Dat is vanaf de computer natuurlijk heel lastig te beoordelen, maar ik denk dat je juist aan het werk moet. Wil niet zeggen dat je direct zwaar moet gaan trainen oid, maar een keuze maakt tussen of niets doen, of juist werken. Als ik alleen kijk naar mijn draver, is dat een paard die heel graag werkt. Ze wil bezig zijn en worden uitgedaagd ookal is ze lichamelijk niet overal toe in staat. Het heeft mij jaren van rust en geduld gekost om haar 'normaal' onder het zadel te krijgen, maar juist door haar aan het werk te zetten. Niet in draf of galop, alles in stap, maar mentaal uit te dagen. Dat kan inderdaad door te spelen of clickeren oid, of door te werken aan de longe (of aan de hand zoals ik veel doe).
Op het moment staat ze stil en dan 24/7 in de groep. Ga ik haar nu weer aan het werk zetten, dan daagt ze mij uit om haar ook uit te dagen. En dat laatste heb ik een beetje het gevoel wat jouw merrie in het longeren probeert te doen. Nee, je hoeft niet direct een bijzet eraan, maar daag haar uit in het werk. Dit kan je ook los doen (los longeren in de bak, spelen enz) maar zou ik iets huiveriger om zijn omdat je dan minder makkelijk terug kan nemen..