sjojo schreef:jama het tempo beslist ze ECHT zelf, ik moet haar zelfs tegenhouden in de laatste km zodat ze uit kan stappen en niet nat op de trailer gaat staan.
Rijden kan ik maar 1 keer in de week maar zal haar dan longeren om de dag een kwartiertje.
7 okt heb ik normaal een rit van 30 km (ben al ingeschreven), zou ik dat kunnen halen als ik ze vanaf vandaag om de dag 15 min longeer? EN met een NIEUW zadel? (hoop dat evelien volgende week kan komen). Zonder nieuw zadel ga ik alvast niet!!!!
Een paard KAN het tempo niet bepalen. Hij weet immers niet hoe ver hij nog moet lopen. En bovendien is het jonge dier pas 4 jaar. Dus jij moet het tempo bepalen. Dat een paard graag de trailer in wil wil nog niet zeggen dat ie alles leuk vind wat daarna komt. Kan zijn van wel, maar dat is echt geen garantie.
Witte haren wijzen op drukplekken: door de druk is er minder doorbloeding en als gevolg worden de haren wit (afsterven onderliggend weefsel).
Je paard geeft nu heel erg duidelijk aan dat er iets mis is en dat ze het niet meer wil tolereren. Ik zou haar daarom een paar maanden rust geven (in de zin van niet meer zo intensief rijden, maar liever helemaal niet tot volgende lente) en dan RUSTIG weer opbouwen met een passend zadel. Als het zadel een van de oorzaken is (samen met de spierpijn die ze van elke rit moet overhouden) moet je haar echt de tijd geven weer gezond te worden. Daarbij kan het probleem ook in de mond liggen aangezien ze op die leeftijd ook kiezen wisselen. Misschien is er een dop blijven zitten of zijn er haken ontstaan. Dat kan ook 'nukkigheid' (lees: hevige pijn reacties!) veroorzaken. Beterschap voor je paard!
Op 7 oktober een lange rit gaan rijden is vragen om problemen. Dan of later, imo.
Ik denk dat je haar overvraagd hebt door jong in te rijden en de training niet juist op te bouwen. Maar goed, men kan nu eenmaal niet alles weten. En nu weet je het wel.
Dat betekent echter niet dat ik ineens vier keer per week een uur in de bak kan gaan rijden. Zo'n dier denkt niet aan de toekomst (spierpijn, overbelasting en op langere termijn slijtage), daarom moeten wij dat voor hen doen
. Ik kan maar 1 keer rijden en dat is de zondag omdat ik niet alleen met mijn paardje ga uitrijden (vind dat gevaarlijk). Ik heb geen bak en in de wei rijden wil ze niet, in de wei wil ze enkel eten
.
.

jippie!!!!!!! dierenarts is net geweest!!!!! heeft naar witte plekken gekeken en erop gedrukt, hele rug getest en zijn conclusie is: dat het niet door een niet passend zadel is maar eerder door de gevoeligheid van haar huid. Achter het zadel waar het pad eindigt heeft ze ook plek en daar ligt het zadel niet. Ze is gewoon heel gevoelig en daar waar er meer beweging op de huid krijgt ze plekken, ook waar het zadel niet drukt dus vanachteren thv flank. Die witte plekken zijn ook nooit open geweest en met aansingelen reageert ze niet dus kan het niet van druk zijn. Ze kunnen zelfs van warmteverschil zijn en dus door synthetische teddy veroorzaakt zijn.
dus dat is 6 per uur dus dat is bijna constant stappen en een paar rechte stroken zandweg die we draven of galoperen plus rust van 15 minuten in de helft.