Hengst introduceren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:13

Amber_ schreef:
Om te dekken ?

Mijn hengst joeg echt mijn Ruin na om te pakken, niet om te dekken. Je kon dat ook duidelijk zien in de gedrags / gezicht uitdrukkingen. Mijn ruin had ook echt bijtwonden in de flank. Ze gingen de hele wei door en heeft mij echt moeite gekost om ze uit elkaar te halen :=!!

Omdat ts zegt dat hij zijn hele leven alleen heeft gestaan denk ik dat hij paarden dus niet anders ziet als 'erop springen'. Het ligt er een beetje aan hoelang de ruin hengst is geweest en hoe mannelijk hij dus is in zijn uitstraling en gedrag maar mijn ervaring is dat een hengst een ruin eerder ziet als merrie en er dus op wil.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:30

MarMarieke schreef:
Ik was er een keer bij toen iemand een hengst bij 2 ruinen zetten. Gewoon eerst in een wat kleinere ruimte zetten (Let op ze moeten wel weg kunnen rennen) zodat je ze nog kan pakken. En dan gewoon puur natuur gewoon laten uitvechten wie de leider is. Zo gaat het ook in de natuur

Uitvechten?
Ben toch erg blij dat ik dat gister niet heb laten doen tussen mijn ruin en een ex-hengst van 3 jaar die afgelopen maart gecastreerd is.
Ze sloegen elkaar letterlijk en figuurlijk kapot en in het wild gaat het wel eens op leven en dood.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 12:41

Ja, we zien er ook hoogstwaarschijnlijk vanaf. Aangezien we geen bloedbad willen.
Ze komen wel naast elkaar te staan, maar daar blijft het bij. Dus contact is er, alleen geen rampzalige gevolgen...

chimello

Re: Hengst introduceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:20

Dat is al goed hoor, dan staat hij toch lekker bij soortgenoten :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:03

Als ze naast elkaar op stal staan kun je van daaruit ook langzaam uitbouwen, naast elkaar op de weide ed.
Als de hengst wel braaf in de hand is kun je ook overwegen hem aan de longeerlijn in de paddock te houden en de ruin er los bij te doen, als de ruin tenminste geen vechtersbaas is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:57

anneliesdj schreef:
Als ze naast elkaar op stal staan kun je van daaruit ook langzaam uitbouwen, naast elkaar op de weide ed.
Als de hengst wel braaf in de hand is kun je ook overwegen hem aan de longeerlijn in de paddock te houden en de ruin er los bij te doen, als de ruin tenminste geen vechtersbaas is.

En dan ga je er lekker bijstaan met de longeer lijn vast en hengst en ruin gaan even knokken.
Heb je dat wel eens meegemaakt, zo'n hengsten knokpartij ??

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:37

Ja hoor, daarom zeg ik ook dat je een ruin moet hebben die niet dominant is (dus zelf het gevecht niet aangaat) en een hengst die wel goed te hanteren is ;)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:47

Het ligt echt aan de hengst of het goed gaaf of niet. Mijn hengst staat samen met een dominante oude ruin. Het bijzondere is, is dat mijn hengst onderdanig voor de ruin is.
Ik heb ze eerst naast elkaar in de stal gehad en daarna gewoon bij elkaar in de weide gezet. Ik ben er wel bij gebleven maar het ging eigenlijk al meteen goed, op een paar maaiende voorbenen en gegil na.

Maar ik ken ook genoeg hengsten die je echt niet bij een ander paard in de weide moet hebben en ze alle hoeken en gaten laten.
Dus ik zou inderdaad gewoon eerst bekijken hoe het op stal en gescheiden in de weide gaat. Mocht dat heel goed gaan kan je ze altijd nog bij elkaar proberen te zetten.