Mijn paard "irriteert" me altijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MLPValley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:13

vooral het wegduwen is ERG dominant gedrag, enkel het dominante "paard" in de kudde mag duwen, en enkel het paard dat onder hem staat laat het toe.
Wegduwen dus nooit toelaten!
Kriebelen in je haar enzo is meer vriendschappelijk niet dominant, maar officieel gezien moet jij haar uitnodigen dit te doen en mag zij niet het initiatief tonen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:18

Als TS haar paard gaat borstelen lijkt me dat genoeg uitnodiging voor een paard om terug te kriebelen.

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 16:58

Koper schreef:
little_birdy schreef:
indd ja ,
koper mijn paard heeft gewoon jeuk omdat hij zweet onder het hoofdstel en ja dat jeukt,
zelfde met hoeven krabben ,
sta gewoon aan een kant hoef het been maar aan te raken en hij geeft voetje,
je hoort samen te werken met je paard en niet allen maar eruit te slaan

Mee eens. Wat is er nou erg aan om je paard heel even z'n gezicht te laten schuren - waaraan moet je zelf weten - zodat de jeuk, die hij aan z'n ruiter te danken heeft, kwijt is. Ik kriebel mijn paard gewoon waar hij bezweet is als het hoofdstel weer af is, a omdat hij dat lekker vindt, b omdat z'n probleem dan is opgelost en c omdat ik wil dat hij in de buurt blijft. Afzadelen enz. doe ik nou niet echt in de buurt van een muur of hek en ik heb gewoon geen zin om 'm na het schuren helemaal te moeten halen.

Hij schuurt dus niet aan mij, ik krab hem. En gisteren zat ik in de wei, hij graasde vlak naast mij en schuurde toen even met z'n neus aan mijn schoen. Zo lang hij heel voorzichtig zijn voeten neerzet wanneer hij om mij heen loopt en bijna z'n hals verrekt om te kijken of hij niet per ongeluk op mij gaat staan vind ik dat hij voldoende respect heeft voor mij en mijn ruimte, eigenlijk.

Ah, precies. Mijn merrie heeft een hele dunne huid op haar koppie en vorige week heeft ze even aan de houten paal staan schuren met haar hoofd waardoor heel haar hoofd nu open ligt.. Ik vind het totaal niet erg als ze schuurt, als ze maar voorzichtig is en stopt wanneer ik dat zeg en dat doet ze prima! Ze zal ook nooit met hoofdstel aan schuren want ze weet dondersgoed dat ze dat niet mag.

Zoals ik al eerder zei, als ik zeg stop, stopt ze. Ik weet best dat ik grenzen moet hebben maar die heb ik ook, dat weet ze en daar houdt ze zich aan. En ze sloopt ook niets ofzo, ze wil gewoon overal eventjes aan zitten. Om nou gelijk te zeggen dat mijn pony onopgevoed is... :n Ze luistert prima en ik hoef haar geen tik te geven om haar te laten weten dat ze ermee moet kappen...

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:33

je paard heeft duidelijk geen respect voor je. probeer eens grondwerk ? is ook erg goed voor de band met je paard

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:35

@TS: nu ik weet dat je de grenzen goed aangeeft :D Leuk is dat he, zo'n paard waar een beetje leven in zit :j Mijn jonge paard is ook zo'n speelvogel, kan je wel een paar foto's van zien in topic in mijn onderschrift "mijn paard en ik, al 6 jaar bij elkaar" daar staan een paar van zijn lollige acties en "laten-we-alles-vernielen"-acties. Ik kan er wel mee lachen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:45

mijn pony heeft ook van die leuke lompe dingen. :+ .
als ik hem uit de wei haal gaat hij echt zo lopen dat hij met zijn voorvoeten tegen mijn benen aantikt en dat doet hij echt express.
heel vaak vind hij het ook niet leuk als ik wat harder voor hem ga lopen haha,dan gaan zijn oren plat en word ie boos.
loopt hij achter me dan krijg ik steevast een duw in mijn rug en in de wei mag er geen ander paard bij me komen want dan word ie ook boos hahaha :')
met rijden, bij het opstappen pak ik de teugels in 1 hand vast,op dat moment gebruikt hij die dan om eens flink te kunnen schuren op zijn hals.
ach en zo zijn er nog wel meer dingen.
ik heb mijn pony nu 13 jaar,hij is verder superbraaf en als ik het niet wil dan wil ik het niet.

moet ik er bij zeggen dat ik ook een 3tal jonge paarden verzorg,(twee twenters en een enter)
maar die sta ik niet toe om aan me te schuren,die mogen niet voor me lopen,me wegduwen,in kleding of touwen bijten, vervelend doen met halster om doen of wat dan ook.
die zijn jong,moeten het nog leren en daar ben ik heel consequent mee :j

maar bij een ouder paard?
ach die mag best even schuren of duwen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:51

sistar schreef:
Ah, precies. Mijn merrie heeft een hele dunne huid op haar koppie en vorige week heeft ze even aan de houten paal staan schuren met haar hoofd waardoor heel haar hoofd nu open ligt.. Ik vind het totaal niet erg als ze schuurt, als ze maar voorzichtig is en stopt wanneer ik dat zeg en dat doet ze prima! Ze zal ook nooit met hoofdstel aan schuren want ze weet dondersgoed dat ze dat niet mag.

Zoals ik al eerder zei, als ik zeg stop, stopt ze. Ik weet best dat ik grenzen moet hebben maar die heb ik ook, dat weet ze en daar houdt ze zich aan. En ze sloopt ook niets ofzo, ze wil gewoon overal eventjes aan zitten. Om nou gelijk te zeggen dat mijn pony onopgevoed is... :n Ze luistert prima en ik hoef haar geen tik te geven om haar te laten weten dat ze ermee moet kappen...

Zo zie ik het ook inderdaad. Vandaag had 'ie brandnetels staan eten en daarna had hij jeuk in z'n gezicht (goh...) en schuurde met z'n neus tegen m'n mouw. Dan heb ik de keus tussen hem een tik geven - waar hij van schrikt en wat niet heel bevorderlijk is voor onze verstandhouding - of hem even in z'n gezicht te kriebelen. Op een gegeven moment houd ik daar weer mee op, of hij geeft aan dat het genoeg is, en dan gaan we weer verder met wat anders.

Laatst wilde ik hem op een warme dag uit de wei halen. Ik had hem aan het halster en liep links van hem. Hij duwde mij met z'n schouder een klein beetje opzij. Ik wilde dat niet dus ik duwde hem terug, en hij reageerde daar correct op. Maar vlak voor ik met 'm bij de uitgang van de wei was dook hij achter mij langs naar links. Richting de waterbak die daar staat. Hij had gewoon dorst. En ondanks zijn signaal dat hij naar het water wilde - wat ik niet begrepen had - reageerde hij correct op mijn duwtje terug. En natuurlijk mocht hij even drinken toen ik eenmaal snapte wat zijn bedoeling was. En natuurlijk was het bij die duw niet nodig om 'm een tik te geven, gewoon een duwtje terug, reactie en klaar. Helemaal als je even later realiseert wat de reden was van zijn duwtje valt bij mij een tik in de categorie zinloos geweld. Ik vind het juist erg fijn dat hij aangeeft dat er wat is (in dit geval: eerst effe een slokkie en daarna ga ik met je mee)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:36

gutagutagut, ja hoor, ik zat er al op te wachten. Natuurlijk is dit een megadominant, vreselijk slecht opgevoed en dus levensgevaarlijk paard, waar je onmiddellijk zeker 10 instructeurs bij moet halen omdat je anders een heel erg groot probleem krijgt....

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Zo, ik ben weer onder mijn bureau vandaan gekropen en bekomen van mijn lachstuip.

TS: GENIET VAN DIE KNOL!!!!!!!

Jij hebt blijkbaar de vrij unieke situatie geschapen waarin het paard een aantal privileges heeft verdient (en daar mee weet om te gaan) die een goede balans lijken te zijn in het spelen met elkaar, waarbij er wederzijds respect is voor het grote fysieke verschil tussen mens en paard.
Zolang het paard geen dingen doet die jouw fysieke veiligheid in gevaar brengen, zou ik het paard vooral uitdagen om verder te gaan. Stimuleer dit gedrag dus vooral, maar houdt wel je eigen veiligheid (en de opvoeding van je paard) in het oog.

Anoli

Re: Mijn paard "irriteert" me altijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:49

Mijn verzorgpaard kan ook vrij dicht op je komen staan, en lekker met dr bovenlip over kriebelen bij je. Als je dan terugkriebelt is ze in de 7e hemel :')

Maar op den duur werd ze wel steeds brutaler en heb ik mn grenzen wel duidelijk moeten maken.
Opzich is een beetje speels gedrag helemaal niet erg, wel leuk juist :j
Maar mijn paard mag bijvoorbeeld niet tegen mij aan schuren, daarvoor heeft ze dr eigen been, dr vriendinnetje of de palen in het weiland. Wel mag ze mij kriebelen met dr bovenlip als ik haar ook kriebel. Ze mag wel vlakbij mij staan, maar niet bovenop mij staan (ja echt je kon geen kant meer op met haar en dr kleindochter die precies hetzelfde deed aan de andere kant van je) en als ik wil dat ze aan de kant gaat, dan moet ze ook direct! aan de kant gaan.

Als je maar duidelijke regels hebt, dan kan dit speelse gedrag prima hoor :j

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:51

Joolien schreef:
Jouw paard heeft totaal geen respect voor jou en jouw ruimte. Ik zou het gedrag eens af gaan straffen, gewoon een simpele tik zoals paarden onderling elkaar ook waarschuwen. Respect zal ze hebben.

Dat dacht ik ook, lijkt me niet echt lachen dat 'speelse' gedrag.
Zou wat consequenter en strenger zijn voor haar.
Een beetje kan wel, maar nu maakt ze er wat gebruik van lijkt me..

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 16:22

Dieuwkee schreef:
Joolien schreef:
Jouw paard heeft totaal geen respect voor jou en jouw ruimte. Ik zou het gedrag eens af gaan straffen, gewoon een simpele tik zoals paarden onderling elkaar ook waarschuwen. Respect zal ze hebben.

En waaruit lijkt dat ze er gebruik van maakt dan? Mijn paard doet niks wat ik niet wil hoor, zoals ik al een paar keer heb gezegd. En zoals ik ook al zei, ik hoef niet strenger te zijn voor d'r want ze luistert prima.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:06

Dieuwkee schreef:
Joolien schreef:

Waarom zou een paard geen gebruik mogen maken van privileges die geboden worden?

Sterker nog, mijn paard mag z'n gang gaan, tenzij ik ingrijp. Aangezien mijn paard blijk geeft met vrijheden om te kunnen gaan, mag ie een hoop........

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:10

Je zou je paard kunnen leren om uit jouw persoonlijke ruimte te blijven tenzei jij je paard uitnodigt om in deze ruimte te komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:19

Happie schreef:
Je zou je paard kunnen leren om uit jouw persoonlijke ruimte te blijven tenzei jij je paard uitnodigt om in deze ruimte te komen.

Waarom zou je niet af kunnen spreken dat je paard bij je mag komen, TENZIJ je vraagt aan het paard uit je persoonlijke ruimte te blijven?

Doe je dat ook bij je vriendje: Je mag niet bij me komen tenzij ik je vraag bij me te komen. Zal mij benieuwen hoe lang zo'n relatie stand houdt........

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:21

@ ikke nog nooit eerder van gehoord?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:23

Happie schreef:
@ ikke nog nooit eerder van gehoord?

Wordt het dan niet stilaan tijd om je eens te verdiepen in wat er allemaal te koop is, in plaats van te blijven hangen in de dogma's van wat men "NH" wenst te noemen.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:28

Wat zou ik moeten kopen? Ben nou wel heel benieuwd naar jouw oplossing voor het "probleem" Je weet het wel meteen in een hokje te stoppen. Persoonlijk vind ik gewoon stap 1 van het grondwerk.

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:33

TS, klinkt echt als mijn vorige pony. Die kon dat soort dingen ook altijd doen.:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:37

Happie schreef:
Wat zou ik moeten kopen? Ben nou wel heel benieuwd naar jouw oplossing voor het "probleem" Je weet het wel meteen in een hokje te stoppen. Persoonlijk vind ik gewoon stap 1 van het grondwerk.

Er is helemaal geen probleem, dus waarom zou er een "oplossing" moeten komen?

je hoeft ook niks te kopen, maar enige kennis verzamelen en deze ook verifieren bij anderen, buiten je eigen scene, kan geen kwaad, heb ik zo de indruk........

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:47

@ Ikke kennis is aanwezig anders zou ik die opmerking niet plaatsen. Als de ts aangeeft hier open voor te staan wil ik best verder uitleg geven dat doe ik eigenlijk altijd. Maar uitleg geven terwijl de ts liever kiest voor de oplossing om te slaan vind ik wat veel werk vandaar mijn keuze. Maar wil best een korte toelichting geven. Stel voor dat je een luchtbel om je heen zit. Leer dan je paard om uit deze ruimte te blijven. Dit kan door met je armen rustig opzij te bewegen en het paard vragen om terug te stappen. Een belangrijk punt hierbij is om niet je eigen voeten te verplaatsen. Je arm is als het waren een soort ruitenwisser als je paard dan wel je ruimte betreedt krijgt het een tikje.

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 20:52

Happie schreef:
@ Ikke kennis is aanwezig anders zou ik die opmerking niet plaatsen. Als de ts aangeeft hier open voor te staan wil ik best verder uitleg geven dat doe ik eigenlijk altijd. Maar uitleg geven terwijl de ts liever kiest voor de oplossing om te slaan vind ik wat veel werk vandaar mijn keuze. Maar wil best een korte toelichting geven. Stel voor dat je een luchtbel om je heen zit. Leer dan je paard om uit deze ruimte te blijven. Dit kan door met je armen rustig opzij te bewegen en het paard vragen om terug te stappen. Een belangrijk punt hierbij is om niet je eigen voeten te verplaatsen. Je arm is als het waren een soort ruitenwisser als je paard dan wel je ruimte betreedt krijgt het een tikje.

Maar.. waar zie jij staan dat ik een "probleem" heb met mijn paard? Ik stelde alleen een vraag: waarom ze de laatste tijd nog zo veel speelser is geworden en of andere mensen het ook hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:11

Happie jij bent echt grappig :D

TS, mag ik eens vragen hoe jouw merrie in de kudde ligt?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:17

Misschien ben je zelf ook wat toleranter geworden, of wat meer 'open'.

Mijn pony was altijd al speels en de pony van mijn zus (die eigenlijk niet echt een geode band had, typisch wedstrijdruiter+wedstrijdpony) totáál niet. Totdat ik hem kreeg en een hele andere kant met hem op ging. Pony werd veel vrolijker, speelser en begon ook humor te krijgen. Uiteraard met respect voor mij, net als mijn eigen speelse pony.

En ik zie de mensen al denken: nee dat was omdat je zus wel leider was en jij niet.
Maar dat was niet het geval ;)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:34

ikke schreef:
gutagutagut, ja hoor, ik zat er al op te wachten. Natuurlijk is dit een megadominant, vreselijk slecht opgevoed en dus levensgevaarlijk paard, waar je onmiddellijk zeker 10 instructeurs bij moet halen omdat je anders een heel erg groot probleem krijgt....

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Zo, ik ben weer onder mijn bureau vandaan gekropen en bekomen van mijn lachstuip.

TS: GENIET VAN DIE KNOL!!!!!!!

Jij hebt blijkbaar de vrij unieke situatie geschapen waarin het paard een aantal privileges heeft verdient (en daar mee weet om te gaan) die een goede balans lijken te zijn in het spelen met elkaar, waarbij er wederzijds respect is voor het grote fysieke verschil tussen mens en paard.
Zolang het paard geen dingen doet die jouw fysieke veiligheid in gevaar brengen, zou ik het paard vooral uitdagen om verder te gaan. Stimuleer dit gedrag dus vooral, maar houdt wel je eigen veiligheid (en de opvoeding van je paard) in het oog.

Inderdaad; bokt goes annoying.

TS; het lijkt mij een geweldig paard! :) Zolang inderdaad gebeurd wat jij wilt, dus ook stoppen wanneer jij dat wilt, lijkt het mij geen probleem. Ieder paard schuurt wel eens. :)

En aan alle mensen die negatief reageren; krabben jullie jezelf maar eens een uur lang niet als je jeuk hebt zeg %)

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 21:37

@Koper: Mijn merrie staat eigenlijk helemaal niet hoog in de rangorde. Ze staan met z'n zessen waarvan er 4 van mij zijn en de "leider" is toch echt mijn oudste opa.... Daarna komt de jongste, haar 13-jarige vriendinnetje, een van de andere paarden en dan komt zij pas :)
@Geryon: Ik heb er zelf niet echt op gelet maar ik weet alleen dat ik een tijdje veel minder echt met haar aan de slag kon ivm school, werk en gezondheid. Overigens werd ze nog altijd elke dag verzorgt. Het zou kunnen, maar hier heb ik echt niet op gelet! :)
Laatst bijgewerkt door sistar op 31-08-12 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt