbloed omdat deze makkelijker in de omgang zouden zijn. ik vind dat zo een kul-advies... er zitten bij de hafs, fjordjes ,tinkers en friezen netzogoed frisse en felle beesten, wil ik daarbuiten nog even laten dat deze koele kikkers ook bijzonder drammerig en lastig te handelen kunnen zijn voor onervaren mensen hoor..ik ken de braafste volbloedarabiertjes waar beginners zo mee weg kunnen rijden, ik zou noooit een karakter aan een type paard willen plakken...

riekie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:58

Ik denk dat een paard langere tijd nodig heeft om te wennen dat je dan pas ziet wat voor vlees je in de kuip hebt, maar als ik jou antwoorden lees; dat jullie nu bv al niet meer in het donker rijden, zulk soort dingen kunnen van kwaad tot erger worden! Dan kan je alleen nog maar met haar rijden als de zon schijnt en de wind van de goeie kant komt en er niks om de bak ligt om nog maar niet van buiten rijden te spreken(is een voorbeeld hoor). Ik zou zeggen dat jullie niet de goede ruiters voor haar zijn! maar ja ik zit achter mn laptop dus blijft lastig :Y) Succes!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:58

Een paard wat erg schraal is bij een handelsstal is dat 9 van de 10x niet voor niets, paard zit minder in zn vel en zal vaak wat matter zijn als dat hij zich top fit voelt. Ik zou dit paard teruggeven en mn geluk ergens anders gaan zoeken. Mocht je open staan voor het friese ras kan ik je via pb een goed adres geven.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:00

ik zou het paard terug geven en een paard zoeken waar je vanaf moment 1 een goed gevoel en de welbekende klik mee hebt!

iedereen kan een goed opgeleid paard kopen! maar wil niet zeggen dat je er mee kan rijden!

mijn ruin heeft z1 gelopen! en onder mij is een b proef leuk maar ik rij er meer echt niet uit! ( is ook mijn bedoeling niet ) maar bedoel te zeggen! koop iets waar je je meteen goed bij voelt!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:03

Marijse schreef:
Nou, de eerste week ging het allemaal best ok. Ze werd wel wat gepest door andere merries op het land maar ze kwam goed aan van het kuil en gras. Ook kreeg ze nog muesli bij en de dagelijkse brok.

Hoeveel krachtvoer krijgt ze precies en van welk merk/type?

Marijse schreef:
Wel werd ze met de week steeds nerveuzer en schrikkeriger en bracht ons een paar keer in gevaarlijke situaties. Zowel in als buiten de bak. Zo schrikt van van ieder zuchtje wind en flapperend eendje, een berg stenen op straat, een tuinslang, een hek wat iets open staat enz. Ze heeft me al een keer over straat gesleurd uit angst, is een keer losgebroken, is er vandoor geschoten in de bak en ging in rengalop aan de longeerlijn toen ze weer eens schrok. Ze wordt steeds nerveuzer.. Met poetsen staat ze ook amper stil. Ze is ook erg drammerig als ze de stal in wil of het duurt te lang (schrapen, draaien trekken, stal in willen lopen steeds) maar ja, das misschien ook een beetje merrie eigen.

Dat hoeft helemaal niet merrie eigen te zijn hoor. Het drammerig, losbreken en andere negatieve gedrag aan de hand kun je heel goed corrigeren door haar gedrag niet te accepteren.

Marijse schreef:
Nu zijn wij geen ervaren ruiters, dus ze neemt ons ook in de maling met rijden. Ze loopt niet aan de teugel (kunnen wij ook nog niet heel goed maar zelfs met hulp vd instructrice gaat ze klieren met het bit tussen haar kiezen) en schiet alle kanten op. Waardoor ze alle tijd heeft en kijkerig kan zijn om van alles eng te gaan vinden.

Mijn ervaring is dat een paard die wat bloed voert en wat sensibel kan reageren niet de gelegenheid moet krijgen continu sterretjes te kijken. Wanneer dit soort paarden niet aan het werk worden gezet, gaan ze zoeken naar schrikmomenten om maar afleiding te vinden van de verveling. Heeft de dierenarts tijdens de keuring naar de tanden gekeken?

Marijse schreef:
Vandaag reed de instructrice op haar die zelf op Z niveau rijdt, en dan is ze erg gefocust. En gaat het stukken beter. Dan loopt ze heel nageeflijk (alhoewel ze haar ook wel wat aan het uitproberen was) Maar er zit een hoop in dit paard. Ze heeft dan de tijd niet om zich druk te maken om dingen. En is dus relaxter. Wel is ze is ook behoorlijk scheef achter ontdekten wij.

Heeft de instructrice haar niet gereden bij handelsstal?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:04

knollentuin schreef:
iemand hierbover raadde aan om een ander type paard te noemen, een koudbloed omdat deze makkelijker in de omgang zouden zijn. ik vind dat zo een kul-advies... er zitten bij de hafs, fjordjes ,tinkers en friezen netzogoed frisse en felle beesten, wil ik daarbuiten nog even laten dat deze koele kikkers ook bijzonder drammerig en lastig te handelen kunnen zijn voor onervaren mensen hoor..ik ken de braafste volbloedarabiertjes waar beginners zo mee weg kunnen rijden, ik zou noooit een karakter aan een type paard willen plakken...

Precies! Het paard waar ik het hierboven ergens over heb is ook een fries..dus niet elke ras heeft altijd maar hetzelfde soort karakter.

Als je je er niet goed bij voelt moet je het paard nu terug brengen. Als je denkt dat het nog iets kan worden en je wilt het echt proberen moet je er ook voor gaan.

Maar onthou wel dat elk paard je kan uitproberen, zelfs het braafste paard op stal.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:04

o0eefje0o schreef:
ik zou het paard terug geven en een paard zoeken waar je vanaf moment 1 een goed gevoel en de welbekende klik mee hebt!

iedereen kan een goed opgeleid paard kopen! maar wil niet zeggen dat je er mee kan rijden!

mijn ruin heeft z1 gelopen! en onder mij is een b proef leuk maar ik rij er meer echt niet uit! ( is ook mijn bedoeling niet ) maar bedoel te zeggen! koop iets waar je je meteen goed bij voelt!

Dit herken ik heel erg... Wij zochten een paardje (zusje en ik) en zusje is geen held, maar bij dit paardje was het meteen "goed", hij sprong achteruit toen ze opstapte :') maar we hadden meteen allebei zoiets van "dit is het". We waren toen ook al een tijdje aan het kijken... en hij viel op omdat ie gewoon zo veel op mijn oude verzorgpaardje leek...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:08

Als ik een ding geleerd heb is het dat ik nooit meer zou doorklooien met een paard waar het eigenlijk net niet allemaal goed mee gaat. Een paard moet gewoon bij je passen, en het liefst gelijk, klaar uit.

Dat er ooit miscommunicatie kan zijn, dat is nog geen ramp, maar als je nu al jezelf beperkingen op gaat leggen (niet meer rijden in buitenbak, niet meer rijden met schemering) dan gaat het niet goed komen, en dat is helemaal geen schande.

Paarden genoeg, dus ik zou echt op zoek gaan naar een makkelijker dier waar jullie samen gewoon veel plezier mee hebben, ipv dat je dadelijk verongelukt of gewoon niet meer lekker je ding kunt doen.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:11

Ik had al 8 jaar paarden toen ik mijn huidige paard kocht en toch bevond ik mij ineens in dezelfde situatie als jullie. Na twee keer hard gevallen te zijn was ik zelf erg onzeker geworden. En sommige paarden pikken dit onmiddellijk op. Ik ging er met buikpijn heen en durfde er bijna niet meer op. Ook ik dacht er aan hem te verkopen. Een vriendin zei mij toen: Zie het als een nieuwe les in je leven en jij moet bepalen of je die les wilt leren. Een andere vriendin heeft mij wekenlang bijna dagelijks les gegeven en mij zeer goed begeleid. (Er was in de omgang gelukkig geen probleem alleen met rijden) Desalniettemin heeft het een jaar geduurd voordat het vertrouwen er van beide kanten weer helemaal was. En dan nog ... ik ga met hem nog steeds geen buitenrit maken terwijl in de piste een kind er zo mee weg rijdt.

Aangezien jullie vooral recreatief willen rijden denk ik dat bovenstaande misschien een te grote investering voor jullie is en jullie beter af zijn met een bewezen recreatiepaard. Hoewel er ook zeker wedstrijdpaarden te koop zijn die geschikt zijn voor beginners. Helaas komen de beste en meest betrouwbare paarden meestal niet bij JvdH terecht. Die worden zelfs meestal niet geadverteerd. Die zijn al verkocht zodra bekend wordt dat ze te koop zijn. Je zou er voor kunnen kiezen te proberen jullie paard particulier te verkopen zodat je helemaal vrij bent in de keuze voor een ander paard. Laat je in alle gevallen bij staan door iemand die er heel veel verstand van heeft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:12

Zo te lezen een erg leuk paard voor een meer gevorderde ruiter, maar niet voor een beginner. Er zijn best veel paarden die met gevorderden braaf lijken te lopen, maar niet kunnen met een beginner. Zo'n paard wordt onzeker door een gebrek aan leiding, en wordt dan schrikachtig. Een beginner wordt hier vaak nog banger van, met nog minder leiding als gevolg, en dan zit je dus in een negatieve spiraal. Ik zou op zoek gaan naar een ander paard. Er zijn daar paarden genoeg, en er zitten ook echt wel echt brave tussen, ook bij beginners.

Kan trouwens goed zijn dat de conditie van het paard ook heeft gemaakt dat het paard niet lekker in haar vel zat, en daardoor nu heftiger reageert als toen daar op stal.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:19

Als ik de teksten van de TS lees, krijg ik de indruk dat je eigenlijk nog maar heel weinig verstand van paarden hebt. Mijn inschatting is dat je al een aantal jaar leuk meerijdt op een manege. Met die paarden gaat het allemaal wel lekker. En toen dachten jullie dat het tijd werd voor een 'echt' paard. En daar gaat het mis. Nu zitten jullie met een paard waar je geen plezier mee hebt. En eigenlijk ook niet weet hoe je het moet aanpakken om het wel weer leuk te maken.

Je zou heel veel geld kunnen uitgeven aan begeleiding en een tijd lang zonder veel plezier kunnen doorworstelen. Maar mijn advies zou zijn terugsturen!

Kan je niet eens in overleg met de manege-eigenaar. Hij kent jou, weet hoe je rijdt. Waar haalt hij z'n paarden vandaan. Kan hij jullie niet verder begeleiden in het kopen van een paard waar je wel lol mee hebt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:19

Mijn paard is mijn eerste paard, en hij heeft meer ambitie en talent dan ik, in de zin dat hij geschikt zou zijn voor proeven die ik helemaal niet wil rijden. En ook bij mij gingen, en gaan, er dingen mis. Dat kan ook niet anders, hij is m'n eerste paard. Ik heb 'm nu ruim 3,5 jaar. Daarvoor heb ik een tijdje paarden bijgereden, en verder had ik les, op maneges en daarna bij een trainer op stal. En toen kocht ik dus mijn paard: een IJslands heetbloed van 9 jaar. Maar als ik een arabier had gewild had ik een arabier gekocht, bij elk ras heb je, zoals al wordt geschreven, individuele karakters en je moet kopen wat JIJ leuk vindt. Kunnen mensen wel zeggen dat fjorden minder schrikkerig zijn (even als voorbeeld) maar persoonlijk vind ik weinig zo bot en lomp en frustrerend als een gemiddelde fjord en dat zou dus een drama worden. Daarom heb ik er daar dus ook geen van :P

Naar mijn idee is het juiste paard: het paard waar het mee klikt. Het paard waarvan je meteen weet dat dát jouw paard is. En wat verder natuurlijk bij je lijstje past, qua gezondheid, leeftijd, capaciteiten enz. Het is natuurlijk onzin dat je als recreatieruiter niet op een paard dat M gelopen heeft kunt rijden, jij maakt zelf uit wat jij met jouw paard doet. En als jij met 'r naar het bos wil heeft niemand daar wat over te zeggen. Doe gewoon wat je leuk vindt, daar heb je een paard voor.

Als je vers van de manege komt kan ik me goed voorstellen dat het nogal een omschakeling is naar een niet-manegepaard. Of dat nou je huidige merrie is of een ander paard. Het zal een nogal steil, hobbelig pad worden. Met dit paard of met een ander paard. Je hebt gezien hoe rustig ze kan zijn. Nu is ze net verhuisd, alles is nieuw en haar nieuwe mensen zijn een beetje onzeker. Paard weet denk ik niet zo goed waar ze aan toe is.

Als ik jou was zou ik zorgen dat ik heel goede begeleiding heb van een instructeur die je vertrouwt. Niet persé een instructeur die zelf goed op jouw paard kan rijden maar die jou kan leren hoe JIJ meer zelfvertrouwen krijgt in het zadel. Verder is grondwerkles ook geen gek idee, en misschien dat stalgenoten ook her en der kunnen helpen.

En of het met jou en dit paard wat gaat worden of niet: dat weet alleen jij. Is dit het paard wat je wil? Is dit het paard wat je leuk vindt, waar je mee wil leren en wat je vertrouwt? Ik heb enge dingen meegemaakt met mijn paard maar ik ben nooit bang voor 'm geweest. Als jij voelt dat je van dit paard op aan kunt zou ik haar houden. Zie het als leerproject, als jij eerst tijd nodig hebt om handiger te worden met dit paard voordat je met haar het bos in kunt is daar toch niks ergs aan? Waar je voor moet uitkijken is dat je niet om problemen heen gaat werken. Als je paard schrikkerig is in de buitenbak schiet je er niks mee op als je daar niet meer rijdt. Het is handiger om iemand te zoeken die je kan helpen, zodat je gewoon kunt rijden waar jij wil met je paard.

Objectief gezien lijkt dit paard me een fijn paard voor jou. Maar niemand behalve jij kunt beslissen of je dit paard moet houden of niet, dat lijkt me een gevoelskwestie. De merrie lijkt me braaf wat ik zo lees, en kan bij jou ook zeker braaf worden als jij aan jezelf werkt wat je paard leiden betreft. En ik denk dat 't met een ander paard dan deze merrie je niet anders zou zijn vergaan. Het is geen manegepaard, daar heb je je denk ik op verkeken. Maar dat is het paard waar je de merrie die je nu hebt tegen zou inruilen bij die stal ook niet.

Succes TS :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:35

Het is lastig als je al anstig bent om dat te doorbreken. Ik lees ook gewoon paarden gedrag maar als jij je niet veilig voelt om gewoon te gaan rijden .... dan zou ik ook terugbrengen en opzoek gaan naar iets anders.
Neem daarvoor wel je instructrice mee... en ga er bij alle paarden vanuit dat ze een stuk drukker en vrolijker etc. zijn als ze een paar weken bij jouw op stal staan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:42

Evelijn schreef:
Het is lastig als je al anstig bent om dat te doorbreken. Ik lees ook gewoon paarden gedrag maar als jij je niet veilig voelt om gewoon te gaan rijden .... dan zou ik ook terugbrengen en opzoek gaan naar iets anders.
Neem daarvoor wel je instructrice mee... en ga er bij alle paarden vanuit dat ze een stuk drukker en vrolijker etc. zijn als ze een paar weken bij jouw op stal staan.

Waarmee de kans dus erg groot is dat TS met een volgend paard tegen precies dezelfde problemen aanloopt dan met dit paard! En datvolgende paard ook, en die daarna, en die daarna ook........

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:43

ikke schreef:
Evelijn schreef:

Waarmee de kans dus erg groot is dat TS met een volgend paard tegen precies dezelfde problemen aanloopt dan met dit paard! En datvolgende paard ook, en die daarna, en die daarna ook........

Hoeft absoluut niet :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:44

Tuurlijk niet, er zijn genoeg doodbrave paarden die TS het vertrouwen kunnen geven en waarvan ze veel kan leren.

Dat het nu met deze merrie niet goed gaat wilt toch niet zeggen dat TS per definitie niet geschikt is om paarden te houden?

Ik zou ook niet overweg kunnen met zo'n zenuwpees, maar dat wilt niet zeggen dat ik niet met paarden om kan gaan.

Op ieder potje een dekseltje en voor iedere ruiter een paard.