Blijven wachten of benaderen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:58

Dees schreef:
Ook iemand met paarden kan best een (beetje) paardenmens worden hoor. Het is vooral een kwestie van doen. En dat wat niet werkt, dat leer je vanzelf. Vooral niet teveel bij nadenken.
Je leert het echter niet uit een boekje, of van een internetsite, en zelfs niet vanaf een filmpje. Het is doen, irl, liefst met een voorbeeld van een echte paardenmens. Kijken en doen. Als jij niet te moeilijk doet over de omgang met je paard, zal jouw paard niet te moeilijk doen over de omgang met jou.

@TS: heeft jouw stalhouder (of degene die voert) hetzelfde probleem met het paard of is het enkel bij jou?

Dank je wel voor de bemoedigende woorden, misschien wordt het ooit nog weleens wat met mijn hopeloze en onhandige vorm van omgaan met paarden :')

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:59

Nu moet ze nog die paardenmens vinden Dees waarvan ze kan leren -O- .

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:17

maikeltje schreef:
MirandaFuego schreef:
Je paard gaat je echt niet zomaar slaan hoor, als je daar bang voor bent ben je al wat langer niet goed met je paard bezig, of het moet een verschrikkelijk probleempaard zijn.
Ik vind niet dat je paard zelf mag aangeven wanneer ie geen zin heeft om het halster aan te krijgen, jij bent de leider en als jij zegt dat nu het halster om gaat, dan gaat dat nu om en niet wanneer het paard weer eens zin heeft.
Want dan leer je juist dat als ze wegloopt ze niet hoeft maar alleen als ze zelf wil.
Als een paard een ander paard uit de stal wil hebben gaat hij ook niet afwachten tot ie er vanzelf uitkomt.
Het is jammer dat mensen hun oren niet plat kunnen leggen.
Een zweep hoef ik nooit te gebruiken voor m'n paard, goede lichaamstaal doet genoeg, maikeltje.. :+
Met lastigvallen bedoel ik wegsturen,achterwaarts laten gaan en opzij voor jou laten lopen.

Goed, lichaamstaal gebruik ik wel als je mijn posts goed gelezen hebt. En gebruik van lichaamstaal zorgt er voor dat het paard naar mij toen komt en ik dus niet achter het paard aan hoef. Van een nieuw en wildvreemd paard weet je niet wat ze kunnen doen en dat is nu net de situatie hier voor TS. Ze heeft het dier nu 2 weken, het pakken van het paard gaat steeds moeizamer.Waarschijnlijk doordat ze iedere keer achter het paard aangaat in de stal, mee rondjes draait met het paard voordat ze het hoofd te pakken krijgt om het halster om te doen. Dat zal ze moeten doorbreken. Wat jij beschrijft is gewoon hoe jij het bij een paard doet wat je al langer kent, die al weet dat jij bepaalt wat gebeuren moet. Maar dat is hier de vraagstelling niet. Hier gaat het om een merrie die de nieuwe eigenaresse nog niet als leider ziet en vraag van de TS is dus of ze nu toch achter dat paard moet aankachelen in die stal of niet. Niet dus, paard moet naar haar toe komen, niet andersom.

Mijn paarden zijn ook eens nieuw bij mij gekomen hoor.
En wat ik al zei, m'n toen 3 jarige hengst die niet eens gewend was aan het halster was wel wat meer uitdaging dan dit. ;)
En ik zeg niet dat ze áchter het paard aanmoet, het paard moet voor haar ópzij!
En dit heeft niets te maken met of je het paard kent, dit doe je ook bij een vreemd paard, het is gewoon duidelijke leiderstaal, een paard snapt dat direct.
Blijven wachten is dat niet, als je je paard naar jou toe laat komen als hij in eerste instantie niet wil laat je hem de leider zijn en bepalen wat en wanneer er iets gebeurd.
De eigenaresse heeft het paard al twee weken, nu gaat het paard uitproberen wie er de baas is, dan moet je júist heel duidelijk zijn en niet afwachten.
Een paard wat de leider wil trappen moet nog geboren worden, een paard dat een afwachtende houding ziet zal dat eerder doen.
Het is voor een paard het beste dat je duidelijk laat blijken dat jij de leider bent, maakt niet uit of je het paard kent, een dominant paard zal ook direct z'n dominante gedrag tonen aan een vreemd paard, dan is gelijk duidelijk hoe het zit.
En dat hoeft niet met gemene dingen, zoals een zweep (hoe kom je erbij?)maar het wel erg belangrijk bij een jong paard dat je duidelijk bent, daarmee steun je je paard.
En dus ben ik voor niet afwachten, maar doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:27

Ik zou het gewoon simpel oplossen, koekje mee, paard koekje geven en in één beweging halster aan. Associeërt paard halster met iets leuks.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:42

Solleke_Noah schreef:
Ik zou het gewoon simpel oplossen, koekje mee, paard koekje geven en in één beweging halster aan. Associeërt paard halster met iets leuks.

Je gaat toch niet je stroopwafels weggeven?! :oo

Solleke_Noah

Re: Blijven wachten of benaderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:01

:P paardenkoekje he Miranda, stroopwafels hou ik lekker zelf ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:10

maikeltje schreef:
Dees schreef:
Onderschat de volharding van merries niet :D
Je zou wel eens heel lang kunnen moeten wachten :=

Aan dat verhaaltje doe ik niet mee. Ik ben baas vanaf dag 1 en wat ik wil, dat hebben ze maar te doen. En ik ga er niet op zitten wachten tot zij zover zijn... zeker niet bij merries :D

De merrie moet mijn volharding ook niet onderschatten. Komt ze niet dan staat ze in de stal...punt :D
En ik blijf erbij dat zij naar mij moet komen, ik weiger haar te moeten gaan halen. Dat is de omgekeerde wereld en daar doe ik niet aan mee.

Dan heeft paard lief dus gewonnen... ik wil niet, blijf jij maar lekker een uurtje staan, ik kom toch niet!
Als dit op stal lukt, word het op het land al een heel stuk moeilijker om een paard te halen.

hippocampe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:26

Het is heel belangrijk dat je niet aarzelt en met een zeker gevoel op je paardje afloopt....
Je moet niet gaan zitten rommelen, zodat het allemaal te lang duurt. Hierdoor maak je het alleen erger.
Wanneer ze rondjes gaat lopen gewoon in midden in de box gaan staan en met haar meelopen.
Telkens belonen nadat je het halster omgedaan hebt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:28

:') heerlijk verwarrend al die meningen :')

ik zou door de bomen het bos niet meer zien nu, succes daar :(:)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:29

Jammer dat mijn posts verkeerd worden geinterpreteerd. Wachten en een afwachtende houding aannemen zijn namelijk twee verschillende dingen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:30

quartel schreef:
:') heerlijk verwarrend al die meningen :')

ik zou door de bomen het bos niet meer zien nu, succes daar :(:)

Nou, zeg dat :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:34

aerdenhout1 schreef:
Dan heeft paard lief dus gewonnen... ik wil niet, blijf jij maar lekker een uurtje staan, ik kom toch niet!
Als dit op stal lukt, word het op het land al een heel stuk moeilijker om een paard te halen.

Ja, en daarna willen ze niet meer opgezadeld, of niet meer dat je erop gaat zitten, of niet meer lopen :D

@maikeltje, ik begrijp je wel, (al ben ik het niet met je eens :Y) :D )maar ik denk dat het voor iemand met minder ervaring ook veel moeilijker is om die twee uit elkaar te houden en op een goede maniet te brengen, dus dat het ook verkeerd wordt begrepen door het paard.
En een leider zal altijd duidelijk maken wat hij wil, niet wachten.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:39

maar een leider volgt ook onder geen voorwaarde :)
En als het paard je laat volgen in stal........

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:45

:D AAAH... snap nu wat je bedoeld en inderdaad het moet natuurlijk niet zo zijn dat paard rondjes gaat lopen in de box en jij er achter aan loopt.
Maar dat is dus de kunst van het leren , lang niet iedereen kan dat of zal het ooit leren!
Ik zou dan voor dat 'koekje' gaan en zo weinig mogelijk stress oproepen!
Doet hij dat braaf, word het koekje een aai en lief woord en als hij weet dat er iets leuks op volgt is de kans groot dat het na een week al god gaat.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 26-08-12 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:46

precies, dus in dat geval beter wachten en de uitdaging niet aangaan.
Dan maar leren door op stal te laten.........denk ik dan tenminste :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:46

ach.,niet elk paard is er van gediend om in zijn stal te worden lastiggevallen.
ik heb wel eens een staldeur gewoon open gezet en ben er bij weggelopen.
paard in kwestie kwam naar buiten en toen kon ik het zo pakken.

lokken met voer,maar pas geven als het halster om zit.
maak het paard nieuwsgierig om zich om te draaien,ristel desnoods met een zakje,pak een emmer doe er wat brok in,maakt niet uit.
en heb geduld,kan soms wel even duren,maar de meeste paarden worden uiteindelijk toch wel nieuwsgierig.
eventueel kun je nog met een bezem de steel gebruiken om het paard een zachte por tegen de achterhand te geven zodat het zich omdraait.
maar uit de stal gaan moet leuk zijn en dat moet het paard ook wel weten denk ik

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:48

Dat is ook een goede ellepel, maar dan wel uitkijken dat hij niet de straat op kan vliegen natuurlijk! :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:50

quartel schreef:
maar een leider volgt ook onder geen voorwaarde :)
En als het paard je laat volgen in stal........

Dat zég ik ook niet, hihi, ik zeg dat je het paard achterwaarts en opzij moet sturen, bij jou vandaan, niet achter hem aan, dat zal helemaal lekker worden :D

Een paard zal ook niet begrijpen dat jij hem twee dagen niet uit de stal haalt als ie niet komt :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:52

aredenhout
nee,hehe lijkt me ook nogal logisch :P

maar denk toch veel geduld hebben en niet meteen boos worden als zo'n paard zich niet meteen omdraait.
en wie weet is het op een vorige stalling wel lastig gevallen zodat het echt nog leren moet dat omdraaien wel kan?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:57

ik heb ooit mijn merrie laten staan toen ze niet wilde komen.
deur dicht en uit het zicht verdwenen.
Na een half uur weer een poging gedaan...........en of ze kwam.....duwde haar neus haast zelf in het halster :')
ze snappen best veel hoor, vaak meer dan men denkt.
Daarna eigenlijk nooit meer last gehad, zij was me aan het uitproberen moet ik bekennen.

het kan zomaar zijn dat het dier bij een vorige eigenaar het uit stal gaan heeft leren associëren met dingen die slecht bevielen.
Het kan ook zo maar uit proberen zijn........
Time wil tell

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:58

Als ie overgereden wordt loopt ie tenminste niet weg. :P
Boos worden moet nooit maar duidelijk zijn wel, ze heeft hem toch al twee weken en eerder ging het goed, dan zou hij het gedrag al gelijk vertoont hebben, het is gewoon uitproberen, heel normaal voor een vijfjarige.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:17

Mijn tips:

Het halster omlaten in de box, dan hoef je dr alleen nog maar te pakken en het touw er aan te klikken. Kan dit niet of wil je dit niet, dan gewoon zelfverzekerd op haar af stappen, wel op de schouder af stappen. Draait ze weg dan loop je mee terwijl je dicht bij de schouder blijft. Zodra ze stopt met draaien, dan sta jij ook meteen stil. Je kunt haar dan snel belonen met een snoepje voor het stilstaan en verder even niks doen. Blijft ze staan, dan doe je zelfverzekerd het halster om (gewoon bluffen) en neem je haar mee alsof het de normaalste zaak van de wereld is en ga je lekker poetsen. Gaat ze weer draaien, dan loop je mee naast de schouder tot ze er genoeg van heeft. Je moet wel snel zijn en dicht bij haar blijven, concentreer je op haar hoofd. Succes, ik denk dat ze je uitprobeert.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:22

Neehoor, liever geen halster om laten in de box, ik heb een keer een paard gezien die in de stal vast lag (gelukkig niet heel lang) omdat zijn achterbeen door het halster zat, best wel gevaarlijk dus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:36

soms is het wel een oplossing ja,wij hebben er ook een lopen die altijd halster om heeft.
maar wel ervoor zorgen dat het goed past,.
halster om laten vind ik ook altijd eng hoor,heb dat ook al eens gezien dat een dier vastzat,maar soms moet het wel

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 17:45

Bedankt iedereen voor de uitgebreide reacties, ik vind het fijn dat mensen meedenken.

Het is gewoon dat ik weet dat ze me uitprobeert en even niet goed weet hoe ik daarmee om moet gaan. En dan voel ik me wel een kneus aangezien ik al 27 jaar rijd, en al bijna 19 jaar een eigen, hetzelfde paard heb. En dat is misschien een deel van het probleem, dat eigen paard kan ik mee lezen en schrijven en is (bijna) nergens bang voor. Ik kan erachter gaan liggen zonder dat hij iets doet. En het ging heus niet allemaal vanzelf want hij is vroeger mishandeld geweest en het duurde twee jaar voordat hij mij vertrouwde. Maar hij was dus altijd bangig en niet brutaal.

Deze merrie is nieuw (omdat mijn oudje met pensioen is) en ik moet haar dus leren kennen en zij mij uiteraard. Ik ben zelf wat afwachtend van aard en vraag graag medewerking van het paard en ben bang dat ze daarop inspeelt.

@Rider01 de schriktraining stelt echt nog niet veel voor hoor, ik loop langs een tractor (ik zal wel moeten op een boerenerf) en ik heb een keer een bal naar haar toegerold (op verre afstand) en die ging ze dan nieuwsgierig bekijken. Ik dacht gewoon dat ze wat nieuws wilde zien. Ik maak het haar echt niet moeilijk nu hoor want ik begrijp dat ik eerst een band met haar moet hebben. En dat wil ik ook graag bereiken.

@Ninia: ik kom ook voor een aai en een knuffel en wat geborstel de box in, dus niet alleen als ik haar wil pakken. Maar misschien kan ik dat nog vaker doen.

Ik wil best wachten totdat ze naar me toekomt in de box maar ben inderdaad bang dat zij dan denkt "prima" en niet komt.
Als ik alles goed gelezen heb, dan is een zelfverzekerde houden erg belangrijk, en het moeilijkste is gewoon dat het een nieuw paard is, en ik geen idee heb wat zij doet als ik iets doe.

Ik hoor graag meer ervarings verhalen en tips voor een goede band en hoe je uitlegt aan een paard die daar (lijkt) geen behoefte aan heeft, dat ze beter mij kan volgen. Ik houd zelf van de weg van de overtuiging (dat zij dus overtuigd raakt van mijn ' leiderschap' ) zonder geweld van mij of haar kant.