Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Koper schreef:little_birdy schreef:indd ja ,
koper mijn paard heeft gewoon jeuk omdat hij zweet onder het hoofdstel en ja dat jeukt,
zelfde met hoeven krabben ,
sta gewoon aan een kant hoef het been maar aan te raken en hij geeft voetje,
je hoort samen te werken met je paard en niet allen maar eruit te slaan
Mee eens. Wat is er nou erg aan om je paard heel even z'n gezicht te laten schuren - waaraan moet je zelf weten - zodat de jeuk, die hij aan z'n ruiter te danken heeft, kwijt is. Ik kriebel mijn paard gewoon waar hij bezweet is als het hoofdstel weer af is, a omdat hij dat lekker vindt, b omdat z'n probleem dan is opgelost en c omdat ik wil dat hij in de buurt blijft. Afzadelen enz. doe ik nou niet echt in de buurt van een muur of hek en ik heb gewoon geen zin om 'm na het schuren helemaal te moeten halen.
Hij schuurt dus niet aan mij, ik krab hem. En gisteren zat ik in de wei, hij graasde vlak naast mij en schuurde toen even met z'n neus aan mijn schoen. Zo lang hij heel voorzichtig zijn voeten neerzet wanneer hij om mij heen loopt en bijna z'n hals verrekt om te kijken of hij niet per ongeluk op mij gaat staan vind ik dat hij voldoende respect heeft voor mij en mijn ruimte, eigenlijk.
Ze luistert prima en ik hoef haar geen tik te geven om haar te laten weten dat ze ermee moet kappen...
Leuk is dat he, zo'n paard waar een beetje leven in zit
Mijn jonge paard is ook zo'n speelvogel, kan je wel een paar foto's van zien in topic in mijn onderschrift "mijn paard en ik, al 6 jaar bij elkaar" daar staan een paar van zijn lollige acties en "laten-we-alles-vernielen"-acties. Ik kan er wel mee lachen
.
sistar schreef:Ah, precies. Mijn merrie heeft een hele dunne huid op haar koppie en vorige week heeft ze even aan de houten paal staan schuren met haar hoofd waardoor heel haar hoofd nu open ligt.. Ik vind het totaal niet erg als ze schuurt, als ze maar voorzichtig is en stopt wanneer ik dat zeg en dat doet ze prima! Ze zal ook nooit met hoofdstel aan schuren want ze weet dondersgoed dat ze dat niet mag.
Zoals ik al eerder zei, als ik zeg stop, stopt ze. Ik weet best dat ik grenzen moet hebben maar die heb ik ook, dat weet ze en daar houdt ze zich aan. En ze sloopt ook niets ofzo, ze wil gewoon overal eventjes aan zitten. Om nou gelijk te zeggen dat mijn pony onopgevoed is...Ze luistert prima en ik hoef haar geen tik te geven om haar te laten weten dat ze ermee moet kappen...

Joolien schreef:Jouw paard heeft totaal geen respect voor jou en jouw ruimte. Ik zou het gedrag eens af gaan straffen, gewoon een simpele tik zoals paarden onderling elkaar ook waarschuwen. Respect zal ze hebben.
Dieuwkee schreef:Joolien schreef:Jouw paard heeft totaal geen respect voor jou en jouw ruimte. Ik zou het gedrag eens af gaan straffen, gewoon een simpele tik zoals paarden onderling elkaar ook waarschuwen. Respect zal ze hebben.
Dat dacht ik ook, lijkt me niet echt lachen dat 'speelse' gedrag.
Zou wat consequenter en strenger zijn voor haar.
Een beetje kan wel, maar nu maakt ze er wat gebruik van lijkt me..
Dieuwkee schreef:Joolien schreef:Jouw paard heeft totaal geen respect voor jou en jouw ruimte. Ik zou het gedrag eens af gaan straffen, gewoon een simpele tik zoals paarden onderling elkaar ook waarschuwen. Respect zal ze hebben.
Dat dacht ik ook, lijkt me niet echt lachen dat 'speelse' gedrag.
Zou wat consequenter en strenger zijn voor haar.
Een beetje kan wel, maar nu maakt ze er wat gebruik van lijkt me..
Happie schreef:Je zou je paard kunnen leren om uit jouw persoonlijke ruimte te blijven tenzei jij je paard uitnodigt om in deze ruimte te komen.
Happie schreef:Wat zou ik moeten kopen? Ben nou wel heel benieuwd naar jouw oplossing voor het "probleem" Je weet het wel meteen in een hokje te stoppen. Persoonlijk vind ik gewoon stap 1 van het grondwerk.
Happie schreef:@ Ikke kennis is aanwezig anders zou ik die opmerking niet plaatsen. Als de ts aangeeft hier open voor te staan wil ik best verder uitleg geven dat doe ik eigenlijk altijd. Maar uitleg geven terwijl de ts liever kiest voor de oplossing om te slaan vind ik wat veel werk vandaar mijn keuze. Maar wil best een korte toelichting geven. Stel voor dat je een luchtbel om je heen zit. Leer dan je paard om uit deze ruimte te blijven. Dit kan door met je armen rustig opzij te bewegen en het paard vragen om terug te stappen. Een belangrijk punt hierbij is om niet je eigen voeten te verplaatsen. Je arm is als het waren een soort ruitenwisser als je paard dan wel je ruimte betreedt krijgt het een tikje.
ikke schreef:gutagutagut, ja hoor, ik zat er al op te wachten. Natuurlijk is dit een megadominant, vreselijk slecht opgevoed en dus levensgevaarlijk paard, waar je onmiddellijk zeker 10 instructeurs bij moet halen omdat je anders een heel erg groot probleem krijgt....
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Zo, ik ben weer onder mijn bureau vandaan gekropen en bekomen van mijn lachstuip.
TS: GENIET VAN DIE KNOL!!!!!!!
Jij hebt blijkbaar de vrij unieke situatie geschapen waarin het paard een aantal privileges heeft verdient (en daar mee weet om te gaan) die een goede balans lijken te zijn in het spelen met elkaar, waarbij er wederzijds respect is voor het grote fysieke verschil tussen mens en paard.
Zolang het paard geen dingen doet die jouw fysieke veiligheid in gevaar brengen, zou ik het paard vooral uitdagen om verder te gaan. Stimuleer dit gedrag dus vooral, maar houdt wel je eigen veiligheid (en de opvoeding van je paard) in het oog.
Zolang inderdaad gebeurd wat jij wilt, dus ook stoppen wanneer jij dat wilt, lijkt het mij geen probleem. Ieder paard schuurt wel eens.