wat moet je doen met een hangend paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:40

Hangen in de stal touwen wil je toch niet vergelijken met prikkel draad dat niemand meer om de wei heeft ??

RubyJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:40

Toen ik mijn paard net had ging ze ook als schrik reactie hangen. Uit reflex gaf ik een snok aan de paniekhaak waar ze aan vast stond zodat ze los kon komen. Los kwam ze, alleen helaas kwam door de enorme kracht die op de haak stond mijn hand er op een of andere manier tussen en doordat mijn paard trok is daardoor heel mijn hand open geritst. De huid tussen mijn duim en wijsvinger was helemaal kapot met een diepe vleeswond tot gevolg. Dit is nu anderhalf jaar geleden en heb nog steeds geen kracht in die hand. Kijk dus enorm uit met die paniekhaken! Bij mij komen ze er niet meer in.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:41

ik geef hem ook een tik om de hangreactie te onderbreken en zodat je paard naar voren springt.. losmaken is een teken van toegeven in mijn ogen. Dit doe ik eigenlijk wel alleen als ik een ring in de muur heb zitten. Aan een hek of in een stal tussen de tralies kan een paard zich lelijk bezeren dan zou ik het ze toch stap voor stap leren door het touw wel door een ring of tralie te halen maar zelf vast te houden.

Ariebren

Re: wat moet je doen met een hangend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:46

Een paard wat gaat hangen in de touwen moet het zelf uitzoeken.

Daar leren ze van, ga gewoon op afstand kijken hoe het paard het oplost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:47

Ariebren schreef:

Jaaaaja, jij hebt vooruitdenkende paarden natuurlijk die tijdens het hangen bedenken dat het niet zo slim is? Goh zulke paarden moet ik ook hebben.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:51

Ariebren schreef:

En zichzelf laten verwonden.. ja joh.... :')

'Hangen aan een touw en prikkeldraad zijn niet met elkaar te vergelijken' je mist de clou... Je gaat een paard dat zichzelf kan verwonden toch niet aan zijn lot overlaten en het zelf uit laten zoeken?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:52

Ariebren schreef:
Ik zeg, gewoon lekker laten hangen.

Het paard moet erachter komen dat hangen niet de oplossing is.

Nou, het 'hangt' van de situatie af, je zult in ieder geval bij een hanger twee halsters en touwen om moeten doen, anders trekken ze het stuk.
En ze kunnen als ze in paniek zijn zichzelf flink in de kreukels hangen.
Meestal als ze het niet te erg doen, houden ze snel weer op, maar zo gaat het niet altijd!
Sommigen gaan erbij liggen zo angstig worden ze.
Dus de oplossing is niet altijd hetzelfde denk ik.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:54

Heb het diverse malen meegemaakt.
Paard op slide plates wat ging hangen, dus je snapt wel, lekker weg glijden van achteren op een gladde stal vloer.
Het halster en touwtje bleven heel.
Paard krabbelt weer overeind en bleef daarna gewoon rustig staan.

En dat is verschil tussen mensen die in paniek raken en mensen die even blijven kijken en niets zeggen en niets doe.

Ik heb het ook moeten leren, maar het werkt wel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:57

Aan de andere kant, ik heb ook wel eens een jonge hengst gehad die alles kapot kreeg.
Was het niet zijn halster, dan wel de ketting waar mee hij vast gezet werd.
Die jongeman wist na een paar keer hoe sterk hij was.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:58

Ariebren schreef:
Heb het diverse malen meegemaakt.
Paard op slide plates wat ging hangen, dus je snapt wel, lekker weg glijden van achteren op een gladde stal vloer.
Het halster en touwtje bleven heel.
Paard krabbelt weer overeind en bleef daarna gewoon rustig staan.

En dat is verschil tussen mensen die in paniek raken en mensen die even blijven kijken en niets zeggen en niets doe.

Ik heb het ook moeten leren, maar het werkt wel.

Dus volgens jou is er alleen niets doen of in paniek zijn?

Koper

Nou, laat ik dan maar gauw van die slide plates onder m'n paard laten tikken :Y)
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-10-12 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradleyJarig

Hmmm, mijn eigenste staan altijd los.
De jonkies die het amper kennen zet ik in het begin heel los vast dat ze zo terug kunnen schieten, indien nodig en zodat ze het gelijk goed aanleren met steeds meer aangetrokken.
Vaak doe ik dat niet eens maar ik leer het ze wel.
Sommige staan aan een halsband, werkt bij de onwetende paarden beter als een halster vaak is mijn ervaring.
Een enkele keer gebeurd het wel natuurlijk maar het verschilt per situatie wat ik doe.
De ene keer jaag ik hem op zij (zit bewegingsvrijheid in de ruimte), de andere keer probeer ik gerust te stellen.
Als halstertouwen breken, wat ook weleens gebeurd is lig ik er ook niet wakker van.
Ik heb niet heel stevige dus ze zijn zo kapot en paarden zouden altijd snel los zijn.
Geen paniekhaken iig, die brengen meer ellende bij mij als dat je er wat aan hebt.
Een enkele keer is het voorgekomen dat een paard (was niet bij mij) volledig in paniek raakte, en n dat geval ga ik met Ariebren mee.
Ik blijf er dan uit de buurt voor ik er zelf onder lig maar probeer wel op afstand te kalmeren, helemaal laten uitzoeken doe ik dus niet maar denk wel het eerst aan mijn eigen veiligheid.
Zelf in paniek raken doe ik iig niet, dat heb ik wel afgeleerd en raakt het paard des te meer gestressd van.
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 04-10-12 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:00

Ariebren schreef:
Aan de andere kant, ik heb ook wel eens een jonge hengst gehad die alles kapot kreeg.
Was het niet zijn halster, dan wel de ketting waar mee hij vast gezet werd.
Die jongeman wist na een paar keer hoe sterk hij was.

Dat soort dingen hebben ze gauw door, toen mijn paard voor het eerst ging hangen gingen er dan ook gelijk meerdere halsters en touwen om.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:04

Juist, wie raakt in paniek ??

Ik niet meer, zeg niets en kijk alleen maar.

(Er hangt in de stalgang wel een mes standby)

Paard is slimmer en behendiger als de meeste eigenaren.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:06

Die van mij doet dat ook. Zonde van mijn halsters :+ ik pak hem gewoon bij zijn halster, trek hem een stuk naar voren en maak hem los :P Hij wil gewoon niet vast staan. Hij staat dus ook nooit vast, vind ik niet handig :+ als ze dit doen om los te komen (zoals die van mij) mag je ze best op hun donder geven vind ik :) maar als hij in paniek is niet.

Met die van mij ga ik gewoon niet meer in discussie :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:10

Paarden zijn slim.
Paarden zijn sterk.

Heb nog wel eens een tip gehad van een oude paarden houdster.

Zet een stuk elastiek er tussen.

Het paard snapt er dan niks meer van.

Het geeft mee en het breekt niet.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:10

Als een paard hangt maak ik hem niet los.
Ook gebruik ik geen paniekhaken.

Punt is en dat is mijn mening dat als dier door heeft dat door het hangen het los schiet hij het vaak blijft doen.
Soort van beloning.
Zodra het paard merkt dat het weinig nut heeft blijven ze 9 van de 10 x wel staan...dat is mijn ervaring

Ik kijk wel naar de situatie waarom hij hangt.

En bij sommigen geef ik even een por van achteren als het aanstellerij is :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:12

Yep. Barcelano.

Ik laat ze gaan, ze vallen op de kont en ze krabbelen weer overeind.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:19

En het vast staan vind ik ook een stukje opvoeding die ik wel belangrijk vind :o

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:22

Ik heb ook aardig wat touwtjes longeerlijnen en halsters kapot getrokken gehad. Mijn eerste reactie was (zoals mij geleerd was) trap onder de kont dan schieten ze wel naar voren. En ja dat deed hij ook, alleen ging het van achteruit hangen dus naar vooruit hangen. Als het dier maar los kwam.

Gaande weg ben ik per ongeluk erachter gekomen dat als ik mijn hand langs zijn hoofd het halster inschuif, het hangen even stopt. Ik maak dan het touw los, wacht even tot hij weer kalm is en zet hem gewoon weer vast. In het begin dacht ik hij is gewoon vervelend aangezien het wel vaak gebeurde maar niet altijd.

In de loop van de tijd ben ik erachter gekomen dat het echt angst was, hij ging hangen als ik uit zicht was.
Hele vast sta opleiding weer gedaan, hij kan nu vast staan zolang hij me kan zien, of horen. Het rare is als er een ander paard naast staat is het oke.

In de trailer levert dat wel een probleem op, dus staat hij daar met een koeienband om de nek vast. En een stuk losser het touwtje.

Ik ga er dus niet meer vanuit dat het "gezeur" van het dier is, zich laten hangen tot ze vanzelf stoppen vindt ik ook gevaarlijk, een los strottenhoofd kan het gevolg zijn nog niet gesproken over andere huidschade, wervel schade of spierschade.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:45

BlueStar schreef:
Ik ga er dus niet meer vanuit dat het "gezeur" van het dier is, zich laten hangen tot ze vanzelf stoppen vindt ik ook gevaarlijk, een los strottenhoofd kan het gevolg zijn nog niet gesproken over andere huidschade, wervel schade of spierschade.

Je hebt gelijk hoor, er zijn ook paarden die zijn gevallen en hebben zich ernstig beschadigt.
Maar het hangt er wel van af, sommigen doen het wel expres en weten precies wat ze doen, proberen zich los te trekken omdat het eerder is gelukt, zijn ook niet in paniek, die mogen van mij wel een schop onder hun kont.
Maar het paard wat ik nu heb is niet van jongs af aan gewend een halster om te krijgen, heeft dat pas sinds ik hem heb gekregen op 3 en half.
Die ging ook hangen omdat hij niet tegen druk kon en als ik hem even geruststelde was het zo over.
Deed ik niks ging hij veel langer door.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:47

Per paard de situatie inschatten is sowieso een handig idee. Wat de situatie ook is. Elk paard reageert anders, en kan zelfs per keer per situatie anders reageren. Dus in het voorbeeld van hangen de ene keer uit schrik en de andere keer om los te komen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:40

Koper schreef:
Per paard de situatie inschatten is sowieso een handig idee. Wat de situatie ook is. Elk paard reageert anders, en kan zelfs per keer per situatie anders reageren. Dus in het voorbeeld van hangen de ene keer uit schrik en de andere keer om los te komen.

Ja, zo bekijk ik het ook, zo werkt het bij alle situaties, alleen soms moet je even uitvinden wat het beste werkt.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:34

Persoonlijk ga ik altijd eerst voor mijn eigen veiligheid.
In de buurt van het hoofd komen is gevaarlijk, als het halster of touw het begeeft spatten metalen delen met een enorme kracht weg.
Heb eens een paard gezien waarvan het hele oog kapot was door het knappen van de sluiting, oog was niet meer te redden.
Soms springt een paard ook uit zichzelf ineens heftig naar voren, waarbij ze vanuit de paniek maar weinig oog voor jou hebben.
Er achter staan in de buurt van het paard is ook niet veilig, als het halster of touw het begeeft heb je kans dat er een paard bovenop je valt.
Zelf gebruik ik rubberen vastzetstangen die iets kunnen rekken, minder kans op blessures bij het paard en minder kans op kapot materiaal.
Ook een halster met elastiek vind ik ideaal om aan vast te zetten.
Als een paard op de wasplaats ernstig gaat hangen dan breng ik mijzelf in veiligheid en probeer vanaf een veilige afstand het paard te kalmeren met mijn stem.
Paard zal het dan zelf even moeten uitzoeken.
Op een plek waar voldoende ruimte achter het paard is zal ik het paard met behulp van iets (wat er maar voor handen is) met beleid naar voren "jagen"
Het mooiste is als paarden van jongs af aan geleerd hebben wat vaststaan is, vaststaan kan een paard niet zomaar.
Het is iets wat een paard moet leren.

Paardengedra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:33

Bij een hangend paard moet je beginnen te werken vanaf de grond door hem te leren niet te gaan hangen, in kleine stapjes. Hij moet leren om de druk te ontwijken door juist niet te gaan hangen. Eens hij hangt en je maakt hem los (bv doorsnijden) leert hij juist dit gedrag te blijven doen, want uiteindelijk kan hij los komen ...