Waarom pakt pony touw vast tijdens wandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Re: Waarom pakt pony touw vast tijdens wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 00:53

Mijn ruin doet ook álles in zijn mond.

Heel rustig kauwen, niet stresserig of zo. Schijnt iets ruinerigs te zijn? 'Mouthy' zeg maar.
Het is ook gewoon nog een kleuter.

Als ik het nou uit zijn mond wil hebben (touw bijv) duw ik het er even extra in,
dan denkt hij 'ik hoef al niet meer' ^)

Als ik ga trekken wordt het een pitbull en krijg ik het er nooit uit.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:20

Ik heb een ruin van 19 jaar die het ook regelmatig doe.
Of zomaar ineens een halster vastpak uit het niets..

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:07

Mijn ruin stopt ook graag dingen in zijn mond.
Ik heb daar maar gebruik van gemaakt om hem te leren 'apporteren'. Zo brengt hij emmers terug na het voeren en pakt hij zwepen en borstels op als ik die laat vallen. Best handig.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:12

Mijn paard doet dat ook wel eens, en ik straf dat wel af...
Hij mag van mij nooit met een touw in zijn mond staan, bij het vast staan op de poetsplaats is dat bv. flink gevaarlijk. Wanneer een paard van iets zou schrikken wanneer hij net het touw in zijn mond heeft, zou in het ergste geval zelfs zijn kaak kunnen breken.

Dus ik heb de regel, nooit met een touw in je mond! Gewoon netjes stil staan! :)

Katje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:29

Die van mij pakt ook alles! Teugels, hulpteugels, neusriem. Hij haalt ook regelmatig het dekje van zn rug af als ik het zadel pak. Best irritant maar moet er toch elke keer weer om lachen als hij me met dat dekje in de mond me onschuldig aankijkt. Hij is 16, ik denk dat het gewoon een ondeugdje is

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:56

hmm.. wat raar! misschien om wat spanning kwijt te raken? of hij verveelt zich? :P

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:58

Jonge paarden doen het allemaal, en bovendien is het ook iets voor ruinen: alles in de mond nemen.
Ik zou het niet afstraffen: je gaat een kind toch ook niet straffen als het speelt?

Geef hem een touwtje waar hij wel mee mag spelen. Probleem opgelost.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:07

suvan schreef:
Jonge paarden doen het allemaal, en bovendien is het ook iets voor ruinen: alles in de mond nemen.
Ik zou het niet afstraffen: je gaat een kind toch ook niet straffen als het speelt?

Geef hem een touwtje waar hij wel mee mag spelen. Probleem opgelost.

Als een kind speelt terwijl hij aan het werk moet ( school bijvoorbeeld ) word het wel afgestraft. En dat doe ik ook met mijn 3 jarige ruin. In het land moet ie lekker doen wat ie niet laten kan. Maar als ik met hem bezig ben word er niet op dingen gebeten. Kan me voorstellen dat een halstertouw niet zo erg is, maar hij snapt echt niet het verschil tussen een halstertouw of bijvoorbeeld je teugels. En ik hoef geen tandafdrukken in mijn teugels :Y)
In het land bied ik het hem aan met bijvoorbeeld een skippieballen en takken, maar eenmaal aan de hand wil ik geen geklooi. En dat snapt hij inmiddels prima :)

En hem een touw geven waarmee het wel mag is wel heel onduidelijk voor je paard. Hoe moet hij nou weten welk touw wel mag en welke niet..

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:11

mijn pony van 4,5 doet dit ook, ik vroeg me laatst nog af waarom hij dat doet. hij doet vanaf zijn veulentijd al, im straf het niet af omdat ik liever heb dat hij het touw vastpakt dan mijn schouder.
maar mijn pony kijkt voordat hij het touw vast pakt heel erg sjaggie dan probeert hij het touw te pakken (soms dan douw ik hem het touw gewoon voor) dan is hij ineens heel erg tevreden en loop als mak lammetje mee. alsof hij wil zeggen dat hij wel braaf mee zal lopen.
mijn pony gedraagd zich als mijn kleine kindje, hij volgt me overal.
het nadeel is wel dat hij er soms een trek spelletje van maakt dan gaat hij speels stilstaan en dan kun je aan zijn ogen zien dat hij er een grapje van maakt.als ik het niet door heb dan sta ik abrupt stil en draai me om en dan draait mij. pony gauw zijn hoofd weg en laat het touw los. maar daarna loopt hij weer keurig mee met zijn lkkre touw in zijn mond.
maar mijn pony stopt mij. halstertouw alleen in de mond van hem, maar hij pakt geen teugels of andere dingen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:25

CharlyBrown schreef:
Mijn paard doet dat ook wel eens, en ik straf dat wel af...
Hij mag van mij nooit met een touw in zijn mond staan, bij het vast staan op de poetsplaats is dat bv. flink gevaarlijk. Wanneer een paard van iets zou schrikken wanneer hij net het touw in zijn mond heeft, zou in het ergste geval zelfs zijn kaak kunnen breken.

Dus ik heb de regel, nooit met een touw in je mond! Gewoon netjes stil staan! :)

Helemaal mee eens. Mijn ruintje schrok ook een keer op de poetsplaats toen hij het touw vast had, vloog naar achteren met touw nog achter zijn tanden. Gelukkig net op tijd los gekregen.
Tijdens het wandelen ben ik er ook niet van gecharmeerd. Paard pakt touw, schrikt en gaat er vandoor. Echt niet dat je hem dan nog bij je kan houden.

Ik had een hondenflostouw gekocht voor mijn ruintje als vervanging. Werkte helaas maar even.

AlexZura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:41

Herkenning! Alex stopt ook alles in zijn mond, doet hij al van jongs af aan. Het stoort me verder niet. Op een andere stalling hadden de paarden een grote wilgentak in de box hangen, daar wist meneer wel raad mee!:)

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:53

Monster_tos schreef:
Als een kind speelt terwijl hij aan het werk moet ( school bijvoorbeeld ) word het wel afgestraft.

Dan zou ik heel snel een andere school uitkiezen :j Laat een jong paard toch nog jong zijn. Bah wat mensen speels gedrag gaan afstraffen. :(

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:54

Monster_tos schreef:
En hem een touw geven waarmee het wel mag is wel heel onduidelijk voor je paard. Hoe moet hij nou weten welk touw wel mag en welke niet..

Paarden zijn slimmer dan jij denkt. Mijn paard weet precies dat hij alleen met de rode borstel mag spelen en niet met de borstels uit de poetskoffer. Er ontbreekt dan iets aan jouw opvoeding. :j

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:56

Het gaat mij er niet om dat een jong paard (of paard van welk leeftijd dan ook) niet lekker mag spelen. Graag zelfs! Maar dan wel in zijn eigen tijd, want wanneer ik met mijn paard bezig ben, moet hij gewoon op mij letten.. Dus niet in dingen happen, gras proberen te pikken, of 100x om zich heen kijken (typisch speels, komisch jong paarden gedrag)

Daarnaast levert op een borstel kauwen niet snel een gevaarlijke situatie op...

Ik geloof dus ook meer in monster_tos haar visie. Wees duidelijk!
En sommige paarden hebben wellicht een minder strenge aanpak nodig, maar voor het gros geld consequent zijn!! en dan hou je er een fijn en vrolijk paard aan over!

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 06:55

mijn veulen onderzoekt ook zo'n beetje alles met haar mond, (en is bang voor koeien) aan het begin vond ik het niet zo erg, maar als ik wou oefenen met lopen en ze eet de hele tijd het halstertouw, word ik het ook deed ze dat bij het poetsen, wat ik heb gedaan; het touw op de neusriem van der halster leggen, dan wil ze erin buiten maar lukt het niet, en dan houdt ze ermee op. niet de hele neus in wikkelen, maar gewoon erop leggen.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 06:59

Mijn verzorgpony doet dit ook, hij staat ook tijdens het poetsen alsmaar aan het touw te kauwen. Ik haal het elke keer consequent uit zijn mond maar hij lijkt het maar niet te leren.. Ik ga dit topic vanmiddag even rustig doorlezen :)

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 18:53

Ik heb de tip om een Skippybal bal in de wei te leggen ter harte genomen. Helaas doet hij er alleen niets mee, de bal ligt al twee weken in de wei op dezelfde plaats. Maar inmiddels kan hij zowel in de boomgaard als in de wei lopen, dit doet hij samen met onze andere pony Barney. Er ligt overal wel wat sprokkelhout en dan kan hij toch nog ergens zijn tanden in zetten. Er hangen overal hooinetten en zo kan hij zich overal wat vermaken en knagen.

josienJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:36

Mijn net 4 jarige haflinger doet het ook. Hij wil met wandelen zijn halstertouw hebben, hij trekt er niet aan maar gaat sabbelen en kauwen. Meestal geef ik hem gewoon, omdat hij dan ook rustiger is. Ook als hij op de wasplaats staat wil hij hem in zijn mond.
Hij is net bij de tandarts geweest dus dat is het probleem niet.

Maar op 4 jarige leeftijd kan er nog wel is wat doorkomen, denk aan peuters, die stoppen ook alles in hun mond.
Mijn paard word er rustiger door dus laat ik het maar gaan. Iemand die ik ken heeft dat ook gedaan, en inmiddels is het paard er mee gestopt.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:50

Mijn pony van 26 bijt altijd in het touw of hengstenketting,
en corrigeren heeft geen zin, hij gaat gewoon door! meestal hoef ik maar naar hem te kijken en dan laat hij snel los.
Als ik met mijn zusje en hem wandel dan doet hij het ook maar zodra hij merkt dat ik wil kijken wat hij doet dan laat hij los

en mijn pony heeft een perfect gebit dus daar kan het ook niet aan liggen.
Wel is hij heel erg dominant en hapt naar veel dingen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:53

Henkje schreef:
Mijn ruin stopt ook graag dingen in zijn mond.
Ik heb daar maar gebruik van gemaakt om hem te leren 'apporteren'. Zo brengt hij emmers terug na het voeren en pakt hij zwepen en borstels op als ik die laat vallen. Best handig.

wauw een hulphond of nee paard :D
die van mij wilt zichzelf ook vaak uitlaten, pakt de zweep uit je laars en maakt me poetskist voor me open.
oh ja, hij maakt ook zichzelf los, welke knoop je ook gebruikt :)

heb hem het commando LOS maar geleerd :+

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:08

Mijn idee is altijd dat ze dan erg speels en op hun gemak zijn. Je paard is nog maar 4 en dan kunnen ze nog aardig speels zijn. Mijn veulentje deed dit ook altijd, borstel of lijn, vingers, jassen. Alles wat pakbaar was pakte hij.

Denk dat je het gewoon moet negeren en idd als hij het touw pakt wees hem voor om het einde van het touw te geven.

corina430

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:20

Wat een feest van herkenning in dit topic ! Ik heb altijd merries gehad en heb nu een jonge ruin. En hij is erg 'mouthy'! Wat moest ik hier aan wennen zeg !
Hij is ook wel erg slim. Als ik wat later ben met voeren dan normaal dan pakt hij zijn voerbak en slingert hem op de voorstraat. Ik heb ook de indruk dat hij in spannende situaties meer in zijn mond stopt. Op zich vind ik het geen probleem, maar zo nu en dan probeert hij ook een hapje van mijzelf te nemen, dat vind ik dan weer wat minder.
Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe Henkje zijn paard heeft leren apporteren. Ik wil (nog) geen klickertraining gaan doen met mijn paard omdat hij echt bijterig wordt zodra hij denkt dat er weleens wat lekkers uit mijn hand kan komen. Hoe leer je je paard dan de spullen aan je te geven ?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:27

dat vraag ik mij ook af! :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:37

[quote="CharlyBrown"]Het gaat mij er niet om dat een jong paard (of paard van welk leeftijd dan ook) niet lekker mag spelen. Graag zelfs! Maar dan wel in zijn eigen tijd, want wanneer ik met mijn paard bezig ben, moet hij gewoon op mij letten.. Dus niet in dingen happen, gras proberen te pikken, of 100x om zich heen kijken (typisch speels, komisch jong paarden gedrag)

Een paard heeft alleen maar eigen tijd toch? Zijn leven zijn tijd en het is erg fijn dat hij die soms met jou wil doorbrengen vind ik persoonlijk.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:38

Hm m'n verzorgpaard op de manege kauwt ook continu op wat ie maar te pakken krijgt. Vorige winter waren we heel blij dat ie gelukkig geen dekens bijt. (z'n buurman sloopt alles, dekens, zadels, hoofdstel, kan geen minuut alleen op stal staan. Kauwt ook zo vaak op het tralies dat ie de staldeur soms open krijgt)
Er wordt niet in het touw gebeten waar hij aan vast staat. Dan krijgt hij een extra touw (andere structuur). Alleen kauwen oké, maar hij trekt ook de knoop eruit. En sluitingen zijn ook favoriet. Plus hij mag ook niet in z'n teugels bijten. Of in mij.
Vaak zat dat kinderen hem willen aaien en dat ie dan de rits van het jasje grijpt. Meneer is zo lomp dat ie dan t hele kind weg slingert.
M'n cap maak ik ook altijd vast aan de dekenstang, anders maakt ie salto's.

Als ik hem paar dagen consequent benader gaat het prima. Helaas is het een manege paard en vindt de rest het wel oké. Hij is 4,5.