stel dat paarden konden janken...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:25

Waar gebeurd op een manege hier in de buurt:

Dame sluit hond op in paardenbox, omdat ze ging rijden en daarna even gezellig wat ging drinken in de kantine. Hond heeft daar úren gezeten en begon zachtjes te janken.

Een andere muts, die haar paard daar ook stalt (23/7 boxarrest) stormde woest naar boven;

"Ben je helemaal gek geworden, die ARME hond zit al 1,5 uur in de paardenbox, dat is heeeeeeeeeeeeel zielig!!!!"

Toen dacht ik "en je paard dan????? Die staat er wel ietsje langer in, maar ja die jankt niet zachtjes, dus zal hij het vast wel fijn vinden in z'n kooi }:0 "

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:31

Paarden duiken wel degelijk in elkaar! Als ik eens een terrechte brul geef dan is ze 10 cm kleiner en als er iets niet begrepen word dan gaat ze bol staan en sluit ze zich af.. Dit komt ook door verkeerde handelingen in Amerika waar zij vandaan komt. Ook als een ander paard te dicht bij komt of ik bijv over een bruggetje rijd dan houd ze haar adem vast. Dit kan je als je er op let goed horen. Paarden geven zó ontzettend veel signalen af die door mensen niet gezien worden/niet gezien willen worden)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:33

_AlMaraam_ schreef:
Stoppen voor een balkje op de grond is dus niet aanstellen volgens jou terwijl hij de dag ervoor lage kruisjes had gesprongen?

Zeker niet. Er zit namelijk ook een ruiter op die hem naar dat balkje toe rijdt. De manier waarop diegene dat doet is alles bepalend voor het wel of niet over het balkje gaan. Een weigering zie je vanaf de grond bijna altijd aankomen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:36

Arabesk schreef:
Waar gebeurd op een manege hier in de buurt:

Dame sluit hond op in paardenbox, omdat ze ging rijden en daarna even gezellig wat ging drinken in de kantine. Hond heeft daar úren gezeten en begon zachtjes te janken.

Een andere muts, die haar paard daar ook stalt (23/7 boxarrest) stormde woest naar boven;

"Ben je helemaal gek geworden, die ARME hond zit al 1,5 uur in de paardenbox, dat is heeeeeeeeeeeeel zielig!!!!"

Toen dacht ik "en je paard dan????? Die staat er wel ietsje langer in, maar ja die jankt niet zachtjes, dus zal hij het vast wel fijn vinden in z'n kooi }:0 "

Stop mijn hond er ook altijd in :+ (en uiteraard mijn paard nog veel langer :o ),
in de auto duidelijk te heet in de zomer en als ie thuis moet blijven moet ie nog langer wachten
tot er gezelschap is.
En op stal als ik er ben kan ie lekker los lopen en met de boerderij hond buurten.

Paarden janken wel (echter vaak op subtiele wijze), maar wij zijn blind en doof. (even gegeneraliseerd)

Weet zeker dat mijn paard echt niet blij is als ik hem een schop geef met mijn sporen.
Laatst op wedstrijd maar afgegroet, hij was echt niet vooruit te branden, gaf hem een schop, toen nog niet...
Zo wou ik niet rijden, had ie niet verdiend (en normaal gesproken is het een fijn paard), dus maar afgegroet.
Paard reageerde totaal niet op die schop waarom niet? Hij had zich afgesloten, daarvoor al.
Stond al in coma achter de trailer etc. (had achteraf net zo goed daar al kunnen besluiten niet te starten)
Hij voelt het wel, maar het is op een gegeven moment des paards om dan maar iets lijdzaam te ondergaan.
Ik was dus eigenlijk te laat met luisteren, had bij de trailer al om moeten keren.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:37

Marion71 schreef:
_AlMaraam_ schreef:
Stoppen voor een balkje op de grond is dus niet aanstellen volgens jou terwijl hij de dag ervoor lage kruisjes had gesprongen?

Zeker niet. Er zit namelijk ook een ruiter op die hem naar dat balkje toe rijdt. De manier waarop diegene dat doet is alles bepalend voor het wel of niet over het balkje gaan. Een weigering zie je vanaf de grond bijna altijd aankomen.

Ik rij hem zoals ik altijd rij met hem, mijn ander paard krijg ik er dan wel over zonder problemen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:38

Voor jou ondenkbaar Arabesk, maar er zijn paarden die zich heel veilig en relaxt voelen in hun stal. En dat zijn ook paarden die bijvoorbeeld in de zomer 24/7 buiten lopen.

En wat natuurlijk jammer is, is dat je paarden niet snel erfvast krijgt. Wat met mijn honden dus wel weer lukt. Mijn honden lopen altijd vrij rond, mijn paarden worden opgesloten: in de paddock, de wei en ook op stal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:41

liljebo schreef:
Zou het gemak waarmee er wordt 'opgetreden' veranderen, als een paard een stem kreeg om mee te piepen, jammeren of janken?

En zouden ruiters en verzorgers eindelijk eens doortastender gaan handelen, als ze inzagen dat hun paard helemaal niet 'dominant'of 'vervelend' is, maar er eigenlijk juist een schijthekel aan heeft om de leiding te MOETEN hebben omdat baaslief te slap, te lief, te bang, te onduidelijk of te inconsequent is om een duidelijk verwachtingspatroon te bieden?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:48

Hier heeft laatst een paard 10 dagen op stal moeten staan, na een operatie.
Maar die ogen van dat paard vergeet ik niet zo snel meer -O-
Alle andere paarden stonden op de wei, dus de merrie begreep niet waarom zij daar moest blijven staan.
Ze kunnen niet janken, maar de houding en de ogen van het paard kunnen heel veelzeggend zijn.
Het was voor haar bestwil, maar dat kun je zo'n paard niet uitleggen.
Ik kon er gewoon bijna niet naar kijken, zo hoopvol en wanhopig tegelijk keek de merrie je aan of je haar kwam 'verlossen'.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:51

_AlMaraam_ schreef:
Ik rij hem zoals ik altijd rij met hem, mijn ander paard krijg ik er dan wel over zonder problemen.

Tja, jij voelt je toch ook niet elke dag hetzelfde? Laat staan dat jij hetzelfde bent als al je klasgenoten... De ene dag kan iets leuk of in elk geval acceptabel zijn, de volgende dag kan het pijn doen/te veel moeite of concentratie kosten.

Inderdaad typisch een geval waar het goed zou zijn als zo'n beest eens vocaal aan zou geven dat iets niet lukt.
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 25-08-12 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:52

mika11 schreef:
Hier heeft laatst een paard 10 dagen op stal moeten staan, na een operatie.
Maar die ogen van dat paard vergeet ik niet zo snel meer -O-
Alle andere paarden stonden op de wei, dus de merrie begreep niet waarom zij daar moest blijven staan.
Ze kunnen niet janken, maar de houding en de ogen van het paard kunnen heel veelzeggend zijn.
Het was voor haar bestwil, maar dat kun je zo'n paard niet uitleggen.
Ik kon er gewoon bijna niet naar kijken, zo hoopvol en wanhopig tegelijk keek de merrie je aan of je haar kwam 'verlossen'.

Kunnen ze geen paard afwisselend binnen laten staan als gezelschap?

Dat zie ik bij het werk van mijn vader ook, staat hij onder een paard te timmeren halen ze de buurman/vrouw weg, paard in paniek en dan ligt alles weer omver. Denk niet dat sommige mensen ooit nog gaan begrijpen dat paarden kuddedieren zijn.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:52

_AlMaraam_ schreef:

Ik rij nooit zoals ik altijd rij. Er zijn altijd hoe klein en subtiel ook dingen die ik anders doe. Waar ik de ene keer iets scherper op reageer dan de andere keer, iets groter of iets kleiner of zelfs helemaal niet, omdat ik moe ben of minder geconcentreerd. Vervelend, maar ook goed want anderzijds ben ik zo in staat om te leren. Mijn streven is beter worden, niet altijd hetzelfde of altijd zoals altijd. Ik ben namelijk geen voorgeprogrammeerde machine die elke keer alles precies hetzelfde doet. Net als mijn paarden trouwens, want de ene keer moet ik iets meer aan links werken of wat voorwaartser of wat dan ook. Jouw paard is geen machine maar een levend wezen. Het ene paard kan wel vergevingsgezinder zijn dan het andere en met fouten van jou makkelijker dealen.

Les 1 is: ga ervan uit dat jij degene bent die fouten maakt en je paard zijn best wil doen. Je moet het hem natuurlijk wel leren. Les 2 is: voor jouw paard spreek jij Chinees. Als iemand dat tegen jou spreekt, kan hij naar je schreeuwen, je slaan, je opsluiten what ever, maar daardoor begrijp je hem niet. Dat leer je gaandeweg, dankzij een duidelijke uitleg en een compliment als je het goed gedaan hebt.

We gaan volkomen offtopic. Alhoewel?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 07:24

_AlMaraam_ schreef:
Dan zou mijn aansteller de hele dag door janken, en gelukkig dat hij niet kan praten anders zou ik gek worden volgens mij!

En dat zet niet aan tot nadenken waarom dat zo is?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 07:31

Urielle schreef:
liljebo schreef:
Zou het gemak waarmee er wordt 'opgetreden' veranderen, als een paard een stem kreeg om mee te piepen, jammeren of janken?

En zouden ruiters en verzorgers eindelijk eens doortastender gaan handelen, als ze inzagen dat hun paard helemaal niet 'dominant'of 'vervelend' is, maar er eigenlijk juist een schijthekel aan heeft om de leiding te MOETEN hebben omdat baaslief te slap, te lief, te bang, te onduidelijk of te inconsequent is om een duidelijk verwachtingspatroon te bieden?

Doortastend of consequent? Mij lijkt het laatste veel meer van belang. Zie menig 'doortastend' eigenaar die paard, hond of whatever 'wel even wil laten weten wie de baas is' terwijl de problemen ontstaan door eigen handelen.

Consequent zijn blijkt een van de grootste uitdagingen in het opvoeden van dieren (niet alleen paarden) waarbij zeer veel (vaak onbewust) in gebreken blijven en waardoor vervolgens problemen staan.
De ene laat de problemen escaleren, de ander geeft onterecht het dier de schuld.
Niet zelden is het de mens die de klap verdient.

Maar wellicht is dat enigszins of topic-

liljebo

Re: stel dat paarden konden janken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 07:42

Laat ik even misverstanden voorkomen..
Ik weet heel erg goed dat paarden pijn laten zien. Ik weet ook dat paarden vaak pijn in een laat stadium laten zien, omdat het tonen van problemen gevaarlijk zijn in de wereld van een prooidier.
Mijn eigen merries laten zelfs bij ernstige ziekte nauwelijks iets zien. Je moet ze werkelijk door en door kennen.
Natuurlijk zijn niet alle paarden zo hard, maar iedereen weet , denk ik, wel dat paarden kapot worden gereden omdat men de eerste signalen van ongemak niet opmerkt (of wil opmerken) De keren dat ik meemaakte dat paarden rennerig gedrag of koppigheid werd verweten, maar een lichamelijk probleem de oorzaak was van gedrag is echt niet te tellen.
Maar ook het flossen, zweepgebruik, schoppen etc moet vaak iets 'oplossen' wat niet eens de fout van het dier was.
Het is zoveel gemakkelijker om de schuld af te schuiven...
En hetzelfde geldt idd voor eenzaamheid etc.

Het is zo 'gewoon' in de paardenwereld, dat het vaak niet eens meer opvalt. En dan vraag ik mij af hoe het zou zijn als het wel opviel. Als paarden werkelijk konden piepen, janken en gillen.
Welke impact dat zou hebben op de paardenmensen en de omstanders.

En dan ook nog eens voor de duidelijkheid. Er zijn meer wegen naar Rome dan 'flink optreden' en 'alleen maar aaien, kusjes en knuffels'
Van geen van beiden wordt een dier gelukkig.
Een hond net zo min.

Eerlijkheid, kunnen kijken door de ogen van een paard, aanvoelingsvermogen en het kunnen 'lezen' van een paard en consequent zijn opdat het weet waar het aan toe is, maakt dat 'optreden' overbodig. Helaas wordt consequent zijn nogal eens verward met 'optreden' -

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 07:49

Ik denk dat er altijd mensen blind zullen blijven voor de pijn die zij hun dier aandoen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:45

liljebo schreef:
Doortastend of consequent? Mij lijkt het laatste veel meer van belang.

Beiden. Wat je ook heeeeeel veel ziet is dat een paard (imo wordt getreiterd) met 30.000 keer een rukje aan het halstertouw, klein tikje, of een continu 'doe dat nu niet, groooote zucht, moppermopper', ... nou ja,iedereen kent het plaatje - en paardlief doet nog steeds niet wat er van hem verwacht wordt. En ofwel laat baasje het erbij zitten en maakt de situatie nog onduidelijker en onzekerder voor het paard (en paarden gedijen absoluut niet bij onzekerheid) ofwel ontspoort het in twee gefrustreerde zielen die tegen elkaar staan exploderen.