Merrie gaat over op het extreme gedrag.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Merrie gaat over op het extreme gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 14:44

Zo gaat het eigenlijk precies. Zodra ze doorheeft dat we wat van haar willen (Dus naar haar kijken) weet ze dondersgoed wat er aan de hand is en is ze weg. Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat ze niet bang is.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:49

Oke gelukkig maar dan!
Ik heb zelf een andere ervaring met een merrie die weg rende als je alleen al naar haar keek. Zij voelde ook heel goed aan of je iets van plan was of niet, maar werken met druk werkte echt averechts bij haar.
Veel succes :)

Noukjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:56

En als jullie haar te pakken hebben, zou ik een kort touw aan het halster maken.
Hebben wij ook vaak gedaan met onze veulens. Die vonden het erg vervelend dat als we ze pakten met het halster.
Die gingen dan ook hangen. Maar wanneer we ze pakten aan het touw, bleven ze rustig staan totdat we het andere touw eraan gedaan hadden.

Het is natuurlijk wel een verschil of een veulen gaat trekken of een paard van 600 kilo, maar het valt te proberen denk ik.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 15:05

Noukjuhh schreef:
En als jullie haar te pakken hebben, zou ik een kort touw aan het halster maken.
Hebben wij ook vaak gedaan met onze veulens. Die vonden het erg vervelend dat als we ze pakten met het halster.
Die gingen dan ook hangen. Maar wanneer we ze pakten aan het touw, bleven ze rustig staan totdat we het andere touw eraan gedaan hadden.

Het is natuurlijk wel een verschil of een veulen gaat trekken of een paard van 600 kilo, maar het valt te proberen denk ik.

Da's misschien ook wel een leuke tip voor Luna. :o Die vind het ook niet zo leuk als ik haar aan het halster pak. Meer omdat ze bij haar geboorte vlak daarna zo haar medicijnen in haar mond kreeg gespoten. Zodra ik haar aan het halsterTOUW klik. Dan gaat het prima :)

Misschien is dat inderdaad wel een goede optie voor ramona. Maar is er dan geen kans dat ze op het touw gaat staan als ze aan het grazen is?

Destino

Re: Merrie gaat over op het extreme gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:25

Je hoeft er geen heel lang touw aan te knopen, gewoon een stuk dat wanneer ze rechtop staat niet op de grond hangt.
En mocht ze erop gaan staan met grazen, dan trekt ze zich vanzelf wel weer los, kan geen kwaad :n
Het ergste dat kan gebeuren is dat het touw afbreekt.
Kies wel voor een touw zonder musketon, want die breekt wel zo af. Probeer gewoon echt een knoop te maken die stevig vast zit :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 17:14

Destino schreef:
Je hoeft er geen heel lang touw aan te knopen, gewoon een stuk dat wanneer ze rechtop staat niet op de grond hangt.
En mocht ze erop gaan staan met grazen, dan trekt ze zich vanzelf wel weer los, kan geen kwaad :n
Het ergste dat kan gebeuren is dat het touw afbreekt.
Kies wel voor een touw zonder musketon, want die breekt wel zo af. Probeer gewoon echt een knoop te maken die stevig vast zit :j

Hmm.. is misschien ook wel weer zo. Als ze er op gaat staan, kan er ipc niets ergs gebeuren. Gaat ze niet dood van. ;)

Bedankt voor de tip. :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:52

Niet meewillen uit de wei is een veel voorkomend probleem. Verplaats je eens in het paard: wat is voor haar leuker, met jou meegaan of lekker veilig in de kudde blijven grazen? Ik denk dat je het antwoord al snel weet, een kuddedier wil in principe gewoon in de kudde blijven, zeker als hij/zij nog op relatief onbekend terrein is. Want in anderhalve maand is een paard echt nog niet gewend aan een nieuwe omgeving, dat kan bij sommige dieren wel een jaar duren!
Wat je kunt doen om het gedrag te verminderen:
-neem je paard altijd mee met een weidegenoot waar ze zich prettig bij voelt, in haar geval de ruin. Die kun je voorlopig gebruiken als steunpaard in situaties die eng zijn voor de merrie ( en zo te lezen is het uit de wei gaan al eng voor haar!). -- Als ze zich niet laat vangen: vang even de hele kudde weg, je paard komt dan vanzelf mee met de kudde. De wei kleiner maken is verstandig, scheelt je een hoop lopen :)
-het belangrijkste is in dit geval dat je het ALTIJD leuk moet maken voor je paard om mee te gaan, heeft je paard een bijvoorbeeld hekel aan longeren, laat dit dan tijdelijk achterwege totdat je paard weer graag meegaat met je.
- Beloon je paard met klein voertje/ appeltje enz. op het moment dat ze zich laat vangen, en voer haar altijd als ze uit de wei is gekomen. Voer nooit de hele voervoorraad in de wei, maar altijd buiten de wei waar je heen wil, zodat je paard weet dat daar het meeste voer te halen is.
- Laat de mok nog even zitten, besteed eerst een paar dagen aan het leuk maken van het uit de wei komen en behandel dan pas de mok. Behandel de mok naast de steunpaard, terwijl je haar afleidt met bv het eten van hooi, dat maakt het minder beladen.

- Verder is het wel nuttig om te bedenken of er nog andere redenen zijn waarom je paard niet uit de wei wil komen: wat doe je altijd met haar uit die wei, wat is je routine? Het kan zomaar zijn dat ze tijdens het werk ergens last (lichamelijk/ harnachement) van heeft, of dat haar werk niet goed of niet goed op tijd beloond wordt of te eenzijdig is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:40

De opgegeven manier is zeker goed, en die werkt echt wel, maar onthou wel dat het in ieder geval heel wat tijd kan vragen, en eens je ermee begonnen bent, mag je eigenlijk niet opgeven, ook niet als je al 2uur bezig bent, dus blijven doordoen.
Er werd al gezegt, kom met genoeg volk om het paard dus echt in beweging te houden, alleen is dat echt onbegonnen werk, je loopt jezelf gewoon de ziel uit je lijf en paardje lief kan rustig staan kijken hoe jij buiten adem geraakt.
Ik zou het te paard proberen, neem een goed paard en ga steeds achter het andere paard aan, als hij wegloopt ga je er in een boogje achteraan, das veel vlugger en dit kan je wel veel beter volhouden, en het paard kan niet zo makkelijk echt ontsnappen.
Ook dit kan best ook uren duren hoor, wees daar ook op voorbereid.
Nooit opgeven moe of niet moe, gewoon doorgaan.