brave ruin dreigt met slaan in de wei.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:19

Bij mij was het zo dat ik de pony niet opdreef maar ik een ander paardje (merrie) meenam, pony (ruin) was ong. 4 en werd meer macho en mijn lichamelijke ongemakken werden meer.
Hij zou niet dat ik de merrie meenam.
En toen ging het mis.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:21

Leadrope meenemen en het loswerken opzetten in het weiland, even doorzetten. IMO is dit leiderschapsissue.
Ben je bekend met het loswerken?

jacomijn1

Re: brave ruin dreigt met slaan in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 12:22

Nee, vertel, ik ben erg benieuwd!
Want imo is het ook een leiderschapskwestie.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:31

stef schreef:
Abiola, maar ook al zeikt de baas, heeft ie nóg z'n kont niet om te keren

Maar dat doet hij dan toch niet? Als TS hem de wei uit jaagt, loopt ie al met z'n kont naar de TS toe. Dat ie dan jolig is en in de lucht mept... tja, klinkt voor mij niet als een leiderschapsprobleem. Hij liep toch?
Of heeft hij gewacht tot TS in de buurt was en haalde toen (gericht) uit? Dat is me niet helemaal duidelijk.

En TS, hoe vaak heb je hem zo de wei uitgejaagt, omdat je het halster niet bij je had?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:36

Ook een jolige bok heeft niet naar mensen plaats te vinden ( :? rare zin...)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:45

Nou ja, dat hangt er vanaf hoe ver het dier bij TS vandaan was, en in hoeverre hij aan dat gejaag gewend is. Als ie normaal gesproken altijd met een halster wordt opgehaald en rustig naast TS de wei uit stapt en nu ineens opgejaagd wordt, kan ik me voorstellen dat een paard z'n reet de lucht in gooit. Dat heeft dan he-le-maal niets met "leiderschapsproblemen" te maken. En het maakt ook nog verschil of paard op 1 meter afstand liep of 20 meter vooruit.

Dat wordt niet duidelijk in de OP beschreven.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:59

ik wil niemand beledigen, maar ik snap niet dat er gelijk adviezen worden gegeven als slaan.
We weten alleen wat TS even snel verteld heeft, helemaal niet de achtergrond van het paard of de precieze situatie waarin het voorkwam.
Zoals, was de ruin ontspannen of niet, liepen er andere paarden bij of in de buurt en hoeveel is TS bezig met haar paard etc.
Ik blijf bij mijn standpunt dat 99% van de fouten bij de mens ligt en niet bij het paard en slaan dus alleen maar een straf is voor een natuulijke reactie van een paard.
Een paard dat zich in een hoek gedreven voelt en dus ongemakkelijk voelt, zal 9 van de 10 x reageren, vooral als er onzekerheid vanuit de mens uitgaat.
TS het enigste wat ik nog wil toevoegen is, dat als jij niet de motivatie van je paard kan aflezen uit zijn lichaamstaal, dat dit situaties zijn die je moet voorkomen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:38

Ik werk zelf veel met het freestylesysteem van Emiel Voest, deze heeft als opbouw; loswerken -> grondwerk -> dubbele lange lijnen/rijden.
Het loswerken is in een loswerkring/roundpen/longeercirkel vrij werken met je paard. Dus met andere woorden, je controleerd de richting en de snelheid van het paard terwijl het rondjes loopt om je heen.
Op deze manier kun je afspraken maken/een discussie voeren en kan je paard een keer slaan zonder dat het gevaarlijk word. Maar zo kun je ook ingrijpen zonder dat je te dichtbij moet komen en in de eventuele gevaarlijke zone van de achterbenen komt te staan.
Daarnaast maak je op die manier je paard al bekend met de directe hulpen(hulpen zonder tussenkomst van leadrope oid) en dat kun je weer meenemen in de verdere training.

Globaal gezien is dit een heel simpele beschrijving hoor, maar uiteraard komt er wel iets meer bij kijken. Maar hoop dat zo het idee van het loswerken duidelijk is.

Ik heb een pony die zich neit altijd laat vangen en die werk ik dan ook los op het weiland(relatief groot land, maar hij blijft in een nette cirkel om me heen) en daarna komt hij rustig naar mij toe. Ook dat is een leiderschapsissue en op die manier goed op te lossen zonder dat ik echt moet gaan "vangen" of lokken met voer. En op die manier kun je dreigen ook oplossen, door zelf het leiderschap te pakken en je paard even kort aan het werk te zetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:08

LecyTinker schreef:
ik wil niemand beledigen, maar ik snap niet dat er gelijk adviezen worden gegeven als slaan.
We weten alleen wat TS even snel verteld heeft, helemaal niet de achtergrond van het paard of de precieze situatie waarin het voorkwam.
Zoals, was de ruin ontspannen of niet, liepen er andere paarden bij of in de buurt en hoeveel is TS bezig met haar paard etc.
Ik blijf bij mijn standpunt dat 99% van de fouten bij de mens ligt en niet bij het paard en slaan dus alleen maar een straf is voor een natuulijke reactie van een paard.
Een paard dat zich in een hoek gedreven voelt en dus ongemakkelijk voelt, zal 9 van de 10 x reageren, vooral als er onzekerheid vanuit de mens uitgaat.
TS het enigste wat ik nog wil toevoegen is, dat als jij niet de motivatie van je paard kan aflezen uit zijn lichaamstaal, dat dit situaties zijn die je moet voorkomen.

Dat zijn dingen die mij ook niks interesseren eigenlijk, als ik bezig ben met paarden blijven de voeten aan de grond en de tanden veilig in de mond. Daar zijn geen excuses of uitzonderingen voor te bedenken voor mij.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:11

En toch blijf ik erbij dat een jolige jump in de lucht op 30 meter afstand in de wei héél wat anders is dan gericht van dichtbij naar de baas uithalen. En dat heeft TS nog niet toegelicht.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 14:20

Ja, ik doe dit wel vaker, niet zo heel vaak. Ik heb nog een merrie en die accepteert het prima.
Ik was geheel ontspannen, het paard ook. De andere paarden stonden al uit de wei in de inloopstal. Hij wou niet "aan de kant" zeg maar.
Hij draaide zich razendsnel om en trapte gericht naar me.
Ik schrok enorm. Ik werk 6 dagen in de week met hem. Longeren, rijden, buitenritten maken.
Bij het longeren heeft hij het ook weleens gedaan wanneer ik hem wil laten galopperen. Dat vind hij moeilijk en draait dan soms ook de kond naar me toe.
verder is het in omgang een mak schaap.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:21

LecyTinker schreef:

mee eens. Als het paard zo reageert uit angst, zal hij trappen als je hem niet wat vrijheid geeft. Het paard geeft dan eigenlijk aan dat de grens voor hem daar ligt. Is het agressie, dan is het wat anders. Als hij zo handelt uit angst, is dat om duidelijk te maken dat hij zich niet goed voelt. Hij draait dan zijn kont om een paar stappen op je voor te zijn moest hij moeten vluchten. Als je dan slaat op dat moment, zal hij je een trap geven en vluchten. Dat is dus heel gevaarlijke raad. Als je de reden niet weet, raad ik je aan het niet meer te proberen tot je het wel weet.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:22

GamblersCup schreef:
En toch blijf ik erbij dat een jolige jump in de lucht op 30 meter afstand in de wei héél wat anders is dan gericht van dichtbij naar de baas uithalen. En dat heeft TS nog niet toegelicht.

Dat is ook een belangrijk verschil. Denk eraan, als een paard je wil kwetsen, kan hij dat zonder problemen. Het paard is sneller, groter, zwaarder, sterker en wendbaarder dan een mens.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:25

Mijn merrie geeft ook af en toe een eens bokje als ik haar aan het werk zet. (Dus in vrijheid laat draven , stappen en galopperen) Ze doet dit niet gericht naar mij, maar gewoon als ik haar aanzet om te galopperen. Ik corrigeer haar hier dus niet bij, want ze bokt naar de volledig andere kant. In dat gedrag zie ik dus geen graten, enkel wat overenthousiasme :D

Of het kwaad kan dat je paard al dan niet zijn kont naar je toe keert, hangt volledig af van de situatie in mijn ogen... Er is, zoals al meermaals aangegeven, een verschil tussen een gerichte trap en een vrolijke bok. Als wij tevreden zijn, kunnen we toch ook eens onze vuisten opheffen als teken van "yes gelukt". Maar je vuisten tevoorschijn halen om een ander te meppen is iets anders... Dit is misschien een simpele vergelijking, maar in mijn ogen wel een correcte.
Een paard dat bokt kan dat doen om verschillende redenen. Het is niet de bok zelf die belangrijk is, wel de reden waarom. En om de rede moet het paard dan al dan niet gestraft worden vind ik :)
En ook om de afstand eigenlijk. Een jolige bok 30m verder of een jolige bok 30cm verder geeft ook een groot verschil, terwijl het wel beiden vrolijk bedoelt is. Je moet een paard duidelijk maken van 'dit is mijn persoonlijke ruimte, hier doen we niet gek'. Dit is in mijn ogen geen kwestie van straffen, want het paard bedoelt het niet slecht. Het is een kwestie ven het paard erop wijzen.

*EINDE* :+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:26

Ik zou er niet zo moeilijk over doen..als het verder een mak schaap is was het een jolige bok of hij wou toch een keer wat proberen. Nou ja, als het laatste het geval is geef je hem een lel, want inderdaad: als jij in de buurt bent, voetjes op de grond. Hij moet gewoon opletten waar jij bent! Verder zou ik me er nu nog maar niet zo druk over maken.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:40

Oh en persoonlijk vind ik ook dat je een paard niet op moet jagen...
Een paard moet ons respecteren: het mag zijn kont niet naar ons toedraaien, het mag niet happen, het mag niet op onze voeten staan, het mag ons niet omver lopen, ect.
Maar ook wij moeten het paard respecteren. Opjagen = in het nauw drijven. Paarden reageren dan instinctief door te slaan, want in de natuur is opjagen gelijk aan een roofdier dat je probeert op te eten.
Je moet dat gedrag dus ook begrijpen en het paard de ruimte geven.
Je bent inderdaad leider en je staat boven ja paard, maar daarom ben je nog geen 'baas' ;)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 14:44

xLIESSSx schreef:
Oh en persoonlijk vind ik ook dat je een paard niet op moet jagen...
Een paard moet ons respecteren: het mag zijn kont niet naar ons toedraaien, het mag niet happen, het mag niet op onze voeten staan, het mag ons niet omver lopen, ect.
Maar ook wij moeten het paard respecteren. Opjagen = in het nauw drijven. Paarden reageren dan instinctief door te slaan, want in de natuur is opjagen gelijk aan een roofdier dat je probeert op te eten.
Je moet dat gedrag dus ook begrijpen en het paard de ruimte geven.
Je bent inderdaad leider en je staat boven ja paard, maar daarom ben je nog geen 'baas' ;)

mee eens. Mensen vergeten vaak 1 woord bij respect vertrouwen,... Namelijk het woord WEDRZIJDS. Hoe kan je verwachten dat een paard iemand respecteert als hij zelf niet wordt gerespecteerd door de persoon?
Je bent niet automatisch baas en leider omdat je het paard hebt gekocht. Het enige dat je bent is de eigenaar. De rest moet je verkrijgen door op een goede manier met je paard om te gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:18

Grenzen aangeven kan een paard heeeeel wat subtieler dan een paar hoeven langs je laten flitsen, ik vind dat toch een behoorlijke actie van een paard.
En ja, opjagen doe ik ook best. Dat is niet alleen iets van roofdieren, ook paarden onderling sturen elkaar weg, zelfs soms alleen om hun positie even te bewijzen of omdat ze zich vervelen of afreageren op hun maatje. Of ik nou longeer, of een inloopstal aan het mesten ben en een paard loopt opdringerig te doen of staat onhandig, of ik kom buiten voeren en ze komen me te dichtbij, dan verwacht ik toch ook echt dat ze weglopen als ik een touwtje laat cirkelen. Ik ben de enige baas op stal en als ik een dier wegstuur moeten ze ook maken dat ze weg zijn. Ik heb geen respect voor mijn paard, ik hou van mijn beesten maar ze staan per definitie altijd onder me. En juist daardoor bied ik structuur, rust en veiligheid waardoor zowel dominante als zenuwachtige paarden heel goed gedijen hier op stal. Er bestaat hier op geen stal geen mits, geen uitzondering, geen speciale omstandigheid. En daardoor hoeft een paard ook nooit te twijfelen aan wat er verwacht wordt. Het grote gros paarden wat hier binnenkomt en vervelende akties heeft naar hun baasje doen dat juist vanuit onzekerheid omdat hun baasje het allemaal heel lief en goed bedoeld maar juist daardoor geen leiderschap en een duidelijk frame van (gedrags)regels plaatst. Vaak worden die dieren dominant genoemd, terwijl ze in feite onzeker zijn omdat hun baasje geen leider is. En veel paarden willen juist niet graag leider zijn, die vinden het veel makkelijker en rustgevender om iemand te kunnen volgen, maar dan moet die er wel zijn en ook consequent zijn.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:23

Ik ben wel van mening dat op moment dat je paard de grenzen gaat aangeven door bijten/slaan. Je als trainer/ruiter/begeleider al een aantal signalen grandioos gemist hebt. Voor het paard is dit dan zijn laatste manier om nog aan te geven dat de grens bereikt is...

Dat zijn inderdaad de bravere paarden die maar heel minimaal aangeven dat ze het ergens niet mee eens zijn en dan "zomaar" ontploffen...

Maargoed of dit van toepassing is op paard van ts kan ik natuurlijk niet beoordelen vanaf mijn pc...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:31

Abiola schreef:
Waarom wil je hem opdrijven dan? Als hij beweging nodig heeft, moet je er imo op gaan zitten, of hem aan de longe zetten. De wei is voor ontspanning, vriendjes en gras, geen gezeik van de baas. Maar goed, mijn mening dus.

Ik vind dit echt kul sorry. :o Ook in de wei hoort een paard gewoon te luisteren en zich te gedragen. Ja een wei is ontspanning, maar dat wil niet zeggen dat het paard brutaal mag worden en mag slaan naar zijn baas. Als ik op de rug van mijn pony wil springen en een rondje wil crossen, moet dat gewoon kunnen. Als ik wil dat zij een rondje rent, moet dat gewoon kunnen. Ook in de wei ben ik de baas en bepaal ik wat er gebeurt.

Dit gedrag zou ik ook afstraffen met een flinke stemverheffing (dat maakte op mijn pony genoeg indruk) en de volgende zou ik het weer zo proberen en dan neem echt wel iets mee waar ik hem eventueel mee kan raken.

Doet je paard dit ook in de bak als je hem op wilt jagen?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:52

ijssnuiver schreef:
Ik ben wel van mening dat op moment dat je paard de grenzen gaat aangeven door bijten/slaan. Je als trainer/ruiter/begeleider al een aantal signalen grandioos gemist hebt. Voor het paard is dit dan zijn laatste manier om nog aan te geven dat de grens bereikt is...

Dat zijn inderdaad de bravere paarden die maar heel minimaal aangeven dat ze het ergens niet mee eens zijn en dan "zomaar" ontploffen...

Maargoed of dit van toepassing is op paard van ts kan ik natuurlijk niet beoordelen vanaf mijn pc...

mee eens, de signalen zijn wss gemist. Als je nu deze signalen negeert, sluit je deze laatste vorm van communicatie ook nog af.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:53

zap schreef:
Doet je paard dit ook in de bak als je hem op wilt jagen?

Waarom zou je een paard in de bak op willen jagen?!?

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:59

Een paard is en blijft een vluchtdier. Ik denk daarom ook gewoon dat hij die bok heeft gemaakt uit bescherming van zichzelf. Waarom zou anders een ruin wat altijd super braaf is ( volgens TS ) dan "zomaar uithalen" kon je hem nader hand wel gewoon pakken zonder problemen.?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:03

Emmertje brok doet wonderen, maar idd, mijn paard mag veel, maar als ie zijn kont naar me keert om me te slaan, dan heeft hij echt een probleem! Heeft ie 1 keer wel gedaan bij zijn baas en die heeft hem vervolgens aan de longe gepakt en stevig aangepakt. Net zo lang, tot ie kauwend naast hem stond. Daarna heeft ie het nooit meer gedaan.
Verder als we hier paarden verweiden, dan roep ik een keer. Ze weten altijd, dat als ze van wei moeten wisselen, dat ze beter af zijn. :D Dus ze lopen altijd zonder hulpmiddelen met me mee.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:05

Paard haalt uit, baas gaat longeerlijk zoeken en "pakt m hard aan"... ja, dat zal paard inderdaad als "straf" gezien hebben voor het uithalen... mensen toch... >;)