Maak jij contact met je paard/kijk je vanuit zijn positie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 14:33

NynckeL schreef:
Of ik voel ontroering, of eigenlijk raak ik best wel een beetje gefrustreerd als ik geen contact krijg/of ze bitchy zijn omdat ik dat erg graag wel wil :+

Dit vind ik dan wel een grappige zin. Jij wilt contact, maar het paard niet.
Maak je dan eigenlijk wel contact met het paard of doe je gewoon wat jij wilt?

joyce__sJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:38

Haal jij je paard uit de wei zonder gedag te zeggen of kriebel je eerst voordat je het halster om doet?
*Ik roep altijd het naam van me paard, meestal heeft die wel zin in aandacht, op sommige luie dagen draait hij niet eens ze hoofd voor me om dat ie gewoon echt geen zin had.

Poets je je paard puur functioneel of kijk je ook op welke plekken het paard die dag toevallig gekriebeld wilt worden?
*Poetsen doe ik omdat het functioneel is maar ook omdat het de band met je paard elke keer weer versterkt

Zadel je zo snel mogelijk op of kijk je ernaar dat je paard dit niet als onprettig ervaart?
*Opzadelen dat heeft totaal geen zin met haast dat word er alleen maar dwars gedaan, dus hier neem ik lekker de tijd voor.

Zie je überhaupt wat je paard wilt (2x een plek aanwijzen, waarna als je vol overtuiging gaat krabben blijkt dat het paard daar jeuk heeft bijv)?
*De enne keer wel en de andere keer heb ik dit niet zo snel door meestal omdat ie het , gewoon liever zelf doet. de plekjes waar ik niet bij kom daar help ik hem wel bij.

Doe jij dingen gewoon omdat jij ze zo doet of omdat je paard dat zo liever heeft?
Ik doe het zo omdat ik het zo doe en me paard ervaart deze manier zeer prettig

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:42

Als ik haar uit de wei haar zeg ik iets van hee lieffie en ik geef haar een korte aai, dan neem ik haar mee. Poetsen doe ik 9 van de 10 keer puur hoevenkrabben en een harde borstel erover, puur omdat mijn paard aan poetsen gewoon een hekel heeft :+ Alleen als ze op de foto moet of als ze echt stoffig is poets ik haar grondig.

Verder let ik wel altijd op hoe ze reageert op de plekken waar ik borstel, hoe ze op het zadel reageert enz.

Veel aaien en kriebelen doe ik niet, mijn paard geeft niets om aanrakingen en heeft het liever niet als wel. Wel praat ik heel veel tegen haar, dat vind ze wel fijn.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 08:17

Sassol schreef:
Tellie schreef:
Ligt aan mijn tijd. Ik ga echt niet altijd uitgebreid staan borstelen op kriebelplekjes. Paard haal ik ook gewoon uit de wei. Als ze zich gewoon normaal laat pakken dan krijgt ze een kriebel en anders niet. Ze kunnen nog al eigenwijs zijn. :+ Ik geef geen snoepjes als ik ze ga halen. Vroegen liepen ze nog wel eens weg omdat ze geen zin hadden, tegenwoordig gelukkig niet meer. Scheelt mij weer snoepjes. :')

Snel opzadelen zijn ze gewend en vinden ze ook prima. Daar kijken ze niet van op of om.
Als ze jeuk hebben en ze kunnen er niet bij ben ik niet de moeilijkste en wil ik ook best voor ze kriebelen.

Ik ga wel met de hand wat vaker grazen als ze weer in de paddock staan, of gewoon een lekker rondje wandelen als ik geen zin heb om te rijden.

En doe jij de dingen zoals je ze doet, gewoon omdat dat ingesleten zit of omdat je paard dat zo liever heeft/dit naar jouw mening de beste aanpak is?
En kijk je dan vanuit jouw paard z'n positie?

Omdat dit voor mij de beste aanpak is en het de beste manier voor de paarden is in mijn ogen. Een paard blijft een paard, en 600 kilo aan spiermassa. Ik wil dus ook echt niet gelijk staan. Ik beslis wat we gaan doen als ik er ben en ben daar consequent in.

Ik hoef niet extra te gaan staan tutten en iedere keer uitgebreid staan knuffelen en kriebelen. Daar hebben ze elkaar ook voor. Ik zie ook niet echt in wat het toevoegt aan het idee om vanuit de positie van je paard te kijken. Dat heeft daar toch helemaal niets mee te maken. :')

Zeker met ons wat 'dominantere' paard laat ik niet veel toe, omdat ik weet dat ze haar gewicht in de strijd gooit als ze iets in haar hoofd heeft gehaald. Inmiddels loopt ze wel rustig een rondje mee buiten aan een lang touwtje terwijl ze rustig achter me aan loopt, in plaats van rondjes om me heen te stuiteren als ze de andere niet ziet. In mijn ogen werkt mijn aanpak dus goed en kan ik ze zo ook meer afwisseling geven in plaats van alleen samen op de wei staan.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:51

Sassol schreef:
NynckeL schreef:
Of ik voel ontroering, of eigenlijk raak ik best wel een beetje gefrustreerd als ik geen contact krijg/of ze bitchy zijn omdat ik dat erg graag wel wil :+

Ja, deze zin blinkt niet uit in helderheid :D
Ik heb het namelijk over verschillende paarden, en verschillende situaties.
Als een paard geen contact wil of bitchy is ben ik gewoon functioneel....maar daar vind ik zelf niks aan :o
Bij een paardje wat geen lijfelijk contact wil, daar voel ik vaak wel ontroering voor.
Overigens heeft het ontroering voelen, niks te maken met het feit of een paard wel of geen contact wil. Dat kan voor ieder wezen komen, in allerlei omstandigheden.

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:37

.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 29-06-22 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

jensvl

Re: Maak jij contact met je paard/kijk je vanuit zijn positie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:19

Ik doe ook alles uit openingspost. Ik vind relatie altijd belangrijker dan de resultaten die ik boek. Als ik een keuze moet maken, weet ik het wel. Het leuke is dat als de relatie goed is, de resultaten altijd sneller komen en beter zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:24

Sassol schreef:
NynckeL schreef:

Contact is twee kanten op :j Hoe beter en hoe meer tweerichtingsverkeer het contact is hoe minder spullen je nodig hebt. Contact met aanrakingen is ook een heel ander contact dan zonder.

Als een paard geen contact wil laat ik 'm met rust. Tegen de tijd dat hij wel contact wil zoekt hij me wel op. En wie weet onderneem ik anders zelf nog een tweede poging.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:14

Haal jij je paard uit de wei zonder gedag te zeggen of kriebel je eerst voordat je het halster om doet?; Zodra ik mijn paard in het vizier heb als ik naar de wei toeloop let ik op elke beweging, elke minieme uitdrukking die ik evt. aan haar kan aflezen. Staat ze rustig? Wat doet ze? Hoe ziet ze er uit? Ook vind ik het boeiend om te zien of ze van uit zich zelf op mij reageert. Dat doet ze altijd, al is het maar een kleine oogopslag. Na dit alles roep ik haar, dan komt ze meestal naar me toe lopen, en begroet ik haar uitbundig. (ik zie haar elke dag...) Ze loopt altijd graag mee, zo niet ..., dan wil ze iets aan me kwijt. En is het aan mij om uit te vogelen wat. In de meeste gevallen is ze dan ergens ontevreden over, iets wat ze gewend is, is dan niet gebeurd of iets dergelijks. Dat probeer ik dan op te lossen.

Poets je je paard puur functioneel of kijk je ook op welke plekken het paard die dag toevallig gekriebeld wilt worden?; Tweeledig, functioneel, lekker schoon, het zand eraf, alles controleren en tegelijkertijd haar heel veel aanraken en mijn hand gewoon laten liggen. Ze volgt mijn handen altijd heel geconcentreerd. Tijdens het poetsmoment is het vaak een kwestie van geven en nemen, 'ik wil dit, nu moet jij even dat!' of ' ok, jij wil dat, doe ik even wat jij wil!' Maar, ik pak wel overwegend de rol van een 'zachte' leider.

Zadel je zo snel mogelijk op of kijk je ernaar dat je paard dit niet als onprettig ervaart?; Na jarenlang mijn paard opgezadeld te hebben ken ik haar reacties door en door. Dus is het meer een kwestie van, 'he, waarom doet ze dat niet? Of, 'he, waarom staat ze nu wel stil bij het opstijgen?' (ha , ha !)

Zie je überhaupt wat je paard wilt (2x een plek aanwijzen, waarna als je vol overtuiging gaat krabben blijkt dat het paard daar jeuk heeft bijv)? Ze wijst me precies aan waar ze extra aandacht voor wil, zelfs voor het schoonmaken van de drinkbak. Ze wijst ook naar het hooi, terwijl ze haar buik al rond heeft gegeten! (ha, ha) Daar ga ik maar niet altijd op in.

Doe jij dingen gewoon omdat jij ze zo doet of omdat je paard dat zo liever heeft? Zoals gezegd, geven en nemen, maar wel onder mijn (ahum; deskundige) leiding

Kortom: maak jij contact met je paard/kijk je vanuit zijn positie?; Ik heb de stellige overtuiging dat ze mij heel veel probeert te vertellen, dat probeer ik te alle tijde op juiste wijze te interpreteren. Als iets daardoor heel goed uitpakt, geef ik haar veel complimenten daarover. Ik praat sowieso heel veel met mijn paard. Ja, we hebben contact met elkaar!

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:16

Haal jij je paard uit de wei zonder gedag te zeggen of kriebel je eerst voordat je het halster om doet?
Om eerlijk te zijn... Eerst roep ik hem als een idioot dan komt hij aanrennen knuffel en kriebel ik hem en dan uiteindelijk bedenk ik me, ohja ik ging hem pakken haha :=

Poets je je paard puur functioneel of kijk je ook op welke plekken het paard die dag toevallig gekriebeld wilt worden?
Beide ^^

Zadel je zo snel mogelijk op of kijk je ernaar dat je paard dit niet als onprettig ervaart?
niet van toepassing bij mij :P

Zie je überhaupt wat je paard wilt (2x een plek aanwijzen, waarna als je vol overtuiging gaat krabben blijkt dat het paard daar jeuk heeft bijv)?
Ja , vaak! ^^

Doe jij dingen gewoon omdat jij ze zo doet of omdat je paard dat zo liever heeft?
Combinatie van beiden denk, ik wil het voor hem ook leuk houden , maar doe ook wat ik zelf wil.

En ja wat heb ik verder te beantwoorden haha :p