spray probleempje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: spray probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:17

Heb hier ook zo'n angsthaas gehad..
Ik heb gewoon 4 flessen in de stal gezet, in elke hoek 1, paard erin en laat maar gaan..
Laat maar kijken, snuffelen, boos worden e.d
Na dat 2x gedaan te hebben ben ik begonnen met gewoon sprayen.
Paard los in de bak, en gewoon sprayen, rent ie weg? Prima, ga ik er weer naartoe..
Aanhouder heeft gewonnen.
Nu staat ie bij de eerste spray even te trillen en daarna is alles goed. :)

En lukt het echt niet, dan lekker op een doekje of een borstel.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:22

Aan de longeerlijn en gewoon met een plantenspuit gaan spuiten (naar de grond) tot hij gewend is aan het geluid. Longeerlijn korter nemen en opnieuw. Net zo lang tot je naast hem kan spuiten zonder dat hij weg loopt of uitwijkt. Dan rustig beginnen op de schouder enz enz... Steeds uitbouwen.

Zo heb ik het mijn merrie geleerd die al omhoog ging als ik haar liet snuffelen..

Tatummx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:24

tja ik zou toch gewoon antiklit-gel gebruiken

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 09:46

Er zitten hier een aantal zeer bruikbare ideeën tussen dank jullie wel!
In de stal spuiten doen we niet... we hebben een grote open poetsplaats met genoeg ruimte.. dat helpt al..

Verder hebben we het geprobeerd met wat afleiding, Ik heb een kruiwagen met hooi voor zijn neus gezet, met het uiteinde (smalle kant) naar hem toe..
Vervolgens heb ik hem eerst laten eten en ben ik om hem heen gelopen met de fles. Dit was wederom geen probleem.
Hierna ben ik nog eens om hem heen gelopen en heb daarbij heel soms, van het paard weg/ naar de grond gespoten, hij keek wel 1 keer op vanwege het geluid maar toen hij niks gevaarlijks zag, at hij weer rustig door
Als laatste wilde ik ook proberen iets op hem te kunnen spuiten, Begonnen met de staart, daar voelt hij het minste, geen probleem.
Dit een aantal malen herhaald totaal ik voren bij de schouder aankwam, ik spoot paard wijkt een paard stappen en rent aan de kruiwagen voorbij.

We zetten trouwens ook met poetsen ook steeds de fles op een ton oid in de buurt. Zodat hij leert dat niet elke keer als hij de fles ziet er ook iets mee gedaan wordt.

We zijn dus al verder dan we waren, maar we zijn er nog niet helemaal.
Ik ben er overigens ook achter gekomen dat hij over het algemeen een erg gevoelige huid heeft, we hadden pas geleden azijnwater gemaakt tegen de vliegen (we hadden al een stuk rit erop en stonden bij ons voor de voordeur, niet echt makkelijk om daar aan vliegenspray te komen) en Jim vond het maar helemaal niks dat dat om hem gesmeerd werd. Hij bleef wel staan maar hij moest wel snuiven en snurken, Silas daarintegen bleef gewoon rechtop slapen

en ja Tatummx: een doekje is natuurlijk veel makkelijker maar wat lost het op? zoals ik in een aantal eerdere posts zei: het gaat me helemaal niet om die anti-klit. Het gaat me om het principe dat hij over me heen loopt en om de kern van het probleem, ik vermoed een gebrek aan vertrouwen en respect. Als je geen confrontatie aangaat krijg je dat vertrouwen en respect nooit. en daarbij hoef ik geen paard dat straks uitbreekt als er eens een keer wat anti-biotische spray of blauwsel op een wondje moet.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:59

Spray het spul op een doekje/borstel?

Ziji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:53

Mariindaa schreef:
Zelf keihard mee "PSSSSSHHTTT-en!!" Werkt echt!

Whahahaaaa ja je staat zelf voor gek! Maar idd het werkt! Overdreven belonen.. ( je had mij gisteren moeten horen toen ik de douche op zijn hoofd zetten.....werd enigzins vreemd aangekeken door mijn stalgenoten.) wat bij die van mij hielp was hetop de spuitplaats te oefenen met vliegenspray....eerst de Waterstaal op het ene been vliegenspray op het andere door de afleiding van het water op het ene been vondie t de derde x niet meer zo eng.....

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 20:21

@Ziji: Wat jij uitlegd lijkt heel erg op die blending theorie van Mclean. Op deze manier gaan we het nu ook proberen:)

Ziji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:44

Blending theorie van mclean? jemig, ik vond het gewoon logisch.....succes ermee! Laat je de vooruitgang even weten?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:57

Het beste kan je denk ik gewoon spuiten alsof er niks aan de hand is.
Als het paard het door heeft dat jij gaat spuiten en weet dat het paard zo gaat doen, dan denkt het paard nee he niet weer dat ding..

Lukt het na al die antwoorden nog steeds niet?
Spuit wat op een ouwe borstel en borstel hem dan ;)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 12:41

Met zijn hoofd in het hooi doet hij het al heel aardig... hij kijkt wel op, zet een stap opzij maar bedenkt zich dan toch dat hooi belangrijker is dan wegrennen^^
bedankt voor de tips iedereen!
We hebben ook een andere spuitfles, een kleinere, donkerkleurige die minder ver verneveld, en daarmee heeft hij dan weer totaal geen probleem. Ik denk dat we een andere spuitfles gaan halen en dan verder gaan oefenen. Met het warme weer de afgelopen dagen heb ik maar heel weinig met hem gedaan dus dat is iets dat we deze week nog op gaan pakken

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:47

Dat hij alleen al bijna over je heen wil lopen.

Die van mij heeft het ook. Meestal spuit ik het spul in een spons en ga dan over de manen heen. Helaas gebruik ik vaak veerust wat erg goed helpt maarja dan moet het er wel op... Ik laat iemand het paard vasthouden en ga een klein stukje van hem af sprayen in de spons, vaak deinst hij dan al weg maar dan stelt de gene die hem vasthoud gerust. Of ik doe het zo snel en PSSSHT zelf mee dat helpt vaak ook wel. Ik heb het nu al zo ver dat ik zijn hals en buik mag sprayen *\o/*

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 10:58

we zijn ondertussen alweer een stapje verder, Hij loopt al niet meer over ons heen gelukkig. hij loopt een paar stappen maar laat zich op Ho en wat druk op het halster al stil zetten. Dan belonen we uitgebreid en gaan verder met heel iets anders. We zetten de spuitfles bij het poetsen standaard voor zijn neus. Gewoon omdat het kan. De ene dag oefenen we dan wat ermee, de andere dag laten we hem gewoon staan zonder er iets mee te doen. Met zijn neus in het hooi werkt ook nog steeds erg goed.
Ik denk dat we op de goede weg zijn:)