Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

Re: Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 00:20

Zou vooral denken dat ze er gewoon nog niet uit zijn...

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 00:22

Ja, maar ik heb geen zin om m'n jaarling te laten verongelukken.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 00:27

Shetbeentjes kunnen anders ook lelijk trappen hoor...
Weinig paarden zijn overigens zo agressief dat ze maar blijven en blijven en blijven aanvallen. Doet jouw shet dat wel dan zou ik er persoonlijk eens een DA naar laten kijken, of ze het laten uitvechten onder toezicht terwijl je er niet bij bent. Maar ik geloof dat ik het gedrag van de shet eerder zou zien als een opvoedcursus voor zo'n jong ding.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 00:30

Als hij door het draad gaat om de jaarling te pakken laat hij zich vast ook niet tegenhouden door een stroomschokje.
En als hij er al achteraan gaat ben je al te laat, dan stopt hij toch niet meer.

Ik zou hem gewoon eerst aan de stik zetten naast het weiland zodat hij ze wel in het zicht heeft en dan zoveel mogelijk samen met ze werken, beide aan een touw en beide moeten ze zich gedragen.

Hoe zijn de andere paarden eronder? Komt je merrie niet voor de jaarling op? En blijft hij doorgaan ook als ze bij de oudere paarden uit de buurt gaat? Hoe staat de shet in de groep, is die de baas?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 00:33

Wat zou een DA er aan moeten zien? Hij is voor de rest een schat van een shet.
En ik weet dat ie ook kan trappen, vandaar de stroomhalsband.
Als ik het ze uit zou laten vechten, eindigt dit met een jaarling die zich kapot loopt. Dat had ik niet echt in de planning voor haar.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 00:34

Merrie komt niet voor de jaarling, is te druk me eten. Zij is wel de leider

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 00:41

In Amerika hebben ze de zgn Vice Breaker - je moet vooral niet zelf iets in elkaar proberen te sleutelen!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 00:44

Setteli schreef:
Merrie komt niet voor de jaarling, is te druk me eten. Zij is wel de leider

Is ze echt de leider? Heeft ze dat ook in zich?
Hoe groot is je weide?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 00:47

Als de shet bezig blijft dan kán er iets aan de hand zijn. Het is normaal dat paarden een potje moeten knokken om duidelijk te hebben wat ze aan elkaar hebben en wie er de baas over de ander is. Maar het is niet normaal om de jacht niet te staken. En abnormaal gedrag, zeker als dat zo agressief is, vind ik reden om een DA erbij te slepen. Kan gerust iets wezen met hormonen/hersenen.
Dat de merrie er niet op reageert betekent imo dat alles gewoon gaat zoals normaal is.
Vind het sneu dat ze elkaar niet normaal kunnen leren kennen, en zou er eerder voor kiezen de shet weg te doen dan om met een stroomband te emmeren. Of voor een betere omheining zorgen zodat die jaarling een omheining niet als doorbreekmogelijkheid gaat zien.

joyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 00:51

Heb je ook geprobeerd om de jaarling apart, maar naast de "oude" groep te zetten en een tijdje te laten wennen?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 01:09

Haha, vind het prachtig bedacht! :') :j
Blijf het even volgen :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 01:37

knuffeldier schreef:
Of het werkt is een 2e, maar ik vind het eigenlijk wel een heel goed idee. Het zal alleen wel belangrijk worden dat je het heel goed gaat timen. Alleen een praktisch puntje: heeft hij al een dikke wintervacht? grote kans dat het dan misschien niet zo goed doorkomt.

Die banden zijn ook geschikt voor langharige honden dus een wintervacht moet niet uitmaken. Een lange vacht kan zelfs voordelig zijn als je de vacht nat maakt komt de stroomstoot harder aan.

Ik hoop voor je dat de pony de stroomstoot niet gaat acosieren met je jaarling en er daardoor nog harder tegenaan gaat

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 05:06

Je kan beter uitzoeken waardoor de jaarling het pispaaltje is. Misschien vertoont ie dominant gedrag wat de shetlander niet pikt? Ik geloof niet dat je zoiets met een shockband kunt oplossen. Paarden zijn toch heel anders dan honden, hoor.

IK vind het idee van samen vervoeren en tijdelijk op vreemd terrein brengen (bv wedstrijd, met veel lawaai/spannende dingen) nog het beste. Of een van de 2 wegdoen. Of evt tot de jaarling 2 of 3 is en zich gaat verweren.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 05:45

Hoop voor je dat het gaat werken. Ik heb eigenlijk wel respect voor je beslissing, even de tijd geven om de rangorde te bepalen oké, maar zo extreem en zo dóór blijven gaan... goed dat je ingrijpt.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 07:08

Myfairytale schreef:
Hoop voor je dat het gaat werken. Ik heb eigenlijk wel respect voor je beslissing, even de tijd geven om de rangorde te bepalen oké, maar zo extreem en zo dóór blijven gaan... goed dat je ingrijpt.

Dank je.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 07:12

delerium schreef:
Als de shet bezig blijft dan kán er iets aan de hand zijn. Het is normaal dat paarden een potje moeten knokken om duidelijk te hebben wat ze aan elkaar hebben en wie er de baas over de ander is. Maar het is niet normaal om de jacht niet te staken. En abnormaal gedrag, zeker als dat zo agressief is, vind ik reden om een DA erbij te slepen. Kan gerust iets wezen met hormonen/hersenen.
Dat de merrie er niet op reageert betekent imo dat alles gewoon gaat zoals normaal is.
Vind het sneu dat ze elkaar niet normaal kunnen leren kennen, en zou er eerder voor kiezen de shet weg te doen dan om met een stroomband te emmeren. Of voor een betere omheining zorgen zodat die jaarling een omheining niet als doorbreekmogelijkheid gaat zien.

Met de shet is niks aan de hand. Ik heb hem al 12 jaar, vanaf zijn geboorte, dus ik ken hem wel. Op de anderen reageert hij niet, alleen op de jaarling. En nee, hij gaat niet weg. Omheining is prima.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 07:16

HippoLogic schreef:
Je kan beter uitzoeken waardoor de jaarling het pispaaltje is. Misschien vertoont ie dominant gedrag wat de shetlander niet pikt? Ik geloof niet dat je zoiets met een shockband kunt oplossen. Paarden zijn toch heel anders dan honden, hoor.

IK vind het idee van samen vervoeren en tijdelijk op vreemd terrein brengen (bv wedstrijd, met veel lawaai/spannende dingen) nog het beste. Of een van de 2 wegdoen. Of evt tot de jaarling 2 of 3 is en zich gaat verweren.

Jaarling doet niks. Staat rustig te grazen en heeft dan een shet in haar hangen. Volgend voorjaar gaat de jaarling weer ergens op de wei tot de winter. Maar ik zoek een oplossing voor nu. Ik denk dat ik dit zeker moet proberen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:13

Dat de jaarling niets doet is niet zo heel gek. Ze weet dondersgoed dat ze de jongste en dus de laagste in rang. Denk dat dat niet meer dan normaal is.
Setteli je zegt dat je de jaarling heb opgehaald uit de opfak omdat ze meer aandacht en verzorging nodig heeft.
Is er niet iets mis met haar dat de shet haar daarom niet in de kudde wil.
Zwakke dieren zijn voor een kudde een gevaar omdat ze het vlucht tempo aanzienlijk verlagen.
Dan zou ik toch kijken of je de jaarling apart kan zetten met 1 ander paard en haar laten aansterken!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:25

Jazen schreef:
moest hij haar aanvallen moest ik erbij zijn zou ik mijn zweep toch even meenemen en hem toch een een goede rake mep verkopen dat hij het nooit meer zal doen . :j

klinkt msschien een beetje sadistisch maar is in mijn ogen toch beter dan een schoktoestel .

wat je misschien ook kan doen is hem eens alleen zetten met de jaarling ,bv een binnenbak ofzo waar ze niet weg kan en dat ze maar vriendjes moeten worden :) .
en mama bied ook geen bescherming zeker ? :')

En dat kan jij bij houden dat geren? Dan ben je veel te laat met slaan dan begrijpt de shet er dus niks van, waarom je hem slaat en dan leert hij nog niks. Wat een dom advies

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:28

ik weet niet waar voor je deze shet hebt en wat je er mee doet,maar duidelijk past hij niet echt in deze nieuwe kudde en past hij zich niet aan.als je er verder niks mee doet zou ik een ander plekje voor de shet zoeken.de jaarling heeft aanspraak genoeg met zo'n groep

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:34

Ik ken mensen die het ook hebben geprobeerd maar na 30 min was het effect weg.
Jou shet gaat door het draad he heb je al eens een stukje stroom lint aan het halster gezet en door de manen heen gehaald ?
shetjes willen de manenkam wel eens tegen het draad zetten om er door te komen zo krijgen ze geen schok, en als je een stukje stroomlint aan het halster hangt (zo dat het uiteinde wel huid raakt) en de rest over de manenkam
Zo kun je ze proberen de eerste periode naast elkaar te zetten zo kan het veulen de tijd krijgen aan de kudde te wennen en de shet aan het veulen.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:40

Heb je al eens zilverpapier door de shet zijn manen en voorpluk gevlochten? Ik denk dat hij dan wel bij de stroomdraden vandaan blijft.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:51

hier doen de boeren bij shetten die gemakelijk door stroomdraad gaan een ijzerdraadje als soort antenne aan het halster door de voorpluk,zeker weten dat ze nooit meer door het draad gaan.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 10:14

ponyparadijs schreef:
Dat de jaarling niets doet is niet zo heel gek. Ze weet dondersgoed dat ze de jongste en dus de laagste in rang. Denk dat dat niet meer dan normaal is.
Setteli je zegt dat je de jaarling heb opgehaald uit de opfak omdat ze meer aandacht en verzorging nodig heeft.
Is er niet iets mis met haar dat de shet haar daarom niet in de kudde wil.
Zwakke dieren zijn voor een kudde een gevaar omdat ze het vlucht tempo aanzienlijk verlagen.
Dan zou ik toch kijken of je de jaarling apart kan zetten met 1 ander paard en haar laten aansterken!

Jaarling is verder prima in orde. Ze mist alleen een kies vanaf dat ze 3 weken oud was (trap van mams tegen het hoofd gehad). Hiervoor moet ze regelmatig naar de tandarts. In de opfok hielden ze ook wel goed in de gaten, maar wou haar toch liever thuis hebben.

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:07

Mijn paardje is ook van het jagen, net zolang tot hij zelf niet meer kan. Abnormaal gedrag in mijn ogen, maar ik ga dit even volgen. Ben benieuwd of zo'n stroomband daadwerkelijk effect heeft (ben er altijd in principe tegen geweest..maar wie weet).