frustraties vanwege moeder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: frustraties vanwege moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 01:01

Ja dat is waar, het kwam voort uit de frustratie. Zo vaak verteld dat ze het touw nietmoet laten hangen, omdat ze er elke keer weer niet op let. Met mijn vader qua paarden gaat het gelukkig wel goed, hem kan ik rustig vertellen wel of niet, bij mijn moeder moet ik overheersend zijn omdat ze er zelf vaak inderdaad doorheen komt... maar door de frustratie dat ze weer het touw los laat hangen, ik op krukken loop en gewoon niks meer kan, schoot ik uit mijn slof en dat vind ik wel erg k*t maar het is eenmaal gebeurd en ik weet dat ze het niet aantrekt omdat ik zo nooit ben en weet dat ik nou wat gefrustreerd ben...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 01:17

Batlow schreef:
Dat kan inderdaad... maar ik ben bang dat mijn paarden daar gebruik van maken, en dan niet alleen bij haar maar ook bij andere. Daarom wil ik graag dat mijn moeder consequent is, maar ze is altijd hartstikke lief voor ze en daar ben ik zeker heel blij mee, maar aan corrigeren doet ze niet, want ja dat kan gewoon niet := ze is een echte dierenliefhebber, ze is meer liefhebber dan een leider, dat vind ze lastig....

Ik zou me af vragen waarom mijn paarden daar gebruik van maken. Ik sta met mijn paarden op een grote stal vol kinderen (zonder paarden verstand). Mijn paarden maken daar geen misbruik van. De regels zijn duidelijk, al stuur ik een kind van 7 er mee weg (en ja dat doe ik). Ze hebben zicht te gedragen en geen misbruik te maken van de situatie. Corrigeren doet niemand mijn paard, dat is mijn pakkie aan. Ik straf voor iedereen. Denderen ze weg met een kind krijgen ze van mij op hun flikker. Gaan ze niet aan de kant bij het hek van de wei, reken maar dat mijn straf duivelser is dan wie dan ook.

Het feit dat jij bang bent dat ze er misbruik van maken, zegt iets over jou vertrouwen in hen. Je kunt je paard niet blind krijgen voor fouten als je ze niet vertrouwd om soms een fout tegen te komen.

Niemand traint en voed zijn paarden zo op als jij zal doen. Niemand zal dat ook het zelfde doen. Ik zou zeggen leer er mee leven. Maar dat is niet het antwoord wat je wil horen. Want dat is opgesmukt en belerend. En dat is nogal irritant.
En dat is nu juist precies wat ik nog wel wil zeggen. Als je wil dat mensen naar jou lijnen spelen, zul je ze moeten leren jou lijn te volgen. Dat doe je alleen maar door ze een routebeschrijving te geven.
Leer haar waarom het niet goed is om een touw op de grond te vallen (het is gevaarlijk, als hij er op gaat staan krijgt hij een klap achter z'n hoofd), waarom je geen zakjes mee moet nemen naar jou paarden (ze bedelen en dat is geen goed gedrag) enz...

De meeste ouders zullen nooit zomaar toegeven dat hun kind het beter weet dan zij doen. Dus als jij gaat beleren geeft dat wrijving. Dus wees beleefd, heb respect en wees duidelijk over de waarom. Kun je dat niet? ...

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 01:41

Veulen84 schreef:
Batlow schreef:
Dat kan inderdaad... maar ik ben bang dat mijn paarden daar gebruik van maken, en dan niet alleen bij haar maar ook bij andere. Daarom wil ik graag dat mijn moeder consequent is, maar ze is altijd hartstikke lief voor ze en daar ben ik zeker heel blij mee, maar aan corrigeren doet ze niet, want ja dat kan gewoon niet := ze is een echte dierenliefhebber, ze is meer liefhebber dan een leider, dat vind ze lastig....

Ik zou me af vragen waarom mijn paarden daar gebruik van maken. Ik sta met mijn paarden op een grote stal vol kinderen (zonder paarden verstand). Mijn paarden maken daar geen misbruik van. De regels zijn duidelijk, al stuur ik een kind van 7 er mee weg (en ja dat doe ik). Ze hebben zicht te gedragen en geen misbruik te maken van de situatie. Corrigeren doet niemand mijn paard, dat is mijn pakkie aan. Ik straf voor iedereen. Denderen ze weg met een kind krijgen ze van mij op hun flikker. Gaan ze niet aan de kant bij het hek van de wei, reken maar dat mijn straf duivelser is dan wie dan ook.

Het feit dat jij bang bent dat ze er misbruik van maken, zegt iets over jou vertrouwen in hen. Je kunt je paard niet blind krijgen voor fouten als je ze niet vertrouwd om soms een fout tegen te komen.

Om hier even op te reageren, als de kat van huis is dansen de muizen op tafel. Hoe correct is jouw paard als jij er niet bij bent? Blijkbaar niet heel erg als je duivelser moet zijn dan wie dan ook.
Ik kan me voorstellen dat je niet wilt dat die kinderen jouw paard corrigeren als hij gewoon op stal staat. Maar als die kinderen jouw paard de weide uit moeten halen, dan moeten die kinderen het paard dus leiderschap bieden (een van de twee moet immers de leiding nemen). Als jij het paard corrigeert voor iets dat hij verkeerd doet bij die kinderen, neem jij die kinderen het leiderschap weg, met als gevolg dat wanneer kind weer apart is met het paard, paard leiderschap gemakkelijk overneemt.
Nu is het enige wat ik dan op het keurige gedrag kan zeggen, is dat jouw paarden zodanig eerlijk zijn dat ze niets verkeerd doen, waarschijnlijk ook omdat zij doorhebben dat ze met kinderen te maken hebben.

Mijn vader dient mijn paard absoluut te corrigeren als deze dominant gedrag vertoont naar hem toe (schooi gedrag behoort hier imo ook toe). Daar kan ik mijn paard wel voor corrigeren, maar hij wilde niet mijn leiderschap overnemen maar dat van mijn vader, dus dat heeft bedroevend weinig zin. Als ik er bij ben zal mijn paard ook absoluut geen dominant gedrag vertonen, want hij weet hoe mijn regels zijn, maar zoals een dier is, zal hij dit waarschijnlijk echt wel proberen op het moment dat iemand er veel mee alleen is.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 02:05

Mijn vader gaat niet eens mee naar mijn paard die heeft mijn paard 2x gezien in 7 jaar :') :j
Voeren vind ik sowieso not done worden ze drammerig vervelend en schooierig van.. En dan doet het er niet toe wie je paard betaald heeft want het word jouw probleem straks... Heb hier een hond die vreselijk trekt aan de riem wat die overgens ook gewoon mag bij mn vader -O- Maar niet bij mij :') En mijn nekharen vliegen overeind als ik hem zo in die riem zie hangen. Maar goed dat komt ook niet aan. Dus ik snap je probleem wel.
Je kan toch gewoon afspreken dat er NIET gevoerd word behalve in de voerbak?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:05

Ik kan me aan de ene kant je fustratie wel voorstellen.
Ik heb dat soort dingen wel eens bij m'n schoonmoeder en mijn kinderen. Ook niet luisteren en haar eigen ding doen. Klein simplel voorbeeld. Kind vraagt of hij een snoepje mag, waarop ik nee zeg "we gaan zo eten". Oma geeft kind dus toch een snoep (als ze bij iemand anders is haalt ze het uit haar tas) of bij hun thuis een bak chips. Nee bozer kan je mij dan niet krijgen.
Maar zo tegen haar tekeer gaan? Nee dat niet.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:16

Misschien krijgt je moeder wel spanning van jou, dat ze het voor jou goed wil doen maar dat ze weet dat ze hoe dan ook de wind van voren krijgt. Je mag blij zijn dat je ouders hebt die je zo bijstaan, als je het niet waardeert moet je ze niet om hulp vragen maar een andere oplossing bedenken. Vraag hulp aan mensen die het wel precies doen zoals jij het wilt, dan hoef je ook niet zo puberig te keer te gaan tegen je moeder. Scheelt je paarden, jou en je moeder spanning.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:16

Ik snap best dat je je paard correct wilt opvoeden, maar kom op zeg.. daarvoor hoef je toch geen ruzie met je moeder te hebben? Mijn moeder zou ook geen geschreeuw en gevloek accepteren. Zij ging ook wel met mijn 1e paard aan de wandel, paard maakte daar wel eens gebruik van maar minder werd ze er niet van hoor. En als ik mijn paard eens een tik geef, snapt zij 9 van de 10x niet waarom dus ik ga haar ook absoluut niet aanspreken dat ze mijn paard moet corrigeren. Dat is mijn taak ;)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:23

Weet je, als je ooit zelf kinderen hebt die je wat dan ook moet leren kom je dit tien keer zo erg tegen. Ik heb mijn kinderen uiteraard met paarden leren omgaan, maar het aantal keren dat ik tegen ze heb moeten zeggen dat ze een paard niet alleen aan een halster mee moeten nemen, maar aan een touw, dat het hek moeten dichtdoen achter zich, dat ze niet achter een paard moeten gaan staan, dat ze de kat niet op de rug van de pony moeten zetten, dat ze de voeremmers/kruiwagens/mestvorken/etc niet moeten laten slingeren, de kraan niet open laten staan waardoor de hele rijbak geregeld blank stond enzovoort, enzovoort... is eindeloos. Vaak frustrerend en vervelend, maar de consequenties van hun gedrag zouden ze toch (binnen zekere grenzen) zelf moeten leren.

Jouw moeder houdt van paarden en van jou, wil graag helpen en doet haar best. Dat ze fouten maakt is logisch. Die heb jij ook gemaakt, minstens zo erg. Jij hebt veel geleerd, maar niet doordat iedereen voortdurend tegen je tekeer ging als je eens iets fout deed. Mensen moeten hun eigen fouten kunnen maken tot op zekere hoogte.
Na dat incident zal je moeder vermoedelijk beter opletten hoe ze je paard uit de wei haalt. Maar ik kan me ook voorstellen dat het feit dat jij steeds commentaar had haar sowieso al gespannener maakte dan nodig en dat je toen het misging - en ze dus al geschrokken was - stond te schreeuwen tegen haar, zal het voor haar alleen maar erger hebben gemaakt. Uiteraard was jij ook geschrokken, dat begrijpt ze vast wel.

Een paard is niet zomaar verpest, daar is heel wat voor nodig. Paarden weten gewoonlijk ook heel precies bij wie ze wat kunnen doen en van wie ze wat kunnen verwachten. Jouw paard zal van jou niet verwachten wat hij van je moeder verwacht, of van je vader.

Ik ben zelf ouder en natuurlijk ook kind geweest. Ik weet nog dat ik dacht dat ik alles beter wist over paarden. (Nou wisten mijn ouders er inderdaad niets van en het interesseerde ze ook totaal niet.) Toch heb ik later moeten ontdekken dat sommige dingen waarvan ik overtuigd was totaal niet klopten; ook die dingen die ik zelf met veel overtuiging aan anderen had verteld.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:24

Mijn hemel, je komt nu wel erg verwaand en verwend over! Je moeder toont interesse, probeert haar best te doen en dan krijgt ze stank voor dank? :+ Wat al eerder is genoemd, adem in en adem uit en wees blij dat je zulke lieve ouders hebt die hun best voor je doen en je helpen nu je zelf wat minder kan...

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:29

ik snap de frustratie wel hoor van jou,mijn moeder is ook wel een beetje zo,die durft geeneens een paard vast houden maar wel op afstand zeggen wat ik wel en niet moet doen,mijn paard probeert ook vaak je even uit,als je bv. een deken oplegt kan hij soms iedere keer weg lopen,tja dan corrigeer ik mijn paard even,want hij weet heus wel wat het is,nou dan moet je haar horen!,ik trek me daar niks van aan en doe gewoon verder mijn eigen ding. mijn paard dus mijn regels. walgelijk vind ik dat als andere mensen je wel even vertellen wat je wel mag doen en wat niet,,,gggrrr.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:32

Hmmm.. hoezo reageert TS overdreven? Het zijn háár paarden.
Als het een andere bekende was geweest (dus gewoon een kennis, niet haar moeder) die verkeerd omging met háár paarden en niet wilde luisteren had ze waarschijnlijk hele andere reacties gehad.
Natuurlijk moet je respect voor je ouders hebben, maar ook die kunnen dingen verkeerd doen hoor.
pff, beetje omgekeerde wereld dit.
Verder, geen idee hoe je dit kunt oplossen TS, echt een rot situatie. :(:)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:33

helpt het niet als je moeder het zakje met eten gewoon voert als jullie naar huis gaan, en dan gewoon vanuit een emmer?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:45

Ik snap wel dat je na 100 keer waarschuwen voor dat touw uit je slof schiet. Ik zou zeggen: ga met het OV en straks als je been beter is met de fiets. Gewoon lekker je ma thuislaten.

Verder: als jij je paardje netjes opvoed, wordt hij heus niet verpest door af en toe een onkundig iemand aan zijn touwtje. Mijn pony ging er ook wel eens vandoor (onder het zadel) bij onkundige mensen, maar niet bij mij. Ook niet bij andere mensen die weten hoe je fatsoenlijk een paard onder je kont houdt.

En als ze iets gelezen heeft en daarmee loopt te dwepen, gewoon zeggen dat die methode door andere kenners betwist wordt en dat het zeer omstreden is in de paardenwereld. Damt ze misschien een beetje in, en wellicht gaat ze dan eindelijk iets VRAGEN in plaats van vertellen hoe goed ze alles weet.

Als dit allemaal echt waar is (niet dat je liegt, maar jij ziet het natuurlijk van jouw kant) dan snap ik je moeder ook niet. Ze merkt toch ook wel dat haar kunde en kennis niet toereikend zijn als een pony over haar heen rent?

Misschien moet ze ook aan een BOKT account ~~}>

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:30

Ik begrijp je heel goed, je kan zelf geen kant op met die krukken, je wilt het liefste de touwtjes letterlijk en figuurlijk zelf in handen hebben en houden.

Aan de andere kant is daar je moeder, gek op jou en op de paarden, is enorm betrokken met alles, en heeft enige kennis opgedaan dmv boeken lezen.
Maar ze zal door ervaring , goede of slechte handelingen met de paarden, hopelijk tot de ontdekking komen, dat kennis uit boeken niet genoeg is om het gedrag van paarden te leren kennen, dat leer je alleen in de praktijk.

En er is een relatie van moeder en kind, jij wil je moeder niet voor dr hoofd stoten en je moeder denkt dat ze je helpt en de paarden misschien ziet als een soort van ''kind''.
Dat geeft spanningen.

Ik herken hier echt veel in, mijn dochter heeft van ons ook een paard gekregen, was ooit mijn droom. Wij zijn enorm betrokken bij alles wat met dit paard gedaan wordt, zowel de lichamelijke verzorging, voeren, uitmesten, en alles wat daar verder bij komt.

En ik was eigenlijk ook zoals je moeder nu doet, ik liet paard over me heen lopen, gaf vaak ''instructies" als ze aan het rijden was in de bak, moet er wel bij zeggen, ik heb wel ruim 1 jaar les gehad op een manege, maar ja das een beetje basis, en dat is nog teveel gezegd. :o .

Dat alles gaf dus ook vaak discussies, en zag ik in dat dit tenkoste ging van de gezellige uren met hele gezin op de weide, ik voelde dat ik iets aan mijn eigen gedrag moest doen...

Ik heb toen de rollen omgedraaid, ik zie mijn dochter als de ''baas'' van paard, en ik heb de rol van groom, verzorgster op me genomen.
Als ik iets graag wil met paard vraag ik dat eerst aan mijn dochter, zal ik hem eten geven en wat en hoeveel en ...enz.

Misschien kun je op een rustig moment eens lekker met je moeder gaan kletsen en haar zogenaamd wat taken geven, zo van mam , jij kunt dit heel goed, zou je me daarbij willen helpen ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:24

Poeh... Ik vind dat je best uit je slof geschoten bent... Ik kan me je frustratie helemaal voorstellen, maar ik zou toch wel rustig uitleggen waarom ik wil dat iets zus of zo gebeurt, of juist helemaal niet. Ook ben ik zelf echt een persoon die honderduit vertelt waarom een paard zo reageert op dingen, hoe je de lichaamstaal van een paard kunt lezen etc.

Ik zou zelf allang blij zijn als mijn moeder zoveel interesse in mijn hobby zou tonen :D Ze vindt het allemaal leuk voor me maar zal nooit aanbieden eens mee te gaan naar de paarden. Mijn vader gaat af en toe mee, maar doet dan niks, enkel een aai over de neus geven.

Als ik jou was, zou ik mijn excuses gaan aanbieden aan mijn moeder, en haar vertellen waarom je zo gereageerd hebt. Kun je meteen een goed gesperk hebben waarom je wil dat ze anders met je paarden omgaat :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 12:51

je hebt 2 keuzes
1. accepteren dat je moeder soms niet zo handig is, maar dankbaar gebruik maken van haar hulp
2. iemand anders zoeken die het volgens jou wel goed doet

:)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 15:01

Ik heb geen hulp nodig, heb er niet om gevraagd, het is voor mijn moeder vanzelfsprekend. betekent niet dat ik het niet van mijn moeder wil, liefste wel zelfs, vind ik heel leuk! ben ook te ver gegaan, dat begrijp ik maar dit is ook verder nooit gebeurd. Ik had op dat moment geen tijd rustig dingen uit te leggen, klinkt stom, maar daardoor ben ik sneller gaan praten, dus gaan schreeuwen. Het is helaas nou gebeurd en het gaat vanaf nu ook anders. Heb nu wel hulp nodig omdat ik op krukken loopt maar het lijkt erop dat ik al meer kan lopen. Probeer zoveel mogelijk zelf te blijven doen en hulp van mijn ouders stel ik erg prijs, gisteren ging het alleen fout en wilde graag mijn frustratie kwijt over bepaalde dingen. Heb vaak dingen rustig verteld over waarom ik dingen niet wil, en als ik toevallig in de zadelkamer ben, voert ze ze toch stiekem weer...

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:16

En toch ben ik het eens met de TS. Of de kans dat er wat gebeurd nu klein is of niet, een ongeluk zit in een klein hoekje en de TS haar moeder ziet blijkbaar niet in dat een paard op dat touw kan staan en struikelen, dat het paard een loopje met haar neemt.

De TS heeft haar paarden zelf gekocht, therefore vind ik dat de TS zelf ook in staat moet zijn om hen op te voeden of houden zoals zij wil. Ik wil ook absoluut niet dat iemand mijn paard continu eten geeft want ik weet dat ze daar hebberig van wordt en dat ze happerig van het hebberige wordt... TS, ik zou niet weten wat je moet doen (mijn moeder heeft immers echt meer kennis dan ik) maar ik vind dat je ergens wel gelijk hebt. Nee is nee, het zijn jouw paarden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 06:56

xAlice schreef:
Als het een andere bekende was geweest (dus gewoon een kennis, niet haar moeder) die verkeerd omging met háár paarden en niet wilde luisteren had ze waarschijnlijk hele andere reacties gehad.
Natuurlijk moet je respect voor je ouders hebben, maar ook die kunnen dingen verkeerd doen hoor.

Een ander had geen geschreeuw geaccepteerd. Niemand met een beetje zelfrespect, behalve een in dit geval lieve ouder met onvoorwaardelijke liefde, laat zich zo toespreken

Wel fijn om te lezen dat TS ook wel inziet dat haar reactie een beetje te ver ging. Daar zijn we mensen voor: foutjes maken :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 09:37

Je moeder reageert kinderachtig? Niet de enige.

Zou je moeder maar niet meer meenemen als ze zo slecht luistert naar je adviezen waardoor er frustraties bij jou opkomen, en of je paarden dat aanvoelen en er op reageren.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:00

Sleeper schreef:
xAlice schreef:

Een ander had geen geschreeuw geaccepteerd. Niemand met een beetje zelfrespect, behalve een in dit geval lieve ouder met onvoorwaardelijke liefde, laat zich zo toespreken

Wel fijn om te lezen dat TS ook wel inziet dat haar reactie een beetje te ver ging. Daar zijn we mensen voor: foutjes maken :)

Als ik niet luister naar de eigenaar van een paard en daarmee mezelf en het paard in gevaar breng.
Dan mag de eigenaar van mij best boos worden hoor.
Vind dat er echt overdreven wordt gereageerd, TS heeft blijkbaar al vaker gezegd dat ze moest oppassen als ze dan niet luistert.. Dan zou ik ook op een gegeven moment uit mijn slof schieten denk ik.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:10

Kun je niet met je moeder afspreken dat ze het lekkers in de voerbak legt en niet uit de hand voert? Als ik het zo lees is dat het grootste probleem op het moment, dus ik zou het stap voor stap oplossen. Begin hier eens mee. Als het voer niet meer uit de hand komt zijn de paarden minder schooierig en toch geeft je moeder het lekkers. Is dat een idee?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:40

Als moeder zo veel boekkennis heeft, vraag ik mij overigens af welke deskundige heeft geschreven dat je een paard vol moet proppen met lekkers en dat moet blijven doen ook al loopt ie met vier hoeven over je heen?

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:01

Ik snap wel wat je bedoedlt allemaal!
mijn moeder doet zelf niet echt iets met mijn paard, maar zegt wel hoe ik alles moet doen...mijn moeder kent eig niks van paarden en ze maaakt soms echt hele rare en onjuiste opmerkingen en beweringen... maar ze is ervan overtuigd dat alles wat ze zegt juist is....en als ik niet naar haar luister wil zij het dan eens gaan doen...
irritant, vooral als ze commentaar heeft op mijn rijden, dan ze zegt hoe ik iets moet doen...wat nergens op slaat.
Vroeger kon ik daar ook kwaad om worden maar nu zeg ik altijd VOOR we naar mijn paard gaan, wat ik ga doen, waarom,.... dan kan ik het rustiger uitleggen dan wanneer ik bezig ben en het dreigt fout te lopen ofzo, en als er toch wat spanning is jaag ik mijn paard ook niet op :)
Zo weet ze op voorhand altijd wat de bedoeling is en ze leert er ook van bij!!
En geef je moeder dan ook instructies : " jij kan me daarbij goed helpen, door ...... te doen" (kan iets stoms zijn zoals het hek van de wei openen, balken opleggen,....maar ze voelt zich nuttig en goed, ze wil tenslotte toch helpen en daar moet je blij mee zijn)
zoiets
het heeft onze paard-relatie echt geholpen

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:02

ik had nooit zo tegen me moeder hoeven doen denk dat ik er eentje recht in me gezicht had kunnen verwachten;-)).
ik vind het een beetje overdreven met over het touw heen struikelen de kans dat dat gebeurd is niet heel groot de kans is groter dat het touw kapot knapt.
mijn moeder bemoeit zich nergens mee met de paarden maar wel andere en er zijn altijd kleine dingetjes zoals touw om je hand heen draaien nou als je hem kwijt wil zijn moet je het vooral zo doen;-s.
snap ook wel iets dat je zo uit je slof geschoten bent emmertje loopt een keertje over hè zou alleen de volgende keer iets rustiger doen;-)) hier heb je ook niks aan.
zou als ik jou was gewoon nog een keer proberen uit te legen de dingen die jij niet wilt en wat je wel wilt misschien dat ze het na je laatste uitbrander snapt.