Paard loopt in stapmolen naar ander vak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jaap_2005

Re: Paard loopt in stapmolen naar ander vak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 10:29

Is het niet een optie om (tijdelijk) met een strotouwtje ofzo de buizen aan elkaar te binden, zodat ze niet meer uit elkaar kunnen schuiven?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:46

Dat bij elkaar binden en voorwerpen eraan knopen is erg gevaarlijk. Dat een paard er onderdoor kan kruipen is juist voor de veiligheid. Paarden die het nog moeten leren hebben meestal weinig respect voor de buizen/staven/kettingen en kruipen zo vaak het verkeerde vak in. Het enige wat je daaraan kan doen is zelf meelopen en stroom erop. Als dat niet werkt helpt het wel eens om ze een tijdje op een andere stal in een stapmolen te zetten waarbij het systeem net anders is.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:54

Wij werken hier al jaren met een stap en trainingsmolen en er zijn echt honderden paarden al in geweest en nog nooit 1 gehad die er niet in ging.
Ik vind het belangrijkste dat een paard geen stress heeft als hij er in loopt, een paard met stress leert niet, maar reageert op instinct. (vluchten)
Dus ik blijf net zo lang 2 rondjes aan de hand mee lopen (ook andere paarden in de andere vakken) tot het paard daar heel ontspannen in is.
Bij een paard wat op een andere stal al verpest is met de molen loop ik alleen het vak in, geef een snoepje, even stil staan en er dan weer uit en ga pas verder als het paard er rustig in loopt.
Als een paard ontspannen 2 rondjes met mij mee loopt, dat duurt meestal een paar dagen, dan ga ik pas verder met er 2 rondjes los achteraan te plakken.
Als ze dat ook geheel ontspannen doen bouw ik dat op naar 15 minuten en als ze daar ontspannen in blijven, kunnen ze gewoon met de rest mee.
Als ik er bij loop is de stroom er af, ik laat ze nooit aan de buizen snuffelen en leer ze meteen in het midden van het vak te lopen, zo snel het paard alleen loopt zet ik de stroom op de laagste stand, ik wil een paard niet eerst leren dat er niks gebeurt en dat ze zich later rot schrikken!
En altijd zet ik er rustige paarden omheen die goed gewend zijn, zodat het nieuwe dier daar steun aan heeft, draaien oefen ik nooit, heb nog nooit meegemaakt dat een onstpannen dier het voorbeeld van de andere paarden niet volgde, en echt het draaien gaan oefenen geeft alleen maar stress en dan leert een paard dus niks..
Succes met oefenen en gewoon rustig de tijd nemen!

kiwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:23

Ja iedere zijn eigen manier in de paarden toch. Ik respecteer ook ieder zijn manier en hun idee. Vind het
alleen wel naar dat mensen het hebben over een bijrijdster\verzorgster. Ik kom iedere dag gewoon op stal.
paarlief wordt 4x per week gereden, 1x per week gelongeerd, 1 vrije dag en dan nu als afwisseling de stapmolen.

Sparkelingapp: ik denk dat ik een combi van jou manier gaan toepassen. Wilde zo ie zo langzaam gaan op
bouwen omdat het toch heel nieuw voor haar is. En dan idd een vriendje er bij. Laatste wat ik inwil gaan
zetten is stroom. Wordt dus van de week eens vragen wie zijn paard zo braaf is en niet schrikt van een
eventueel extra paard in zijn/haar hokje.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:50

Een (stroomloze) stapmolen waar in je paarden moet aan/vast binden acht ik levensgevaarlijk.

Het feit waarom je een stapmolen zou willen inzetten voor en bij je paard vind ik hier geen discussie, er kunnen vele redenen voor zijn, en hoewel het mijn keuze ook niet zou zijn, is het WEL die van TS.
En heb ik ruime ervaring met stapmolens, niet een van mijn eigen paarden heeft er ooit ingestaan, maar in de paardenhouderij waar ik 's morgens werk heel velen. Men- en dressuurpaarden .Er is op zich ook niets tegen, hier wordt het voornamelijk gebruikt om de paarden droog te stappen na de training.

Op deze molen staat wel stroom, en hangen van de scheidings-buizen af, een soort gordijnen van afzonderlijke stangetjes naar beneden. Die kun je onder stroom zetten.

Een nieuw paard gaat inderdaad net als SparklingApp eerst stroomloos en geleidelijk in zo'n compartiment, LOS, niks wordt aangebonden, ook kunnen ze niet met een been er buiten of naar het draai-mechaniek binnen komen: is allemaal afgezet met fijnmazig gaas.
Heeft zo'n paard er moeite mee, wordt er een andere in de compartiment er voor gezet, en wordt er mee gelopen.

Gaat het nog moeilijk, zetten we de stroom er op, op het stangetjes "gordijn".

Behalve 1 dekhengst, die zich gewoon stroom of niet, vastbeet in de onder stoom staande bovenstang, is er nooit een paard geweest dat dit niet leerde accepteren.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:41

Ariebren schreef:
Ga lekker zelf met je pony stappen.

Die stapmolen is voor luie paarden eigenaren.

Dan ben ik maar een luie paarden eigenaar.
Ik zou ook zeggen vast zetten aan een tijdje maar dat lijkt me eigenlijk ook niet helemaal handig ivm het draaien van de stapmolen.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:52

Helaas heb ik aan den lijve mogen ondervinden wat er kan gebeuren als paarden dit doen.

Mijn merrie stond in een molen die ook door buizen in vakken werd verdeeld waar ook stroom op stond. Toen werd er een andere merrie bij gezet die dit geintje ook doorhad en de buizen incl stroom gewoon over zich heen liet komen (stil staan en dan buizen via kont, even bukken en hup ander vak). Binnen no time stond ze bij mijn merrie, haalde uit, mijn merrie steigert en klapt met haar hoofd vol tegen het metalen frame. Toen heb ik een paard met een stevige hoofdwond uit de molen gehaald.

Ik ben dus om die reden ook geen fan meer van molens want ook al sta je ernaast, het is zo gebeurd. Maargoed, dat is niet je vraag, ik kan je ook niet helpen hoe je het moet oplossen. Maar ik zou het wel proberen op te lossen want er kunnen dus nare ongelukken door gebeuren. En stroom blijkt dus helaas ook niet altijd de oplossing...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:31

Ik vind het echt heel raar dat je voor de stapmolen kiest als afwisseling. Ik denk dan: afwisseling doe je dan toch zodat het niet saai wordt en je paard iets nieuws doet? Waarom dan kiezen voor zoiets saais als een stapmolen?

Ga zelf wandelen, rechtrichten aan de hand, vrijspringen, VD, dubbele lange lijnen... echt zoveel meer wat je kunt doen ter afwisseling wat je paard zeker verkiest boven zo'n stapmolen (wat je paard ook al aangeeft, want die blijft dus gewoon staan om een paar vakken verder te eindigen).

Niet om aan te vallen, maar ben oprecht heel benieuwd naar je gedachtegang.

kiwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 10:22

pony heeft vrijdag 10min met een twee andere vriendjes in de stapmolen gestaan en dit ging goed :)

En sassol: zoals ik al zei ik rij 4x per week, ben nu net begonnen met vd, 1x soms 2x per week longeren
gewoon lekker zonder touwtje. Dubbel lijnen wil ik binnenkort gaan introduceren. Op haar vrije dag
gaat ze lekker in de paddock of dagje land. en wandelen wordt vaak of na het rijden of als ik gelongeerd
heb gedaan. En nu dan 1x per week stapmolen lijkt mij genoeg afwisseling :)

Maar het vakje schuiven lijkt opgelost ik ben :#

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:39

Fijn dat je probleem opgelost is.

Toch beantwoord je niet helemaal mijn vraag. (Dus nog steeds nieuwschierig :o )
Ik zeg ook nergens dat je niet genoeg afwisseling hebt, maar je gaf zelf aan dat je voor de afwisseling je paard in de stapmolen zet.

Mijn vraag dan dus ook: waarom kies je voor de stapmolen als afwisseling en bijv. niet voor vrijspringen of rechtrichten ad hand, iets wat voor zowel jou als je paard leuker is om te doen?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:47

Ik was er altijd heilig van overtuigd dat zo'n een stampmolen heette :')

Fijn dat het probleem is opgelost!
Ik ben toch wel benieuw hoe dat ding er bij jullie uit ziet dan.
Op Google vind ik namelijk allemaal van deze dingen:
Afbeelding
Maar daar kan een paard toch nooit onderdoor?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:57

Dit zijn de modernere TRAININGSmolens, dus niet gewoon STAPmolen, waarbij ik overigens de fijnmazige afzetting naar (rondom) de motoriek en buitenom zie ontbreken. Zit er ook niet standaard bij, maar is aan de paardewnhouder ZELF om dat aan te brengen, voor de meeste veiligheid. In goed geval is de stapbaan ook geen zand, maar deugdelijke (Achterberg)bodem belegd. Ook weer: aan de eigenaar zelf aan te leggen.
In dit soort molens lopen de paarden vrij , ze zijn er in 2-4 en 6 paards verkrijbaar.

De afhangende stangen ('gordijnen") kunnen als het goed is naar believen onder stroom gezet worden.
Die stangen zijn flexibel, het zijn echt los afhangende stangen, als een paard ECHT wil, zou die daar dus alsnog wel onderdoor /achterwaarts tegenin kunnen.

Het bedienings- kastje kent vrij standaard meerdere met de hand instelbare programma's, maar op dit model zijn ook inmiddels digitale kastjes aan te sluiten waarbij via afstandsbediening van allles heel genuanceerd in te voeren is.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:05

Ken een paard die gaat gewoon lekker liggen en die rekken komen dan gewoon over. Tja doe daar maar eens iets aan :') Ook voor luie paarden dus.

Paard er gewoon in zetten alleen dan rent die maar door de buizen heen, gaat vanzelf over :j