Hoe ver kan je gaan: Grondwerk met anderhalfjarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Hoe ver kan je gaan: Grondwerk met anderhalfjarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:11

Het belangrijkste van training is ... de rustperiodes die je houdt tussen de trainingen in. Dat zijn de dagen waarop alles lekker kan bezinken. Dus als je dagelijks bezig bent, sla dan ook eens een 3-5 dagen over (of langer. vergeten doen ze niet) en doe helemaal niets. Dan zijn ze des te frisser in het koppie om weer nieuwe dingen aan te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:12

Dagelijkse dingen zijn geen training en zo moet je ze ook niet presenteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:14

Dagelijkse dingen zijn imo wel degelijk training. Repetition is key....met alles wat je met een paard doet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:16

Goed punt, Lovely. Dagelijkse dingen zijn ook training en daarom is het juist zo belangrijk het paard (jong of oud) rust te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:29

Er wordt vaak een beetje te moeilijk over gedaan en juist dat is belastend voor jonge paarden. Herhaling is zeker belangrijk en wel zo vaak mogelijk. Met voetjes geven zou ik geen rust in lassen, maar juist elke dag doen. Op een gegeven moment tilt beestje zijn voet al op als je er naar kijkt en dan hoef je alleen nog maar braaf te zeggen. Je ziet vaak dat onervaren opvoeders door hun omzichtigheid en opgeblazen trainingsideeen zichzelf erg tegenspreken in wat ze uitstralen naar het paard en dan lukt er dus niks.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 00:32

Het is maar wat je van een dier verwacht. Ik wil bijv. ook aan dat been kunnen zitten zonder dat het dier meteen voetjes geeft. Ja, dagelijks meenemen klinkt leuk, maar dat gaat niet lukken als het ergens in de opfok staat. Zorg voor een basis het eerste halve jaar, als het dier nog aan de voet van de merrie loopt. Daarna inscharen. Als de basis goed zit is bekappen geen punt, en wat ze eenmaal geleerd hebben vergeten ze echt niet meer. Dat geldt voor dat trailerritje dat wel of niet goed verlopen is, of die eerste kennismaking met de smid die wel of geen geduld toonde....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 01:03

Lekker borstelen, wassen, hoefjes verzorgen. Je paardje aan nieuwe dingen laten wennen zoals een zeiltje, paraplu, wapperende zak, water etc. Af en toe eens een keertje een cirkel om je heen, een stapje opzij, een stapje achterwaarts, netjes halt houden en blijven, mee laten doen als je met een ouder paard bezig bent... en als je paardje op het erf het een en ander kent ga je lekker wandelen.

In het begin korte stukjes. Maar zodra je merkt dat het leuk is en weinig indruk meer maakt ga je verder. Al snel kun je uren wandelen zonder problemen. Het paardje dat het snelst leerde van de paarden waar ik mee gewerkt heb ging met een half jaar al hele wandelingen met me mee.

Met 1,5 jaar kon hij een hoofdstel om, singeltje om, aan de dubbele lijnen, kende alle stemhulpen... Hij was zo leergierig dat hij elke keer weer iets nieuws wilde leren. Hij mocht er vanaf de eerste dag (hij was toen 4 maanden) bijna altijd bij zijn als ik met mijn volwassen paard aan de slag was. Als ik grondwerk deed met het volwassen paard dan liep hij los en deed mee tot hij moe was en ging slapen. Hetzelfde met rijden. Maar ook met bijvoorbeeld het opzadelen. Hij stond er bij, keek er naar en ging zo in de weg staan dat ik dan maar eens een dekje op zijn rug legde. Man wat stond hij er op dat soort momenten stoer bij!

Met 1,5 jaar ben ik gestopt met hem. Hij werd lastig... ik kon niets nieuws verzinnen dat niet te belastend was en hij wilde maar meer! Hij begon zelf dingen te verzinnen en dat is erg lastig. Ik heb hem toen expres op het borstelen en af en toe wandelen na maar in het land laten staan. Het heeft even geduurd maar hij paste zich aan die levensstijl aan. Dat heeft hem geen kwaad gedaan.

Met 3 jaar pakte hij alles enorm snel op. Binnen no-time (eigenlijk direct) konden we er op en naar buiten. Ik kon hem helaas niet genoeg bieden. Hij bleek het echt nodig te hebben om bijna dagelijks met iets nieuws bezig te zijn. Nu is hij van iemand die vrijheidsdressuur met hem doet. Ze was direct al verbaasd over hem. Als je hem iets nieuws laat doen weet hij het binnen 2 keer en wil hij weer iets nieuws. Hij combineert nieuwe dingen ook met dingen die hij al kent.

Ik weet niet in hoeverre dat veel met hem bezig zijn van invloed is geweest op zijn leergierigheid. Maar het is wel ontzettend opvallend. Wil je dat niet dan zou ik er dus erg voorzichtig mee zijn. Ga niet te veel in op het willen van je paard maar doe rustig aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:23

Malenka schreef:
Met 1,5 jaar ben ik gestopt met hem. Hij werd lastig... ik kon niets nieuws verzinnen dat niet te belastend was en hij wilde maar meer! Hij begon zelf dingen te verzinnen en dat is erg lastig.

En dat is precies waar ik het eerder over had. Paarden gaan zich uiteindelijk vervelen als ze geen nieuwe uitdaging krijgen en dingen zelf invullen. Zr gaan dingen aanbieden waar ze lichamelijk nog niet klaar voor zijn. Niet te hard van stapel lopen. Een jonkie moet baby mogen zijn. Als het goed is heb je daarna nog zeker 30 jaar dat je met hem aan het werk kunt....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:03

Toch ben ik met heel veel dingen ook wel erg tevreden. Op zo'n jonge leeftijd is het meeste namelijk veel gemakkelijker dan met een 3 jarige. Het aan de hand (of als handpaard)wandelen, leren van stemcommando's en om kunnen gaan met nieuwe dingen zou ik iedereen aanraden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:10

De basis moet er uiteindelijk wel in worden gebracht.
En dat is makkelijker tot de leeftijd van een half jaar, als veulen aan de voet van de merrie loopt...
Maar het hoeft echt niet dagelijks meegenomen te worden tot ze 3 jaar oud zijn.
Sterker nog, dagelijkse omgang op jonge leeftijd met een paard maakt hem te vrij naar mensen toe. Krijg je uiteindelijk alleen maar problemen van....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:13

Cassidy schreef:
De basis moet er uiteindelijk wel in worden gebracht.
En dat is makkelijker tot de leeftijd van een half jaar, als veulen aan de voet van de merrie loopt...
Maar het hoeft echt niet dagelijks meegenomen te worden tot ze 3 jaar oud zijn.
Sterker nog, dagelijkse omgang op jonge leeftijd met een paard maakt hem te vrij naar mensen toe. Krijg je uiteindelijk alleen maar problemen van....

Die van mij staat nu ook ergens dom te kleuteren, maar al ben je 3 maanden niet geweest,
ze weet echt nog wel wat "voetje" betekend.
.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:17

Na een aantal maanden vrijheid op het land hebben zowel mijn 18 jarige, mijn 12 jarige en mijn 3 jarige even een weekje bootcamp nodig om weer te beseffen wat de regels zijn. Een goede basis is essentieel, maar wordt echt niet vergeten.
Te vaak oefenen stompt een paard alleen maar af....