Paard op proef - hoe wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 22:32

Emma_s_girl schreef:
Succes vanavond. Ben benieuwd hoe het is gegaan!

Dank je wel! Het ging helemaal super vanavond *\o/* Ik heb ergens een knop gevonden in mijn hoofd blijkbaar en heb die om gezet. Ik heb mezelf de hele middag "geprogrammeerd" met de gedachte dat ik gewoon mijn paard (nou ja, bijna dan :D ) uit de wei ging halen en lekker ging rijden. En dat heb ik ook gedaan *\o/* Natuurlijk was mijn spanning niet ineens weg. Ik heb eerste uitgebreid losgestapt en ben toen wat meer gaan vragen van hem. Dat ging goed. Hij was wel kijkerig, we waren in de binnenbak en dat vindt hij nog best spannend, maar ik heb mijn spanning onder controle kunnen houden. Ik heb gedraafd, figuren gereden, een aantal keer overgang van stap naar draf en andersom gemaakt, halt houden en hij deed alles braaf <3 Hij schrok een paar keer, dribbelde wat en ging weer verder. Ik voelde na het rijden zo opgelucht en blij :):)
Ook mijn dochter heeft er vertrouwen in dat het goed komt en we elkaar gewoon goed moeten leren kennen. We hebben dan ook besloten hem te laten keuren en als dat goed is hem te kopen *\%/*
Spannend en geweldig! Ik verwacht dat zijn gebit flink aangepakt moet worden, maar verder hoop ik op een gunstige keuring.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 22:36

Devitootje schreef:
Mmm, zelfs en beetje chubby zeg je, als hij dan eenmaal op het juiste gewicht is, wordt hij misschien energieker. Nee hoor, ik plaag je maar een beetje. :))

Polderpaard schreef:
[We hebben een lijstje gemaakt van wat wij belangrijk vinden en eigenlijk voldoet hij tot nu toe aan alles.

Hij klinkt iig als een fijn eerlijk paard, als er daarnaast een klik is en hij is gezond (idd check laten doen door onafhankelijke DA) dan denk ik dat het helemaal goed gaat komen.

Als je de tijd neemt en bereid bent om naar je paard te luisteren en, zoals jij, aan jezelf te werken, dan maakt het niet uit waar je later tegen aanloopt, je komt er dan altijd wel weer uit. Je leert dan zelf ook veel en kan beter met situaties omgaan, die je nu misschien nog als moeilijk of eng zou betitelen.

Mijn paard is nl. ook niet een paard dat ik zelf zou kiezen als eerste eigen paard, maar dat liep nou eenmaal zo. Door veel aan mezelf te werken, heb ik de afgelopen drie jaar veel nieuwe dingen geleerd/ontdekt en hebben we ondertussen veel plezier samen. Ik zou echt geen ander paard meer willen.

Ben nu eigenlijk wel heel benieuwd naar jullie "proefpaard", heb je ook een foto?

Ik kan me nu echt verheugen op het leren van elkaar en lekker aan de slag gaan *\o/* Nu het vanavond zo goed ging, heb ik zoveel meer vertrouwen gekregen en dat voelt heel goed. Ik zal morgen even met de foto's aan de slag gaan. Nu we hem willen kopen, kan ik wel een foto plaatsen vind ik - hij wordt van ons <3 Hihi, een klik is er dus wel :) Nu eerst goed door de keuring komen en we zijn helemaal gelukkig :D
bedankt voor het meeleven +:)+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:40

1 week is echt veel te kort, sommigen hebben een maand nodig om te wennen en soms langer.

Wat je het beste kan doen is om het op de stal te laten bij de eigenaar, daar is het dier dan helemaal zichzelf en dan leer je m wat beter kennen van hoe hij ongeveer is als hij op t gemak is en heb je ongeveer het idee van hoe het wordt mocht je m gaan kopen.

1 ding is het belangrijkst, hoe dan ook, dier moet wel happy zijn met een fijne stal en weidegang en noem maar op, dan went ie het snelste en soms al met een weekje gewend en is het alleen dat jij en het dier dat elkaar door en door moet leren kennen en vertrouwen.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:51

Houd ons maar op de hoogte, ben benieuwd naar de uitslag van de keuring!

Spannend hoor! Een eigen paard is een hele verantwoordelijkheid, maar je krijgt er heel veel voor terug!

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 22:52

Ragdollcat schreef:
1 week is echt veel te kort, sommigen hebben een maand nodig om te wennen en soms langer.

Wat je het beste kan doen is om het op de stal te laten bij de eigenaar, daar is het dier dan helemaal zichzelf en dan leer je m wat beter kennen van hoe hij ongeveer is als hij op t gemak is en heb je ongeveer het idee van hoe het wordt mocht je m gaan kopen.

1 ding is het belangrijkst, hoe dan ook, dier moet wel happy zijn met een fijne stal en weidegang en noem maar op, dan went ie het snelste en soms al met een weekje gewend en is het alleen dat jij en het dier dat elkaar door en door moet leren kennen en vertrouwen.

Bedankt voor je reactie! 1 week is inderdaad te kort om hem door en door te leren kennen en voor hem om helemaal te wennen. Gelukkig hebben we na bijna een week wel het gevoel dat hij snel went. Hij heeft in ieder geval nu een vast ritme met inderdaad een groot deel van de dag weidegang, een fijne ruime stal met contact met de andere paarden en veel contact met ons om ons te leren kennen +:)+
Als hij blijft na de keuring gaan we gewoon lekker de tijd nemen om helemaal te wennen aan de stal en omgeving en aan elkaar!

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 22:53

Devitootje schreef:
Houd ons maar op de hoogte, ben benieuwd naar de uitslag van de keuring!

Spannend hoor! Een eigen paard is een hele verantwoordelijkheid, maar je krijgt er heel veel voor terug!

Ik vind het nu, na zo'n korte tijd, al helemaal leuk :) Ik houd jullie op de hoogte :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:04

Polderpaard schreef:
Ragdollcat schreef:

Bedankt voor je reactie! 1 week is inderdaad te kort om hem door en door te leren kennen en voor hem om helemaal te wennen. Gelukkig hebben we na bijna een week wel het gevoel dat hij snel went. Hij heeft in ieder geval nu een vast ritme met inderdaad een groot deel van de dag weidegang, een fijne ruime stal met contact met de andere paarden en veel contact met ons om ons te leren kennen +:)+
Als hij blijft na de keuring gaan we gewoon lekker de tijd nemen om helemaal te wennen aan de stal en omgeving en aan elkaar!

Nou kijk, dan doe je het al goed. Dat hij al vrij snel went, dat betekend dat hij wel happy is bij jullie.

Samsie

Re: Paard op proef - hoe wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:31

Ben benieuwd naar de fotos!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:48

Dat klinkt mooi ja, hopelijk komt hij goed uit de keuring!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:28

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:47

Klinkt goed.
Fijn dat je al kan ontspannen.
Het is lastig te zeggen hoe lang een paard nodig heeft om te wennen.
De pony van mijn moeder leek zich direct op zijn plaats te voelen, ook met rijden.
Mijn paard heeft echt wel een maand of 9 nodig gehad voordat ze zich op haar gemak voelde.
Ze was heel schrikkerig en vond alles griezelig en stond liever niet in de wei maar op stal.
Ze is nu best ontspannen en vindt het prima om de hele dag in de wei te staan.
Heel veel succes, ik hoop dat je het net als ik steeds leuker gaat vinden.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 14:31

Valco is gekeurd en hij is er glansrijk door gekomen *\%/* Hij is nu dus offcieel ons paard, wat een vreemd maar geweldig gevoel :)
Alles is al geregeld, we hebben de papieren, hij is betaald, we hebben dus zomaar een paard!
Ik heb een paar foto's gemaakt vandaag, dus hier een glimps van onze nieuwe aanwinst...

Afbeelding

Afbeelding

Valco op stal vlak na de keuring. Is het geen beauty? <3

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:33

Sta je in Lelystad? die stallen lijken er heel erg op!

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:33

Hij is erg leuk!!!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:41

Leuk!! Gefeliciteerd!

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 15:09

Dank jullie wel!
Ja, we staan in Lelystad op stal Equifrance, een hele fijne plek :)

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:51

Ja klopt, is een hele leuke stal!

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:57

Wow! Een echte stoere vent om te zien, maar met een hele zachte open blik in zijn ogen.
En gaaf hé, dat gevoel om een EIGEN paard te hebben!

Nog een laatste tip:
Bij een eerste paard heb je vaak veel vragen en soms onzekerheden. Verzamel vooral veel info (van stalgenoten, uit boeken, van internet, op evenementen/clinics), maar volg vooral (naast je gezonde verstand :) ) je gevoel. Heb vertrouwen in jezelf en je paard. Kijk en luister goed naar wat hij je wilt vertellen, wat namelijk voor de een werkt, werkt niet altijd voor de ander.
En geen zorgen, maar vooral genieten! Iemand zei een keer tegen mij: "fouten maken moet, anders leer je niets". ;)

Heel veel plezier samen!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:05

Gefeliciteerd! En heel veel plezier met jullie nieuwe aanwinst.
Hoe groot is Valco eigenlijk?

Devitootje: mooi verwoord.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 20:37

Devitootje schreef:
Wow! Een echte stoere vent om te zien, maar met een hele zachte open blik in zijn ogen.
En gaaf hé, dat gevoel om een EIGEN paard te hebben!

Nog een laatste tip:
Bij een eerste paard heb je vaak veel vragen en soms onzekerheden. Verzamel vooral veel info (van stalgenoten, uit boeken, van internet, op evenementen/clinics), maar volg vooral (naast je gezonde verstand :) ) je gevoel. Heb vertrouwen in jezelf en je paard. Kijk en luister goed naar wat hij je wilt vertellen, wat namelijk voor de een werkt, werkt niet altijd voor de ander.
En geen zorgen, maar vooral genieten! Iemand zei een keer tegen mij: "fouten maken moet, anders leer je niets". ;)

Heel veel plezier samen!

Ja, het voelt heel bijzonder en mooi <3
Dat heb je inderdaad mooi verwoord! Op stal kunnen we aan een hoop mensen raad vragen bij al die kleine vragen die bij ons op komen en dat is heel prettig. Internet en natuurlijk dit forum zijn ook een goede bron van kennis. Ik heb gelukkig niet zo veel moeite met eruit pikken wat ik goed vind om te doen, anders zou je de weg nog kwijt raken tussen alle meningen en adviezen ;)
We gaan elkee goed leren kennen, zodat ik ook zijn signalen beter kan begrijpen. Komt goed +:)+

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 20:39

Emma_s_girl schreef:
Gefeliciteerd! En heel veel plezier met jullie nieuwe aanwinst.
Hoe groot is Valco eigenlijk?

Devitootje: mooi verwoord.

Dank je wel *\o/* Hij is ongeveer 1.62 m, maar kan ook iets hoger zijn. Er komt als het goed is binnenkort een weger en meter op stal en dan vind ik het wel leuk om hem te laten meten! Maar het is voor ons een fijn formaat in ieder geval :D

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:46

Hebben ze hem tijdens de keuring dan niet gemeten? Fijn dat het binnenkort alsnog kan.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 20:47

Nog een foto van de rest van Valco :D

Afbeelding

En mijn dochter vanmiddag heel blij en trots op haar paard!

Afbeelding

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 20:48

Emma_s_girl schreef:
Hebben ze hem tijdens de keuring dan niet gemeten? Fijn dat het binnenkort alsnog kan.

Nee, hij schatte hem op 1.65, maar gezien de lengte van mijn dochter, die met haar 1.63 m nog net boven zijn schoft uit komt, schat ik hem iets lager. Ik vind het niet zo'n big deal, maar wel gewoon leuk om hem gemeten te hebben :j

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:53

Ik snap het. Leuk paard! Heb ook een bruine, alleen zonder het wit dan ;-).