Gedrag totaal veranderd, nerveus, gespannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:33

Nou, ik lees mee, maar denk toch ook (en dat geef jij ook zelf aan) dat JIJ zelf eens in een lagere versnelling moet gaan functioneren. Je WEET dat je die spanning in je meedraagt, wellicht bouw je het JUIST op door de omgang (en je verwachtingspatroon ten aanzien van dit paard).
Je reageert al snel geergerd/ongeduldig/boos op je paard.
Je verwachtingspatroon stel je te hoog aan het paard, en diens capaciteiten, het moet NU en GOED.

Ik herken dat wel... ik ben ook zo'n tiepetje, daar reageerde mijn eveneens nogal uit hetzelfde hout gesneden paard ook heel opgefokt op.
Het is ook niet eerlijk tov van je paard, die uiteindelijk dus wel van alles en nog wat onder het zadel voor je wil doen. Het is zeker niet zo, dat je nu ineens maar moet veranderen in "de rust zelve", want als je eenmaal een stressig type bent is dat moeilijk te veranderen.
Het helpt wel reuze als je je steeds op ieder moment heel bewust bent van je "versnelling", dus in alles wat je doet doorademen, buikademhaling, en bewust: een tandje terug: RUSTIG aankomen, KALM opzadelen (denk in termen als Slow Motion), en niet denken van: Jamaarwegaanstraks endan doet hijditen dat... Dat is chaotisch. HOHO, effe HIER blijven met die gedachtengangen. Bij het hier en nu.
Het doet er niet zo veel toe of je paard zelf een drukte-maker is, je moet eerst bij jezelf beginnen, ipv vier straten vooruit te denken.
Mij heeft het enorm geholpen, hoeven geen peuten bij te komen, eerst zelf proberen rustig te zijn bij elke handeling die je rondom of met het paard doet. IN THE MOMENT.
Paard pakt zoiets echt dit feilloos op.
B.J. en ik hebben mekaar na jaren gesteggel alsnog gevonden (en we hadden zowat dezelfde problemen) door deze tactiek.Hij had gewoon geen vertrouwen in een zo wisselvallig, hectisch snel kwaad wordend iemand als ikkus, die IN die hectiek natuurlijk ook veel te snel (dus" verwarrende) boodschappen en aanwijzingen zat te geven.

Je kunt het en je paard kan het naar mijn bescheiden mening OOK.

CALM DOWN en rij voor je verwachtingsloze plezier...dan komen jullie tot elkaar.

Izie

Re: Gedrag totaal veranderd, nerveus, gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 17:09

Thnx, denk dat je ook gelijk hebt idd.

Daarom is het ook goed denk ik om zoveel mogelijk te rijden met instructie/begeleiding erbij, die kan ook mij even op me plaats zetten als ik boos of geirriteerd begin te worden.

Er werd net nog geopperd of het uitproberen kan zijn, maar zo kwam het in de eerste instantie toen met die 4tal trainingen niet op mij over. Toen voelde hij echt paniekerig op sommige momenten. Ook omdat ik het vaak al aan hem merk met opzadelen aan z'n ogen enz hoe die zich voelt/doet. Maar zeg nooit nooit natuurlijk...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 23:35

bedenk, geestelijk is een paard op het niveau van een kind van vier. duidelijk en consequent zijn is het allerbelangrijkst. Als het paard iets in jouw ogen fout doet, komt dat in vrijwel alle gevallen doordat hij je niet snapt. Zeker als het paard eerder geen problemen heeft gegeven en medische oorzaken zijn uitgesloten Als je bijv. een tegengestelde teugel of beenhulp geeft aan jouw gewichtshulp en hij doet het dan niet goed, heeft het geen zin om boos te worden. Dan loop je het risico dat het zijn vertrouwen verliest en dus zenuwachtig wordt. probeer uit te vinden waarom hij je niet snapt. Er zijn paarden die gevoeliger zijn voor communicatiestoornissen dan andere. En waarschijnlijk heb je er zo een. Maar dat is fijn, want dat zijn vaak de beste. jullie moeten gewoon tot elkaar komen. Dat komt wel goed. Als je het bovenstaande maar altijd blijft bedenken. Met ongeduld en boosheid kun je een hoop kwaad doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:08

Izie schreef:
Als ik een buitenrit maak is er niets aan de hand, tot hij iets engs ziet, gaat staan, ik been geef en meneer ook boos wodt, omhoog komt of achterwaarts gaat.

Dit heb ik ook gehad met mijn paard. Hij is heel visueel ingesteld en is dus gauw afgeleid door dingen die hij ziet. Wanneer hij stokstijf stilstaat onderweg heeft het totaal geen nut om been te geven, hij is dan echt bezorgd ergens over. Bijvoorbeeld een nandoe. Wat bij hem heel goed werkt is gewoon even laten staan tot je geen spanning meer voelt (dus dat je z'n rugspieren minder strak voelt worden) en dan een stemhulp geven. Been is op zo'n moment gewoon too much voor 'm, hij gaat dan inderdaad achteruit (doet dus wel wat ik zeg: lopen als reactie. Alleen dan de verkeerde kant op. Met een stemhulp gaat hij wel weer stappen)

Ik weet niet wat hier de oorzaak van is, wel weet ik dat hij dit gedrag eerder ook al had. Ook heeft een cranio-sacrale behandeling vorig jaar een boel geholpen, hij heeft in het verleden kennelijk een harde klap tegen z'n hoofd gehad (zit ook een deuk in z'n schedel, aan de zijkant) en waarschijnlijk is de oogzenuw ook ietsjes klem komen te zitten oid. Sinds de behandeling is hij rustiger in z'n hoofd en knalt hij ook niet meer overal tegenaan. Zijn zicht is veranderd.
Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat dit met jouw paard precies zo is maar misschien zou je de veearts eens kunnen vragen of hij de ogen wil checken?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:26

Wat ik ervan begrijp heeft het paard op 4tal training een hoogtepunt van spanning bereikt en is er ook niet doorgegaan tot dit weg was. Paard heeft daar spanning aan overgehouden, leider heeft niet doorgezet (waarmee ik niet wil zeggen dat je heel verkeerd gereageerd hebt, maar wel dat er niet de tijd voor uitgetrokken is/kleine stappen genomen zijn die voor dit paard nodig waren) en de trainingen daarna waren ook niet rustiger wat ik ervan begrijp en is het paard dus elke keer in '
'gevaarsituaties' gebracht (in de ogen van het paard).

Ik denk dus dat er een breuk in vertrouwen geweest is. Hiervoor had het paard het idee dat je hem overal doorheen zou loodsen, wat niet gebeurt is bij de trainingen. Dan is het inderdaad zaak dit vertrouwen opnieuw op te bouwen door weer vanaf het begin te beginnen.
Je zegt dat dit bij longeren al begint. Dan begin jij dus vóór het longeren met opbouwen. Je moet jezelf opnieuw bewijzen. Je wilt niet dat je paard een bepaalde mate van spanning opbouwt en doet je paard dit wel, dan moet jij (bij wijze van) de rest van de dag hebben om dit in goeie banen te leiden zodat het een positieve ervaring wordt.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 21:20

Ik heb hem afgelopen week twee keer mee gehad naar vreemd terrein, en toen liet hij zich vrij goed rijden.
Niet de spanning/reacties als in de gewone buitenbak.
We hebben 3 x die training gevolgd met tussenposen, ook met instructie aanwezig.. Dus de tijd hebben we het wel gegeven in mijn ogen.

Opvallend is dus wel dat hij op vreemd terrein het gedrag niet zo laat zien.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 21:22

Met genoeg tijd bedoel ik dat je de training pas eindigt als het paard weer helemaal ontspannen is. En dat dus een aantal keer herhaalt, zonder teveel tijd er tussendoor.

Wat ik er van begrepen heb, is die ontspanning er nooit geweest en is dat de reden geweest dat je gestopt bent.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 00:01

Ja dat klopt, maar t was bij t gevaarlijke af met name de eerste keer, was al bij dat ik er überhaupt nog op zat haha. Had toen niet zo veel keus voor mijn gevoel omdat t ook link werd voor de rest.

Nu met training blijf ik rijden tot er ontspanning is.. Of dat nou n half uur is of anderhalf uur..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 00:15

Izie schreef:
Ja lekker buiten staat hij zowiezo, nu zelfs 24 uur per dag sinds 1 juli. Hij heeft pas 2,5 week vrij gehad maar dat was net voor dit allemaal begon.

Dit lijkt me een opvallende verandering...
Niet alle paarden vinden het prettig om 24/7 buiten te staan.
Geeft de weide/groep wel genoeg gelegenheid aan je paard om zich echt te ontspannen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 08:47

Izie schreef:
Ja dat klopt, maar t was bij t gevaarlijke af met name de eerste keer, was al bij dat ik er überhaupt nog op zat haha. Had toen niet zo veel keus voor mijn gevoel omdat t ook link werd voor de rest.

Het is verder ook geen kritiek. Maar kan wel een goeie reden zijn waarom er een breuk in vertrouwen is. Daarvoor hoef je dus niet persé iets heel erg verkeerd gedaan te hebben.

En een breuk in vertrouwen, dat is nou eenmaal niet 1, 2, 3 gemaakt. Ik heb het ook gehad met mijn paard. Vond bruggetjes spannend, maar ging er altijd overheen als ik het zei. Tot ze een keer weggleed met 1 hoef (verder helemaal niks ergs gebeurd). Toen zei ze: "ZIEJEWEL! HARRRRTSTIKKE GEVAARLIJK!"
En daar heb ik flink hard voor moeten werken om weer over dat bruggetje te kunnen, andere bruggetjes gingen ook moeizamer.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 10:11

Nee vatte het ook niet zo op hoor :)!

We gaan gewoon goed oefenen, en ik moet er voor oppassen dat ik niet boos wordt als ie loopt te miepen.
Volgende week verhuizen we naar een nieuwe stal, hoop dat hij daar niet al te veel hinder van ondervind.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:04

Ooh een verhuizing, dat klinkt als de ideale situatie om overnieuw te beginnen en jezelf te bewijzen!

Hoop ook dat je paardje snel z'n draai vindt. Ook daar kan die 24/7 buiten staan? (Verandering in huisvesting is wel iets om rekening mee te houden bij een 'instabiel' paard)

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 20:40

Stiekem hoop ik ook dat het misschien juist wel goed is. Weg van de plekken waar we al die strijd hebben gehad.
Hij staat sinds vorige week weer 's nachts op stal. Dit zal op de nieuwe stal ook zo zijn.

Breng hem er vrijdag avond heen als de rest daar ook op stal staat, en dan kan hij zaterdag morgen lekker mee de wei op. Staat hij iig niet een dag alleen op stal zich op te fokken.

Toen ik hem vorig jaar gekocht heb heeft ie zich zonder problemen aangepast, hier hoop ik nu weer op.