Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
knollentuin schreef:je krijgt hier al een hele boel goede adviezen, ik wil er een nieuwe ingooien, los van of jullie het paard willen gaan houden of toch voor wat anders gaan - kijk eens naar het supplement magnesium-citraat, nerveuze paarden kunnen daar echt baat bij hebben, het blijkt dat veel paarden een tekort hieraan hebben en zijn prikkelbaarder,nerveuzer en hebben last van strakke spieren.
Elisa2 schreef:Dat is wel heel negatief over de handelstallen,ik ken ** niet maar heb zelf ook jaren op een handelstal gewerkt.Wij probeerden met particuliere kopers juist de goede match te maken..probleem is alleen vaak dat mensen En zichzelf nogal overschatten..en een paard heel braaf is als je er consequent mee omgaat maar bij mensen die dat niet kunnen de leiding over gaat nemen..maar daar kun jij als handelstal helemaal niks aan doen..
Marijse schreef:Nou, de eerste week ging het allemaal best ok. Ze werd wel wat gepest door andere merries op het land maar ze kwam goed aan van het kuil en gras. Ook kreeg ze nog muesli bij en de dagelijkse brok.
Marijse schreef:Wel werd ze met de week steeds nerveuzer en schrikkeriger en bracht ons een paar keer in gevaarlijke situaties. Zowel in als buiten de bak. Zo schrikt van van ieder zuchtje wind en flapperend eendje, een berg stenen op straat, een tuinslang, een hek wat iets open staat enz. Ze heeft me al een keer over straat gesleurd uit angst, is een keer losgebroken, is er vandoor geschoten in de bak en ging in rengalop aan de longeerlijn toen ze weer eens schrok. Ze wordt steeds nerveuzer.. Met poetsen staat ze ook amper stil. Ze is ook erg drammerig als ze de stal in wil of het duurt te lang (schrapen, draaien trekken, stal in willen lopen steeds) maar ja, das misschien ook een beetje merrie eigen.
Marijse schreef:Nu zijn wij geen ervaren ruiters, dus ze neemt ons ook in de maling met rijden. Ze loopt niet aan de teugel (kunnen wij ook nog niet heel goed maar zelfs met hulp vd instructrice gaat ze klieren met het bit tussen haar kiezen) en schiet alle kanten op. Waardoor ze alle tijd heeft en kijkerig kan zijn om van alles eng te gaan vinden.
Marijse schreef:Vandaag reed de instructrice op haar die zelf op Z niveau rijdt, en dan is ze erg gefocust. En gaat het stukken beter. Dan loopt ze heel nageeflijk (alhoewel ze haar ook wel wat aan het uitproberen was) Maar er zit een hoop in dit paard. Ze heeft dan de tijd niet om zich druk te maken om dingen. En is dus relaxter. Wel is ze is ook behoorlijk scheef achter ontdekten wij.
knollentuin schreef:iemand hierbover raadde aan om een ander type paard te noemen, een koudbloed omdat deze makkelijker in de omgang zouden zijn. ik vind dat zo een kul-advies... er zitten bij de hafs, fjordjes ,tinkers en friezen netzogoed frisse en felle beesten, wil ik daarbuiten nog even laten dat deze koele kikkers ook bijzonder drammerig en lastig te handelen kunnen zijn voor onervaren mensen hoor..ik ken de braafste volbloedarabiertjes waar beginners zo mee weg kunnen rijden, ik zou noooit een karakter aan een type paard willen plakken...
o0eefje0o schreef:ik zou het paard terug geven en een paard zoeken waar je vanaf moment 1 een goed gevoel en de welbekende klik mee hebt!
iedereen kan een goed opgeleid paard kopen! maar wil niet zeggen dat je er mee kan rijden!
mijn ruin heeft z1 gelopen! en onder mij is een b proef leuk maar ik rij er meer echt niet uit! ( is ook mijn bedoeling niet ) maar bedoel te zeggen! koop iets waar je je meteen goed bij voelt!
Evelijn schreef:Het is lastig als je al anstig bent om dat te doorbreken. Ik lees ook gewoon paarden gedrag maar als jij je niet veilig voelt om gewoon te gaan rijden .... dan zou ik ook terugbrengen en opzoek gaan naar iets anders.
Neem daarvoor wel je instructrice mee... en ga er bij alle paarden vanuit dat ze een stuk drukker en vrolijker etc. zijn als ze een paar weken bij jouw op stal staan.
ikke schreef:Evelijn schreef:Het is lastig als je al anstig bent om dat te doorbreken. Ik lees ook gewoon paarden gedrag maar als jij je niet veilig voelt om gewoon te gaan rijden .... dan zou ik ook terugbrengen en opzoek gaan naar iets anders.
Neem daarvoor wel je instructrice mee... en ga er bij alle paarden vanuit dat ze een stuk drukker en vrolijker etc. zijn als ze een paar weken bij jouw op stal staan.
Waarmee de kans dus erg groot is dat TS met een volgend paard tegen precies dezelfde problemen aanloopt dan met dit paard! En datvolgende paard ook, en die daarna, en die daarna ook........