Paard kan niet vast staan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:28

Wedervraag aan jouw: Is kwantiteit dan altijd een maatstaf voor kwaliteit?

En nog een vraag: is het noodzakelijk iedere keer het wiel zelf uit te moeten vinden? Mag je niet vertrouwen om de resultaten van anderen?
Ik heb de nodige paarden heel positief op de Tie Ring zien reageren. En ik vertrouw verder op de resultaten van trainers die Mustangs die uit het wild gevangen werden in handen kregen (ouder dan 5 jaar en een stuk minder blanco dan een 5 jarige net uit de opfok)....

Ariebren

Re: Paard kan niet vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:34

Ja, want bij je honderste paard kom je er achter, wat doe ik verkeerd. :7

Niet persoonlijk bedoelt naar jouw, maar iedereen denkt dat een paard gewoon een diertje is wat alles doet wat de eigenaar wil.

Onervarenheid, ondeskundigheid en niet geremd worden door enige kennis en kunde.
Bokt staat er vol mee.

Ik heb het in de praktijk moeten leren door scha en schande.

Maar een vijf jarige uit de opfok kopen ???
Waar zijn we mee bezig.
Dat zal ik zelfs geeneens doen en ik weet dat menig trainer maar één advies heeft.
Weg doen, desnoods voor de dood.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:37

Een trainer die dat gaat adviseren is het niet waard om de titel trainer te dragen.
Het heeft wat meer voeten in de aarde maar valt echt goed te krijgen. Als de trainer weet waar hij mee bezig is, en het paard een geschikte ruiter krijgt. Maar het komt echt helemaal goed.
Helemaal als hij echt nog blanco is en kersvers uit de opfok komt, en er niet een aantal "trainers" van tevoren hun tanden op stuk hebben kunnen bijten.
Het is redelijk makkelijk om een paard het gewenste bij te brengen. Ongeacht de leeftijd.
Het is een stuk moeilijker om eerst mislukte opvoeding en halfbakken pogingen om een paard te beleren eerst uit de weg te moeten helpen (als dat al lukt)....

Het grootste probleem van de ts is dat ze te snel wil. Slaat de basis over. En de basis is grondwerk.
Als het dier niet kan wijken voor druk op elk deel van het lichaam, inclusief het hoofd, en basis met meelopen aan de hand niet goed gaat, moet je nieteens aan longeren willen denken.

En het bewijs dat het lukt een compleet groen paard onder het zadel te willen nemen:

Clinton Anderson met Boomerang

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmo ... re=related

en Kitty Lauman met Ranger, ook een uit het wild gevangen Mustang

http://www.youtube.com/watch?v=W0G3wzVyR00

De vervolgsessies zijn met een beetje zoekwerk op Youtube te vinden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-08-12 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:48

Die trainer denkt aan zijn inkomsten.
En blijft lekker lang door gaan voor een 600 euro per maand.

Maar om een paard wat af te leren, wie kan dat ??

Hier, bij mij, worden de twee jarige in het najaar geleerd om aan de longeer lijn te lopen.
En dan aan de dubbele lijn, gewoon met geduld en ervarenheid.

Leuk om te zien en juist degene die de jonge paarden beleerd heeft nog nooit een cursus of iets anders gevolgd.
Natuur talentje, en streng voor die ukkies.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:50

Een paard wat af te leren, daar heb je de nodige kennis en expertise voor nodig.
Die vind je op www.trainingsstalstarnmeer.nl
Het is een Westernstal, werkende volgens de principes van Clinton Anderson.
De meneer in het eerste filmpje in mijn reactie hierboven.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:56

ja, als een paard eenmaal zijn kracht kent, dan leert ie het niet meer zomaar af hoor. het gaat hier niet om een groen paard, het gaat om een paard wat al gewonnen heeft. en dan licht het aan zijn karakter of die zich dan weer lief laat maken volgens de lieve of de niet lieve manier.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:58

En het leuke van al die filmpjes is, dat er honderden filmpjes weggegooid zijn.
Alleen toevallig één filmpje waar het bij lukt wordt openbaar gemaakt.

Maar waar zit het grootste probleem ??

Bij de mens, die moet leren om te gaan met het kind, de kat, de hond en het paard.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:06

Ariebren schreef:
Ja, want bij je honderste paard kom je er achter, wat doe ik verkeerd. :7

Niet persoonlijk bedoelt naar jouw, maar iedereen denkt dat een paard gewoon een diertje is wat alles doet wat de eigenaar wil.

Onervarenheid, ondeskundigheid en niet geremd worden door enige kennis en kunde.
Bokt staat er vol mee.

Ik heb het in de praktijk moeten leren door scha en schande.

Maar een vijf jarige uit de opfok kopen ???
Waar zijn we mee bezig.
Dat zal ik zelfs geeneens doen en ik weet dat menig trainer maar één advies heeft.
Weg doen, desnoods voor de dood.

wat een onzin zeg..hier ook net een vijf jarige recht uit de opfok op stal..paard doet het prima..
Je moet alleen meer dan genoeg ervaring hebben en verder is er weinig verschil.
Hier gebruiken ze een mak ouder paard als leerpaard voor de vijf jarige..werkt uitstekend.

Waarom zou jou onkunde betekenen dat iets meteen niet kan??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:07

Een filmpje waarbij het "toevallig lukt"? Ben ik het niet mee eens. Dit is geen toeval, dit is kunde.
Beide trainers hebben bij een officiele wedstrijd een paard, Mustang, vers uit het wild gevangen toebedeeld gekregen. Het was er maar eentje.
Bij het trainen van deze paarden bestaan geen tweede kansen of wegmoffelen van filmpjes, paardjes via de achterdeur de stal laten verlaten omdat je er niet mee overweg kunt.
Je krijgt één paard, een beperkte tijd, en een wedstrijd op het einde. Om echt te laten zien wat je kunt.
Dus ik durf voor Anderson en voor Lauman mijn hand in het vuur te steken dat dit filmpjes van een "work in progress" zijn. Het echte werk. En geen gelikte demonstratie!

In een ding ben ik het met je eens.
Je hoeft echt geen 100 vijfjarige uit de opfok zadelmak te maken of wat manieren bij te brengen.
Dat je voldoende ervaring onder de leden moet hebben, dat spreekt vanzelf.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:22

Het enige verschil tussen jouw en mij is.

Ik doe het zelf en durf te zeggen het werkt niet.
Jij verschuilt je achter een filmpje en je hebt het nog nooit zelf gedaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:46

En is er ergens ook maar een cel in je lijf die durft toe te geven dat je het misschien niet goed doet en het daarom niet werkt?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:51

Mijn paarden staan nooit vast ..ik heb ze geleerd te blijven waar ze staan en moet zeggen ze gaan echt niet lopen als ik het niet zeg..
In het verleden een heel vervelend ongeluk gehad met een paard dat zich flink heeft verwond tijdens het vast staan en sindsdien maak ik ze niet meer vast heb nooit geen problemen zo ...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:00

Wat is de reden dat je dit paard gekocht hebt?
Persoonlijk en dat bedoel ik niet aanvallend maar snap ik eigenlijk niet dat je het dier gekocht hebt waar van je weet dat hij groen is en dan verwachten dat hij binnen 2 weken eigenlijk alleen keurig stilstaat zonder andere paarden terwijl hij waarschijnlijk nooit zonder een kudde is geweest. Dan nog maar niet te spreken over longeren en zadel. Bedoel paard komt groen van het land mag je wel iets meer tijd insteken dan ze direct zo te overdonderen eerst maar een werken aan de basis voordat je bezig gaat met africhting.
Als je nu al met je handen in het haar zit is het misschien toch een slimme zet om de opvoeding en africhting uit handen te geven.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 06:45

Wat ik me afvraag is jullie hebben het over een groen paard.. maar hij is 5 jaar. Geen enkel paard is groen als het 5 jaar is. Er is een smid en een da bijgeweest zo nu en dan.Hoe gaat dat dan in die "opvang"? Ook met geweld? Zal niet zachtjes gaan aangezien ze er wel zoveel moeten doen per dag. Zijn link met mensen zal dus ook niet zo heel best zijn. Of zie ik dat verkeerd?

evankest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 20:22

Jezus jongens, luister. Ik heb in mijn leven denk ik wel 100 groene paarden beleerd. En geen 1 was er zo idioot als deze. Als je antwoord geeft op een vraag op bok kan dat ook zonder elkaar af te slachten neem ik aan? Ga een ander belachelijk maken of geef een serieus antwoord.

Dit paard heeft gewoon maling aan alles, En ik gebruik een zweep omdat meneer echt maling heeft aan mij. Hij stijgert namelijk gewoon over me heen als hij geen zin heeft om aan de hand mee te lopen. Have fun met jullie troetel verhaaltjes en mekaar zwart maken. Hij staat nu vast aan een koeien halster. Heeft 1x een minuut of 20 idioot staan doen en begrijpt nu dat hij vast staat. Ik moest wel gaan longeren omdat je er op een veilige manier NIETS mee kon. En op deze manier kon hij WEL stemhulpen leren kennen waardoor ik nu aan de hand stap zeg en hij dus NIET over me heen draaft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:03

Is idd ook een manier, paard laten knokken tot hij eieren voor zijn geld kiest.

En ongeacht het aantal paarden dat je voor die tijd in handen hebt gehad: het zou je sieren dat als er eentje een maatje te groot voor je is, je dat toe zou durven te geven. Zou een hoop ellende en mislukte pogingen schelen, wel zo fijn voor het paard. Kan het verschil maken tussen een enkeltje slager omdat jij het niet kon, en een lang en gelukkig leven op het moment dat hij wel de goede basis meekrijgt.

Voor de rest wil ik je veel plezier wensen met dit paard. De discussie heb je uiteindelijk zelf uitgelokt door dit topic te beginnen :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 21:20

Tja.. als je in openingspost zet dat je een 5 jarige uit de opfok haalt ( uit het wild zoals je zelf schrijft)
en je verwacht dat dat zelfde paard binnen 2 weken vast kan staan ( alleen... terwijl een ander paard van hem vandaan loopt..). dan komt dat in mijn ogen toch echt niet heel ervaren over.

Dus bij deze mijn excuses dat ik je kennelijk ervaring onderschat heb. Het gaat hier dus niet over onkunde, maar gewoon een fundamenteel verschil in opvatting tussen jou en iig mij over wat je mag verwachten van een paard wat eigenlijk nog niet zo veel kent én kennelijk gewoon een persoonlijkheid is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:00

evankest schreef:
Jezus jongens, luister. Ik heb in mijn leven denk ik wel 100 groene paarden beleerd. En geen 1 was er zo idioot als deze. Als je antwoord geeft op een vraag op bok kan dat ook zonder elkaar af te slachten neem ik aan? Ga een ander belachelijk maken of geef een serieus antwoord.

Dit paard heeft gewoon maling aan alles, En ik gebruik een zweep omdat meneer echt maling heeft aan mij. Hij stijgert namelijk gewoon over me heen als hij geen zin heeft om aan de hand mee te lopen. Have fun met jullie troetel verhaaltjes en mekaar zwart maken. Hij staat nu vast aan een koeien halster. Heeft 1x een minuut of 20 idioot staan doen en begrijpt nu dat hij vast staat. Ik moest wel gaan longeren omdat je er op een veilige manier NIETS mee kon. En op deze manier kon hij WEL stemhulpen leren kennen waardoor ik nu aan de hand stap zeg en hij dus NIET over me heen draaft.

Dus gewoon even op de ouderwetse, harde manier aangepakt.
En je ziet het, dat werkt.

Maar al die Bokt penny's zijn nu boos op je. :7

Ik heb weer wat geleerd om dat twee jarige etterbakkie van mij eens op de grond te houden als ik een voetje wil oppakken.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:10

Oke.... Vraag 1:

Hoe moet een paard respect voor je hebben als hij niet eens weet wat een mens is?

Vraag 2:
je weet dat een paard een kuddedier is? Paard heeft NOOIT alleen gestaan, jij haalt hem uit zijn veilige omgeving, knoopt hem vast, gebruikt zweep ed, omdat hij in paniek is? Je paard is alleen, weet NIET wat hem overkomt en wil vluchten! Paarden zijn VLUCHTdieren! Logisch dat hij helemaal in paniek raakt! Helemaal logisch..

Vraag 3:
Heb je hem al aan druk leren wennen? Druk aan het halster?

Vraag 4:
Heb jij wel respect voor jouw paard?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:17

Ariebren schreef:
evankest schreef:

Dus gewoon even op de ouderwetse, harde manier aangepakt.
En je ziet het, dat werkt.

Maar al die Bokt penny's zijn nu boos op je. :7

Ik heb weer wat geleerd om dat twee jarige etterbakkie van mij eens op de grond te houden als ik een voetje wil oppakken.

Ik ben niet boos op ts hoor. Ik ben ook van mening: zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Als je meteen naar dat eind hout gaat pakken of de harde manier hanteerd zonder vooraf de zachte manier uit te proberen, zit er iets heel, heel erg fout in je manier van aanpak van paarden. Dan zijn tientallen jaren van een andere manier van paarden trainen aan je voorbij gegaan, en heb ik serieus medelijden met je paard.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:25

Cassidy, tussen al die veulentjes die door mijn handen zijn gegaan loopt er nu een gigantische mooi, twee jarige eigen fok, die honderd keer eigenwijzer is als ik.
Haar jongste zusje heeft dat karakter ook al.
Bevalt haar iets niet, gelijk op de achterbenen.

Dus die tip van TS met een sterk koeien halster en vastzetten bevalt mij wel.
Ga het van de week uitproberen.
De tijd van pappen en nathouden is echt over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:33

Denk je niet dat er iets serieus verkeerd is gegaan in de afgelopen twee jaar in de opvoeding opfok van je tweejarige en dat jongere zusje?

Heb je dit niet veel te lang zo laten begaan? Als je dingen tegenkomt die je in een veulen niet zinnen, kun je gerust met grondwerk beginnen op jonge leeftijd. Zijn de harde ingrepen op tweejarige leeftijd ook niet nodig. En er is niets mis mee om om hulp te vragen, ook bij een wat steviger in haar hoeven staande tweejarige, als je het niet zelf kunt. Beter zelfs, kan het dier niet van je winnen, en heeft de trainer geen dingen te corrigeren die jij verkeerd gedaan hebt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:48

Lekker grondwerk gaan doen. :7
Geloof het nu zelf, we doen niet anders.

Maar kom eens langs met al je kennis.
Je krijgt een etterbakkie aangeboden en een hele dag de tijd om het probleem op te lossen.
Voor mijn part een hele week.

Maar ik weet van een Monthy aanhanger dat zij ook een achter deurtje heeft voor echte karakter volle paardjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:07

Ik ben de eerste die toegeeft niet voldoende kennis in huis te hebben om ook maar een poging te willen doen met die van jou of die van de ts.

Maar ik weet wel een adres waar je naartoe kunt, ook met je zelfgefokte tweejarige. Een maandje Bootcamp gaat echt niet verkeerd uitpakken.
En ja, dat gaat met grondwerk. Zo zacht als het kan en zo hard als het moet. En ik denk niet dat daar een koeienband of een eind hout aan te pas gaat komen.

Mijn inmiddels zelfgefokte driejarige is op leeftijd van 2 jaar ook in handen geweest voor twee weken bootcamp. Vijf weken boxrust na een beenwond na operatief hechten in Utrecht, en er viel bij de revalidatie thuis niet mee te wandelen. Niet door mij iig. Was ook naveltjes bestuderen. Heb ik heel snel de kop in laten drukken. Met grondwerk. Op de manier Clinton Anderson. Door mensen die daar verstand van hadden.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:13

@TS: waarom heb je zo'n paard gekocht?
Ik heb geen idee wat je hiertegen kunt doen, want heb het zelf nog nooit meegemaakt.
Maar vind dit toch een beetje vreemd dat je zo'n paard koopt..